Gå til innhold

Kaffegjester er ikke annenrangs gjester.

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvis middagen blir forsinket i 3 timer syns jeg att toastmaster har gjort en dårlig timing..kaffe gjester skal slippe å vente i flere timer,,vi hadde kaffe gjester kl 20 middagen var ferdig kl 20..Og de fikk kaffe/avec sammen med oss og de følte seg velkommen...

Syns folk ikke tenker klart da de blir fornærmet av å ikke bli bedt på middag ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har selv opplevd å sitte i fire timer og vente på å få komme i selskap. (vi var invitert til klokka sju, men middagen var ikke ferdig før klokka elleve.) Ikke spesielt morsomt.

Fire timer? :o Fikk dudere noe og spise, en beklagelse eller? Jeg tror kanksje jeg hadde vurdert og reist hjem..eller tatt en tur på kino i mellomtiden.

eg har også opplevd at vi verken ble hilst på eller ønsket velkommen da vi kom som kaffegjester - tvert i mot var det eneste bruden selv sa i forbifarten "og der er dere ja, vi har gavebord inne i salongen" før hun løp videre. .

Er det mulig! Jeg hadde synest det hadde vært ekkelt etterpå, når brudeparet sikkert kom til og snakke om hvor fantastisk bryllup de hadde. Og så skal en stå der og nikke og liksom være enig.

Skrevet

Har bare vært i 2 bryllup, middagsgjest og kaffegjest. Sistnevnte var helt natulirg for meg, da jeg ikke er så nær brudeparet her (dvs. vi ble rangert, men for min del gjorde ikke det noe).

Veldig koselig å være middagsgjest å få med seg alle taler osv. Følte meg en del av selskapet.

Som kaffegjest, kom vi litt tidelig. Satt i naborommet, og hørte talene osv. Skulle ønske vi var der inne da ja.

Utover kvelden følte vi oss ikke som en del av selskapet desverre.

Jeg er opprinnelig ikke imot kaffegjester. Skjønner godt at brudepar ikke har råd til å be inn all verden. Utrolig hyggelg å bli bedt i det hele tatt syntes nå jeg.

Selv har vi valgt å ikke å ha noen kaffegjester, av den enkle grunn at vi syntes det er koselig å ha alle tilstede hele dagen. Om vi skulle "rangert" gjestene, hadde vi muligens endt opp med 6 stk. som vi muligens kunne bedt på kaffe istedet (bla paret vi sist bryllup ble bedt på kaffe til). Og 6 gjester til kaffe? Nei, da betaler vi heller de pengene det koster ekstra å ha de tilstede under middagen også.

Å takke nei til bryllup fordi jeg blir bedt på kaffe? Aldri i verden. Hvordan venninne hadde jeg vært da?

Ja, kjedelig om jeg måtte ventet en stund. Ja, kjedelig å gå glipp av talene. Men brudeparet vil da ikke at jeg skulle stå å vente? Og hadde brudeparet hatt råd ville de nok hatt alle til middag også.

Men vil legge til, at det også er snakk om prioriteringer. Selv ønsket vi å ha middag og festen i leide lokaler, slik at vi kunne ordne det meste selv (fri bar, uten at dette ble ALT FOR DYRT). Heller flere gjester og andre lokaler, enn festen på hotell og kaffegjester :Nikke:

(Vi skal ha festen på Nordre Skøyen Hovedgård, så fint nok ble det allikevel. Akuratt slik vi vil ha det!! :hoppe: )

Har alltid ønsket meg bryllup med alle tilstede, uten kaffegjester. Og var så heldig å få det! Men må legge til - med god hjelp fra foreldrene våre.

