Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #1 Del Skrevet 9. juli 2004 Jeg har en stor drøm om å bli kunstner (billedkunstner). Jeg føler meg ikke tro mot meg selv dersom jeg velger en annen vei, for lysten har alltid vært der og blir på en måte styrt av en kraft utenom meg selv. Jeg er ferdig med videregående om ett år. I hvilken ende burde jeg starte? Jeg er fullt klar over hvor usikkert yrket er, men jeg får i alle fall ikke fred dersom jeg ikke prøver.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 9. juli 2004 #2 Del Skrevet 9. juli 2004 Du bør kanksje gå litt mer på skole? Jeg vet ikke hva slags linje du går på nå og hva slags fag du har - men noe form og farge etc bør det vel være. Så er det selvsagt å søke på Kunst- og håndverksskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 9. juli 2004 #3 Del Skrevet 9. juli 2004 det finnes kunst-og håndverksskoler, høyskoler og bl.a. NTNU har eget kunstnerstudium du kan ta, der du blir billedkunstner, skulptør, grafisk kunstner etc. det er en stor fordel å ha en formell utdannelse som kunstner - du vil få større respekt enn en "selvlært", du lærer om ulike virkemidler, får med deg kunsthistorien og ikke minst, lærer deg hva såkalt "god" og "dårlig" kunst er. du bør snakke med rådgiveren din, som vil kunne gi deg råd og brosjyrer du kan se på. stå på, om du virkelig vil, så blir du kunstner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icy Skrevet 9. juli 2004 #4 Del Skrevet 9. juli 2004 Jeg har lyst å bli kunstner for så å selge bildet mitt for 400 mill. Men eneste ulempen er at jeg dauet for 400 år siden da bildet må bli 500 år gammelt før det er verdt å selge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zadine Skrevet 10. juli 2004 #5 Del Skrevet 10. juli 2004 Hva slags svar er det da Icy?? Det er faktisk ikke så lenger at man må ha vært død i flere hundre år for å kunne livnære seg som kunstner Men jeg er enig i at det sikkert er enklere å få respekt som billedkunstner når en har en formell utdannelse. Eller i det minste har gått i lære hos en anerkjent kunstner. Men for all del, det er da de som klarer det som selvlærte også, det tar nok bare litt tid ... Lykke til. Har en drøm om å kunne gjøre det selv en gang.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juli 2004 #6 Del Skrevet 10. juli 2004 Takk for fine svar! Blir vel til at jeg søker kunsthøyskolen. Hvis jeg ikke kommer inn første året jeg søker kunne jeg tenke meg å være lærling et år. Men hvor finner man en læremester? Og hvordan blir dagene? Hjelper man bare kunstneren med praktiske ting, eller får man oppgaver som man blir vurdert på også? -Zadine, hva slags kunstner kunne du tenke deg å bli? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zadine Skrevet 10. juli 2004 #7 Del Skrevet 10. juli 2004 Jeg kunne tenke meg å bli billedkunstner jeg også. Maler helst med olje. Jeg har desverre ingen spesiell kunnskap om hvordan det egentlig fungerer når man går i lære hos en anerkjent kunstner. Men jeg ser for meg at man skal være behelpelig med praktiske ting, og at man får oppgaver og veiledning av kunstneren. Dette vil nok være veldig individuellt fra kunstner til kunstner, de opererer nok ikke likt alle. Det eneste rådet jeg kan gi deg er at du tar kontakt med en kunstner som du respekterer og som du finner inspirerende og spør vedkommende. Det kan også være at denne kunstner vil foreta en vurdering av deg før han/hun bestemmer seg for om du kan gå i lære der. Men som sagt, jeg har ikke detaljkunnskap om hvordan dette foregår. Selv går jeg og maler hos en kunstner som forsåvidt har sluttet å undervise sier han. Man leier liksom bare atelie hos ham. Men han er da innom og veilieder ganske så ofte. Kommer med råd og tips. Jeg føler at jeg har kjempeutbytte av dette. Igjen Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til! Skrevet 14. juli 2004 #8 Del Skrevet 14. juli 2004 Lykke til med kunst-studiene. Tenk bredt også, se til de norske kunstnerne i New York og ellers i utlandet på sikt? Du kan også henvende deg til ulike personer for å få lære personlig av dem som elev. Teknikker og stilarter kan best læres bort når du snakker med dem og ser dem arbeide. Du bør nok lære ulike teknikker ved en utdanningsinstitusjon for høyere utdanning innen ditt interesse-område. Du vet, best mulig skolering. Kan godt hende at vi vil få se noe av din kunst til salgs ved et galleri nær oss en gang ("Icy" er jo helt bak mål...tydeligvis vet ikke denne personen så mye om hvordan enkelte ting henger sammen og definitivt ikke noe om hva "kunst" er.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. juli 2004 #9 Del Skrevet 14. juli 2004 Skulle du ikke komme inn på kunsthøyskolen med en gang, finnes det mange (mer eller mindre) bra private forskoler her i landet. Der kan man utvikle seg, og stille sterkere ved neste opptak. Se f.eks. www.unginfo.oslo.no Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå