Gå til innhold

Hvordan vedlikeholde jernsteikepanne?


Varja

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny, veldig dyr jernsteikepanne rett før jul. Har smurt den inn med olje flere ganger siden da, slik de anbefalte i butikken. Nå ser det imidlertid ut som den er blitt helt svartbrent oppi. Det går av store flak. Vet ikke om den har blitt for varm eller hva det kan skyldes? Frister hvertfall ikke å bruke den mer. Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre med det, eller må jeg bare kaste hele pannen? Trodde jo den skulle vare i noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xavia

Du vasker den vel ikke i oppvaskmaskin???

Jeg hadde tatt den med tilbake til butikken. Er den dyr, så vil sikkert produsenten erstatte den. Det har i hvert fall jeg opplevd da min dyre, flotte panne "bobla" seg i bunnen. (Ikke vanlig jernpanne dette da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig... :riste: Lever den tilbake.

Ellers skal vel jerngryter/-panner ikke vaskes med såpe og "varmes" tørr på komfyren.

Smøres med olje innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Nei, jeg vasker den ikke i oppvaskmaskinen og bruker ikke såpe, men vi har veldig varmt vann i springen som jeg skyller den med så kanskje det er derfor? Dessverre har jeg nok ikke tatt vare på kvitteringen, men jeg kan jo forsøke å ta den med tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...