Gå til innhold

Taleproblemer som voksen - logoped?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har de siste årene blitt mer og mer uklar i talen og sliter med at enhver person jeg snakker med sier "Hæ?" med svært jevne mellomrom. Blander mye ord, sliter med visse uttalelser o.l.

Andre som har vært borti lignende problem og klart å forbedre seg? Vurderer å gå til logoped, men føler dette er et filleproblem som jeg ikke engang burde tenke over. Er dog redd for at jeg utvikler en større og større taleangst. Før slet jeg bare med presentasjoner foran klassen, etterhvert som jeg har blitt eldre er det nærmest angst for å si hei til noen, da enhver setning kan bli mislykket. Vet heller ikke hva som forårsaker det. Er som om jeg tenker forbi setningen jeg holder på å si, og så mikser neste setning inn i forrige.

Tips til hva man kan gjøre?

Anonymous poster hash: 8b33a...ef9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Hei,

Har de siste årene blitt mer og mer uklar i talen og sliter med at enhver person jeg snakker med sier "Hæ?" med svært jevne mellomrom. Blander mye ord, sliter med visse uttalelser o.l.

Andre som har vært borti lignende problem og klart å forbedre seg? Vurderer å gå til logoped, men føler dette er et filleproblem som jeg ikke engang burde tenke over. Er dog redd for at jeg utvikler en større og større taleangst. Før slet jeg bare med presentasjoner foran klassen, etterhvert som jeg har blitt eldre er det nærmest angst for å si hei til noen, da enhver setning kan bli mislykket. Vet heller ikke hva som forårsaker det. Er som om jeg tenker forbi setningen jeg holder på å si, og så mikser neste setning inn i forrige.

Tips til hva man kan gjøre?

Anonymous poster hash: 8b33a...ef9

Les litt her om løpsk tale http://www.statped.no/Tema/Sprak/Stamming-og-lopsk-tale-taleflytvansker-/Lopsk-tale/

Det kan være værd å kontakte en logoped ja...

Anonymous poster hash: 4298b...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til logoped, men hos meg er det fordi jeg ble påkjørt og fikk slag samt blødning.

Jeg har hatt stort utbytte av det, og merker virkelig at jeg ikke har hatt det på en stund!

Gleder meg til å starte igjen :) Så det vil jeg absolutt anbefale deg, du får mye ut av det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...