Gå til innhold

Jeg har blitt tjukk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært en slank jente, til tider har jeg fått tilbakemelding på at jeg er for tynn. Men i løpet av de siste to årene har lagt på meg 30 kg. Jeg er 180 høy og veier nå 90 kilo og bruker str 44 i klær. Jeg kjenner ikke igjen den jeg ser i speilet og har begynt å unngå å være sosial. Jeg vil ikke ut på byen, det er helt sikkert. Hvordan ble jeg egentlig så stor? Jeg har jobbet med masteren og da har jeg sittet mye stille og spist alt for mye, delvis for å holde konsentrasjonene oppe. Etter at jeg ble ferdig med masteroppgaven fikk jeg jobb med en gang og jobben er utfordrende. Jeg orker ikke å lage mat etter jobb og kjøper meg ofte middag på gatekjøkken. Jeg tenker ikke over hav jeg spiser og spiser sjokolade hver kveld. Jeg synes det er så vanskelig å komme ut av denne dårlige livsstilen. Jeg kjenner ikke meg selv igjen og har mest lyst til å gjemme meg. Har vært litt på treningsstudio, men gremmes over å være der. Føler at alle tenker at der kommer hun tjukkas-jenta. Jeg vil ikke være så tjukk, men synes det er vanskelig å komme ut av denne dårlige sirkelen. Er det noen som har noen tips?

Anonymous poster hash: 3c86a...17e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste som kan gjøre noe med dette er du. Se deg selv i speilet, si til deg selv at du er den som har fått deg hit, og du er den som kan få deg ut fra dette. Ransak deg selv, finn ut hvor du feiler, hvor du tyr til mat og usunne alternativer, og velg så sunne metoder. Det vil ta tid å komme seg ned igjen, men det vil være verdt det. Kom igjen, du klarer dette!

Anonymous poster hash: 0b8b2...52e
Skrevet

Hvis du er 180 høy og har veid 60 kilo, så er det ganske lite i utgangspunktet? Hva har skjedd?

Anonymous poster hash: 76fe3...2d2
Skrevet

TS her. Jeg har alltid vært tynn og egentlig aldri tenkt over hva jeg spiser. Men etter at jeg begynte på masteren ble det så mye lesing og sittestillende jobbing.

Skrevet

Trening er viktig. Du må bare presse deg selv til å trene. Hjelper ikke å bare sitte i ro.

Skrevet

Ja, jeg har alltid trent mye før. Og liker det egentlig godt. Jeg bare føler meg for stor til å trene, føler at alle ser ned på meg nå. Det er uvant å være hun store på treninga. TS

Skrevet

Du må rett og slett begynne å planlegge måltider. Jeg kjenner veldig godt til lange, hektiske dager og manglende energi når man kommer hjem, men du må utnytte tiden du har og lage mat da. Lag opp store porsjoner, spis omelett til middag i stedet for fastfood, ha frysen full av ferdiglaget, men sunn mat (lasagne med masse grønnsaker, supper, gryter, hjemmelagde vårruller) og øv deg på konkrete retter du vet tar kort tid å lage.

Min nødløsning når jeg er sliten og vil ha noe godt til kveldsmat er ostesmørbrød, jeg bruker grovt brød og mye tomat, og dynker ikke i smør siden osten gjør den saftig nok. Sjokolade kjøper du ikke inn. Ved å søke på både forumet her og generelt på nett finner du mange tips, og du kan jo for eksempel begynne med å lage en blomkålsuppe eller noe slikt.

Anonymous poster hash: 95a88...8b1
Skrevet

Du må bare ta deg sammen. Du er ved en grense nå. Om du går noe særlig mye mer opp i vekt, vil det bli mye verre for deg å gå ned igjen. Det blir mye tyngre å være i aktivitet..

Kan du gjøre noen enkle endringer i livet ditt i første omgang hvis du synes trening er problematisk å komme i gang med?

Gå/sykle til jobben?

Handle sjeldnere så du ikke har sjokolade i hus?

Ha med matpakke så du ikke spiser usunt?

Det finnes enkel og billig mat du kan lage på kort tid. Deriblant har det kommet en kokebok for studenter har jeg sett, og rettene ser greie ut å lage samtidig som de ikke tar så lang tid å lage.

Ellers finnes det en nettside her for eksempel:

http://dinmat.no/Sok

Her kan du søke på tidsbruk (15 min, 30 min etc) og slankekost, singelmat og vegetar blant annet.

Det kan også være lurt med bevisstgjøring. Nå vet ikke jeg hvor mange kalorier du trenger på en dag, og det kan fort være usunt og utrivelig med telling av kalorier. Men det er greit å vite at du kan trenge rundt 2000 kalorier og at du har en for høy BMI som kan være helseskadelig. Og at for eksempel en porsjon med pommes frites kan ligge mellom 500-1000 kalorier litt ettersom. Tenk, da får du i deg opp mot halvparten av alle kaloriene du skal ha i deg i løpet av en dag. Legger du til en burger i tillegg... Finner man fort ut at man ikke bør spise gatekjøkkenmat særlig ofte, kanskje maks en gang i måneden!

Ønsker deg lykke til! :)

Anonymous poster hash: 9de22...101
Skrevet

Et godt sted å begynne er å få oversikt over hva du får i deg av mat og drikke. Begynne å føre logg over når og hva du spiser og drikker. Sørg for å få med absolutt alt. Dette vil gjøre deg mer bevisst på dine egne matvaner og på hvor du bør stramme inn. Ofte er det også en aha-opplevelse å faktisk se hvor mye man inntar av kalorier.

Når du har oversikten, så legg en plan for hvordan du kan kutte inntaket. Finn lettere måltider som du synes smaker godt. Gjør faste innkjøp slik at du har mat hjemme når du kommer fra jobb. Sørg for at du har sunne alternativer i huset som du kan spise når søtsuget blir for stort. Spis jevnlig, slik at blodsukkeret holder seg stabilt.

Kostholdet er det aller viktigste når du skal ned i vekt, men forsøk også å være i aktivitet der du kan. Om du har mulighet til å få heve-senke-pult på jobb, kan du stå og bevege deg litt i løpet av arbeidsdagen. Gå trapper i stedet for å ta heis eller rulletrapp. Hvis jobben ikke er så langt fra der du bor, gå i stedet for å kjøre eller ta buss - i alle fall en vei.

Når det gjelder treningssenteret, så har de aller fleste nok med seg selv når de er og trener. Pleier du selv å stirre på andre når du er der? Hvis du ikke gjør det, så stirrer neppe de andre på deg heller. Du kan også vurdere å gå dit på tider der det er få andre som trener, som for eksempel tidlig om morgenen eller sent om kvelden.

Uansett er det viktig at endringene du gjør ikke er så store at du ikke kan leve med dem. Ha gjerne en fast dag i uken der du spiser det du vil, da blir det lettere å holde seg de andre dagene. Skulle du sprekke en dag, så er det ikke verdens undergang så lenge du klarer å plukke opp igjen der du slapp. Lag deg gode vaner, da blir det enklere og enklere å holde på dem.

Lykke til.

Skrevet

Hva spiser du i løpet av en dag da?

Anonymous poster hash: b46da...8e9
Skrevet

Tusen takk til dere som har kommet med konkrete råd! Setter sånn pris på det! :) TS

Skrevet

På en dag kan jeg spise noe som dette:

Frokost: ingenting

Lunsj: en skolebolle

Mellom-måltid: Bygg-grøtlunsj med blåbær fra Fjordland

Middag: Enten en pizza eller en pai eller hamburgermeny

Og spiser sjokolade etter middag

Skrevet

Ja, jeg har alltid trent mye før. Og liker det egentlig godt. Jeg bare føler meg for stor til å trene, føler at alle ser ned på meg nå. Det er uvant å være hun store på treninga. TS

Det finnes folk som er mye større enn deg som trener på treningssenter. Folk som tenker "der er hun store" og sånne ting har ikke vett i hodet. Normale folk bryr seg ikke om hvem som er å trener. Så ikke vær redd hva folk tenker.

Skrevet

I forhold til treningen, kan jeg anbefale å sette på en spilleliste med musikk som gjør deg glad. Det trenger ikke være noe med tempo, bare "good-feeling" musikk. Det hjalp meg veldig når jeg var i liknende situasjon som deg. Start med å gå en tur. Etter første turen, om du trente mye før, vil kjennes utrolig deilig! Etter at jeg presset meg til min første, andre og tredje gåtur, gikk resten av seg selv (Da i tillegg til noen av rådene for mat over).

Anonymous poster hash: 42e42...311
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Dersom du ikke er komfortabel med treningssenter kan du prøve å ta noen runder i naturløyper som en start. :)

Skrevet

På treningsstudioet har de fleste nok med seg selv, og tenker ikke over hva andre gjør eller hvordan de ser ut. Om noen skulle tenke noe som helst om deg får de bare gjøre det, har du betalt kontingenten har du like mye rett som alle andre til å være der.

Hvis jeg legger merke til en overvektig person på treningsstudioet tenker jeg: "Så bra at h*n trener!"

Skrevet

Bli med på denne slanketråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=865031

Et realistisk mål for deg vil være å gå ned 7 kg før jul, som tilsvarer 0.5 kg per uke.

Vi har veiedag hver fredag, og støtter hverandre i vektnedgang. Så i dag er en fin dag å starte :)

Velkommen skal du være, enten du velger å være anonym i tråden eller bruke eget nick.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er 180 og veier 90 kg så er du ikke feit. Kraftig, kanskje, men ikke tjukk. Jeg tror du kan fikse veldig mye bare ved å endre litt på matvanene dine. Lykke til!

Anonymous poster hash: 54472...d99
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du er 180 og veier 90 kg så er du ikke feit. Kraftig, kanskje, men ikke tjukk. Jeg tror du kan fikse veldig mye bare ved å endre litt på matvanene dine. Lykke til! Anonymous poster hash: 54472...d99

Jo, med en BMI på 27.8 så er hn overvektig, altså tjukk. Hadde hun vært veltrent med mye muskler, så hadde det vært en grei BMI. Men det er hun ikke.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er 180 og veier 90 kg så er du ikke feit. Kraftig, kanskje, men ikke tjukk. Jeg tror du kan fikse veldig mye bare ved å endre litt på matvanene dine. Lykke til!

Anonymous poster hash: 54472...d99

Helt enig. Jeg glemte å nevne matvanene: Det er ingen vanskelig sak å bytte ut middag fra gatekjøkken med enkel og mye sunnere hjemmelaget middag. Finn deg noen vanlige middager som du kan tilberede på 10-15 minutter, eventuelt kan du lage store porsjoner i helga som du fryser ned i enkeltporsjoner, klar til å kjøres i mikrobølgeovnen.

Du må imidlertid ikke glemme mosjon hvis du skal få overskudd. Når jeg sier "mosjon" mener jeg ikke nødvendigvis trening, selv om det beste selvsagt er begge deler. Det viktigste er å få rørt seg litt hver dag. Hvor lang vei har du til jobben? Hvis det ikke er mer enn 10-12 km eller kortere er det et godt tips å sykle til jobb. Da har du fått den nødvendige dosen mosjon bare av å sykle til og fra jobb.

Med en brukbar sykkel burde du ganske raskt klare å sykle 10 km på rundt 30 minutter hvis det ikke er veldig kupert. Det tilsvarer en snittfart på 20 km/t, som ikke er så veldig fort hvis man har en vanlig hybridsykkel med høyt nok trykk i dekkene. Hvis man har for lavt trykk i dekkene blir det tungt å sykle uansett hvor bra sykkel man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...