AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #1 Skrevet 18. september 2014 Mange påstår at IS egentlig ikke er muslimer, at de mistolker Koranen osv. Hva mener dere? Bør man slutte å kalle IS muslimer og heller kalle de noe annet? I så fall hva? "Ekstremister" som media bruker? Jeg synes ikke det er så dekkende. Anonymous poster hash: 2a71b...26f 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #2 Skrevet 18. september 2014 De er muslimer. De er ikke representative for alle verdens muslimer, akkurat, men de er muslimer. Breivik var nordmann. Hitler var liten av vekst. Ingen sier seg uenige i det. Det er helt greit å kalle dem muslimer, for de er muslimer og religionen er vel det som driver dem aller mest. Samtidig er det klart man kan og bør understreke at det ikke akkurat er mainstream-muslimer.Anonymous poster hash: d0a8c...c1e 7
mandel92 Skrevet 18. september 2014 #3 Skrevet 18. september 2014 Ja, de er muslimer. Men det betyr ikke at de fleste muslimer mener det samme og støtter IS. IS er først og fremst terrorister, ikke muslimer. 1
99699 Skrevet 18. september 2014 #4 Skrevet 18. september 2014 Utrolig hvor forskjellig muslimer kan tolke koranen! 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #5 Skrevet 18. september 2014 IS står for Islamsk stat. Hva tror du? Anonymous poster hash: 89461...846 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #6 Skrevet 18. september 2014 De er selve definisjonen på muslimer. De følger koranen slik den står skrevet. Anonymous poster hash: 9b195...4e7 4
mandel92 Skrevet 18. september 2014 #7 Skrevet 18. september 2014 De er selve definisjonen på muslimer. De følger koranen slik den står skrevet. Anonymous poster hash: 9b195...4e7 Det gjør de ikke! Har du lest koreanen selv, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #8 Skrevet 18. september 2014 Det gjør de ikke! Har du lest koreanen selv, kanskje? De sprer Islam på samme måten som profeten selv gjorde det. Og de er ikke muslimer?Anonymous poster hash: 61d0d...6dd 4
Gjest Badabing Skrevet 18. september 2014 #9 Skrevet 18. september 2014 (endret) De er selvfølgelig muslimer, men jeg kjenner for lite til hva slags muslimer de er, annet enn at de er sunni og misliker de fleste andre typer muslimer som sufi, shia og hva nå den typen islam som er i Syria heter. Så ja, de er muslimer, men de er vel rettere sagt ekstreme islamister. De fleste religiøse vil helst ikke ha noe med ekstreme å gjøre, og Breivik sin form for kristennasjonalisme er vel like lite noe vanlige kristne vil identifisere seg med, som muslimer vil identifisere seg med ISIL. Endret 18. september 2014 av Badabing 1
Gjest Badabing Skrevet 18. september 2014 #10 Skrevet 18. september 2014 De er selve definisjonen på muslimer. De følger koranen slik den står skrevet. Anonymous poster hash: 9b195...4e7 Det blir litt merkelig og historieløst å mene, med tanke på hvor mange som ikke anerkjenner ISILs voldelige framferd. De fleste muslimske landene og organisasjoner har tatt avstand såvidt jeg vet i alle fall. Til og med Al Qaida. Det finnes vel sikkert minst like mange tolkninger av Koranen som det gjør av Bibelen, og det er vanskelig å påstå at en bestemt tolkning av en så gammel bok er korrekt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #11 Skrevet 18. september 2014 Egentlig er det litt interessant hvordan moderne, moderate tolkninger av islam og kristendom gjør at Muhammed og Paulus ikke lenger kvalifiserer til å være muslimer og kristne. Anonymous poster hash: 79938...f8b 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #12 Skrevet 18. september 2014 Jeg ser på IS som ekstreme, religiøse gærninger. Noe den vanlige muslim ikke er. Ihvertfall ikke de jeg kjenner. Og jeg kjenner mange. Religiøse gærne ekstremister finner du i mange (alle?) religioner. Også blant kristne. Anonymous poster hash: b0f9f...e2e
Gjest Badabing Skrevet 18. september 2014 #13 Skrevet 18. september 2014 Fant kilde: http://www.nrk.no/verden/venner-og-fiender-i-midtosten-1.11889669 ISIL har ikke så mange kompiser. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #14 Skrevet 18. september 2014 Det viktigste spørsmålet burde være, hvis IS banker på døren vår i Norge, vil da moderate muslimer ta oss "vanntro" i forsvar, eller vil de slutte seg til IS? Ikke alle nasjonalsosialister var voldelige, men når nazistsoldatene kom og drev enkelte grupper på flukt, så hadde ikke disse moderate nasjonalsosialistene noe i mot å flytte inn i husene til ofrene eller dra nytte av fordelene. Det er jo dette som skjer i Irak imens vi snakker. Forfulgte har fortalt om fredlige naboer som har stjelt alt de eier når IS kom til makten. Mennesker de trodde de kunne stole på. Anonymous poster hash: 6c8f2...e46 2
Okapi Skrevet 18. september 2014 #15 Skrevet 18. september 2014 IS kommer ikke til å banke på døren i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #16 Skrevet 18. september 2014 Det er er et indisk fotballag. Anonymous poster hash: 84e82...cdd
AnonymBruker Skrevet 18. september 2014 #17 Skrevet 18. september 2014 Det viktigste spørsmålet burde være, hvis IS banker på døren vår i Norge, vil da moderate muslimer ta oss "vanntro" i forsvar, eller vil de slutte seg til IS? Ikke alle nasjonalsosialister var voldelige, men når nazistsoldatene kom og drev enkelte grupper på flukt, så hadde ikke disse moderate nasjonalsosialistene noe i mot å flytte inn i husene til ofrene eller dra nytte av fordelene. Det er jo dette som skjer i Irak imens vi snakker. Forfulgte har fortalt om fredlige naboer som har stjelt alt de eier når IS kom til makten. Mennesker de trodde de kunne stole på. Anonymous poster hash: 6c8f2...e46 Etter min erfaring, er det du kaller "moderate muslimer" mye nærmere meg og mine synspunkter (jeg er ateist) enn disse gærningene i IS. Mine muslimske venner respekterer min livsstil og min tro (les: mangel på tro). Vi har hatt mange interessante diskusjoner i sene nattetimer. Men jeg anser muligheten for at mine muslimske venner ikke nødvendigvis representative for den vanlige, moderate muslim. Det kan jeg ikke vite. Anonymous poster hash: b0f9f...e2e 1
Gjest Carmen. Skrevet 18. september 2014 #18 Skrevet 18. september 2014 Ettersom jeg har utenlandsk bakgrunn ( er ikke muslim) så pleier jeg ofte å se på intervjuer av IS terrorister som blir tatt av irakisk politi på irakisk TV. Når idiotene blir tatt, pleier politiet å intervjue dem og spørre hva motivet bak deres handlinger var. Ingen av dem var shia muslimer, selvsagt. Alle som blir spurt om de er religiøse, svarer nei. Hva var grunnen til at du ble medlem av IS da, spør politiet, jo jeg fikk 3000 dollar i lønn sier en. En annen svarer at han også ikke er religiøs, men ville føle tilhørlighet og dermed støttet seg til IS, lønna var også med på å friste han. Muslimer er ikke en homogen gruppe. Sier man at muslimer er terrorister så blir det feil, kanskje spesifere det litt ekstra og si at mange wahabi/salafister kan være terrorister eller støtter ISIL. Det er først og fremst shia muslimer som lider av ISILS brutalitet.
Guybrush Skrevet 19. september 2014 #19 Skrevet 19. september 2014 Hvis man skal lese Koranen bokstavelig og ikke bedrive tolkning. Som det egentlig står en ikke skal, fordi Koranen i motsetning til bibelen er guds ord direkte. Så er ikke handlinger uført av disse grupperingene feil eller forbudt. Nå er selvsagt Koranen stappfull av selvmotsigelser slik bibelen også er. Men det står igrunn også at er man motstander av handlinger beskrevet og utført i Koranen er en ikke muslim. Budskapet bør selvsagt være at boktro er idioti. 1
Drizzt Skrevet 19. september 2014 #20 Skrevet 19. september 2014 (endret) Selvfølgelig er de muslimer. Muslimer med en ganske konservativ tolkning av Koranen. De som kalles for ''moderate muslimer'' har for det meste tolket seg vekk fra Koranens ånd, men de som støtter IS o.l. organisasjoner har et ganske tett forhold til det som står der. Det er det mine muslimske venner her (som definerer seg som moderate) forteller meg. Endret 19. september 2014 av Drizzt 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå