Gå til innhold

Modningsakpunktur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen siste frist på når man kan få modningsakupunktur? Skal man gjøre dette flere ganger? Fikk du noen effekt av det?

Anonymous poster hash: 25c0b...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det funker ikke.

Det er desverre sånn at når noe høres for godt ut til å være sant, ja så er det ofte det.

Mange synes sikkert det er deilig med en pause fra hverdagen, å bli dullet litt med og å få ligge og hvile en stund. Da tenker jeg at de akupunkturpengene hadde vært bedre brukt på en massørtime jeg, så slipper man nålene og får samme effekten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk under fødsel, og jeg mener at det hjalp på en måte.



Anonymous poster hash: 45c4e...37d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk modningsakupunktur 3 ganger av jordmor. Gratis. Mener selv jeg hadde god effekt av det. Fødsel startet samme dagen jeg fikk siste akupunkturnålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet hos akupunktur i uke 36. Det er vel anbefalt å begynne i uke 36 - 37. De setter litt ulike nåler avhengig av hva kroppen virker klar for. I uke 39+0 sa akupunktøren at nå virket kroppen min moden og 5 min etter jeg tok ut nålene så gikk vannet. Jeg har definitivt tro på at dette funker og vil anbefale det for alle. Grunnen til at jeg prøvde det var at de anbefalte det på Rikshospitalet.

Anonymous poster hash: b795e...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vurderer dette selv jeg. Er i uke 37 nå og spurte jordmor i dag om hun hadde troa på dette, men det hadde hun virkelig ikke :P hun mente det var tull og kosta alt for mye. Men virker jo som noen har effekt av det da, så er jo kanskje verdt å prøve :) Hvor mye koster det sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt umulig å si om det har effekt. Men om jeg skal bruke mine svangerskap som eksempler så er det mulig at det har hatt effekt, og ikke, da det både har skjedd ting, og ikke. Men det er ikke dyrt, 3-400 kr og iom at man ikke kan bevise effekt på positiv eller negativ måte, så kan man ta sjansen om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å si om det har effekt. Men om jeg skal bruke mine svangerskap som eksempler så er det mulig at det har hatt effekt, og ikke, da det både har skjedd ting, og ikke. Men det er ikke dyrt, 3-400 kr og iom at man ikke kan bevise effekt på positiv eller negativ måte, så kan man ta sjansen om man vil.

Er det pris per gang eller? Eventuelt hvor mange ganger tar man?

Anonymous poster hash: 83cbb...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pris per gang eller? Eventuelt hvor mange ganger tar man?

Anonymous poster hash: 83cbb...42f

Pr gang. Funker det ikke etter 2 ganger er det uansett poengløst å prøve mer i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok akupunktur for bekkenløsning i forrige svangerskap, og fikk da modningsakupunktur "på kjøpet". Jeg tror det fungerte, men som med alt annet er det umulig å vite hvordan det hadde blitt uten! ;) Skader ikke å prøve, hvis du tror det kan hjelpe! Svigerinnen min hadde en veldig lang og hard fødsel med førstemann (type 30 timer), og hun tok modningsakupunktur i neste svangerskap. Slapp unna med 12 timer og myyyye lettere fødsel den gangen! Kan jo være pga at hun var andregangs, men ikke godt å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med modningsakupunktur, men fikk satt akupunktur mot smerter under en fødsel, og for å få i gang fødsel en annen gang (12 timer etter at vannet hadde gått). Ingen av delene funket i det hele tatt, så basert på det har jeg mine tvil om modningsakupunktur har så mye for seg, det heller. Men det er mulig at noen er mer mottakelige for det enn andre? Ikke vet jeg, men for min egen del er jeg i alle fall skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med modningsakupunktur, men fikk satt akupunktur mot smerter under en fødsel, og for å få i gang fødsel en annen gang (12 timer etter at vannet hadde gått). Ingen av delene funket i det hele tatt, så basert på det har jeg mine tvil om modningsakupunktur har så mye for seg, det heller. Men det er mulig at noen er mer mottakelige for det enn andre? Ikke vet jeg, men for min egen del er jeg i alle fall skeptisk.

Jeg har fått satt akupunktur under fødsel en gang. Blant annet avslappende. Jeg sovnet mellom hver ri, som var et minutt mellom, etter den ble satt. Jeg kan jo ikke bevise på noen som helst måte at det var derfor, men jeg har aldri sovnet under fødsel ellers. Hvem vet. Jeg er derfor av den mening at det ikke skader å prøve dersom man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er det reneste humbug.

Modningsakupunktur blir ikke gitt før tidligst uke 37 (forklarte i hvert fall akupunktøren jeg var hos den gangen), og da er det jo ikke så lenge før fødsel uansett. Det finnes ingen måte å bevise på at det funker. Jeg tok modningsakupunktur, og fødte to dager etter termin, og tror ikke jeg ville født på noe annet tidspunkt om jeg hadde latt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er det reneste humbug.

Modningsakupunktur blir ikke gitt før tidligst uke 37 (forklarte i hvert fall akupunktøren jeg var hos den gangen), og da er det jo ikke så lenge før fødsel uansett. Det finnes ingen måte å bevise på at det funker. Jeg tok modningsakupunktur, og fødte to dager etter termin, og tror ikke jeg ville født på noe annet tidspunkt om jeg hadde latt være.

Mens jeg har født 2 uker før normalen for meg når jeg har prøvd. Igjen, jeg vet jo ingenting kan bevises og at det kan være tilfeldigheter. Men nettopp fordi jeg ikke vet, så er det noe jeg ville forsøkt igjen ved behov. De gangene jeg har prøvd har også fødselen gått svært fort, men igjen, ingenting å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har født 2 uker før normalen for meg når jeg har prøvd. Igjen, jeg vet jo ingenting kan bevises og at det kan være tilfeldigheter. Men nettopp fordi jeg ikke vet, så er det noe jeg ville forsøkt igjen ved behov. De gangene jeg har prøvd har også fødselen gått svært fort, men igjen, ingenting å bevise.

Enig i dette. At det ikke kan bevises betyr jo naturligvis også at det ikke kan motbevises. Skadelig er det uansett ikke, så man har jo ikke så mye å tape. Det jeg synes er litt problematisk med slike behandlingsmetoder som ikke kan dokumenteres, er at jeg synes potensielt er å utnytte folk. Selv hadde jeg en grusom første fødsel bak meg med overtid, igangsetting og hele pakka, og jeg var relativt desperat etter å slippe en reprise. Og med noen behandlinger ble det til slutt noen tusenlapper ut av det - tusenlapper som jeg personlig synes var kastet rett ut av vinduet.

Men, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. At det ikke kan bevises betyr jo naturligvis også at det ikke kan motbevises. Skadelig er det uansett ikke, så man har jo ikke så mye å tape. Det jeg synes er litt problematisk med slike behandlingsmetoder som ikke kan dokumenteres, er at jeg synes potensielt er å utnytte folk. Selv hadde jeg en grusom første fødsel bak meg med overtid, igangsetting og hele pakka, og jeg var relativt desperat etter å slippe en reprise. Og med noen behandlinger ble det til slutt noen tusenlapper ut av det - tusenlapper som jeg personlig synes var kastet rett ut av vinduet.

Men, men.

Ja, dette med penger er en ting. Derfor ville jeg ikke, som jeg skrev over, forsøkt mer enn to ganger. Funker det ikke, så funker det ikke og da hjelper det ikke å fortsette. Jeg fikk f.eks. noe greier i øret som skulle sitte inne til de falt ut, for vondt bekken. Hadde absolutt ingen effekt, merket ikke en skit, annet enn at jeg fikk vondt i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min jordmor fortalte at modningsakupunkturen var mest for å gjøre fødselen lettere.

Første gang fikk jeg ikke det, og hadde en sinnsyk lang fødsel. Andre gang var fødselen mye kortere, om det var pga akupunkturen vet jeg ikke. Men ville absolutt tatt det igjen.

Har tatt akupunktur for andre plager, og da har det ihvertfall hatt kjempe god effekt. Fikk forresten sammentrekninger i livmoren under akupunkturen, og rier etter at vannet var gått. Så noe effekt hadde det på meg ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...