Britt Banditt Skrevet 17. september 2014 #41 Skrevet 17. september 2014 I denne tråden er det definitivt flere bidrags mottakere enn enn bidrags betalere. Anonymous poster hash: b2141...fc8 Ikke så rart, du er tross alt på kvinneguiden, og de fleste som har hovedomsorgen for barn er fortsatt kvinner 2
FrkHumle Skrevet 17. september 2014 #42 Skrevet 17. september 2014 Joda, jeg er fullt klar over at det ikke skal gå direkte til barnet. Men jeg er veldig sikker på at mine barn ikke koster opp mot 10 000 kr i mnd, selv om de går på privatskole til og med. Du skriver at din eks betaler 5/6 av underholdskostnaden pga stor forskjell i inntekt. Det er greit nok om han virkelig tjener mye. Men jeg syns fortsatt det blir feil at/ om du skal ende opp med å sitte bedre i det enn han, når han i tillegg da er den som får se barna mindre. Det blir som en ond sirkel for far av jobb- se barna mindre- betale bidrag- jobb for å betale bidrag- se barna mindre fordi han må jobbe fulltid- betale høyere bidrag fordi han ser barna mindre. Jeg mener bare at i mange tilfeller så burde det vært mulig å løse på en annen måte enn at far skal sitte igjen med veldig lite til seg selv. Det er ganske enkelt å sjekke disse beløpene. Her er link: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104465.cms Mitt barn som er ni år gammelt koster ifølge satsene 4617 kr i underholdskostnad + 2456 kr i boutgifter. Det er 7073 kr. Vi har ikke utgifter til barnetilsyn, men er det det, så legges det til også. (Det trekkes fra hvis mor får stønad til barnetilsyn, altså kun reelle utgifter. Etter alle utgiftene er beregnet etter fastsatte satser, beregnes hvor stor del bidragspliktig skal betale. Hos oss 5/6. Etter det igjen beregnes bidragsevne. Der er det fastsatte satser ut fra inntekten til bidragspliktig. Bidragsevne øker hvis bidragspliktig har samboer, og synker hvis bidragspliktig får flere barn å forsørge. Hvis bidragsevnen er mindre enn det bidragspliktig skal betale i bidrag så er det bidragsevnen som begrenser hvor mye bidrag det blir. Jeg tror også du tenker litt omvendt her. Bidragspliktig kan velge å bo billigere, og burde jo gjøre det, for å spare penger. Førsteprioritet er å forsørge ungene sine, uansett. Om bidragspliktig da må selge hus og kjøpe noe rimeligere så skulle det bare mangle. Bidragsmottaker kan heller ikke bo over evne, da forsørges jo ikke barnet der heller. Alle må tilpasse til hva de har råd til. Og barnet kommer i første rekke. Hvis ting skulle blitt beregnet etter faste utgifter kunne alle bidragspliktige bare kjøpt dyre hus, dyre biler og skaffet seg lån for å slippe å betale bidrag. Hvem hadde det gått utover? Bidrag er for å sikre ungene, ikke mor. Om mor forvalter pengene godt sånn at de kan ha et godt liv med ok økonomi, så er det jo ingenting som er bedre enn det, for barnet. Forøvrig ber jeg deg lese første setningen i innlegget du siterte av meg på nytt. Jeg har ikke nevnt ett ord om hva far faktisk betaler, bare hva han egentlig skal betale. 1
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2014 #43 Skrevet 17. september 2014 Ikke lov? Han betaler litt klær og utstyr innimellom, men jeg gidder ikke det evige maset som hadde kommet om at "han får så dårlig råd", derfor lar jeg han slippe. Jeg har fint råd til å betale barnehagen, klær og utstyr selv. Det var forresten sånn før vi gikk fra hverandre også. Jeg betalte minst 90% av alt til barnet. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d Men hva har du igjen til deg selv når alt av barnehage, klær og utstyr er betalt da??? Og hvorfor krever du at andre mennesker med hovedomsorgen for barn skal godta så dårlige vilkår som det du gjør?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2014 #44 Skrevet 17. september 2014 (endret) Ikke lov? Han betaler litt klær og utstyr innimellom, men jeg gidder ikke det evige maset som hadde kommet om at "han får så dårlig råd", derfor lar jeg han slippe. Jeg har fint råd til å betale barnehagen, klær og utstyr selv. Det var forresten sånn før vi gikk fra hverandre også. Jeg betalte minst 90% av alt til barnet. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d Vel, du er nok alt for snill, for 1500kr i mnd har han råd til. Endret 17. september 2014 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #45 Skrevet 17. september 2014 Men hva har du igjen til deg selv når alt av barnehage, klær og utstyr er betalt da??? Og hvorfor krever du at andre mennesker med hovedomsorgen for barn skal godta så dårlige vilkår som det du gjør? Hvor i helvete har jeg satt krav om at andre skal godta det? Jeg tjener helt greit, og bor billig, og har derfor råd til det. Far hadde uansett bare betalt 1000-1500 i måneden, og i tillegg er det jeg som får stønadene. Jeg hadde selvfølgelig ikke godtatt en sånn løsning om det gjorde at jeg gikk i minus hver måned. Eneste grunnen til at jeg godtar det er fordi far er en gjerrigknark og at jeg ikke syns den tusenlappen i måneden er verdt så mye klaging som jeg hadde fått. Men ja, jeg mener såklart at fedre bør bidra. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #46 Skrevet 17. september 2014 Vel, du er nok alt for snill, for 1500kr i mnd har han råd til. Ja, det er en helt annen sak. Når far nå klager på at han alltid går i minus (men tjener bedre enn meg), så lar jeg heller samarbeidet vårt gå greit i stedet for å krangle om den summen. Jeg har råd til å spare til både meg og barnet. Men dette ble veldig off-topic. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2014 #47 Skrevet 17. september 2014 Hvor i helvete har jeg satt krav om at andre skal godta det? Jeg tjener helt greit, og bor billig, og har derfor råd til det. Far hadde uansett bare betalt 1000-1500 i måneden, og i tillegg er det jeg som får stønadene. Jeg hadde selvfølgelig ikke godtatt en sånn løsning om det gjorde at jeg gikk i minus hver måned. Eneste grunnen til at jeg godtar det er fordi far er en gjerrigknark og at jeg ikke syns den tusenlappen i måneden er verdt så mye klaging som jeg hadde fått. Men ja, jeg mener såklart at fedre bør bidra. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d Les igjennom innleggene dine. Ja, det er en helt annen sak. Når far nå klager på at han alltid går i minus (men tjener bedre enn meg), så lar jeg heller samarbeidet vårt gå greit i stedet for å krangle om den summen. Jeg har råd til å spare til både meg og barnet. Men dette ble veldig off-topic. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d Ja, ja.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #48 Skrevet 17. september 2014 Les igjennom innleggene dine. Ja, ja. Jeg gjorde det, og du må gjerne sitere hvor jeg krever at andre foreldre ikke skal ta i mot barnebidrag. Har ikke på noe som helst vis sagt at dette er en god/bedre ordning. Jeg lurer på om du går inn for å krangle. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2014 #49 Skrevet 17. september 2014 Jeg gjorde det, og du må gjerne sitere hvor jeg krever at andre foreldre ikke skal ta i mot barnebidrag. Har ikke på noe som helst vis sagt at dette er en god/bedre ordning. Jeg lurer på om du går inn for å krangle. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d Nei, du har ikke skrevet noe om at andre skal gjøre som du nei, men med den her praksis som du gjør så skaper du presendens med å la BY slippe unna. Noe som ikke er bra.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #50 Skrevet 17. september 2014 Jeg får 6500 kr for ett barn. Jeg bidrar 1/6 og barnefar 5/6. Han har ikke samvær. Anonymous poster hash: 765c6...704
AnonymBruker Skrevet 17. september 2014 #51 Skrevet 17. september 2014 Hvor i helvete har jeg satt krav om at andre skal godta det? Jeg tjener helt greit, og bor billig, og har derfor råd til det. Far hadde uansett bare betalt 1000-1500 i måneden, og i tillegg er det jeg som får stønadene. Jeg hadde selvfølgelig ikke godtatt en sånn løsning om det gjorde at jeg gikk i minus hver måned. Eneste grunnen til at jeg godtar det er fordi far er en gjerrigknark og at jeg ikke syns den tusenlappen i måneden er verdt så mye klaging som jeg hadde fått. Men ja, jeg mener såklart at fedre bør bidra. Anonymous poster hash: 52aa0...e3d Det kalles å gjøre seg selv en diger bjørnetjeneste... For ikke å snakke om at du lærer mannen at så lenge han sutrer nok så får han det som han vil. Jeg hadde bare tatt de pengene, regner man på det utgjør det faktisk en del på sikt og hvis man i tillegg vet at han kommer til å forvente at du tar ALLE utgifter så kan du trenge de kronene på sparkekonto... Anonymous poster hash: 6549c...c15
Peter007 Skrevet 17. september 2014 #52 Skrevet 17. september 2014 (endret) Hei Ts. Inntekt for begge foreldrene ligger til grunn samt samvær. Broren din virker ha en del samvær. Skjekk ut om han betaler for mye bidrag. Hvem har regnet ut bidrag? Betaler han for mye og mor ikke mener dette er dette hennes problem. Nav kan regne ut hvor mye det blir i bidrag om en vil. Koster kr.860 for hver forelder. Det en må passe på er at mor rapporterer inn alt som er bidragsgrunnlag. Nav krever bare av den som betaler vanligvis om det er uenighet om beløpet privat. Krev at mor jobber minst 80 prosent. Vil hun ikke kan far her kreve at hun har inntekt på 80 prosent, av tenkt fulltids jobb i utregningen av barnebidraget. Bor din bror dyrt? Selv med vanlig boutgifter er det dyrt. Særlig om han har soverom til barna. Dette er noe som far ikke blir tilgodesett med. Han blir far straffet når han har soverom til barna med høyere boutgifter enn han hadde hatt bruk for selv. Din bror trenger ikke kjøpe klær og annet utstyr til barna når han betaler bidrag. Kun seng og tannbørste hos han. Resten kan han kreve bringes med til samvær. Mor kan kreve særtilskudd til konfirmasjon , tannregulering o.l. Det er heller ikke mye til overs når regninger er betalt. Spesielt på singel husholdninger kan dette være en stor utfordring generelt. Norge baserer alt på to inntekter i hushold. Dette blir feil når far har samme boligbehov med soverom for barn. Far har behov for lik bolig som mor, men må betale bidrag som om han ikke hadde hatt soverom til barna. Bolig til samvær gir ikke fratrekk på bidrag når far har samme bolig behov som mor. Dette gjør at det er fedre som ikke har samvær pga.manglende tilfredsstillende bolig og ha barnesamvær. Barna vil ikke være der, noen skjemmes over tilbudet de kan klare og gi barna. Det er ikke lett for din bror som stiller opp som far. Økonomisk har han hatt det mye bedre om han jobbet svart og ga blaffen i bidrag. Jeg ville rådført meg med advokat innen området og sett om jeg ble lurt av mor. Slik Ts.forteller er hennes bror for godtroende. Endret 18. september 2014 av Peter007 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #53 Skrevet 29. november 2022 Gjest Mandalas skrev (På 17.9.2014 den 9.48): Det er da ikke riktig at far skal betale hele livsoppholdet til barna. Hvis 6500 kr er fars del, så bør ca 4000 kr i mnd være mors del (om man tenker ut fra samvær også). Mine to barn koster ikke over 10 000 kr i mnd. Oj, nei, det blir jo mer. Mor får også barnetrygd x 3! Hm... 13 000 kr på barna i mnd. Høres ut som noen luksuskryp Det koster å kjøpe bolig med soverom og areal til barna du huser. Det koster med strøm og mat. Det kostet med klær, fritidsaktiviteter. Jeg kan fortsette i det uendelige. Summa sumarum slipper bidragspliktig billig unna både i tid og penger Anonymkode: f86ff...05e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #54 Skrevet 30. november 2022 Vi inngikk en avtale om 3000 kr tilsammen for begge barna, da han er dårlig økonomisk, men at det da går via nav innkreving. Ellers hadde jeg ikke fått pengene😅 Anonymkode: 21a4c...fd3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #55 Skrevet 30. november 2022 Jeg er bidragsmottaker for to barn på 10 og 12 år, far har barna annenhver helg, påske/vinterferie og enten jul eller nyttår. Far betaler 1400 for begge barna, så totalt 700,- per barn. Både far og jeg tjener 580.000 i året. Jeg kjøper alt barna trenger, far ingenting utover bidraget, Anonymkode: ea7e8...fca
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #56 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det koster å kjøpe bolig med soverom og areal til barna du huser. Det koster med strøm og mat. Det kostet med klær, fritidsaktiviteter. Jeg kan fortsette i det uendelige. Summa sumarum slipper bidragspliktig billig unna både i tid og penger Anonymkode: f86ff...05e AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi inngikk en avtale om 3000 kr tilsammen for begge barna, da han er dårlig økonomisk, men at det da går via nav innkreving. Ellers hadde jeg ikke fått pengene😅 Anonymkode: 21a4c...fd3 i en ÅTTE år gammel tråd, for pokker!! Anonymkode: 2b7e2...971 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #57 Skrevet 30. november 2022 Det er helt normalt. Men han trenger ikke bruke en krone på barna utenom bidraget. Bidraget skal dekke alt, utenom særlige utgifter som konfirmasjon, tannregulering osv Anonymkode: 47f85...0af 1
Snok1 Skrevet 30. november 2022 #58 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2014 den 18.45): I mine øyne er dette hårreisende, men synes dere andre at dette er helt normalt? De får jo ikke lagt noe til sides for sparing. Barn er jo ikke gratis å drifte. Broren din må tjene mer og slutte å få barn.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #59 Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (På 16.9.2014 den 18.52): 6500,- er det. Uavhengig av det så trodde jeg ikke det var normalen at man satt igjen med 6000,- å leve for (på to stykker pluss mat for dagene/helgene barna er der). Som sagt så er det jo også andre årlige utgifter som lisens, veiavgift osv. Anonymous poster hash: 72c42...c0c Broren din kan snakke med NAV og forklare situasjonen, han skal kunne sitte igjen med mer i måneden så her kan det fort ha skjedd en feil. Dette ordner seg bare han tar tak i det. Anonymkode: 965f1...d7e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #60 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 30.11.2022 den 11.57): i en ÅTTE år gammel tråd, for pokker!! Anonymkode: 2b7e2...971 Tenkte ikke på den var 8 år gammel da jeg svarte🤣 Anonymkode: 21a4c...fd3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå