Gjest Vinglepetra Skrevet 25. september 2014 #221 Skrevet 25. september 2014 Jeg har selv en ganske klassisk stil, med noen preppy innslag, hvis det gir mening og jeg har ikke noe i mot menn og gutter som kler seg preppy. Jeg er enig i at stilen ofte forbindes med "pappa - gutter" pg snobbete klyser fra vestkanten, men det er langt fra alle. Min ekskjæreste kledde seg preppy og var ingen av delene. Klærne sier ikke alltid alt om personligheten.
Gjest Malanthor Skrevet 25. september 2014 #222 Skrevet 25. september 2014 Fysj for en stil. Hadde ikke tatt på meg noe slikt om noen hadde betalt meg.
Trygve81 Skrevet 25. september 2014 #223 Skrevet 25. september 2014 Selv har jeg alltid kledd meg konservativt eller "preppy" fordi jeg aldri har følt meg bekvem tøy jeg opplever som uestetisk og upraktisk. Egentlig er jeg vel først og fremst en "Young Fogey". Jeg kler meg ikke i pastelfarver, unntatt at skjortene mine ofte er lyseblå. Jeg ønsker å understreke at som arkitekt er jeg glad i tidløse og utprøvde, pene ting. Mitt tøy er pent, ikke bare fordi det aldri vil gå av moten (da det i utgangspunktet ikke finnes moteriktig), men fordi det er praktisk og komfortabelt å ha på, og fordi det alltid føles riktig og profesjonelt i de sosiale kontekstene jeg befinner meg i. Og derfor kler jeg meg som min farfar. Jeg er jo et barn av 80-tallet og jeg så mange stygge ting mens jeg vokste opp. Jeg har aldri opplevd fordommer basert på hvordan jeg er kledd. Selv ikke de årene som student da jeg pleide å møte opp på tegnesalen iført dress og sløyfe, snarere tvert i mot. Klart at som voksen arbeidstaker kler jeg med ned litt for å passe inn i omgivelsene og for at jeg skal kunne tas alvorlig, jeg ønsker ikke å virke useriøs heller. 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2014 #224 Skrevet 25. september 2014 Hallefuckingluja. Jeg syns hele denne tråden har vært en eneste lang tirade av god gammeldags surmaget vestkanthat. Fabelaktig! Alternativene som trekkes frem er jo direkte tørt og kjedelig, ja nesten stygt. Blå kjip genser, baggy Dressmann-olabukser, blå kåpe og grått skjerf? *grøss*, det er sånn IT-gutta på jobben kler seg (Det er ikke et kompliment, nei). Faktum er at preppy, dog kanskje ikke i de ekstreme versjoner, er langt nærmere en klassisk dress-og-slips stil enn noe annet. Selvfølgelig vil ingen mene at det er stygt med dress. De som ikke ser denne stilmessige koblingen har hodet så langt opp i rævva at de er permanent drittblinde. Velkommen til god stil: http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1136850_standard?wid=2000&hei=2000 http://no.gant.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/1500x1500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/9/1/91383.jpg http://no.gant.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/1500x1500/c96a280f94e22e3ee3823dd0a1a87606/9/3/93650.jpg http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1132335_lifestyle?wid=2000&hei=2000 http://s7d2.scene7.com/is/image/PoloGSI/s7-1132372_lifestyle?wid=2000&hei=2000 Jeg skjønner meg virkelig ikke på alle fordommene her. Der jeg er oppvokst og her jeg bor nå (i et annet land) er dette helt vanlig hverdagstøy. Anonymous poster hash: 61179...5c5 4
Teethgrinding Skrevet 25. september 2014 Forfatter #225 Skrevet 25. september 2014 Jeg skjønner meg virkelig ikke på alle fordommene her. Der jeg er oppvokst og her jeg bor nå (i et annet land) er dette helt vanlig hverdagstøy. Anonymous poster hash: 61179...5c5 Dette virker like uforståelig for meg også. 1
Gjest Enhjørning Skrevet 25. september 2014 #226 Skrevet 25. september 2014 Jeg er ikke så veldig begeistra for stilen i seg selv men jeg har ingen fordommer mot de som har den(eller andre, basert på klesstil og utseende). Møtte samboer på nettet og han så ekstremt bra og vellykket ut så jeg lot nesten være å møte han for jeg var ganske sikker på at han var "høy på seg selv". Heldigvis valgte jeg å møte han og han er den mest fantastiske personen jeg noensinne har møtt Er så utrolig glad for at de dumme fordommene ikke stoppet meg. Før dette hadde jeg fordommer mot folk med blant annet preppystilen så er derfor jeg nevner dette.
salat Skrevet 26. september 2014 #227 Skrevet 26. september 2014 Elsker den stilen! Ser ikke vitsen i at folk ikke skal få gå i det fordi de kan bli oppfattet som snobbete. Er det slik at man må kle seg stygt, eller i klær som ikke er din stil, for å bli likt? 1
Petra75 Skrevet 26. september 2014 #228 Skrevet 26. september 2014 Har ikke lest tråden, kun førstesiden. Men det er nå som oftest slik at klær gjenspeiler personligheten. Det viser ofte hvem man er, om man er Emo, rocker, nerd eller "snobb". Det betyr bare at menn med denne stilen høyst sannsynlig ikke matcher min personlighet. Jeg har helt sikkert mer til felles med en mann i Dressmann-genser enn en mann som går i Gant. 1
Gjest Peanut Skrevet 26. september 2014 #229 Skrevet 26. september 2014 Men det er nå som oftest slik at klær gjenspeiler personligheten. Det viser ofte hvem man er, om man er Emo, rocker, nerd eller "snobb". Jeg vet ikke hva min "stil" viser en gang. O_O
AnonymBruker Skrevet 26. september 2014 #230 Skrevet 26. september 2014 Det virker som om jeg er en av få som ikke har spesielle fordommer mot preppystilen. Kanskje på grunn av at jeg vokste opp ute på landet, og på en kant hvor preppystilen er svært lite utbredt. Har derimot minner av en del klysete og ubehagelige gutter med andre stiler Anonymous poster hash: ef6e2...965 1
Ferny Skrevet 27. september 2014 #231 Skrevet 27. september 2014 Veldig mange gutter rundt meg har den stilen der. Skulle slå følge med en kompis til uni, og vi kom for sent, fordi han måtte stryke skjorten sin først. Hehe. Har ikke noe imot stilen, synes det er nøytral og pen, og jeg opplever personene i de klærne som hyggelige og greie. Men jeg skjønner de som sier at den sender ut visse signaler - er vel mest "vestkantfolk" som har den stiler, og noen med mye penger liker å flashe det, samtidig som de da fremstår som en smule klysete. Klær kan sende ut signaler om hvem man er. Men ofte er det dumt å være for fordomsfull også. Finnes mange intelligente og hyggelige folk med penger også. 1
Anglofil Skrevet 27. september 2014 #232 Skrevet 27. september 2014 Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner, brudd på kopirett og avsporinger. Yvonne (mod) 1
Cata Skrevet 27. september 2014 #233 Skrevet 27. september 2014 Synes stilen er pen nok, men liker ikke pastellinnslagene. Holder de seg i jordfarger eller litt dypere fargetoner synes jeg det pent. (Har muligens med alder å gjøre, menn på min alder som vasser rundt i sidrumpa dongeri er ikke spesielt lekkert.... ) 1
Petra75 Skrevet 27. september 2014 #234 Skrevet 27. september 2014 Jeg vet ikke hva min "stil" viser en gang. O_O Nei, men jeg er ganske sikker på at jeg vet om vi passer sammen eller ikke bare ved å se den.
