Gå til innhold

Røyking og foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min mor, som ikke røyker, kjøper ofte tobakk for meg i taxfree-n når hun er i utlandet.

Jeg har røykt siden jeg var 18, men jeg har aldri egentlig røykt sigaretter, så kanskje jeg faller litt utenfor her. Jeg startet med sånne billige "King Edward"-sigarer da jeg var russ fordi jeg var i et miljø der vi røykte dem, og da jeg flyttet til København oppdaget jeg at jeg kunne kjøpe forholdsvis billige dominikanske sigarer der. Etter et par år kjøpte jeg meg en pipe og ble gradvis piperøyker.

Jeg røyker i snitt 3,5 gang i uken, så jeg har aldri opplevd avhengighet eller noen av de negative konsekvensene av røyking, bare de gode sidene, som økt konsentrasjonsevne. Det er typisk noe jeg "belønner" meg selv med etter endt arbeidsdag.

Min mor er kjent med dette og jeg har inntrykk av at hun synes min røyking er uproblematisk. Jeg bor ofte hos henne når jeg har sommerferie og hun vet at jeg ikke må ut og ta "røykepauser" flere ganger om dagen. Jeg tror kanskje det også er litt utslagsgivende at jeg er oppkalt etter min morfar, som også var piperøyker.

Min søster og svoger kjøper også tobakk for meg, men jeg tror ikke at min far er så begeistret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange skjuler vel at de røyker rett og slett for at de skammer seg. Det er mange som syntes det er pinlig å ha begynt å røyke i f. eks en alder av 25, da de fleste begynte i yngre alder, gjerne før de ble 18.

Selv begynte jeg å snuse i en alder av 23, og holdt det skjult for foreldrene mine ganske lenge. Tenkte at det ville bli spørsmål om "hvorfor begynne når du er såpass voksen"? Og at de på en måte blir sjokkerte pga. det.

For øvrig så skjønte de det etterhvert pga. snusånde. Sluttet for ca. et halvt år siden. Nå blir det en sigarett eller 5 til fest, men ingenting ellers.

Skrevet

Smugrøyking er en myte. Alle som ikke røyker kjenner det langveisfra. Så dere som røyker og tror foreldrene deres ikke vet - med mindre de ikke har luktesans vet de det sannsynligvis. For røyker dere stinker hår, klær og alt dere har og eier nesten.

Så med mindre dere aldri er i nærmere foreldrene deres enn 4 meter, og vasker deres egne klær så kjenner de utvilsomt lukten :fnise:

Og en kjenner forskjell på "stod atmed noen som røykte" og "tok meg ett drag" pusten lukter LENGE etterpå uansett hvor mye tyggis en tygger :P

Skrevet

Smugrøyking er en myte. Alle som ikke røyker kjenner det langveisfra. Så dere som røyker og tror foreldrene deres ikke vet - med mindre de ikke har luktesans vet de det sannsynligvis. For røyker dere stinker hår, klær og alt dere har og eier nesten.

Så med mindre dere aldri er i nærmere foreldrene deres enn 4 meter, og vasker deres egne klær så kjenner de utvilsomt lukten :fnise:

Og en kjenner forskjell på "stod atmed noen som røykte" og "tok meg ett drag" pusten lukter LENGE etterpå uansett hvor mye tyggis en tygger :P

Dersom foreldrene selv røyker, tror jeg det er lettere å komme unna med snikrøyking.

Ikke bare er deres egen luktesans redusert på grunn av røykingen, men røyklukten en smugrøyker måtte ha i tøyet og i håret, vil være maskert av lukten fra samme forelders egen røyking.

Røyking nummer luktesansen. Jeg merker veldig godt når det har gått et par dager siden jeg sist røykte, for jeg kan lettere kjenne dårlig kroppslukt og alle mulige stinkende ting.

Skrevet

Dersom foreldrene selv røyker, tror jeg det er lettere å komme unna med snikrøyking.

Ikke bare er deres egen luktesans redusert på grunn av røykingen, men røyklukten en smugrøyker måtte ha i tøyet og i håret, vil være maskert av lukten fra samme forelders egen røyking.

Røyking nummer luktesansen. Jeg merker veldig godt når det har gått et par dager siden jeg sist røykte, for jeg kan lettere kjenne dårlig kroppslukt og alle mulige stinkende ting.

Ser jeg ikke gjorde det klart nok i det jeg skrev. Men ja, røyker en selv kjenner en det definitivt ikke like lett fordi en selv lukter slik (samt nedsatt luktesans) :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...