Gå til innhold

kontantstøtte er nødvendig

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som velger å være hjemme med barna gjør det for barnas skyld. Fordi de vil gjøre det som de mener er best for barna. Hvis kontantstøtten blir borte, mister enkelte av dem retten til å gjøre det de føler er best for barna. Jeg har lang erfaring med barnehage, både fra innsiden og utsiden, og det er mange som ikke har det bra i den ordningen. Mange barn lider under dette systemet. Jeg kan godt forstå at noen velger å oppdra barna sine helt selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og så lenge kontantstøtten blir brukt til å være hjemme med barna så er det greit, men slik ordningen er nå så blir den misbrukt av veldig mange.

Skrevet
Ja og så lenge kontantstøtten blir brukt til å være hjemme med barna så er det greit' date=' men slik ordningen er nå så blir den misbrukt av veldig mange.[/quote']

Selv om noen evt. misbruker kontantstøtten, er det ikke de det vil gå utover om den vil bli tatt bort.

Skrevet

Mener heller ikke at den bør tas bort, men endres på.....

Gjest Fighter
Skrevet

Greit med kontantstøtte, hvis den bare blir gitt til de som faktisk er hjemme med barna.

Gjest Embla s
Skrevet
Greit med kontantstøtte' date=' hvis den bare blir gitt til de som faktisk er hjemme med barna.[/quote']

Til en viss grad enig.

(Er det snakk om å fjerne kontantstøtten?)

Gjest Poirot
Skrevet
De som velger å være hjemme med barna gjør det for barnas skyld. Fordi de vil gjøre det som de mener er best for barna. .

Dette var da et naivt syn på verden....

Finnes så absolutt hjemmeverende foreldre som overhodet ikke gir barna det tilbudet de ikke burde fått.

Det er ikke slik at alle hjemmeverende er superforeldre. Noen av dem røyker og later seg dagen lang og gir IKKE barna noe godt tilbud.

Som Joplaya sa: ikke uten grunn barnehage er en av de mest flittigste hjelpetiltakene barnevernet bruker....

Skrevet

Dette var da et naivt syn på verden....

Finnes så absolutt hjemmeverende foreldre som overhodet ikke gir barna det tilbudet de ikke burde fått.

Det er ikke slik at alle hjemmeverende er superforeldre. Noen av dem røyker og later seg dagen lang og gir IKKE barna noe godt tilbud.

Som Joplaya sa: ikke uten grunn barnehage er en av de mest flittigste hjelpetiltakene barnevernet bruker....

Så pga et fåtall som ikke egner seg som foreldre, skal resten av godhjertede ansvarsfulle mødre miste retten til å velge?

Gjest Poirot
Skrevet

Nei, det har jeg ikke sagt.

Men de må absolutt tas med i regnestykket på om ordningen er vellykket eller ei.

Skrevet

Hvorfor snakkes det stadig om et fåtall som gjør ditt, et flertall som gjør datt osv? Er det i det hele tatt gjort noen undersøkelser på hvordan kontantstøtten blir brukt? Blir den brukt slik at en av foreldrene er mer hjemme? Er det kvinner eller menn som er mer hjemme? Ville disse kvinnene/mennene vært hjemme likevel? Er det utelukkende for barnas beste de er hjemme? Finnes det noen slik undersøkelse?

Gjest Poirot
Skrevet
Hvorfor snakkes det stadig om et fåtall som gjør ditt' date=' et flertall som gjør datt osv? Er det i det hele tatt gjort noen undersøkelser på hvordan kontantstøtten blir brukt? Blir den brukt slik at en av foreldrene er mer hjemme? Er det kvinner eller menn som er mer hjemme? Ville disse kvinnene/mennene vært hjemme likevel? Er det utelukkende for barnas beste de er hjemme? Finnes det noen slik undersøkelse?[/quote']

Ja, undersøkesler er gjort.

Mange er ikke hjemme og barn som ikke har det bra faller utenfor et system. Det er nesten ingen menn som tar ut kontantstøtte.

Skrevet

Takk for interessant link Optimist! Håper alle som er engasjert i kontantstøtte-debatten tar seg tid til å lese den. :)

Gjest agurk
Skrevet

Det er utrulig naivt å belage seg på en liten sum i mnd som man faktisk kun får i to år.

Det jeg ikke skjønner er at de tre tusen bestemmer om man har råd til å gå hjemme eller ikke. En normal lønning er da større en som så! Legger man livet sitt litt til rette får man råd til å gå hjemme uten de tre tusen og. (Eller 3600, for de tok jo småbarnstilleget som alle fikk å la til kontantstøtten :evil: )

Og ja, jeg har gått hjemme med kontantstøtte, brukt den til dagmamma, og gått hjemme uten.

Skrevet
Det jeg ikke skjønner er at de tre tusen bestemmer om man har råd til å gå hjemme eller ikke.

Det bekrefter jo bare hvor dårlig råd vi har. Jeg har knapt råd til å kjøpe nye sko, når de gamle er utslitt. Jeg har tatt jobb som dagmamma (60prosent stilling) i tillegg til å holde hus og oppdra sønnen min. Hadde jeg ikke vært dagmamma, hadde vi ikke klart oss overhodet. Samboeren min studerer på universitet. Det han studerer er så avansert at all fritid går til lekser og lesing. Skulle han hoppet av nå, ville han fått en lav lønn, og en enorm studie-gjeld som da i utganspunktet ville være helt meningsløs. Pluss en annen viktig faktor, han måtte gitt opp en drøm han har kjempet seg opp mot hele livet, og det når han bare har et par år igjen.Småbarnsforeldre er de som i utgangspunktet har størst behov for stabil økonomi. Alle andre som er vanskeligstillt i samfunnet får støtte, hvorfor skal ikke småbarnsforldre også det?

Gjest Poirot
Skrevet

Jobber du som svart eller hvit dagmamma?

Skrevet

Hvis kontantstøtte er "nødvendig", da lurer jeg på hvordan vi har greid å oppdra tre unger uten, bare på lønnet permisjon... :roll:

Kontantstøtten må være den mest misbrukte ordningen som finnes her i landet!

Og synd men sant: Jeg vet personlig om mange barn som burde ha hatt et pedagogisk tilbud i barnehage og som ikke har det - pga. at foreldrene bare "tenker penger".

Og selv om de fleste foreldre er oppegående og vil det beste for sine barn, så finnes det dessverre mange eksempler på det motsatte; på foreldre som er uskikket til å oppdra barn uten hjelp. Kontantstøtteordningen er sånt sett ikke ideell for en del barn, fordi det blir foreldrene og lommeboka som vinner, og ikke hensynet til barnas beste.

Skrevet
Hvis kontantstøtte er "nødvendig", da lurer jeg på hvordan vi har greid å oppdra tre unger uten, bare på lønnet permisjon... :roll:

Kontantstøtten må være den mest misbrukte ordningen som finnes her i landet!

Og synd men sant: Jeg vet personlig om mange barn som burde ha hatt et pedagogisk tilbud i barnehage og som ikke har det - pga. at foreldrene bare "tenker penger".

Og selv om de fleste foreldre er oppegående og vil det beste for sine barn, så finnes det dessverre mange eksempler på det motsatte; på foreldre som er uskikket til å oppdra barn uten hjelp. Kontantstøtteordningen er sånt sett ikke ideell for en del barn, fordi det blir foreldrene og lommeboka som vinner, og ikke hensynet til barnas beste.

Hva med de fullt oppegående foreldre som mister sjanser til å velge hvis kontantstøtten blir tatt bort? Teller ikke de?

Skrevet

Utgangspunktet med kontantstøtte er er at enten mor eller far skal være hjemme med ungen fram til fylte 3 år. Greit nok det. MEN - hvem i pokker sier opp sin jobb der man får utbetalt f.eks fire-fem ganger mer, for å være hjemme og miste ALL form for inntekt? Hallo altså - sorry, men jeg ser ikke logikken ELLER fornuften i det!! Altså, er man hjemmeværende FØR og under og etter fødsel og ikke ER i jobb (men har annen stønad som inntekt) så er jo kontantstøtten helt forståelig! Jeg innrømmer glatt at jeg betalte vår dagmamma når jenta vår var hos henne (før vi fikk plass i barnehage). Jeg og hennes far er i jobber og de 3000 ekstra gjorde at vi fikk den litt mer romslig økonomi. Så, det koker nå mest ned til at ideen som KrF la frem om at nåå skal det bli så bra for mor eller far å være hjemme....ja, den faller kraftig til grus!!

Skrevet

Men hvordan kan man motta kontantstøtte dersom begge er ute i jobb? Blir det ikke oppdaget da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...