AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #321 Skrevet 9. desember 2013 Vilde eller Sunniva? Henrik er bestemt om det blir gutt. Anonymous poster hash: b3a6c...af3
Stormborn Skrevet 9. desember 2013 #322 Skrevet 9. desember 2013 Vilde eller Sunniva? Henrik er bestemt om det blir gutt. Anonymous poster hash: b3a6c...af3 Vet om to tvillinger som heter det faktisk Mn ville valgt Sunniva
Lyd Skrevet 9. desember 2013 #323 Skrevet 9. desember 2013 Hva synes dere om: Sari Irja Varja Alva Ingerlin Irma ? Anonymous poster hash: 2f19c...e5a Synes Alva er kjempefint! Et av mine favorittnavn selv
Silfen Skrevet 9. desember 2013 #324 Skrevet 9. desember 2013 Leah er i alle fall kristent, hvis det er det du er opptatt av Ikke riktig. Det er benyttet i bibelen, ja, og kan således oppfattet kristent. Men det er hebraisk og fantes nok før kristendommen. Betydningen er heller ikke religiøs, men Leah betyr trøtt/sliten, ikke noe bibelsk over det heller.
Gjest Riskjeks Skrevet 9. desember 2013 #325 Skrevet 9. desember 2013 (endret) Ikke riktig. Det er benyttet i bibelen, ja, og kan således oppfattet kristent. Men det er hebraisk og fantes nok før kristendommen. Betydningen er heller ikke religiøs, men Leah betyr trøtt/sliten, ikke noe bibelsk over det heller. Et bibelsk navn, ja. Mens Kristin ikke er det. (det bare betyr "kristen") Likevel er Kristin bannlyst, mens Leah er greit? Reagerte bare på logikken (eller mangelen på sådan) Hvis man er opptatt av navnebetydning, så finnes det i alle fall mange navn med finere betydning enn Leah... Kjipt å hete "trøtt"... Jeg synes for all del det er greit å tenke over betydningen av et navn. Men at man må være kristen for å bruke tradisjonsnavn som Kristin, Kristine, Kristian osv, er jeg ikke enig i. Hva mener du om andre bibelske navn med lange tradisjoner i Norge? Andreas, Thomas, Johannes, Maria? Tenker du automatisk at de er kristne? Og så er det alle navnene som er former/utledninger av bibelske navn - Per/Petter (Peter), Mari/Maja (Maria), Anders (Andreas), Jon/Johanne/Johanna (Johannes), Mikkel (Mikael) osv. Få navn igjen, hvis man skal tenke slik. Endret 9. desember 2013 av Riskjeks
Stormborn Skrevet 9. desember 2013 #326 Skrevet 9. desember 2013 Ikke riktig. Det er benyttet i bibelen, ja, og kan således oppfattet kristent. Men det er hebraisk og fantes nok før kristendommen. Betydningen er heller ikke religiøs, men Leah betyr trøtt/sliten, ikke noe bibelsk over det heller. HaHa, seriøst? Da er det hvertfall uaktuelt
Silfen Skrevet 9. desember 2013 #327 Skrevet 9. desember 2013 Et bibelsk navn, ja. Mens Kristin ikke er det. (det bare betyr "kristen") Likevel er Kristin bannlyst, mens Leah er greit? Reagerte bare på logikken (eller mangelen på sådan) Hvis man er opptatt av navnebetydning, så finnes det i alle fall mange navn med finere betydning enn Leah... Kjipt å hete "trøtt"... Jeg synes for all del det er greit å tenke over betydningen av et navn. Men at man må være kristen for å bruke tradisjonsnavn som Kristin, Kristine, Kristian osv, er jeg ikke enig i. Hva mener du om andre bibelske navn med lange tradisjoner i Norge? Andreas, Thomas, Johannes, Maria? Tenker du automatisk at de er kristne? Og så er det alle navnene som er former/utledninger av bibelske navn - Per/Petter (Peter), Mari/Maja (Maria), Anders (Andreas), Jon/Johanne/Johanna (Johannes), Mikkel (Mikael) osv. Få navn igjen, hvis man skal tenke slik. Det er HEBRAISK. Og det er funnet i bibelen. Og folk het det FØR bibelen. Ergo oppstod det ikke med bibelen og er dermed ikke et bibelsk navn. Mens Jesus kristus, hvor kristus er Jesus sin TITTEL i det nye testamentet, er defintivt bibelsk. Maria er heller ikke bibelsk, selv om det var mennesker med navnet Maria I bibelen. Det er derimot latinsk og har ikke noe religiøst i seg i utgangspunktet, selv om det er navnet på en bibelsk person som alle kjenner. Det blir som å si at Britney er et musikknavn fordi en kjent artist heter det. Så slutt å drit deg ut. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 9. desember 2013 #328 Skrevet 9. desember 2013 Det er HEBRAISK. Og det er funnet i bibelen. Og folk het det FØR bibelen. Ergo oppstod det ikke med bibelen og er dermed ikke et bibelsk navn. Mens Jesus kristus, hvor kristus er Jesus sin TITTEL i det nye testamentet, er defintivt bibelsk. Maria er heller ikke bibelsk, selv om det var mennesker med navnet Maria I bibelen. Det er derimot latinsk og har ikke noe religiøst i seg i utgangspunktet, selv om det er navnet på en bibelsk person som alle kjenner. Det blir som å si at Britney er et musikknavn fordi en kjent artist heter det. Så slutt å drit deg ut. Bibelske navn = navn man finner i bibelen. Ingen som har påstått at navnene ble oppfunnet av de som skrev bibelen... Slutt og drit deg ut. 4
Heisenberg Skrevet 9. desember 2013 #329 Skrevet 9. desember 2013 Det er HEBRAISK. Og det er funnet i bibelen. Og folk het det FØR bibelen. Ergo oppstod det ikke med bibelen og er dermed ikke et bibelsk navn. Mens Jesus kristus, hvor kristus er Jesus sin TITTEL i det nye testamentet, er defintivt bibelsk. Maria er heller ikke bibelsk, selv om det var mennesker med navnet Maria I bibelen. Det er derimot latinsk og har ikke noe religiøst i seg i utgangspunktet, selv om det er navnet på en bibelsk person som alle kjenner. Det blir som å si at Britney er et musikknavn fordi en kjent artist heter det. Så slutt å drit deg ut. Hva da med navn fra Norrøn mytologi? Tor, Odin, Vidar, Magne, er det også kunnskapsløst å bruke disse navnene med mindre mann er troende? Jeg synes du er helt på viddene. 3
Gjest Maman Skrevet 10. desember 2013 #330 Skrevet 10. desember 2013 Jeg syns også det er en idiotisk tankegang.
Silfen Skrevet 10. desember 2013 #331 Skrevet 10. desember 2013 Hva da med navn fra Norrøn mytologi? Tor, Odin, Vidar, Magne, er det også kunnskapsløst å bruke disse navnene med mindre mann er troende? Jeg synes du er helt på viddene. Det er kunnskapsløst å bruke navn som man ikke vet hvor kommer fra, ja. Og at dere ikke ser forskjellen på navn brukt i bibelske/hedenske tider og navn som ER GUD i seg selv, ja, da er dere faen meg stokk stein idioter hele gjengen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #332 Skrevet 10. desember 2013 Hva syntes dere om navnet Anton? Altså med uttalen Anton og ikke Antån. Syntes det var litt rart i starten, men hvor mer jeg tenker over det hvor mer liker jeg det Anonymous poster hash: 1ce26...05a ?? Anonymous poster hash: 1ce26...05a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #333 Skrevet 10. desember 2013 hva syns dere om malvin og ingolf? Ingolf liker jeg! Hadde en bestefar som het det, og han var verdens snilleste Men på den annen side kan det minne litt om Adolf, og det er ikke like hyggelig. Anonymous poster hash: 16ded...863 1
kokkos Skrevet 10. desember 2013 #334 Skrevet 10. desember 2013 Fine navn og heldig unge! Jeg syns Sveinung er finest.
happiest Skrevet 10. desember 2013 #335 Skrevet 10. desember 2013 Huff, stakkers unge...Ingen andre navn? Hvis jeg måtte valgt måtte det bli Åsmund
Lou Salome Skrevet 10. desember 2013 #336 Skrevet 10. desember 2013 1) Sveinung 2) Tollef 3) Åsmund . Fine navn.
FruLuna Skrevet 10. desember 2013 #337 Skrevet 10. desember 2013 Alle tre er fine, men jeg synes Åsmund er finest!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #338 Skrevet 10. desember 2013 Hva syns dere om navnet Doutzen Louisa til en jente? Anonymous poster hash: 189ab...201
Sophia Skrevet 10. desember 2013 #339 Skrevet 10. desember 2013 Synes det er vanskelig å uttale. Ville ikke kalt datteren min det. Ikke hvis jeg bodde i Norge i hvertfall Louisa er derimot fint!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #340 Skrevet 10. desember 2013 Synes det er veldig respektløst av dere som skriver "stakkars unge". Selv synes jeg det er kjempefine navn, alle tre! Nå kommer vel disse navnene snart til å bli populære igjen Alle de trend-navnene som Odin, Birk, Lucas, Markus osv føles litt brukt opp nå Anonymous poster hash: c1cdf...e14 1
Fremhevede innlegg