Gå til innhold

Hvordan fortelle ungene at vi ikke har råd til jul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slekta er tett i pappen om de forventer ar TS og mannen gir gaver til noen andre enn til sine egne unger i år.

Helt enig, men forventer man minimum 500 pr unge er man vel ganske tett i pappen. Skulle jeg gitt gaver av det kaliberet til alle ungene i min slekt hadde jeg blitt ruinert.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, men forventer man minimum 500 pr unge er man vel ganske tett i pappen. Skulle jeg gitt gaver av det kaliberet til alle ungene i min slekt hadde jeg blitt ruinert.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Jeg syns det vitner om bortskjemte barn som kunne hatt nytte av å lære seg om realitetene i livet.

Det kan være gaven til dem i år.

Uansett syns jeg svoger og svigerinne som har liten forståelse for dette bør skaffe seg forståelse og at det ikke er TS sin jobb å pakke dem inn i bomull og dulle for dem, så de skal få "en perfekt jul"..

TS og hennes mann har ikke plikt til å stelle istand jul for hele slekta.

Det får resten av familien ordne selv.

Hvis de er så opptatt av å ha en super jul for alle, så kan de jo spytte i med litt julepenger til TS og mannen de, da- når de tydeligvis har så god råd i denne slekta. Og vise litt empati.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Du rettere hele tiden til en krevende svoger og svigerinne. Men hva med barnas besteforeldre? Går det an å snakke med dem? Og evt igjen få dem til å forklare familien hvordan situasjonen er?

Om en svigerinne kommer med noen sure kommentarer, får det være hennes problem. Ser egentlig ikke at det skal være noe å ta så tungt.

Ellers kan en privat feiring hjemme anbefales. Vi har alltid gjort det slik og trives godt med det. Roig og avslappende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en fin jul for dere og barna deres, og fortell på en pen måte at dere ikke kan feire med resten av familien. De høres ytterst snørrhovne og kravstore ut. Det gavepresset hadde jeg nektet å bli med på selv, enda jeg har økonomi til det. Jul skal ikke handle om prislappen.

Anonymous poster hash: 8fc59...773

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et alternativ å feire med dine foreldre hvis barna gjerne vil være sammen med besteforeldre på julaften?

Ellers synes jeg svigerinne og svoger høres helt urimelige ut, det er da helt normal oppførsel å ta hensyn til at familiemedlemmer har dårlig økonomi? Gaver til 500 kr til småbarn er helt unødvendig, som regel er jo pappesken det morsomste uansett.

Anonymous poster hash: 1ba15...54e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for å hjelpe folk å gi bort tusenvis av kroner til slekten...

Det var ikke det jeg mente. Men om trådstarter kan få noen midler til å få en litt hyggeligere jul hjemme hos seg selv, så hadde jo det vært fint for henne.

Anonymous poster hash: babf9...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de er så opptatt av å ha en super jul for alle, så kan de jo spytte i med litt julepenger til TS og mannen de, da- når de tydeligvis har så god råd i denne slekta. Og vise litt empati.

Merkelig med det, men slike folk har det ofte med å utvise mangel på empati.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det virkelig.

Hun bør ikke benytte seg av sånne ordninger fordi samfunnet skal ha party.

Hun vet ikke hvor lenge hun og mannen kommer til å trenge den muligheten i banken.

En gang i livet kan det hende noen av dem blir syk eller ufør, også.

Da kaster man ikke vekk midler man kan ha behov for på JUL.

Altså, jeg mente ikke at hun skulle benytte seg av det for og ha råd til å gi slekta gaver. Men for at dem skulle få det litt enklere i hverdagen :) På måten hun ordla seg på så tolket jeg det som at hun trodde det bare var for en veldig kort periode hun kunne få avdragsfrihet, så derfor jeg skrev det ikke var noe å vente med hvis dem virkelig trengte det. :) Uansett vil jo det beste være å snakke med rådgiveren dem har i banken.

Og når det gjelder slekta tror jeg at jeg hadde nektet og kjøpe gaver hvis de forlangte en minimumssum. Maken til frekke folk :sjokkert:

Endret av Rhyth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den familien hadde jeg meldt meg ut av likevel - for sånn går det ikke an å holde på.

dette!

Pluss at du selvfølgelig ikke sier til barna at jula er avlyst, du sier dere feirer jul hjemme

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette!

Pluss at du selvfølgelig ikke sier til barna at jula er avlyst, du sier dere feirer jul hjemme

Ja, det tror jeg også.

Hvis man sier til barn at man ikke har råd til jul, blir de knust og føler seg annerledes enn alle vennene, og man gir den automatisk noe de føler de må skjule.

Den belastningen trenger de ikke.

Man sier til dem at det blir en jul med litt mindre luksus og noen færre gaver fordi mor og far ikke jobber som vanlig.

Så forventer de ikke det samme, men vet at det blir jul.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg mente ikke at hun skulle benytte seg av det for og ha råd til å gi slekta gaver. Men for at dem skulle få det litt enklere i hverdagen :)På måten hun ordla seg på så tolket jeg det som at hun trodde det bare var for en veldig kort periode hun kunne få avdragsfrihet, så derfor jeg skrev det ikke var noe å vente med hvis dem virkelig trengte det. :) Uansett vil jo det beste være å snakke med rådgiveren dem har i banken.

Og når det gjelder slekta tror jeg at jeg hadde nektet og kjøpe gaver hvis de forlangte en minimumssum. Maken til frekke folk :sjokkert:

Det er klart. Sånn sett er det ok å snakke med rådgiver i banken.

Det er viktig for dem å ha trygghet og vite hvilke muligheter de har.

Også bør de såklart begynne å legge av litt penger til julematen allerede nå.

TS: Julemiddagsmat pleier å være rimelig i butikkene. De nærmest kaster ribbe, pølser og surkål etter folk. Så jul blir det nok. Men regn med å knipe på øl og annen alkohol.

Og hva du enn gjør: Ikke la deg friste av alle kredittkortene som tilbys.

DET er en felle du ikke har råd til i januar og februar...

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med det, men slike folk har det ofte med å utvise mangel på empati.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Jepp.. Fasaden er viktigere enn å ha det bra, kan det virke som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente. Men om trådstarter kan få noen midler til å få en litt hyggeligere jul hjemme hos seg selv, så hadde jo det vært fint for henne.

Anonymous poster hash: babf9...588

Det er jo sant.

Kanskje det er en muslimsk forsamling i nærheten av dem, som hun kan ta kontakt hos. Muslimer har det med å ville hjelpe folk som sliter i høytiden. Det er noe de føler hjelper dem å praktisere sin tro. Så det er kanskje en mulighet å snakke med en kontaktperson der, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tror jeg også.

Hvis man sier til barn at man ikke har råd til jul, blir de knust og føler seg annerledes enn alle vennene, og man gir den automatisk noe de føler de må skjule.

Den belastningen trenger de ikke.

Man sier til dem at det blir en jul med litt mindre luksus og noen færre gaver fordi mor og far ikke jobber som vanlig.

Så forventer de ikke det samme, men vet at det blir jul.

Dessuten koster ikke ingrediensene til julekaker allverdens. (Kun tålmodighet, bare prøv deg på krumkaker som nybegynner, så forstår du hva jeg mener.) Så lenge ungen vet at "på julaften skal vi spise det vi alltid har spist på julaften, og så skal vi ha riskrem til dessert." Hadde du bedt meg velge mellom pakker og pinnekjøtt da jeg var liten, hadde jeg helt klart valgt pinnekjøtt.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg vil avlyse jula er nettopp oga de voksne i familien. Kommer fra en familie der alle utenom oss har god råd og anledning til å svi av flerfoldige tusen på julen. Vi har blitt ertet tidligere for gavene vi gir til min svogere og svigerinnes barn, derfor svigerinna ringte meg og satte en minimums grense på 500 kr.Vi har tatt det opp tidligere også, senest i fjor meddelte jeg og min mann at vi ikke har råd til å holde det gående på den måten, men responsen har vært negativ. Vi blir enten beskyldt for å være gniene eller rett og slett som tapere som ikke makter å fø familien sin. Jeg orker virkelig ikke den nedverdigende samtalen en gang til.

Planen er å stelle i stand til enkel julefeiring for oss 4 her hjemme. Da blir det julemat som jeg finner på tilbud (butikkene har ofte tilbud på ribbe og annet til jul) og enkle julegaver som jeg allerede ser etter på tilbud. Men jeg gruer meg til å fortelle barna dette, eldste elskerjjul med besteforeldre og stor familien, han er veldig glad for gavene fra tanter og onkler, og ikke minst det å tilbringe tid sammen med sine fettere og kusiner. Han vil virkelig bli lei seg og spørre hvorfor vi ikke skal reise til besteforeldre og feire, slik vi pleier.

Anonymous poster hash: 6570c...69e

Er det mulig?? Oppfører også dine foreldre seg slik?? Da sier jeg bare; godt å bli kvitt slike mennesker i livet! Men er svigerfamilien din like ille da??? Dere kan da feire jul med dem i stedet?

Anonymous poster hash: 51e80...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde rett og slett skrevet et brev og postet til dem det gjelder. Hvor dere er så lei dere for å bli fryst ut av familien og mobbet fordi dere ikke er rike. Og at det spesielt er barna som blir lidende når det er viktigere med materialistisk overdådighet og luksus enn å tilbringe tid sammen med familien. At barna deres kommer til å bli kjempeskuffet over å ikke få lov til å feire med familien som vanlig, men at dere dessverre ikke har 10-12 000 kroner til å svi av på julegaver.

Her har vi forøvrig en samlet årsinntekt på 1,1 mill og min søsters familie har årsinntekt på ca 2,5 mill. MEN - familie er så mye viktigere enn materialistisk overflod, og vi har tak på 300 kroner til hverandres barn til bursdag/jul (kjøper dog noe dyrere til våre egne barn). Søstra mi og jeg er også enige om at vi ikke kjøper til hverandre men heller til barna. Slik er det med vennene våre også, vi kjøper til hverandres barn og ikke til de voksne. Det er vanvidd å bruke 5-10 000 kr på julegaver da folk har stort sett alt uansett!! Til foreldrene mine kjøper jeg alltid en gave hvor mesteparten av summen går til humanitær hjelp, som f eks produkter kjøpt på hjemmesiden til røde kors.



Anonymous poster hash: 51e80...8fc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, for å understreke: Ja, du må muligens avlyse den julen slektninger forventer, men du kan likevel få en fin jul med god mat og til og med gaver til egne barn. Se etter tilbud allerede nå, ting blir ikke billigere når det nærmer seg jul.



Anonymous poster hash: 6fef3...c32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten koster ikke ingrediensene til julekaker allverdens.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Litt og litt av ting som "ikke koster all verden" blir raskt en dyr handlekurv. Bare sånn for å ha nevnt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for å understreke: Ja, du må muligens avlyse den julen slektninger forventer, men du kan likevel få en fin jul med god mat og til og med gaver til egne barn. Se etter tilbud allerede nå, ting blir ikke billigere når det nærmer seg jul.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Bortsett fra ribba ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt og litt av ting som "ikke koster all verden" blir raskt en dyr handlekurv. Bare sånn for å ha nevnt det.

Mye av dette har også lang holdbarhet, sånn at man i "verste fall" kan begynne å kjøpe inn nå.

Anonymous poster hash: 6fef3...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...