Gjest Esther
Skrevet

I det bryllupet hvor jeg var "kaffegjest" foregikk middagen hjemme privat hos brudens foreldre med kun forlovere og den nærmeste familie til stede (ca. 12 personer)... Vi andre (over 100 personer) ventet på brudepar, forlovere og familien i et leid lokale hvor selve festen skulle foregå. Der var det satt opp et gedigent kakebord, snacks og åpen bar ... det er faktisk den beste festen jeg noensinne har deltatt på :)

Vi hadde musikk og dans natten gjennom og jeg skal love at ingen der følte seg som annenrangs bryllupsdeltakere ... tvert imot :)

Skrevet
Jeg kunne aldri ha tenkt meg å invitere noen til kaffe. Syns det blir så smålig av brudeparet. Men skulle vi ha bare hatt nærmeste familie til middag, og alle andre til kaffe hadde det vært noe annet.

Det er jo det hele tråden handler om. Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen skulle synes det var smålig å be enda flere til bryllupet enn man kunne gjort om man skulle hatt alle til middag jeg. Og står fortsatt for, og får høy puls og blir sinna inni meg, når noen blir fornærmet over å bli bedt til kaffen- eller festen, som det jo egentlig er, når vi har lagt til grunn at det er en naturlig inndeling- INNDELING, ikke dermed sagt rangering- av gjestene. For min del er det naturlig å ha familien til middag og vennene til kaffe, det har med blod, ikke rangering å gjøre...

Nei dere som synes det er grusomt og smålig og råttent og gjerrig, dere kan bare sitte hjemme og være sure, dere fortjener ikke å få smake restene engang (noe annet som er en kjempegrei oppfinnelse, at man inviterer de man bare såvidt kjenner på etterkaffe for å bli kvitt kakerestene og samtidig ha det hyggelig- dere ville vel dånt av forskrekkelse om en nabo hadde invitert dere på noe sånt tenker jeg.... HMPRF!)

Skrevet

Dette er helt klart en sak med flere sider Peluche - om man ser det fra brudeparets eller gjestenes side. Men husk at flere som har uttalt seg negativt om det å være kaffegjest, snakker av dårlig erfaring... Meg selv inkludert... :-?

Har du prøvd selv å reise langt til et bryllup, pynte deg for å delta på vielsen, så måtte slå i hjel resten av dagen og mesteparten av kvelden, før du omsider får 2-3 timers bryllupsfest - etter at du har sittet 1 time og ventet fordi middagen gikk utover tidsskjema?

Jeg synes ikke du skal klandre folk for at de synes det er bare sånn passe gøy å være kaffegjest da... :roll:

Du sier samtidig at brudeparet har et ansvar for å tilrettelegge best mulig for kaffegjestene og at du vil gjøre det - men det er nå ikke en gang alle som er så hensynsfulle som deg, og da blir man misfornøyd som gjest. Jeg tror dette ofte har med manglende forståelse for problemstillingen fra brudeparets side - men nettopp derfor er det jo bra at vi får belyst det her!

Denne problemstillingen er en av grunnene til at vi skal ha en vennefest helgen etter bryllupet i stedet for kaffegjester. Da får alle en forhåpentligvis fin fest og være med hele kvelden! :wink:

Skrevet

Vi har invitert alle til middag. Men dette er mest fordi at det kommer folk fra alle kanter av landet. Synes ikke det er riktig at det skal være sånn at de bare kommer til kaffe. Og da blir det bare vennene som bor der som vi skal gifte oss som måtte blitt bedt til kaffe, og det ville vært litt dumt synes jeg. Derfor alle til middag. Også fordi at man ofte har mange ting som blir morsomme under middagen, som man kanskje går og spøker med resten av kvelden, og som kaffigjestene da ikke får del i. Men jeg har også vært invitert til kaffe en gang, og det var helt i orden. Vi ventet en liten stund, men så var det full fest der resten av kvelden, og veldig veldig hyggelig :sminkedokke:

Skrevet

Selv om man har vært i et bryllup hvor kaffegjestene ble behandlet annenrangs er det ikke det samme som at man ER annenrangs om man er kaffegjest. Har all forståelse for sånne erfaringer, men da får jeg rette fingeren mot brudeparet i de tilfellene der; det er helt klart en logistisk utfordring å ta imot gjester i flere puljer og man må gjøre det beste ut av det. Det sier seg jo selv at man ikke behandler kaffegjestene som annenrangs ved å la dem sitte på gangen og vente, jeg syntes det hørtes helt toppers ut sånn som en nevnte, at gjestene fikk snacks og sånt i lokalet i påvente av brudefølget. Da går det an å være gjest langveisfra til kaffen også, kan faktisk være veldig gøy.

Vet mange brudepar tenker at "det er vår dag og vi gjør som vi vil og gjestene får bare rette seg etter det". Det er jeg helt uenig i. Hvis de tenker sånn får de la være å ha gjester i det hele tatt, man er ikke fritatt for folkeskikk fordi om det er ens egen spesielle dag. Har man valgt å dele den med andre får man ta det til etterretning. Det kan godt hende gjestene setter like stor pris på en ekstra gratis drink som spesialbroderte strømpebånd hos bruden som matcher de spesialimporterte brudehåndkleholderne på brudesuiten...

Der skled jeg utenfor temaet som jeg alltid gjør. Poenget er bare at jeg generaliserer for poenget sin del og da med helt naturlige forutsetninger; som at man har normal folkeskikk, noe det ikke er verken å bli fornærmet over en kaffeinvitasjon eller å la kaffegjestene vente på gangen.

Skrevet

For ordens skyld: Av alle de bryllupene jeg har vært i, så har jeg hver gang jeg har vært kaffegjest (3 ganger) enten måttet komme sent eller vente lenge på gangen - eller begge deler! - :o

Altså ikke en sjeldenhet og jeg kjenner flere som har opplevd det samme.

Tror som sagt ikke det er personlig vondt ment fra brudeparet, men men...

Skrevet

Til tross for at alle brudepar (særlig her på KG) bedyrer at de har ordnet alt slik at kaffegjester ikke skal vente så er det litt merkelig at så og si alle som har vært på bryllup har opplevd, ofte, at de må sitte og vente i evigheter på kaffen. Det er dermed ikke et unntak, men nærmest en regel, så da må man jo forstå at det ikke virker attraktivt for gjester å bli invitert til kaffe og at påstander om at brudeparet har ordnet alt ikke akkurat blir stolt på.

Skrevet

Er det meningen det skal være "attraktivt" da? At brudeparet skal ta hensyn til gjestene betyr ikke at gjestene er midtpunktet, og hvis man er så fin på det at man ikke tåler noe venting i det hele tatt, ja da får man holde seg hjemme... særlig dere som "vet" at det blir venting og så fryktelig som dere sier...

Skrevet

Var det ikke du som sa nettopp at brudeparet ikke var fritatt fra normal folkeskikk selv om det var deres dag?

Skrevet
Var det ikke du som sa nettopp at brudeparet ikke var fritatt fra normal folkeskikk selv om det var deres dag?

Jo, og det mente jeg. Men både vertskap og gjester må kjenne sin besøkelsestid. Selv om vertskapet er forpliktet til å legge det opp sånn at det er godt å være gjet, virker det som enkelte er utakknemlige samme hva som blir gjort og ikke gjort for dem; de som i utgangspunktet er fornærmet over ikke å være med på middagen med "bare" være invitert til kaffen.

Gjest Harmony
Skrevet

Vi hadde ikke så mye penger å bruke på bryllupet vårt, derfor valgte vi å kun invitere nærmeste familie og forlovere til middagen. Vi beregnet gooood tid, slik at kaffegjestene ikke måtte vente. Vi hadde til og med tid til en liten lur på sofaen mens vi ventet på kaffegjestene. Det var ganske deilig, for vi var temmelig slitne allerede kl 18... :ler: Det er dårlig planlegging om kaffegjestene må vente...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...