Gå til innhold

Hva bør jeg få med meg i Budapest?

Gjest Étoile

Anbefalte innlegg

Gjest Étoile

Hei :D

Skal til Budapest 5 dager i slutten av juli, og i den forbindelse hadde det vært moro med tips til hva man bør få med seg fra folk som har vært der.

Hva bør vi se, gjøre, spise etc, og hva bør vi unngå (hvis noe).

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på studietur i Budapest i 1986, så som du skjønner, det er ikke alt jeg husker like godt! F.eks. restauranter etc...

Hvis jeg var deg, ville jeg søkt på nettet og lest litt om attraksjonene byen har å tilby. Byen er delt i to av elven Donau, bydelen Buda er mer kupert og ligger oppover høydene, mens den nyere bydelen Pest ligger på flaten på andre siden.

Vi besøkte Fiskerbastionen og marked i bydelen Buda. Så var vi på Kjempenes plass, en slags paradeplass som har en sentral rolle som historisk minnesmerke. Det er i det hele tatt mye som henspeiler på historiske begivenheter i Budapest.

En tur med båt på Donau anbefales, vi besøkte kunstnerlandsbyen Szentendre (husker ikke stavemåten...) og spiste på en god, liten restaurant der. Det selges kunst og keramikk der, og det er et museum for enten keramikk eller porselen?

Vi var på et kjent konditori hvor mange av Europas største diktere og kunstnere hadde tilbrakt mye tid, HJELP, hva het det igjen? Cafe ett eller annet... Få med dere konditorkunstene i Budapest, uansett! Mye flotte kaker og bakverk!

Vi var på balett og opera, det er også noe som virkelig kan anbefales; høy kvalitet på alt som har med musikk og kunst å gjøre!!!

Noe jeg ikke prøvde mens jeg var der, men som jeg angrer på, er et av de mange tyrkiske badene som byen har å tilby. Med massasje! Flere av medstudentene mine prøvde dette, og det var helt topp, visstnok!

Du kan glede deg til å se Budapest; det er en by jeg SKAL tilbake til - en eller annen gang. Storslagent!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Takk dere, tenkte ikke på å søke her inne engang... :klaske:

Hvis noen har flere tips blir jeg glad! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tone S

Jeg kom fra Budapest i går - og du kan glede deg! Det er veldig varmt der nå (vi hadde mellom 30-36 grader alle seks dagene vi var der), så det varierer hvor aktiv man klarer å være i løpet av dagen.

Badene anbefales på det sterkeste når det er på det heteste... Vi rakk å få med oss tre - Szechenyi, Gellert og noen utendørsbad på Margitøya (midt i Donau). Szechenyi var preget av lokale innbyggere, mens det på Gellert var mer turister. Begge steder kan man få massasje og diverse behandlinger for en rimelig penge. Utrolig deilig!

Det var for øvrig veldig lett å komme seg rundt med kollektiv transport, og vi kjøpte turistkort for en uke til ca 70 kr per pers. Føyer meg ellers til det som har blitt sagt ang. ting som er verdt å se. Borgområdet, Fiskerbastionen, Gellerthøyden med utsikt over hele byen, Margitøya... Maten var utrolig god overalt hvor vi spiste. Prøv gjerne den nederste restaurantbåtene på Donau (nedenfor hotel Continentalt) Utrolig hyggelig atmosfære, god mat og super service. Restaurant Fatal var også verdt å få med seg - og svært populær. Den ligger på hovedgaten i Pest. Det samme gjør det berømte konditoriet Gerbaud, bare lengre ned. (Umulig å unngå).

Når det gjelder de mer negative sidene ved Budapest, så syntes jeg at det var ganske mye trafikkstøy (og de kjører som gale), temmelig skittent/mye søppel en del steder, og en del innpåslitne tiggere på metroen. (Det gjelder å passe godt på verdisaker) Syntes også butikkene stengte litt tidlig. :wink:

God tur! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Szechenyi og Gellert er virkelige must! På innendørsavdelingen på Gellert har de avdelte bad for kvinner og menn. Man får utdelt et laken, og vaser ellers naken rundt og bader i forskjellige bassenger. Man kan også drikke kildevann, og det er en skikkelig deilig dampbadstu der hvor det er tilsatt kamomille i dampen. Szechenyi er også veldig bra - men der er hele badet felles, så der må badedrakten være på. Szechenyi er kjempekoselig - mye lokale mennesker, folk sitter og spiller sjakk langs bassengkanten eller bare slapper av og prater. Billig masssasje.

Jeg har spist mye god mat i Budapest, men en restaurant som jeg syns var spesielt bra heter Müvészinas, den ligger i Bajcsy-Zsilinszky utca 9. De serverer skikkelig god ungarsk mat.

Se feks. http://orbitz.wcities.com/en/record/82,148.../244/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Szechenyi og Gellert er virkelige must! På innendørsavdelingen på Gellert har de avdelte bad for kvinner og menn. Man får utdelt et laken, og vaser ellers naken rundt og bader i forskjellige bassenger. Man kan også drikke kildevann, og det er en skikkelig deilig dampbadstu der hvor det er tilsatt kamomille i dampen. Szechenyi er også veldig bra - men der er hele badet felles, så der må badedrakten være på. Szechenyi er kjempekoselig - mye lokale mennesker, folk sitter og spiller sjakk langs bassengkanten eller bare slapper av og prater. Billig masssasje.

Jeg har spist mye god mat i Budapest, men en restaurant som jeg syns var spesielt bra heter Müvészinas, den ligger i Bajcsy-Zsilinszky utca 9. De serverer skikkelig god ungarsk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...