AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #1 Skrevet 13. september 2014 Hei, jeg står midt oppi en vond økonomisk situasjon og det er svært sannsynlig at vi ikke har råd til jul i år Min mann mistet nylig jobben og jeg har enda ikke skaffet meg en heltidsjobb, jeg jobber som ringevikar flere steder, men ikke alltid det er vakter å få. Vi har to barn sammen, 6 år og 3 år. Og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få endene til å møtes når julen kommer. Det vi har av sparepenger går med på å betale ned lån og avdrag på huset, slik at vi klarer å holde på det. Når faste utgifter er betalt har vi såvidt 4000 kr å leve av, disse går med til mat og nødvendige klær til barna. Vi klarer ikke å få regnestykket til å gå opp med julefeiring og gaver til resten av familien. Jeg kommer fra en familie der alle utveksler gaver med hverandre og det er ikke mulig å slippe billig unna. Min svigerinne foreslo nettopp gaver til 500 kr til hver av barna i storfamilien, og det er snakk om 12 barn! Det sier seg selv at det ikke lar seg gjennomføre med vår økonomi. Jeg gruer meg til å fortelle barna om at vi ikke feirer jul i år; har dere noen råd? Hvordan skal jeg ta opp dette med ungene? Anonymous poster hash: 6570c...69e
#Sunrise Skrevet 13. september 2014 #2 Skrevet 13. september 2014 kan du ikke ta det med de voksene familien at dere tar en billig jul, du trenger ikke avlyse hele jula! 35
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. september 2014 #3 Skrevet 13. september 2014 Det går an å ringe banken å få pause fra avdrag og bare betale renter en viss periode.
mie23 Skrevet 13. september 2014 #4 Skrevet 13. september 2014 gjør det enkelt, trenger ikke avlyse hele jula. 10
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #5 Skrevet 13. september 2014 Er det gaver du tenker på når du sier dere ikke har råd til jul, eller er det alt som følger med? Skal dere feire borte eller hjemme bare dere? Anonymous poster hash: ee4fe...5cb 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 Kan dere ikke bare si at dette året så kommer dere ikke til å bruke så mye penger på å feire jul, og at dere dette året bare feirer dere sammen dere fire. Nå vet ikke jeg hva slags forhold dere har til resten av familien, men hadde det vært meg så hadde jeg bare sagt at dette året sliter vi siden en av oss ikke har jobb osv. Derfor har vi ikke mulighet til å slå på stortromma med gaver og alt det der, og får at våre barn skal få en grei jul så prioriterer vi dem dette året. Anonymous poster hash: 06eab...a9a 24
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Jeg vil bare si at hvis jeg hadde visst at noen jeg pleide å utveksle gaver med slet med økonomien et år, så hadde jeg fortsatt gitt barna deres gaver som vanlig. Anonymous poster hash: fe638...53e 36
Fredrik29 Skrevet 13. september 2014 #8 Skrevet 13. september 2014 Vær åpen og ærlig med familien din. Si det som det er Be banken om å bare betale renter på lånet frem til januar så får dere det litt romsligere de neste månedene. Du har 3 måneder nå på å kjøpe gaver til barna. Det er masse tilbud hele tiden, kjøp brukt på Finn osv. Får mye fint for en tusenlapp. Trenger ikke avlyse hele jula, men jul på stramt budsjett kan også bli en fin jul 16
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #9 Skrevet 13. september 2014 Det går an å ringe banken å få pause fra avdrag og bare betale renter en viss periode. Dette ville nok jeg forsøkt. Og det høres ut som dere er en høvelig stor familie om det er 12 barn det er snakk om, og om en ikke kan lite på familien i krisetid, når skal man kunne lite på dem da? Fortell dine nærmeste hvordan det ligger an, og at dere dessverre må droppe julegaver i år. Kan ikke tenke meg NOEN som blir fornærmet over å ikke få julegave av noen som ikke en gang har råd til å gi sine egne barn gaver. Det sier mer om dem enn om dere i så fall. Jeg har et vennepar som havnet i økonomisk uråd her et år, og i stedet for å gi gaver til dem så gav jeg gaver til barna i stedet(jeg var student og klarte ikke gi til både dem og barna). Ordner seg TS:) Bare vent til folk får jule-ånden over seg, så skal du se at det ikke dukker opp noen overraskelser:) Anonymous poster hash: a4fe7...a92 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #10 Skrevet 13. september 2014 Snakk med familien om at dere ikke har råd til å utveksle gaver. Kan jo hende at barna får noen gaver fra andre for det? De har vel noen besteforeldre de vil få gaver av? Hva med å lage gaver sammen? Det er sikkert tråder her inne med tips. Julekalender kan dere kjøpe av de aller billigste sjokoladekalenderne. De koster lite og vil glede stort. Mat må dere ha i jula uansett. Dere trenger ikke å ha et etegilde, og en del av tradisjonsrik mat er ikke veldig dyrt. Så da har dere maten i orden. Og pynt har dere vel fra i fjor? Lag en rimelig jul i stede for å avlyse. De trenger ikke gaver til mange tusen kroner og man må ikke ha et etegilde. Anonymous poster hash: 8fc59...773 18
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #11 Skrevet 13. september 2014 Vi har dårlig økonomi selv, og kommer til å konsentrere oss om gaver til barn og nærmeste familie. Vi skal feire hos foreldre, og kommer ikke til å pynte til noe feiring her i hus. Gavene til barna trenger ikke være det dyreste. Den minste i familien (5) ønsker seg maling og såpebobler, og blir kjempeglad for "ingenting": At jula skal skape økonomiske problemer mener jeg er tullball! En trenger ikke bruke mye penger den tiden, og andres meninger burde ikke hemme dere... Fortell familien om deres situasjon og fokuser på barnas trivsel og julekos. Jula handler om glede, ikke antall kroner brukt på en gave....? Anonymous poster hash: dac47...8a9 21
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #12 Skrevet 13. september 2014 Jeg hadde det slik i fjor. Jeg sa fra til venner og familie at i år hadde jeg ikke råd til gaver. De hadde stor forståelse for dette og de fleste ga gaver til oss likevel. Hadde ikke råd til gaver til mine egne barn, men de er ganske store så de forstod situasjonen. De fikk vær sine hjemmelagede gavekort,på 2 hendelser vær som skulle skje i løpet av de nærmeste månedene eller når jeg fikk råd. Regner med de fleste vil ha forståelse for situasjonene deres å. Dere kan også søke kirken om støtte til mat og gaver. (dette fikk jeg vite etter jul i fjor! Skal selv søke i år) Anonymous poster hash: ecd7c...12a 5
Edna Mode Skrevet 13. september 2014 #13 Skrevet 13. september 2014 Jeg mener at du har snudd problemstillingen på hodet. Spørsmålet er ikke hvordan du skal forklare barna at dere ikke har råd til jul, men hvordan du skal forklare familien hvordan dere ikke kan leve opp til deres "julestandard" i år. Funker ikke dette, så ha en hyggelig jul med mannen og barna. 26
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #14 Skrevet 13. september 2014 Dere kan da vel feire jul fordi om. Pynt opp stuen med julepynt, bak pepperkaker/kakemenn, spis klementiner og hør på julemusikk. Kjøp inn litt og litt nå, sånn at det ikke blir så mye i desember. Barna MÅ ikke ha gaver. Forklar at i år ble det litt trangt, men god mat og kos er det viktigste. Kjøp inn poteter denne måneden, kålrabi neste måned osv.... Jeg ville prøvd å gjort det beste ut av det. eller så forklarer du familien din at du rett og slett ikke har råd. Kanskje de kan bidra med noe? Anonymous poster hash: 1b6e8...fd5 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #15 Skrevet 13. september 2014 kan du ikke ta det med de voksene familien at dere tar en billig jul, du trenger ikke avlyse hele jula! Grunnen til at jeg vil avlyse jula er nettopp oga de voksne i familien. Kommer fra en familie der alle utenom oss har god råd og anledning til å svi av flerfoldige tusen på julen. Vi har blitt ertet tidligere for gavene vi gir til min svogere og svigerinnes barn, derfor svigerinna ringte meg og satte en minimums grense på 500 kr.Vi har tatt det opp tidligere også, senest i fjor meddelte jeg og min mann at vi ikke har råd til å holde det gående på den måten, men responsen har vært negativ. Vi blir enten beskyldt for å være gniene eller rett og slett som tapere som ikke makter å fø familien sin. Jeg orker virkelig ikke den nedverdigende samtalen en gang til. Planen er å stelle i stand til enkel julefeiring for oss 4 her hjemme. Da blir det julemat som jeg finner på tilbud (butikkene har ofte tilbud på ribbe og annet til jul) og enkle julegaver som jeg allerede ser etter på tilbud. Men jeg gruer meg til å fortelle barna dette, eldste elskerjjul med besteforeldre og stor familien, han er veldig glad for gavene fra tanter og onkler, og ikke minst det å tilbringe tid sammen med sine fettere og kusiner. Han vil virkelig bli lei seg og spørre hvorfor vi ikke skal reise til besteforeldre og feire, slik vi pleier. Anonymous poster hash: 6570c...69e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #16 Skrevet 13. september 2014 TS overAnonymous