AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #1 Skrevet 25. september 2014 Har et møbel som jeg synes er veldig fint, men som er noe liknende som lutet. Det er ikke trehvitt, men heller ikke lutet. Muligens det er beiset litt mørkt, det er i allefall ikke lakket. Jeg tenkte å male det hvitt, men ønsker ikke at det skal bli sånn blangt og glanset. Tenkte på noe matt og gjerne litt "slitt" uten at det er helt shabby chic. Noen som har erfaringer å dele? Type maling etc? Det er ingen malingsbutikk her jeg bor så det er lite med fagråd å få. Og min erfaring er at ungdommene som jobber i malingsavdelingen på coop'en har lite å bidra med. Anonymous poster hash: 3c62f...7ae
Muscae Skrevet 26. september 2014 #2 Skrevet 26. september 2014 Legg ut et bilde av møbelet ditt, så det er enklere å forstå. Lutet, men ikke lutet, muligens beiset men ikke lakket. Du får kjøpt matt maling. Feks jotun pure color supermatt er veldig fin. Har bare brukt den på vegg, vet ikke hvor holdbar den er på møbler. Om møbelet ditt er mye i bruk i det daglige, og er utsatt for søl av drikke og mat, eller for støt, ville jeg valgt en veldig slitesterk maling, som trestjerners gulvmaling. Usikker på om du får den i matt. Om det er snakk om et pyntemøbel som ikke er i daglig bruk, trenger du ikke å tenke så mye på det. Jeg har aldri malt møbler for å få en slitt overflate, men du kan gjøre det sånn: 1. Vask grundig for å få bort fett og støv. Jeg pleier å bruke rein rødsprit, som har den fordelen at den fordamper med en gang, og du slipper å vente på at møbelet skal tørke etter vask. Du kan også vaske med salmiakk og vann. Da må du vente til møbelet er tørt. 2. Påfør sperregrunning (denne inneholder kvistlakk, så du slipper å ha på kvistlakk på hver eneste kvist). Herfra har du to alternativer: - Dersom møbelet ditt er mørkt "nok" kan du la være å ha på grunning på de stedene du vil skal se slitt ut - hjørner, kanter og andre steder der det stikker litt ut, feks øverst på utskjæringer. - Dersom møbelet ditt ikke er mørkt "nok", påfører du grunning på hele møbelet, og deretter maler du over de nevnte stedene med litt mørk brun maling. Kan være greit å bruke en liten svamp til dette. 3. Mal to strøk med den malingen du vil ha 4. Når malingen er helt tørr: puss lett over "slitasjestedene" med et veldig fint pussepapir. Du får kjøpt pussesvamp, jeg ville brukt en sånn. Trikset er å få det til å se litt slitt ut, slik at den mørke malingen under kommer litt til syne. Det skal altså ikke synes at du har gått løs på møbelet med sandpapir, det skal se ut som naturlig slitasje.
Muscae Skrevet 26. september 2014 #3 Skrevet 26. september 2014 Forresten er kalkmaling veldig populært. Har aldri prøvd det, men det gir en helt unik overflate. Les litt, og se bilder på google, for å se om det er noe som kan være fint på ditt møbel. Det gir egentlig en overflate som ser ut som betong, litt røff og grov. Kan bli veldig pent, men det kan også bli full kræsj.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå