Gå til innhold

Medisinsk abort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er gravid i 6 uke og fant det ut idag. Er 18 år og har allerede bestemt meg for å ta abort. Skal ringe til sykehuset imorgen for å få time! Er ikke redd, lei meg eller noe i den duren, men gleder meg bare til å bli ferdig med dette. Ser ikke for meg at jeg kan få noen barn nå så dette er riktig avgjørelse. Men har noen spørsmål å komme med..

Noen her som er rundt 18år og har tatt MA før, og hvordan var det?

Tar det lang tid før man får time?

Noen andre som har erfaringer med MA (Helst gode historier, haha)?

Og hvordan har tiden vært etter?

Lagde ikke dette emnet for å få hets fordi jeg skal ta abort, men fordi jeg trenger hjep!

Anonymous poster hash: 0ee53...38d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg med gode svar, men du har valgt det du mener er riktig for deg, og ingen trenger å hetse deg.

Ønsker deg alt godt. Klem.

Anonymous poster hash: ab251...e38

Skrevet

Jeg måtte ta MA pga fosterdød i uke 9. For min del så fikk jeg skikkelige rier når jeg tok Cytotec, smertene var ganske så sterke. Siden jeg ble sendt hjem for å utføre aborten hjemme (fikk med ulike typer smertestillende, men de hjalp ikke nok), måtte jeg tilbake til sykehuset for å få smertestillende intravenøst.

Mitt råd er derfor å be om å få bli på sykehuset under aborten, om du er litt redd for smerter, for da kan de hjelpe deg med en gang. Med smertelindring på sykehuset gikk det helt greit (selv om jeg var langt nede psykisk).

De fleste jeg har lest om på forumet her, fikk mindre smerter enn meg, så sannsynligheten for at det går greit er relativt stor. Litt sterke menssmerter er visst normalt.

Anonymous poster hash: b85ba...c82

Skrevet

Jeg har hatt 2 MA, en da jeg var 19 og en når jeg var 23. Bor du i Oslo kan du gjøre MA hjemme, da ringer du rett til ullevål sykehus. Jeg tror du kan ringe rett til nærmeste sykehus å bestille time der, du trenger ikke å gå via fastlegen :)

Jeg fikk time etter 4 dager, de tok ultralyd for å sjekke hvor langt jeg var på vei og en tabelett som skulle stoppe utviklingen av " fosteret". Dagen etter tok jeg kvalmestillende, smertestillende og 2 piller som skulle opp i sjeden for å sette i gang aborten. Etter 2-4 timer fikk jeg kraftige magesmerter, det er da kroppen begynner å støte ut fosteret. Du går på do, og det kommer noe blod og klumper. Etterpå forsvinner smertene og det er omtrent som å ha mensen. Jeg satt i badekare/dusjen med varmt vann på magen da dette lindret smertene.

Anonymous poster hash: e25dd...023
Skrevet

MA står for missed abortion som er noe annet, bare for informasjonen skyld.

Ellers har jeg også gjennomgått en abort når jeg var på din alder. Det er ikke en behagelig opplevelse, men så lenge du er sikker i ditt valg og forberedt på at det kommer til å gjøre vondt klarer du deg helt fint. Du får vel kanskje valget om å være hjemme eller på sykehus, da vil jeg absolutt velge å bli på sykehuset de timene det tar både for trygghetens skyld og for bedre tilgang på smertestillende.

Lykke til :blomst:

Skrevet

Og det tok ikke lang tid å få time, fikk time på dagen.

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Dere gjør det virkelig lettere:) Har heldigvis en god venninne som skal være med meg! Bor på vestlandet og har flyttet hit for å gå på skole så godt å ha en venninne som er her med meg! Planen er å bli der så lenge som mulig for å forsikre meg om at alt går bra i forhold til smerter og at alt som skal ut går ut!

Tror dette skal gå kjempe bra:)

Kommer egentlig smertene på hvor langt man har kommet? Gjør det f.eks vondere å ta medisinsk abort når man er 8 uker på vei enn 6 uker på vei?

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Dere gjør det virkelig lettere:) Har heldigvis en god venninne som skal være med meg! Bor på vestlandet og har flyttet hit for å gå på skole så godt å ha en venninne som er her med meg! Planen er å bli der så lenge som mulig for å forsikre meg om at alt går bra i forhold til smerter og at alt som skal ut går ut!Tror dette skal gå kjempe bra:) Kommer egentlig smertene på hvor langt man har kommet? Gjør det f.eks vondere å ta medisinsk abort når man er 8 uker på vei enn 6 uker på vei? Anonymous poster hash: 0ee53...38d

Det høres godt ut å ha en god venninne som støtte. Det er vondere jo lengre ut i svangerskapet man kommer, men det er nok litt vondt uansett. Det er nok også vondere for de som ikke har født før, for livmorhalsen er trangere. Men så lenge man er litt forberedt, så kommer man seg i gjennom de timene. Masse lykke til og god bedring!

Skrevet

Det høres godt ut å ha en god venninne som støtte. Det er vondere jo lengre ut i svangerskapet man kommer, men det er nok litt vondt uansett. Det er nok også vondere for de som ikke har født før, for livmorhalsen er trangere. Men så lenge man er litt forberedt, så kommer man seg i gjennom de timene. Masse lykke til og god bedring!

Tusen takk! :) Snille dere alle er

Skrevet

Jeg tok da jeg var 19, er 26 nå. Husker at det var vondt, men ikke sånn voldsomt. Tok smertestillende og lå i senga hjemme etterpå. Som kraftige menssmerter, klart ubehagelig, men ikke veldig-veldig vondt.

Ikke slitt noe i ettertid, verken fysisk eller psykisk. Var bare en lettelse å få det gjort.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 23acf...6f6
Skrevet

Da har jeg fått bestilt time og må vente helt til neste tirsdag... Litt kjipt, men deilig å ha fått en time ihvertfall :)

Skrevet

Da har jeg fått bestilt time og må vente helt til neste tirsdag... Litt kjipt, men deilig å ha fått en time ihvertfall :)Anonymous poster hash: 0ee53...38d

Det høres lenge ut for deg å gå og vente. Har du bare et sykehus der du bor? Du har fritt sykehusvalg og kan i praksis velge selv hvilket sykehus du ønsker hjelp ved.

Håper deg går bra med deg, både i ventetiden og tiden etterpå.

Skrevet

Det høres lenge ut for deg å gå og vente. Har du bare et sykehus der du bor? Du har fritt sykehusvalg og kan i praksis velge selv hvilket sykehus du ønsker hjelp ved.

Håper deg går bra med deg, både i ventetiden og tiden etterpå.

Lever bare livet som vanlig jeg! Har ikke helt gått opp for meg hva som egentlig har skjedd noe jeg tror er like greit! Tenker ikke noe særlig over det og håper bare tiden går fort som vanlig :)

Skrevet

Siden du er såpass ung, vil jeg anbefale deg å bli på sykehuset hvis du får muligheten. Jeg var hjemme, alene, men jeg var ganske mye eldre enn deg og synes det var helt greiit. Skjønte hva som skjedde og visste hva jeg kunne forvente. Det var mye mindre vondt enn jeg fryktet, men vet at dette er individuelt. Er man sikker på beslutningen sin, trenger man heller ikke frykte at man skal få noen psykisk følger i etterkant. Det eneste jeg vil råde deg til er å fortelle om det til noen du stoler på. Kan være greit at noen vet...

Anonymous poster hash: 931c6...99e
Skrevet

Siden du er såpass ung, vil jeg anbefale deg å bli på sykehuset hvis du får muligheten. Jeg var hjemme, alene, men jeg var ganske mye eldre enn deg og synes det var helt greiit. Skjønte hva som skjedde og visste hva jeg kunne forvente. Det var mye mindre vondt enn jeg fryktet, men vet at dette er individuelt. Er man sikker på beslutningen sin, trenger man heller ikke frykte at man skal få noen psykisk følger i etterkant. Det eneste jeg vil råde deg til er å fortelle om det til noen du stoler på. Kan være greit at noen vet...

Anonymous poster hash: 931c6...99e

Ja! Fortalt det til en venninne som bor her og en god venninne hjemme fra der jeg er fra:) Hun kommer i tillegg på besøk neste uke så greit at hun vet det og jeg stoler på dem begge veldig mye!

Skrevet

Jeg har tidligere tatt to aborter, kirugisk og medisinsk. Den kirugiske gikk bra og helt uten komplikasjoner. Den medisinske var et rent helvete og det er den erfaring jeg nå vil dele. Jeg fikk tilbud om å være på sykehuset den dag aborten skulle foregå og det ønsket jeg...men alt etter den første pillen noen timer etter jeg var kommet hjem startet det. Jeg fikk først kraftige blødninger og smerter i underlivet som ble vondere og vondere ...i tillegg kastet jeg opp og fikk feber.

Det roet seg etter mange timer og jeg sovnet. Midt på natten våknet jeg opp med enorme smerter igjen og fikk diare, oppkast og jeg var gjennom våt av svette...men det værste var pustevanskene, det var tungt og vanskelig å puste. Heldigvis ga det seg etter en times tid. Dagen etter dro jeg på sykehuset og fikk pille nr 2...Jeg forklarte situasjonen som jeg hadde vært igjennom til sykepleier og fikk beskjed om at situasjoner som det kunne forekomme bortsett fra pustevansker for det var en bivirkning de hadde mindre erfaring med. Det hadde kanskje vært greit å få opplyst det i forkant uansett bivirkninger. Da pille nr 2 var tatt så fikk jeg igjen smerter i underlivet men etter noen timer ga det seg og jeg kunne dra hjem. I en uke lå jeg med feber og smerter som varierte (jeg tok kontakt med sykehuset flere ganger) og til slutt dro jeg på sykehuset å ble akutt innlagt med infeksjon fordi jeg fortsatt hadde rester av fosteret inni meg..så da ble det kirugisk utskrapning og en lang tid på antibiotikakur. Nå er det ett år siden aborten og jeg som aldri har hatt dårlig helse før sliter nå med veldig tørre slimhinner, rie-lignende smerter også utenom mens og sterke menstruasjonsmerter ved mens. Medisinsk abort kom på markedet for at sykehusene skal spare tid og penger, noe de sikkert har klart. Kirugisk abort er det mest "naturlige" for kroppen og også den sikreste. Medisinsk abort er piller med masse kjemikalier som vi er prøvekaniner for...Lykke til !!!

Anonymous poster hash: 644e7...f36
Skrevet

Jaja for håpe det går bedre enn med deg! Vært på sykehuset idag, fikk pillen man skal ta dag 1 og var igjennom en gynekologisk undersøkelse som var såå mye bedre enn det jeg trodde det skulle være. Så nå er det bare å vente til fredag:) Var forresten 5 uker og noen dager på vei bare

Skrevet

Jeg syntes det var grusomt vondt, og jeg var fryktelig sliten de neste dagene, delvis på grunn av den emosjonelle påkjenningen også.

Jeg håper din opplevelse blir bedre enn min, og at det går så knirkefritt som mulig :-)

Skrevet

Jeg syntes det var grusomt vondt, og jeg var fryktelig sliten de neste dagene, delvis på grunn av den emosjonelle påkjenningen også.

Jeg håper din opplevelse blir bedre enn min, og at det går så knirkefritt som mulig :-)

Uffda, det håper jeg og:)

Skrevet

Da ligger jeg her på sykehuset og alt går bra til nå og alle pillene er tatt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...