AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Hva tenker dere om noen som bruker en 8dagers egenmelding? Jeg er ganske plaget med svimmelhet, hodepine, angst og kvalme. Dette er med all sannsynlighet et resultat av et stressnivå på jobb som jeg ikke mestrer, og jeg har sagt opp jobben min. Jeg skal likevel til legen uken etter jeg har sluttet i jobben, for å undersøke svimmelheten nærmere. Jeg har vært borte fra jobb i slutten av forrige uke, og lurer på om jeg skal ta ut en egenmeldingsdag til. Problemet er at jeg kjenner litt på at det det er så uspesifik ting å være borte fra jobben for, men samtidig så har jeg sagt opp jobben fordi kroppen ikke holder den ut, og at motivasjonen til å pushe meg selv til jobb er mindre enn den ellers er.. Det er hovedsakelig svimmelheten som plager meg på jobb, men jeg hadde klart å komme meg gjennom dagen på en eller annen måte... Det er bare det at jeg blir helt gåten av å ha det sånn på jobb.(er en veldig fysisk jobb). Hva hadde dere tenkt om deres kollega/ansatt hadde vært så mye borte?Anonymous poster hash: 546be...f80
Tysteren Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 Er dere IA bedrift? Hvis ikke kan man ikke ta ut 8 egenmeldingsdager etter hverandre.. 3
Hecubaa Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 En egenmelding varer vel bare i tre dager og så må man ha sykemelding utover det? 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 Er dere IA bedrift? Hvis ikke kan man ikke ta ut 8 egenmeldingsdager etter hverandre.. Ja, det er det, Anonymous poster hash: 546be...f80
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 En egenmelding varer vel bare i tre dager og så må man ha sykemelding utover det? Vi har mulighet til å ta 8dager egenmelding. Jeg skal til legen uken etter jeg har sluttet i jobben, så jeg hadde derfor håpet å slippe legetur innimellom der... Jeg har allerede vært hos legen med dette problemet, og han kan ikke gjøre noe mer for meg før jeg evt. skal utredes videre.Anonymous poster hash: 546be...f80
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 Jeg begriper ikke hvorfor du ikke får en sykemelding. Uansett har du brukt opp kvoten etter 8 dager, så da må du ha sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #7 Skrevet 28. september 2014 Jeg begriper ikke hvorfor du ikke får en sykemelding. Uansett har du brukt opp kvoten etter 8 dager, så da må du ha sykemelding. Hvorfor det, når jeg har mulighet til egenmelding? Jeg har som sagt vært hos legen med problemet, og skal tilbake om kort tid. Nå kan ikke legen hjelpe meg umiddelbart, så en sykemelding gjør meg ikke friskere enn om jeg fortsetter egenmeldingsdagene. Jeg er usikker på hvor mye jeg skal pushe meg selv når jeg bare har kort tid igjen på arbeidsplassen, og jeg faktisk har sagt opp fordi det er for stressende for hva jeg mestrer... Det er samvittigheten min, og det at jeg jo hadde klart å komme meg gjennom dagen hvis jeg pusher... Jeg er bare usikker på om det er verdt det, når jeg vet at reaksjonen og symptomene kommer i takt med arbeidsmengden.Anonymous poster hash: 546be...f80
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #8 Skrevet 28. september 2014 Hvis jeg hadde sagt opp jobben hadde jeg ikke brydd meg om hva de tenkte. Du har rett til å ta ut de dagene. Anonymous poster hash: 5cc24...823
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #9 Skrevet 28. september 2014 Hvis jeg hadde sagt opp jobben hadde jeg ikke brydd meg om hva de tenkte. Du har rett til å ta ut de dagene. Anonymous poster hash: 5cc24...823 Jeg tenker litt i de baner.... At jeg prioriterer meg selv og helsen over jobben nå. Men jeg hater å være borte fra jobb, fordi jeg føler at jeg ikke blir trodd når det er så "diffuse" plager, og jeg ikke ligger rett ut med feber :sAnonymous poster hash: 546be...f80
Blackbird Skrevet 28. september 2014 #10 Skrevet 28. september 2014 Jeg tenker litt i de baner.... At jeg prioriterer meg selv og helsen over jobben nå. Men jeg hater å være borte fra jobb, fordi jeg føler at jeg ikke blir trodd når det er så "diffuse" plager, og jeg ikke ligger rett ut med feber :sAnonymous poster hash: 546be...f80 Dette er også litt av problematikken tenker jeg. Du har dårlig samvittighet og strekker deg lengre enn du bør fordi du ikke vil fremstå med dårlig arbeidsmoral. Du har ikke dårlig arbeidsmoral! Du risikerer å bli sykmeldt svært lenge i ettertid dersom du ikke lærer deg å ta signalene kroppen gir deg på alvor. Har vært gjennom en knekk selv og er ikke helt meg selv enda, over 8 år senere. Tåler dårligere nedturer i livet og selv om jeg egentlig har stor kapasitet så må jeg altså prøve å bremse når det trengs. Bruk egenmeldingen fullt ut og snakk med legen om resttiden du har på jobb. Det tjener ikke samfunnet om du blir langtidssykemeldt heller! 2
