Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vilde eller Sunniva?

Henrik er bestemt om det blir gutt.

Anonymous poster hash: b3a6c...af3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vilde eller Sunniva?

Henrik er bestemt om det blir gutt.

Anonymous poster hash: b3a6c...af3

Vet om to tvillinger som heter det faktisk :P Mn ville valgt Sunniva :)

Skrevet

Hva synes dere om:

Sari

Irja

Varja

Alva

Ingerlin

Irma

?

Anonymous poster hash: 2f19c...e5a

Synes Alva er kjempefint! Et av mine favorittnavn selv :)

Skrevet

Leah er i alle fall kristent, hvis det er det du er opptatt av ;)

Ikke riktig. Det er benyttet i bibelen, ja, og kan således oppfattet kristent. Men det er hebraisk og fantes nok før kristendommen. Betydningen er heller ikke religiøs, men Leah betyr trøtt/sliten, ikke noe bibelsk over det heller.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Ikke riktig. Det er benyttet i bibelen, ja, og kan således oppfattet kristent. Men det er hebraisk og fantes nok før kristendommen. Betydningen er heller ikke religiøs, men Leah betyr trøtt/sliten, ikke noe bibelsk over det heller.

Et bibelsk navn, ja.

Mens Kristin ikke er det. (det bare betyr "kristen")

Likevel er Kristin bannlyst, mens Leah er greit? :fnise: Reagerte bare på logikken (eller mangelen på sådan) ;) Hvis man er opptatt av navnebetydning, så finnes det i alle fall mange navn med finere betydning enn Leah... Kjipt å hete "trøtt"...

Jeg synes for all del det er greit å tenke over betydningen av et navn. Men at man må være kristen for å bruke tradisjonsnavn som Kristin, Kristine, Kristian osv, er jeg ikke enig i. Hva mener du om andre bibelske navn med lange tradisjoner i Norge? Andreas, Thomas, Johannes, Maria? Tenker du automatisk at de er kristne? Og så er det alle navnene som er former/utledninger av bibelske navn - Per/Petter (Peter), Mari/Maja (Maria), Anders (Andreas), Jon/Johanne/Johanna (Johannes), Mikkel (Mikael) osv.

Få navn igjen, hvis man skal tenke slik.

Endret av Riskjeks
Skrevet

HaHa, seriøst? Da er det hvertfall uaktuelt :P

Skrevet

Et bibelsk navn, ja.

Mens Kristin ikke er det. (det bare betyr "kristen")

Likevel er Kristin bannlyst, mens Leah er greit? :fnise: Reagerte bare på logikken (eller mangelen på sådan) ;) Hvis man er opptatt av navnebetydning, så finnes det i alle fall mange navn med finere betydning enn Leah... Kjipt å hete "trøtt"...

Jeg synes for all del det er greit å tenke over betydningen av et navn. Men at man må være kristen for å bruke tradisjonsnavn som Kristin, Kristine, Kristian osv, er jeg ikke enig i. Hva mener du om andre bibelske navn med lange tradisjoner i Norge? Andreas, Thomas, Johannes, Maria? Tenker du automatisk at de er kristne? Og så er det alle navnene som er former/utledninger av bibelske navn - Per/Petter (Peter), Mari/Maja (Maria), Anders (Andreas), Jon/Johanne/Johanna (Johannes), Mikkel (Mikael) osv.

Få navn igjen, hvis man skal tenke slik.

Det er HEBRAISK. Og det er funnet i bibelen. Og folk het det FØR bibelen. Ergo oppstod det ikke med bibelen og er dermed ikke et bibelsk navn. Mens Jesus kristus, hvor kristus er Jesus sin TITTEL i det nye testamentet, er defintivt bibelsk.

Maria er heller ikke bibelsk, selv om det var mennesker med navnet Maria I bibelen. Det er derimot latinsk og har ikke noe religiøst i seg i utgangspunktet, selv om det er navnet på en bibelsk person som alle kjenner. Det blir som å si at Britney er et musikknavn fordi en kjent artist heter det.

Så slutt å drit deg ut.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er HEBRAISK. Og det er funnet i bibelen. Og folk het det FØR bibelen. Ergo oppstod det ikke med bibelen og er dermed ikke et bibelsk navn. Mens Jesus kristus, hvor kristus er Jesus sin TITTEL i det nye testamentet, er defintivt bibelsk.

Maria er heller ikke bibelsk, selv om det var mennesker med navnet Maria I bibelen. Det er derimot latinsk og har ikke noe religiøst i seg i utgangspunktet, selv om det er navnet på en bibelsk person som alle kjenner. Det blir som å si at Britney er et musikknavn fordi en kjent artist heter det.

Så slutt å drit deg ut.

Bibelske navn = navn man finner i bibelen. Ingen som har påstått at navnene ble oppfunnet av de som skrev bibelen... Slutt og drit deg ut.

• Liker 4
Skrevet

Så slutt å drit deg ut.

Hva da med navn fra Norrøn mytologi? Tor, Odin, Vidar, Magne, er det også kunnskapsløst å bruke disse navnene med mindre mann er troende?

Jeg synes du er helt på viddene.

• Liker 3
Skrevet

Hva da med navn fra Norrøn mytologi? Tor, Odin, Vidar, Magne, er det også kunnskapsløst å bruke disse navnene med mindre mann er troende?

Jeg synes du er helt på viddene.

Det er kunnskapsløst å bruke navn som man ikke vet hvor kommer fra, ja.

Og at dere ikke ser forskjellen på navn brukt i bibelske/hedenske tider og navn som ER GUD i seg selv, ja, da er dere faen meg stokk stein idioter hele gjengen.

• Liker 1
Skrevet

Hva syntes dere om navnet Anton? Altså med uttalen Anton og ikke Antån. Syntes det var litt rart i starten, men hvor mer jeg tenker over det hvor mer liker jeg det :)Anonymous poster hash: 1ce26...05a

?? :)

Anonymous poster hash: 1ce26...05a

Skrevet

hva syns dere om malvin og ingolf?

Ingolf liker jeg! Hadde en bestefar som het det, og han var verdens snilleste :) Men på den annen side kan det minne litt om Adolf, og det er ikke like hyggelig.

Anonymous poster hash: 16ded...863

• Liker 1
Skrevet

Fine navn og heldig unge! ;)

Jeg syns Sveinung er finest.

Skrevet

Huff, stakkers unge...Ingen andre navn?

Hvis jeg måtte valgt måtte det bli Åsmund

Skrevet

1) Sveinung 2) Tollef 3) Åsmund . Fine navn.

Skrevet

Alle tre er fine, men jeg synes Åsmund er finest!

Skrevet

Hva syns dere om navnet Doutzen Louisa til en jente? :)

Anonymous poster hash: 189ab...201
Skrevet

Synes det er vanskelig å uttale. Ville ikke kalt datteren min det. Ikke hvis jeg bodde i Norge i hvertfall ;)

Louisa er derimot fint!

Skrevet

Synes det er veldig respektløst av dere som skriver "stakkars unge". Selv synes jeg det er kjempefine navn, alle tre! :) Nå kommer vel disse navnene snart til å bli populære igjen :) Alle de trend-navnene som Odin, Birk, Lucas, Markus osv føles litt brukt opp nå :P

Anonymous poster hash: c1cdf...e14
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...