Christiania_Oslo Skrevet 27. september 2014 #235 Skrevet 27. september 2014 Preppystilen er jo helt vanlig i mange land,men i Norge får man et vestkant/snobbestempel om man bruker det. Det jeg synes er veldig rart er jo at mange vestkantkids egentlig kler seg veldig stygt. Spesielt på vinteren, der kjører de svære canada goose jakker,stygge burberry skjerf og luer,joggebukse,uggs og såklart den svarte MK veska og perleøredobber. Sminken er gjerne rosa på leppene. Hva skjer liksom? Ser ut som om de nettopp har våkna og slengt på seg det mest komfortable de har. Greit nok så er dette dyre merkeklær men fy faen.. I andre land kler de seg med slimfit jeans,bluser,tenchcoats,sko med hæler og alle andre typer klassiske klær. Jeg liker preppy/classic stilen og går med det selv, men jeg går ikke med det hele tiden,bare feks hvis jeg skal noe spesielt. Ellers så kjører jeg enkle og anonyme klær. 3
Gjest Peanut Skrevet 27. september 2014 #236 Skrevet 27. september 2014 Nei, men jeg er ganske sikker på at jeg vet om vi passer sammen eller ikke bare ved å se den. Ifølge en jeg snakket med idag er jeg "klassisk vestkant". O_o
Gjest Tigress Skrevet 28. september 2014 #237 Skrevet 28. september 2014 Preppystilen er jo helt vanlig i mange land,men i Norge får man et vestkant/snobbestempel om man bruker det. Det jeg synes er veldig rart er jo at mange vestkantkids egentlig kler seg veldig stygt. Spesielt på vinteren, der kjører de svære canada goose jakker,stygge burberry skjerf og luer,joggebukse,uggs og såklart den svarte MK veska og perleøredobber. Sminken er gjerne rosa på leppene. Hva skjer liksom? Ser ut som om de nettopp har våkna og slengt på seg det mest komfortable de har. Greit nok så er dette dyre merkeklær men fy faen.. I andre land kler de seg med slimfit jeans,bluser,tenchcoats,sko med hæler og alle andre typer klassiske klær. Jeg liker preppy/classic stilen og går med det selv, men jeg går ikke med det hele tiden,bare feks hvis jeg skal noe spesielt. Ellers så kjører jeg enkle og anonyme klær. Då eg jobba som lærar (aust for Oslo, men ikkje austkanten) var det mange av gutane som gjekk slik kledd (preppy, altså). Jentene gjekk kledd slik du skildrar, men også ein del slimfitklede og blusar. Men alle hadde anten Parajumper eller Canada Goose. Trur eg eide dei einaste to trenchcoatane på heile skulen, eg. Så for meg er det både litt wannabe rikmannsson over det heile, men mest av alt er det veldig fjortis. Og eg orkar ikkje å kle meg som kidsa, og vil helst sjå husbonden i noko anna også. Blazer var det ingen av dei som gjekk med, heller ikkje chinos, så det er meir ok for meg. Men ein har alle sine preferansar, og dei er jo ofte prega av røynsle og assosiasjonar.
Gjest Runforit Skrevet 28. september 2014 #238 Skrevet 28. september 2014 Jeg synes ikke klærne er fine. Tar man plaggene isolert sett så er de ufattelig kjedelig og de viser null personlighet. At rikmannfolk som faktisk har råd til å kjøpe hva de enn vil faktisk er villig til å betale for å gå i sånne klær er meg en gåte. Føles mer som om det er fordi "alle andre" gjør det så derfor må jeg også gå med det. Får litt sånn "rikmannsmennsker på produksjonsbånd" feeling. For meg så viser klær meg hva type menneske en er. Man MÅ ikke gå under visse kategorier, men det er sjeldent jeg tar feil av en personlighet når jeg ser på hva type stil de har. Preppy stilen for meg utlyser mennesker som ikke har egen identitet, som ikke har en personlig stil og som ikke eier smak for fem flate øre. 5
Gjest Lille-pus Skrevet 28. september 2014 #239 Skrevet 28. september 2014 (endret) Å gi mennesker en bestemt personlighet basert på påkledning er en egenskap jeg personlig for lenge siden har lagt fra meg, - fordi det viser seg å ikke stemme med de antagelsene man gjør seg, basert på tidligere erfaringer med enkeltindivider i tilsvarende stil. Så er jo verden litt ulik for oss alle, vesentlig basert på hvilke omgivelser vi jobber og vanker i. I mitt internasjonale arbeidsmiljø, er preppy stilen det normale for de unge graduates som skal hospitere en periode i de avdelinger jeg jobber. Og det er alltid også en evne til å kle seg etter forholdene. stil er noe som utvikles over tid, og mange av dem som i sine yngre år finner personlig preferanse i det som kalles preppy vil litt senere slik over til å ha en klassisk stil med voksen preppy casual wear. Som tidligere nevnt, klær skaper folk, og det er lite jeg finner like flott som voksne menn med pastellfavet pique skjorte, hvit tennisgenser, lyse chinos og kanskje et par Tod's en varm sommerkveld. - men det er bare meg, og jeg tas selv ofte for å ikke være norsk i foretningssammenheng med mennesker jeg ikke har møtt tidligere. Årsaken har de oppgitt å være påkledningen min. Endret 28. september 2014 av Lille-pus 2
Gjest Frisk_og_Glad Skrevet 28. september 2014 #240 Skrevet 28. september 2014 Jeg har den stilen, og samme har mange i min omgangskrets, selv om vi ikke er vestkantfolk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå