Gå til innhold

Dårlig hud - underliggende problemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år gammel og har alltid hatt problematisk hud. Da jeg var liten hadde jeg atopisk eksem. Med diverse kremer opp igjennom årene ble det riktignok bedre, selv om jeg fortsatt har rosa og sensitive områder, spesielt i kinnene.

Som tenåring begynte kvisehelvete. Jeg fikk kviser over hele ansiktet, på ryggen og nupper på brystet. Jeg begynte på roaccutane, som hjalp enormt. Kvisene kan selvsagt komme tidvis tilbake iblant, men jeg har klart å holde det greit i sjakk.

I perioder, som nå, kommer det likevel tilbake og det er store, underliggende kviser av typen "cyster". De er vonde å ta på og forsvinner ikke.

(Kan legge til at ettersom jeg har god erfaring med dette er jeg forsiktig med alt og har eliminert alle livsstilsfaktorer, spiser ikke raffinert sukker eller ferdigmat overhodet, bruker ikke sminke på huden osv.).

Da de dukket opp tenkte jeg det var mensen, men selv etter mensen er ferdig ble de der og det har dukket opp et par nye. Uten sminke, i speilet, ser jeg ikke ut. Jeg hater at jeg aldri kan ha virkelig pen hud.

Har brukt p-ring i perioder men ikke merket noe effekt av det.

Gjorde litt research, og får opp fra en lege at dersom man har store, cyste-liknende kviser i voksen alder er det som regel som resultat av en hormonell ubalanse utenom det vanlige. Veldig ofte f.eks. PCOS.

Jeg har ofte sen menstruasjon, hvilket også er et symptom. Derimot har jeg ikke mye kroppshår eller overvekt (er slank og har ikke problemer med å gå ned), så jeg vet ikke.

Noen her som har hatt vond og dyp acne og har gått til videre utredelse?

Anonymous poster hash: 3fc30...eb8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å få en henvisning til gynekolog og få tatt innvendig ultralyd av eggstokker.

Har du atopisk hud, så er du mye mer sensitiv enn alle som ikke er atopikere.

De dype, smertefulle kvisene kan du kjøpe enten Embla krem eller Zylokain krem og smøre forsiktig på så lenge det ikke er gått hull på eller er sår i området. Disse kremnene bedøver lokalt i huden og gjør kvisebyllene mindre smertefulle. Sårsalve kan hjelpe, Fucidin har jeg hatt god effekt av (resept preperat).

Anonymous poster hash: 4ed45...c20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...