Gå til innhold

Spørsmål om å reise til syden. Trenger sol!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Amatørene

Jeg og min kjære har snakket om at vi trenger sol og varme. Begge er uerfarne på det å reise til syden. Så her kommer noen "idiot" spørsmål :wink:

Hvilke land er det man pleier å reise til for å få sol og varme?

Hva koster det å reise til syden? Hva er det rimeligste liksom? Det er stor forskjell på 1000, og 10'000, men hva jeg vet kan 10'000 være rimelig for en sydentur :oops:

Hvordan får man plass å bo? Ordnes det med flyselskapet?

Er det masse insekter og sånn der? Kakerlakker på hotellene og digre edderkopper?

Blir man dårlig i magen av maten og vannet om man har ømfintlig mage?

Må man ha noen vaksiner? Jeg har ikke fått sprøyter siden 8 klasse og det er over 10 år siden.

Hvor lenge bør man være når man først reiser?

Hvor lang tid tar det med fly? Må man skifte fly mange ganger?

Hva er å anbefale oss som er rimelig, ikke for langt unna, rent og pent og trygt og med ok mat?

Håper mange svarer. Det begynner vel å haste med å få bestillt noe. Turen skal i såfall skje i månedskiftet juli/august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

for pris og standard så se litt på websidene til turopperatørene, der er det bilder og info om hotellet. For garantert varme så er det områdene rund kanariøyne, sydspania og egypt som er mest populære. Lengden på flyturen står også på websidene.

Vann lønner det seg å kjøpe på flaske, og ja det kan være kakkelakker der. Når det gjelder mat så ikk espis på en folketom restaurant, gjerne en der du ser folk fra landet. De har vært der lenge og vet hvor det er lurt å spise.

Husk ikke isbiter i drikke.

Du bør ordne deg en stivkrampesprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke land er det man pleier å reise til for å få sol og varme?

-Spania,tyrkia(garantert varmt i juli/august!),hellas,kreta,gran canaria,bulgaria og mange andre plasser,ta en titt i reisekataloger eller på reisebyrå sider som saga.no, ving.no,startour.no osv.

Hva koster det å reise til syden? Hva er det rimeligste liksom? Det er stor forskjell på 1000, og 10'000, men hva jeg vet kan 10'000 være rimelig for en sydentur

-Det varierer vel for hvor luksus dere vil ha det,hvor dere vil reise,hvor lenge dere skal være der osv. Jeg skal snart til tyrkia,vi(3 stk)betaler 17000 kr for 2 uker på 4 stjerners hotell rett på stranden,inkludert fly.Det er billig. Og jeg vil anbefale dere å reise dit om dere vil ha en billig reise,det er billig å leve der nede også.

Hvordan får man plass å bo? Ordnes det med flyselskapet?

-Du kan bestillle via et reiseselskap,du kan gå innpå saga.no,ving.no,startour.no(og flere!) og søke deg fram til hvor du vil reise og da kan du velge hotell du vil sove på. Det mest vanlige og tryggeste er å bestille fly og hotell gjennom reiseselskap.

Er det masse insekter og sånn der? Kakerlakker på hotellene og digre edderkopper?

- Jeg har vært i tyrkia før og der såg jeg ikke noen ekle dyr,men det er vel helt forskjellig fra plass til plass!

Blir man dårlig i magen av maten og vannet om man har ømfintlig mage?

- Det kan man bli(spørst hvor du er),det er lurt å være forsiktig med hvor en spiser. Vatn skal du kjøpe på flaske.

Må man ha noen vaksiner? Jeg har ikke fått sprøyter siden 8 klasse og det er over 10 år siden.

-Det er normalt å få opplyst av reiseselskapet eller du kan jo spørre en lege for sikkerhetskyld.

Hvor lenge bør man være når man først reiser?

-Helt etter hvor lenge dere selv vil være, det mest vanlige er vel 1 eller 2 uker,jeg ville valgt 2 uker(det skal jeg også)m siden jeg først reiser,også er det jo så deilig! 8)

Hvor lang tid tar det med fly? Må man skifte fly mange ganger?

-Det er helt forskjellig fra plass til plass.Dit jeg skal(alanya i tyrkia) tar det 4 og en halv time,og vi må ikke bytte fly. Til Spania tar det vell rundt 3- 4 timer,men jeg er litt usikker på det.

Hva er å anbefale oss som er rimelig, ikke for langt unna, rent og pent og trygt og med ok mat?

-Jeg liker meg veldig godt i tyrkia,og har ikke opplevd å få vondt i magen der(men det kan skje!). Dere kan vel oppleve tyrkerne som litt innpåslitne,spessielt om du er jente og blond.

Det er bare å søke innpå mange reiseselskap,og finne fram det som er billig og passer for dere! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amatørene

Takk for svar:)

Er det seint nå å få tak i en rimelig tur? Min kjære snakket om at det gikk an å få turer som koster en tusenlapp! Det er jo ikke mye da, men det høres for utrolig ut, det koster nesten mer å fly i norge jo. Men jeg vet ikke hva som er inkludert da.

Jeg må si at jeg er engstelig for det med standarden. Jeg takler ikke insekter og slik, og jeg er redd for at det er sikttent og sånt.

Og jeg ser for meg kronisk diare hele oppholdet, for jeg har så ømfintlig mage. Min kjære mener at maten er helt fin og at det ikke er noen problemer, men jeg vet jo at standarden i norge også kan variere. Og der nede er det vel "enklere" forhold enn her, og kravene til hygiene er vel likedan.

Tror jeg får ta en kikk på reiseselskapenes sider. Men det er bare så håpløst å forstå liksom, og bare tall og tabeller. Iallefall når det gjelder båtturer. Og vi har heller ingen fast dato å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Det er litt nedlatende mot andre land å tro at alt er så mye simplere enn i Norge. For eksempel hvis du drar til Hellas, er det gullende rent overalt, vannet er safe å drikke (men kanskje ikke helt godt på smak), maten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...