poster hash: 6570c...69e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #17 Skrevet 13. september 2014 Det går an å ringe banken å få pause fra avdrag og bare betale renter en viss periode. Vi venter med dette til etter jul og nyttår, vi "sparer" litt på den avdragsfrie tiden slik at vi kan bruke den når det virkelig blir trangt økonomisk, nå har vi enda sparepengene. Anonymous poster hash: 6570c...69e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #18 Skrevet 13. september 2014 Grunnen til at jeg vil avlyse jula er nettopp oga de voksne i familien. Kommer fra en familie der alle utenom oss har god råd og anledning til å svi av flerfoldige tusen på julen. Vi har blitt ertet tidligere for gavene vi gir til min svogere og svigerinnes barn, derfor svigerinna ringte meg og satte en minimums grense på 500 kr.Vi har tatt det opp tidligere også, senest i fjor meddelte jeg og min mann at vi ikke har råd til å holde det gående på den måten, men responsen har vært negativ. Vi blir enten beskyldt for å være gniene eller rett og slett som tapere som ikke makter å fø familien sin. Jeg orker virkelig ikke den nedverdigende samtalen en gang til. Planen er å stelle i stand til enkel julefeiring for oss 4 her hjemme. Da blir det julemat som jeg finner på tilbud (butikkene har ofte tilbud på ribbe og annet til jul) og enkle julegaver som jeg allerede ser etter på tilbud. Men jeg gruer meg til å fortelle barna dette, eldste elskerjjul med besteforeldre og stor familien, han er veldig glad for gavene fra tanter og onkler, og ikke minst det å tilbringe tid sammen med sine fettere og kusiner. Han vil virkelig bli lei seg og spørre hvorfor vi ikke skal reise til besteforeldre og feire, slik vi pleier. Men hva gjør at dere ikke kan reise dit likevel? Familien må da forstå at ikke alle kan/vil bruke flerfoldige tusen på julefeiringen? Anonymous poster hash: dac47...8a9 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #19 Skrevet 13. september 2014 Hei, jeg står midt oppi en vond økonomisk situasjon og det er svært sannsynlig at vi ikke har råd til jul i år Min mann mistet nylig jobben og jeg har enda ikke skaffet meg en heltidsjobb, jeg jobber som ringevikar flere steder, men ikke alltid det er vakter å få. Vi har to barn sammen, 6 år og 3 år. Og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal få endene til å møtes når julen kommer. Det vi har av sparepenger går med på å betale ned lån og avdrag på huset, slik at vi klarer å holde på det. Når faste utgifter er betalt har vi såvidt 4000 kr å leve av, disse går med til mat og nødvendige klær til barna. Vi klarer ikke å få regnestykket til å gå opp med julefeiring og gaver til resten av familien. Jeg kommer fra en familie der alle utveksler gaver med hverandre og det er ikke mulig å slippe billig unna. Min svigerinne foreslo nettopp gaver til 500 kr til hver av barna i storfamilien, og det er snakk om 12 barn! Det sier seg selv at det ikke lar seg gjennomføre med vår økonomi. Jeg gruer meg til å fortelle barna om at vi ikke feirer jul i år; har dere noen råd? Hvordan skal jeg ta opp dette med ungene?Anonymous poster hash: 6570c...69e Har dere søkt om avdragsfrihet for en periode? Anonymous poster hash: b29ce...921
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #20 Skrevet 13. september 2014 Snakk med familien om at dere ikke har råd til å utveksle gaver. Kan jo hende at barna får noen gaver fra andre for det? De har vel noen besteforeldre de vil få gaver av? Hva med å lage gaver sammen? Det er sikkert tråder her inne med tips. Julekalender kan dere kjøpe av de aller billigste sjokoladekalenderne. De koster lite og vil glede stort. Mat må dere ha i jula uansett. Dere trenger ikke å ha et etegilde, og en del av tradisjonsrik mat er ikke veldig dyrt. Så da har dere maten i orden. Og pynt har dere vel fra i fjor? Lag en rimelig jul i stede for å avlyse. De trenger ikke gaver til mange tusen kroner og man må ikke ha et etegilde. Anonymous poster hash: 8fc59...773 Jeg vet av erfaring at dette ikke blir godt mottatt hos svigerinne og svogere, jeg har prøvd. Derfor dropper vi å reise til svigers og feire med storfamilien, ettersom det koster oss for mye. Vi skal feire jul hjemme sammen med barna, men problemet er at ungene, spesielt eldste vil bli veldig skuffet over det. Han gleder seg stort til jul og er svært glad i å feire med fettere og kusiner, samt besteforeldre. TSAnonymous poster hash: 6570c...69e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå