Gå til innhold

Barnebidrag - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med broren min i går, og så kom vi til å snakke om dette med barnebidrag, og hva som er normalen her.

Personslig har jeg ingen erfaring med barnebidrag, men har et par venninner som mottar dette. De ligger på alt fra 2000-3000 pr barn.

Her betaler barnefar 6500 for to barn hver måned. Han har disse annenhver helg, samt ca 4 dager i ukene ellers. Kjøper også inn diverse utstyr/klær o.l.

De er også med under julefeiringer/andre familiære tilstelninger.

Etter at hans bidrag og alt av regninger er betalt sitter han igjen med en liten tusing. Dette går så ut over hans samboers inntekt. Ut i fra det han fortalte meg har disse to ca 6000 å leve for (mat) etter at alt av faste regninger er betalt (så kommer tannlege,prevensjon osv).

I mine øyne er dette hårreisende, men synes dere andre at dette er helt normalt? De får jo ikke lagt noe til sides for sparing.

Anonymous poster hash: 72c42...c0c
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakket med broren min i går, og så kom vi til å snakke om dette med barnebidrag, og hva som er normalen her.

Personslig har jeg ingen erfaring med barnebidrag, men har et par venninner som mottar dette. De ligger på alt fra 2000-3000 pr barn.

Her betaler barnefar 6500 for to barn hver måned. Han har disse annenhver helg, samt ca 4 dager i ukene ellers. Kjøper også inn diverse utstyr/klær o.l.

De er også med under julefeiringer/andre familiære tilstelninger.

Etter at hans bidrag og alt av regninger er betalt sitter han igjen med en liten tusing. Dette går så ut over hans samboers inntekt. Ut i fra det han fortalte meg har disse to ca 6000 å leve for (mat) etter at alt av faste regninger er betalt (så kommer tannlege,prevensjon osv).

I mine øyne er dette hårreisende, men synes dere andre at dette er helt normalt? De får jo ikke lagt noe til sides for sparing.

Vel, dine venninner sier de får 2000-3000 kr pr barn, da er det jo ikke noe rart at broren din betaler 6000kr for sine to barn.

• Liker 2
Skrevet

6500,- er det.

Uavhengig av det så trodde jeg ikke det var normalen at man satt igjen med 6000,- å leve for (på to stykker pluss mat for dagene/helgene barna er der). Som sagt så er det jo også andre årlige utgifter som lisens, veiavgift osv.

• Liker 1
Skrevet

6500,- er det.

Uavhengig av det så trodde jeg ikke det var normalen at man satt igjen med 6000,- å leve for (på to stykker pluss mat for dagene/helgene barna er der). Som sagt så er det jo også andre årlige utgifter som lisens, veiavgift osv.

En femhundrings i forskjell...

Vel, det har barnemora også, og det høres rart ut at de har så lite når de er to der til å betale regningene.

Skrevet

Sjekk på NAV sine sider, det finnes en utregningstabell.

Og om din bror velger å være med på å kjøpe klær/utstyr til barna er det hans egen feil at han har lite penger. Barnebidraget er ment til å dekke dette.

Jeg skjønner at han ønsker å ta del i barnas liv, men kanskje han bør få til en annen modell for betaling og samvær?

Anonymous poster hash: 367e7...039
Skrevet (endret)

6500,- er det.

Har han privat avtale eller gjennom nav? Det er jo ikke regnet ut fra hvor store regninger han har, det beregnes på mors og fars inntekt og hvor mye samvær han har. I dette tilfellet regner jeg med at far har høy inntekt og mor har lav.

Det kan kanskje tenkes at far og hans nye samboer lever over evne?

Hadde det blitt regnet ut i fra hvor høye regninger samværsforelder har så kunne jo (i dette tilfellet) far bare skaffet seg flottere hus, flottere bil etc for å slippe å betale bidrag..

Endret av Britt Banditt
Skrevet

En femhundrings i forskjell...

Vel, det har barnemora også, og det høres rart ut at de har så lite når de er to der til å betale regningene.

Mulig samboer er lærling? Eller bare tjener usannsynlig lite? Vet du hvor mye bakeriansatte tjener i timen? Og hva stillingsprosent samboer har? Og hva f**** har det egentlig med spørsmålet TS stiller?

• Liker 1
Skrevet

Mulig samboer er lærling? Eller bare tjener usannsynlig lite? Vet du hvor mye bakeriansatte tjener i timen? Og hva stillingsprosent samboer har? Og hva f**** har det egentlig med spørsmålet TS stiller?

Når far betaler så mye i bidrag så er han hverken lærling eller tjener lite. I så fall har de en privat avtale, og da er det ikke verre enn at han ber nav beregne bidraget.

• Liker 2
Skrevet

Hva har det ikke med hva TS spør etter?

Skrevet

jeg TROR at samlet inntekt for disse to (før skatt) er på ca 600tusen årlig. Mulig at det er mindre/mer, men det er hva jeg antar. Vet at hun har studielån, men ikke hvor mye dette er.

Skrevet

jeg TROR at samlet inntekt for disse to (før skatt) er på ca 600tusen årlig. Mulig at det er mindre/mer, men det er hva jeg antar. Vet at hun har studielån, men ikke hvor mye dette er.

Bidrag kommer foran både lisens, veiavgift og eventuelle lån. Først forsørger man barnet sitt, så kommer andre utgifter.

• Liker 4
Skrevet

Hva har det ikke med hva TS spør etter?

Hva fars samboer tjener har ikke noe med bidraget han betaler.

At dette paret muligens har høyere utgifter en de bør er vel en sak, men spørsmålet her var vel om det var riktig at han skulle betale 6500 i barnebidrag.

Skrevet

At dette paret muligens har høyere utgifter en de bør er vel en sak, men spørsmålet her var vel om det var riktig at han skulle betale 6500 i barnebidrag.

Hvorfor skulle det ikke være riktig>????

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte at det kanskje var feil mtp at de aldri kan bli med på restaurant,ferier..muligens kino en sjelden gang. Jeg ser jo at dette tærer på han, og at han sliter med dårlig samvittighet ovenfor samboeren som må legge ut for hans regninger,sine egne og mat... men samme kan det være.

Skrevet

Be han regne ut på bidragskalkulatoren på nav.no om de har privat avtale så får gang gå til nav og be om utregning der, mannen min betaler 1180 kr og vi har ungene 10 netter i måneden. Han tjener rett rundt 500 000 i året. Om han ikke hadde hatt samvær, skulle fan betalt 8000 for 2 barn.

Anonymous poster hash: d1925...3c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte at det kanskje var feil mtp at de aldri kan bli med på restaurant,ferier..muligens kino en sjelden gang. Jeg ser jo at dette tærer på han, og at han sliter med dårlig samvittighet ovenfor samboeren som må legge ut for hans regninger,sine egne og mat... men samme kan det være.

Men igjen: er dette beregnet via nav eller er det en privat avtale? Mange betaler altfor mye/lite hvis de har private avtaler i forhold til NAV sine satser. Det som teller her er også kun hva mor tjener, hva far tjener og hvor mye samvær han har (overnattinger).

Skrevet

Min eks betale 6000 for 3 barn.og skal ha barn 4-8netter PR.mnd.men han var surt og kutter barna helt ut.han tjener over 400000 .

Skrevet

Feil, når bidragsyter har samboer teller hennes inntekt med i beregningen. Hvis bidragsmottaker får samboer har ikke det noe med bidraget å gjøre. Urettferdig, men sånn er det.

Anonymous poster hash: cd282...85b

• Liker 1
Skrevet

Når far betaler så mye i bidrag så er han hverken lærling eller tjener lite. I så fall har de en privat avtale, og da er det ikke verre enn at han ber nav beregne bidraget.

6500,- er vel ikke så mye for 2 barn. Jeg får 7200,- for 1 barn.

Når det er sagt, ts, hvor mye tror du det koster mor i mnd å ha barna boende hos seg?

Anonymous poster hash: dead2...605

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...