Gå til innhold

Hvordan fortelle ungene at vi ikke har råd til jul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bortsett fra ribba ;)

Jeg kommer fra pinnekjøttland, så den overså jeg dessverre.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer fra pinnekjøttland, så den overså jeg dessverre.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Er pinnekjøttet vanligvis ikke på tilbud før Jul, slik som ribbe ofte er, så håper jeg at du finner et godt tilbud på pinnekjøtt i god tid før Jul.

Har dere mulighet for å handle rimelig i Sverige, for å spare penger?

Har dere skrevet et budsjett og sett på om det er andre ting dere kan spare inn på?

Anonymous poster hash: b29ce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette!

Pluss at du selvfølgelig ikke sier til barna at jula er avlyst, du sier dere feirer jul hjemme

Signerer!! Om du sier jula er avlyst så er det ekstrem overdramatisering, dere kan da pynte til jul og kose dere med jule-tv og julemiddag hjemme?? Ikke gjør dere selv til martyrer og IKKE la barna føle skam og stigmatisering! Og mannen din skal da tilbake i jobb snart, og du gjør vel alt du kan for å få deg fast jobb? Videre- og etterutdanning er fullt mulig å få til på kveldstid, dersom det er det som er problemet.

Anonymous poster hash: 51e80...8fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette har også lang holdbarhet, sånn at man i "verste fall" kan begynne å kjøpe inn nå.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Jeg ville ikke begynt å kjøpe inn maten nå, som jeg først skal spise den siste uka i desember... Det fins da grenser for julepanikk..

Er det rart folk som TS blir stresset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt å kjøpe inn maten nå, som jeg først skal spise den siste uka i desember... Det fins da grenser for julepanikk..

Er det rart folk som TS blir stresset?

Nå mente jeg sukker, mandler og slikt. Råvarer som brukes i de fleste julekaker, og som varer lenge.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt å kjøpe inn maten nå, som jeg først skal spise den siste uka i desember... Det fins da grenser for julepanikk..

Er det rart folk som TS blir stresset?

Enig

Og det er ikke selve julematen som er den største utgiften.

Jeg sparer gjennom hele året ved å hamstre inn varer som det går mye av i løpet av året, ved gode tilbud

Anonymous poster hash: b29ce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at eldstemann som har fått en tradisjon med storfamilie blir skuffet, men jeg hadde vært kjempeglad for å bli kvitt en slik sløse-jul. Å kreve gaver til 12 barn på minimum 500 kr? Hadde ikke vært aktuelt!

greit at blod skal være tykkere enn vann og slikt sprøyt, men slik slekt er faktisk ikke noe å samle på.

Skap dere egne juletradisjoner, uten hovedfokus på materielle ting. Er ikke sikkert dere er millionærer til neste år heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg sukker, mandler og slikt. Råvarer som brukes i de fleste julekaker, og som varer lenge.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Hvorfor skal det kjøpes inn allerede nå? (Tenker du det, for å fordele utgiftene på månedene frem til Jul? Er det ikke bedre å heller legge av en viss sum i mnd til Jule-utgiftene, legge de i egen konvolutt eller på egen konto, og selvfølgelig være obs på tilbud på ting som trengs til Jul inkl gaver m.m.) Mandler kan harskne.

Anonymous poster hash: b29ce...921

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det kjøpes inn allerede nå? (Tenker du det, for å fordele utgiftene på månedene frem til Jul? Er det ikke bedre å heller legge av en viss sum i mnd til Jule-utgiftene, legge de i egen konvolutt eller på egen konto, og selvfølgelig være obs på tilbud på ting som trengs til Jul inkl gaver m.m.) Mandler kan harskne.

Anonymous poster hash: b29ce...921

Julekonto var en smart idé..

Tror jeg skal opprette en sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekonto var en smart idé..

Tror jeg skal opprette en sånn. :)

Takk for hyggelig tilbakemelding :blomst:

Anonymous poster hash: b29ce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekonto var en smart idé..

Tror jeg skal opprette en sånn. :)

Det er gøy med budsjett, og din positive melding gir meg inspirasjon til å planlegge enda bedre :)

Det er også morsomt å se hvor mye man sparer ved å finne gode tilbud. Jeg handler gaver gjennom hele året, fordi jeg da lettere kan finne fine gaver til sterkt reduserte priser :)

Anonymous poster hash: b29ce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men forventer man minimum 500 pr unge er man vel ganske tett i pappen. Skulle jeg gitt gaver av det kaliberet til alle ungene i min slekt hadde jeg blitt ruinert.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Krever de slektningene til TS at gaven faktisk kostet kr 500,-? "Godtar" de ikke en gave som blir gitt uten at kvitteringen leveres? Jeg ville gitt gaver som i utgangspunktet kostet ca kr 500,- men som ble kjøpt på salg til sterkt redusert pris

Anonymous poster hash: b29ce...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krever de slektningene til TS at gaven faktisk kostet kr 500,-? "Godtar" de ikke en gave som blir gitt uten at kvitteringen leveres? Jeg ville gitt gaver som i utgangspunktet kostet ca kr 500,- men som ble kjøpt på salg til sterkt redusert pris

Anonymous poster hash: b29ce...921

Står i HI at svigerinna ringer for å prøve å diktere pris på gaver... Spesielle personer, og slike hadde jeg selv antakelig kjøpt symbolske gaver til på trass...

Anonymous poster hash: 8fc59...773

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det svigerinna di har røyka? 500kr per barn? Det er helt vanvittig. Jeg hadde kjøpt/laget rimelige gaver til alle barna, og prioritert gaver til mine egne barn. Så hadde jeg faen meg sagt at alle gavene kostet 501kr.

Hadde det vært en ØVRE grense på 500kr hadde jeg ikke reagert, men å sette en nedre grense er bare helt fjernt. Skal dere fremlegge kvittering for kjøpet også eller?

Edit: Jeg ble så sint nå, og har så lyst til å lære svigerinna en lekse :P Du kan kjøpe søppelsekker til 500kr til ungene. Det viktigste er tross alt prisen.

Endret av Spirali
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feiret bare oss 4 de siste årene, og gud så koselig det er! Null stress, vi bare har det koselig i vårt tempo. Vi har juleselskaper med storfamilien i dagene etterpå, men poenget er uansett at det er da jul selvom man bare er kjernefamilien? Lag deres egne tradisjoner, og kos dere som en familie. Pynt med pynt dere har fra før av, bak pepperkaker, kjøp ribbe for 30 kr hos Rema 1000, og kos dere foran tven.



Anonymous poster hash: fab26...dfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det svigerinna di har røyka? 500kr per barn? Det er helt vanvittig. Jeg hadde kjøpt/laget rimelige gaver til alle barna, og prioritert gaver til mine egne barn. Så hadde jeg faen meg sagt at alle gavene kostet 501kr.

Hadde det vært en ØVRE grense på 500kr hadde jeg ikke reagert, men å sette en nedre grense er bare helt fjernt. Skal dere fremlegge kvittering for kjøpet også eller?

Edit: Jeg ble så sint nå, og har så lyst til å lære svigerinna en lekse :P Du kan kjøpe søppelsekker til 500kr til ungene. Det viktigste er tross alt prisen.

Eller evt kjøp en rimelig gave til hvert av barna og i tilleggsgave et "gavekort" på kr 350 el.l. der pengene er gitt til barn i fattige land

Dette lærer barna også av :)

Anonymous poster hash: b29ce...921

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter og begriper ikke at du/dere ikke bare sier det som det er.

Hei

Vi har i år ikke mulighet til å ta del i julefeiringen slik dere ønsker da økonomien ikke strekker til.

Vi feirer derfor jul hjemme sammen.

Og skulle det være noe som helst dritt tilbake så hadde jeg virkelig sagt ifra at jeg ikke orker å være del av en familie hvor penger er så jævla viktig!

Kjenner jeg er sint her jeg sitter, TS, og at du ikke har stått mer opp for familien din!

Drit nå i disse folka!



Anonymous poster hash: ea8d7...a25
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk det dummeste jeg har hørt på lenge! Drit en lang marsj i å gi gaver til andre enn dine egne barn i år! Det eldste barnet ditt kommer over skuffelsen over å ikke få feire med besteforeldre og søskenbarn. Dere vet ikke hvor lenge der kommer til å sliten med økonomien så da sløser dere ikke bort på gaver og tull. Ordne en nøkter jul hjemme. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 5e941...2d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk det dummeste jeg har hørt på lenge! Drit en lang marsj i å gi gaver til andre enn dine egne barn i år! Det eldste barnet ditt kommer over skuffelsen over å ikke få feire med besteforeldre og søskenbarn. Dere vet ikke hvor lenge der kommer til å sliten med økonomien så da sløser dere ikke bort på gaver og tull. Ordne en nøkter jul hjemme. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 5e941...2d7

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...