Gå til innhold

Kaffegjester er ikke annenrangs gjester.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SODD??? :o

Er det normal fest mat???? :o

Er ikke det noe lignende lapskaus?

Visste ikke at det var spesielt for Vestlandet, har bare hørt om Trøndersodd/Innherredssodd jeg da.

Sa ikke at det var festmat heller, sa det var grei "ventemat" om brudeparet og de nærmeste ønsker å gå og spise noe "finere".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig enig med Lille Mor. Jeg synes kaffe gjester er et merkelig og urnorsk begrep, og jeg ville ha sagt nei-takk hvis jeg ble invitert sim kaffe gjest.

Og hvis man ser veldig sort-hvitt på det, så er jo kaffe-gjestene annenrangs gjester, for man tar jo en beslutning om hvem som er så "viktige" at de fortjerne å komme til middagen, og så kan "resten" komme til kaffen, liksom.

Jeg forstår at bryllup kan være dyrt og lignende argumenter, men da synes jeg man skal la være med å invitere de man ikke har råd til å ha, og evn. holde en venne-fest ved en senere anledning.

Hardt og brutalt fra meg...

Piglet

Skrevet

Jeg er enig med Piglet, jeg synes at kaffegjester er annenrangs, har selv vært kaffegjest i 2 bryllup og følte at vi ble bedt for at brudeparet skulle få flere gaver. Jeg går ikke i bryllup som kaffegjest mer om det er langt unna. Gidder ikke å sitte på gangen og vente på at de andre skal bli ferdige med middagen for at vi skal komme på kaffe. Da ber jeg heller færre gjester.

Skrevet

Jeg har vært kaffegjest der det var 70 til middag og 10 til kaffe. Vi satt og ventet i halvannen time uten noe å drikke eller noe å gjøre annet enn å vente (i en gang i garderoben). DA følte vi oss annenrangs da!

Hadde det vært middag med familie og forlovere og flere titalls til kaffe som noen nevner her, er det selvsagt helt annerledes.

Det er måten man inviterer på og hva man faktisk tilbyr som avgjør om brudeparet finner deg annenrangs eller ikke.

Og å vente i en garderobe med noe få andre mens sangene runget ut av lokalet, er rævva, det kan jeg bare si!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg kunne aldri ha tenkt meg å invitere noen til kaffe. Syns det blir så smålig av brudeparet. Men skulle vi ha bare hatt nærmeste familie til middag, og alle andre til kaffe hadde det vært noe annet.

Men jeg hadde fått alt for dårlig samvittighet om jeg hadde visst at kaffegjestene måtte vente, og vente og vente litt lengre. Det kunne ødelagt dagen for meg, og derfor inviterer vi alle til hele festen.

Gjest Poirot
Skrevet
Et grusomt og særnorskt fenomen, der man sorterer mennesker etter hvem man liker best.

Grusomt?

Synes du det er grusomt at de vi var i bryllup med i fjor hadde 80 til middag (langveisfra og nær familie) og deretter inviterte over 100 til kaffe av naboer og andre kjente, som fikk fest, fri bar og koldtbord? Jeg synes det var storsinnet og flott, at nesten 1/10 av alle i en bygd ble invitert i bryllup!! Og denne festen ble holdt i en gymsal, med lokale råvarer, så hvordan de skulle kunne gjøre det billigere for å kunne invitere 180 til middag vet ikke jeg...

Vet du hva jeg synes er grusomt? jeg synes det er grusomt at 30 % av befolkningne i Malawi har aids.

Forøvrig absolutt ikke særnorsk. Nå som vi skal gifte oss fikk vi forespørsel fra en irsk venn om det i Norge var vanlig med "afters", der venner og kjente kunne komme til kaffe og fest etter middagen. For det var han vant med fra Irland.

Gjest Poirot
Skrevet
Er helt enig med deg lille mor!

Noe av det beste jeg vet, er å invitere masse venner på middag, og bli sittende til bords i maaaange timer.

Middagen er det viktigste. Det er tross alt her du får servert god mat/vin, og får høre talene.

Sakl man ha 180 på middag er sjansen for å komme ved siden av gamle grandtante Berit og perifere naboer ganske stor... Ikke alltid like koselig. Selv har jeg vært i bryllup til perifere venner, og jeg må si at onkler og grandtanters taler kan være ganske kjedelig. Like greit å komem til kaffen...

Skrevet

Vi skal ikke ha kaffegjester. Ønsker ikke det fordi vi synes bryllupsmiddagen er en svært viktig del av dagen. Dermed slipper ingen kaffegjester å vente, eller middagsgjester å stresse. Glad vi har muligheten til å be alle vi har lyst til å ha i bryllupet vårt til middag, valgte ikke hotell-bryllup av den grunnen. Så av og til er det nok snakk om prioriteringer også..

Men - jeg hadde ikke blitt fornærmet om noen hadde bedt meg på kaffe (har aldri vært kaffegjest før). Har forståelse for at noen ønsker å gjøre ting annerledes enn oss.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok å bli invitert til kaffen og ikke til middagen jeg! Selvfølgelig spørs det hvem som gifter seg, og hvem som kommer bare til kaffen, men flere av de jeg kjenner har invitert kun familien til middag, så har venner og kjente kommet til kaffe - inkludert nattmat, selvfølgelig!

Synes det er kaffen som er koseligst! - da er det underholdning og litt "løsere" stemning! 8)

Skrevet

Blir nok aldri "enige" om dette temaet, og det vekker tydeligvis mange følelser. Synes kaffegjester er "mest" greit når man har kun de nærmeste på middag, selv hadde vi ikke klart å dele opp folk i middagsgjester og kaffegjester etter andre kriterier. Som noen andre har nevnt så synes også vi at middagen er det koseligste og viktigste i et bryllup, så har vi også invitert alle til middagen.

Skrevet

Enig med Ringblomst! Men de fleste er vel enige om at det å invitere et antall på under 10, eller langveisfarende på kaffe i et bryllup er en uting.

Personlig synes det å være kaffegjest bør være forbeholdt naboer, kollegaer og mindre nære venner, hvis det er sånn at man er nødt til å ha kaffegjester. Går ut fra at det i de fleste tilfeller er et økonomisk spørsmål.

Skrevet

Kanskje vi burde innføre et nytt ord her, nemlig bryllupsfestgjester? Høres ikke det koseligere ut? For det er vel stort sett det betegnelsen kaffegjest betyr?

Vi blir 20 middagsgjester, og 65 festgjester. Og jeg syns det blir for sprøtt å si at man bør droppe å holde bryllup eller inviterer alle 140 gjestene på suppe, istedenfor å bare invitere de nærmeste til middagen.

Middager med rundt 100 gjester er noe av det verste jeg vet. Blir fort altfor formelt og upersonlig. Ingen får spist samtidig, og det er umulig å reise seg fra bordet for å gå på do, for det passer aldri. Og de laaaange talene eller interne allsanger....grøss... Nei takk. Må jo være topp å slippe det?

Dessuten hadde jeg aldri i verden betalt middag og vin for 85 stykker, med en kuvertpris på over 1000kr...om jeg hadde hatt aldri så god råd. Og det er som sagt uaktuelt for meg å ha suppe etc som bryllupsmiddag.

Kall meg hva som helst, men jeg vil faktisk ha indrefilet og champagne akkurat den dagen, og det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Jeg betaler ikke 60 000kr for å unngå at noen kanskje kunne finne på å ta det personlig.

Dessuten hadde det blitt helt feil for meg å ta festen en annen dag. Skal man ta på seg brudekjolen igjen da, og leke brud...? :wink: Og er det egentlig noe bedre å ikke være invitert i det hele tatt, eller å være invitert til en grillfest 2 måneder senere...?

Men vi er jo alle forskjellige, og jeg er helt enig i at det er forskjell på om man har reist langt eller ikke, og om lokalene er sentralt eller avsides. Og ikke minst, antallet "kaffegjester" i forhold til middagsgjester... Men jeg hadde ikke droppet senere bryllup bare pga en engangshendelse hvor jeg ble sittende på gangen i flere timer. Det er noe man bør bli sur på akkurat det brudeparet for, ikke generalisere til å gjelde alle bryllup.

Oi, ble litt langt dette forresten...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Piarina

Bruker kaffegjest jeg. :wink:

De fleste er vel enig med dere i deres avgjørelse. For her var det vel snakk om 10-20 kaffegjester, og mange flere middagsgjester. Dere har jo faktisk flere kaffegjester enn middagsgjester, og da er det en helt annen sak.

Skrevet

Man kan aldri vite hva folk kan finne på å ta personlig, det er ihvertfall min erfaring... :wink: Det er faktisk noen av våre gjester som syns vi prioriterer feil...og som føler seg annenrangs av vårt opplegg også...

Skrevet

Her har jeg lært at det finnes mange typer bryllup og mange måter å gjennomføre festen på. Det blir jo helt feil å ta alle under en kam da :roll:

Men en ting er sikkert og det er at hvis en av mine kaffi (FEST;))-gjester er sure over å bli bedt bare til kaffi så ...så...så altså! :evil:

Kaffien begynner nemlig med en velkomstdrink (uten å vente på middagen ja) så kaffi med underholdning så kaker så fri bar så dans så nattmat (vesltandet;)) så mere fest og så videre og videre....

Er ikke dette morro så veit ikke jeg :o

:hoho:

Skrevet

Jo, jeg ville ihvertfall gjerne vært festgjest i et bryllup med et sånt opplegg :)

Skrevet

Middager med rundt 100 gjester er noe av det verste jeg vet.  Blir fort altfor formelt og upersonlig.  Ingen får spist samtidig, og det er umulig å reise seg fra bordet for å gå på do, for det passer aldri.  Og de laaaange talene eller interne allsanger....grøss... Nei takk.  Må jo være topp å slippe det?

Dessuten hadde jeg aldri i verden betalt middag og vin for 85 stykker, med en kuvertpris på over 1000kr...om jeg hadde hatt aldri så god råd.  Og det er som sagt uaktuelt for meg å ha suppe etc som bryllupsmiddag.

Kall meg hva som helst, men jeg vil faktisk ha indrefilet og champagne akkurat den dagen, og det har jeg ikke dårlig samvittighet for.  Jeg betaler ikke 60 000kr for å unngå at noen kanskje kunne finne på å ta det personlig.

Blir så provosert av sånne innlegg!

Vi skal ha et bryllup med ganske nøyaktig 100 gjester. Må det være formelt og upersonlig? Hvorfor får ikke folk maten samtidig? Er ikke det bare å skaffe flere servitører? Har det aldri vært pauser under middagen, hvor folk kan gå på toalettet eller røyke?

Og hva har interne allsanger med 100 gjester å gjøre? Og lange taler?? Nei, ærlig talt, dette er for useriøst!!

Dessuten trenger ikke bra mat koste over 1000 kroner kuverten. Vi får servert tre-retters middag, laget av landlagskokker (Flavours) for 350 kroner kuverten. En MÅ ikke servere suppe, selv om det skal bli litt billigere enn over 1000 kr.

:evil:

Skrevet

*Jeg sa ikke at det nødvendigvis MÅ bli stivt og upersonlig, jeg sa at det kan fort bli det. All honnør til dere hvis deres ikke blir slik. Jeg kunne forøvrig sikkert nyansert utsagnet mitt litt mer ang akkurat det, og formulert meg litt penere, men jeg trodde ærlig talt at ikke noen ville ta det så bokstavlig og personlig. :-(

*Ellers, at hundre mennesker ikke kjenner brudeparet like godt sier seg vel selv, derav interne sanger. Var nettopp i en 30-års dag der hele kvelden gikk med til interne allsanger, og vi var bare 20 gjester. Over halvparten av oss hadde ikke anelse om hva som var så festlig. Men hvis dere har sanger som alle hundre gjestene skjønner og syns er morsomme så er jo det strålende.

*At taler kan bli langvarige er noe alle vet, og total taletid øker jo gjerne med antall middagsgjester.

*Svært mange har ikke pauser under middager. Kjempefint hvis dere har det.

Dersom hundre middagsgjester skal få maten samtidig, blir ikke det rundt 20 servitører hvis man regner at de serverer fem gjester hver, slik at ikke maten blir kald?

Med mindre man skal ha koldtbord da, som er enda mer stas...hundre mennesker i kø... (men nå må jeg nok passe meg litt her før jeg får flere uvenner...)

Suppeutsagnet var forøvrig en versjon av lapskaus-forslagene i innlegg ovenfor.

1000kr pr kuvert er iberegnet alt av drikke til maten, samt champagne og appertizer ved ankomst, og cognac/likør til kaffen. Det skal godt gjøres å få det til noe særlig under 600kr ihvertfall, x 100 = 60 000kr bare for middagen. Pluss 10 000kr for de ekstra servitørene... Syns det er mye jeg, det er faktisk mer enn hele budsjettet vårt. Vårt middagsopplegg kommer på 20 000kr, det syns jeg holder. Og jeg trives generelt ikke så godt i så store middager. Men det er min mening.

Skrevet

Hvorfor kan ikke alle kjenne brudeparet like godt?

Om du tenker etter er 100 gjester kun 25 familie/venner med partner fra hver side.

Det er ikke mye.

Og jeg kjenner min manns venner like godt som mine venner og omvendt.

Og sanger under bryllupsmiddager pleier å være trykt på papir, om du ikke mener slike fylleviser da, som etter min mening er upassende i bryllup.

Og taler er forbeholt brudepar, foreldre, forlovere, søsken og faddere.

Det er sjelden personer "lengre vekk" enn dette holder tale.

Og erfarene servitører klarer glatt å servere 15-20 pers, uten at maten skal bli kald.

Og får mann en couvert pris er det jo inkludert servitører, om man holder det på et selskapslokale.

Og man klarer fint å få tot couvert pris til 600,- pr. pers for middag og drikke til maten.

Men selvfølgelig, om man skal ha kaker og kaffe til 180 gjester som kommer senere, så blir det jo dyrt.

Skrevet
Jeg synes det er helt ok å bli invitert til kaffen og ikke til middagen jeg! Selvfølgelig spørs det hvem som gifter seg, og hvem som kommer bare til kaffen, men flere av de jeg kjenner har invitert kun familien til middag, så har venner og kjente kommet til kaffe - inkludert nattmat, selvfølgelig!

Synes det er kaffen som er koseligst! - da er det underholdning og litt "løsere" stemning!  8)

Enig med deg! Dæven, synes det er mye pisspreik om dette temaet....."hadde ikke takka ja til kaffeinvitasjon?"-syns det høres skikkelig selvhøytideligt ut, jeg!

Selv inviterer vi 13 til kaffe, dette er venner fra mitt hjemsted (der bryllupet er) som jeg har lite kontakt med nå, men som jeg var mye sammen med for 10+ år sida...veit at alle gleder seg masse til å være med på festen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...