Blackbird Skrevet 28. september 2014 #11 Skrevet 28. september 2014 Jeg tenker litt i de baner.... At jeg prioriterer meg selv og helsen over jobben nå. Men jeg hater å være borte fra jobb, fordi jeg føler at jeg ikke blir trodd når det er så "diffuse" plager, og jeg ikke ligger rett ut med feber :sAnonymous poster hash: 546be...f80 Og en annen ting. Egenmeldinger er basert på tillit! Dvs du trenger ikke oppgi GRUNNEN til at du er borte. Det er forståelig at arbeidsgiver ønsker å vite ca hvor lang tid det tar, og evt om det er noe smittsomt/noe på jobben som gjør deg syk. Men ellers syns jeg det er en uting at det er så lett å spørre hva som feiler når noen ringer seg inn syk, nettopp pga det er vanskelig å la være å svare hva det er. Når du syns det er vanskelig, så burde du lære deg noe standard fraser som du sier, som dekker hva du BØR og VIL si. Lykke til. Klem
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #12 Skrevet 28. september 2014 Jeg sa opp en jobb jeg virkelig mislikte. Gråt hver dag etter jobb. Men jeg jobbet ut oppsigelsesperioden uten sykedager og beit tenna sammen for å sikre meg gode referanser. Det er bare en veldig kort periode du trenger å holde ut og snart er du ferdig! Anonymous poster hash: ae411...ea1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #13 Skrevet 28. september 2014 Jeg tenker litt i de baner.... At jeg prioriterer meg selv og helsen over jobben nå. Men jeg hater å være borte fra jobb, fordi jeg føler at jeg ikke blir trodd når det er så "diffuse" plager, og jeg ikke ligger rett ut med feber :sAnonymous poster hash: 546be...f80 Du trenger ikke fortelle hvorfor du er borte. Bare følg de rutinene bedriften har, hos oss ringer man første dagen, og er man fortsatt syk dag fire så ringer man på nytt. Anonymous poster hash: 5cc24...823
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #14 Skrevet 28. september 2014 Jeg sa opp en jobb jeg virkelig mislikte. Gråt hver dag etter jobb. Men jeg jobbet ut oppsigelsesperioden uten sykedager og beit tenna sammen for å sikre meg gode referanser. Det er bare en veldig kort periode du trenger å holde ut og snart er du ferdig! Anonymous poster hash: ae411...ea1 Hvis man har en arbeidsgiver som gir dårlige referanser pga et sykefravær i oppsigelsestiden, så ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke dem uansett. Anonymous poster hash: 5cc24...823
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #15 Skrevet 28. september 2014 Hvis man har en arbeidsgiver som gir dårlige referanser pga et sykefravær i oppsigelsestiden, så ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke dem uansett. Anonymous poster hash: 5cc24...823 Jeg har heldigvis fått ny jobb alt. Aner ikke om sjefen ville gitt meg dårligere referanser eller ikke, men det er vel vanlig å spørre om man har mye fravær fra jobb.Anonymous poster hash: 546be...f80
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #16 Skrevet 28. september 2014 Hvis man har en arbeidsgiver som gir dårlige referanser pga et sykefravær i oppsigelsestiden, så ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke dem uansett. Anonymous poster hash: 5cc24...823 Det handler ikke bare om referanser, men også hvordan man blir sett på av andre kollegaer som kan være til hjelp med jobb i fremtiden. Som nevnt er det en utrolig liten periode man bare må holde ut. Anonymous poster hash: ae411...ea1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #17 Skrevet 28. september 2014 Jeg har heldigvis fått ny jobb alt. Aner ikke om sjefen ville gitt meg dårligere referanser eller ikke, men det er vel vanlig å spørre om man har mye fravær fra jobb.Anonymous poster hash: 546be...f80 Ja, det er vanlig å spørre om. Gratulerer med ny jobb Anonymous poster hash: ae411...ea1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #18 Skrevet 28. september 2014 Det handler ikke bare om referanser, men også hvordan man blir sett på av andre kollegaer som kan være til hjelp med jobb i fremtiden. Som nevnt er det en utrolig liten periode man bare må holde ut. Anonymous poster hash: ae411...ea1 En utrolig liten periode med sykefravær bør ikke ha noe å si for hvordan man blir sett på av kolleger. Anonymous poster hash: 5cc24...823
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #19 Skrevet 28. september 2014 Det handler ikke bare om referanser, men også hvordan man blir sett på av andre kollegaer som kan være til hjelp med jobb i fremtiden. Som nevnt er det en utrolig liten periode man bare må holde ut. Anonymous poster hash: ae411...ea1 Ja, jeg tenker på dette. Jeg må si at det er på ingen måte en forsøk på å lure meg unna, jeg er jo faktisk i dårlig form, og å jobbe med symptomene tar litt knekken på meg. Jeg kommer meg alltids gjennom dagen, men da tømmes også lageret mitt seg helt i flere dager etterpå. Jeg mener ikke å kverulere altså, jeg tenker bare litt høyt Anonymous poster hash: 546be...f80
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #20 Skrevet 28. september 2014 Ja, det er vanlig å spørre om. Gratulerer med ny jobb Anonymous poster hash: ae411...ea1 Takk! Blir nok en mye bedre arbeidssituasjon for meg å være i. Blir mindre akutte situasjoner, og færre situasjoner der 5stk står og roper navnet mitt og skal ha hjelp av meg på en gang. Gleder meg! Håper bare ikke plagene mine vedvarer.Anonymous poster hash: 546be...f80
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå