Gå til innhold

den nye loven ang sykemeldinger etc

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan vel hende - og det er i så fall bra.

Det er ikke noe tvang i den nye loven. Ikke tvang til at man skal jobbe altså. Men lege, arbeidsgiver og arbeidstaker skal gjøre et forsøk på å få arbeidstakeren tilbake til jobb. Og det er veldig, veldig viktig å forsøke dette! Det finnes veldig mange løsninger som veldig mange kan ta i bruk for å komme seg tilbake.

Hva var det legen sa til min mann? Av de som er sykemeldt mer enn 8 uker, er det bare 50% som noen gang kommer tilbake i arbeid. Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det noen som vet om loven har tilbakevirkende kraft?

Vet det sånn helt sikkert, eller at det har stått et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den gjelder fra 1. juli. Ikke noe tilbakev.

Det blir steintøft for de som må være hjemme. eller de som blir pressa på jobb selv de er syke.

Har ikke hørt en lege som er positiv til denne ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjelder fra 1. juli. Ikke noe tilbakev.

Det blir steintøft for de som må være hjemme. eller de som blir pressa på jobb selv de er syke.

Har ikke hørt en lege som er positiv til denne ordningen.

Ingen skal presses til noe som helst! Om legene du har vært i kontakt med har den holdningen, så vil jeg gjerne vite hvilke leger dette er - for å unngå dem!

Min lege har praktisert denne loven lenge (fordi han vil ha sine pasienter tilbake til arbeidslivet) og det fungerer utmerket. Det skal være på alles premisser - arbeidstaker, arbeidsgiver og helsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er sykemeldt pga ryggen (har en tung fysisk jobb og skadet ryggen i en ulykke) og har ikke sjans å begynne å jobbe i samme jobb igjen. Jeg forsøkte i flere år, men det førte til at jeg ikke sov om nettene og hadde vondt 24 timer i døgnet. Så jeg har virkelig prøvd å jobbe samt gå til behandling. Behandlingen hjelper veldig, men ikke nok til at jeg kan ta tilbake jobben min.

Legen min sier at er seg sykemeldt mer enn to måneder etter 1. juli kan trygdekontoret tvinge meg til å si opp og kutte sykepengene mine. Eller de kan uføretrygde meg (da jobber jeg heller og har vondt i ryggen). Dessuten kan han miste lisensen sin. Tror det er det han er redd for da ryggskader ikke er like 'synlig' som f.eks influensa etc.

Så jeg får 'trusler' om at går jeg ikke tilbake i jobb kan jeg miste sykepengene mine - og han mister da retten til å skrive ut sykepenger.

Jeg driver i dag og søker jobber og tar en ny jobb så fort jeg får en. Men det er ikke lett når det er sommer og alle er på ferie. Jeg er også innom jobben hver uke og gjør litt småting jeg kan klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo? Har helsepersonellet satt seg inn i hva det nye er eller? Man er pliktig til å prøve, ikke til å få til! Er man syk så er man syk, men ikke alle er 100% syke til alt. Selv staten skjønner det altså.

Dersom legen ikke anbefaler noen alternativ, så kan h*n miste lisensen, ja.

Dersom arbeidsgiver ikke ser etter andre arbeidsoppgaver, så kan h*n få sanksjoner, ja.

Dersom arbeidsgiver ikke gidder se etter muligheter/prøve å jobbe, kan h*n miste sykepengene, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå har jeg diskutert denne nye ordningen med HMSmedarbeider (altså fysioterapeut som jobber i HMSfirma).

Det er som jeg tidligere har sagt: man er pliktig til å se på restarbeidsevne og å forsøke å finne en ordning for å få arbeidstakeren tilbake til arbeidet.

Dette er bare en konkretisering av hvordan mange bedrifter allerede har jobbet mot sykemeldte arbeidstakere.

Og for å ta et eksempel på hva man vil bli kvitt:

Arbeidstaker blir sykemeldt og arbeidsgiver prøver å få kontakt med arbeidstaker uten å lykkes. HMSfirmaet prøver så å få kontakt med arbeidstaker uten å lykkes. HMS sender svar til arbeidsgiver og Trygdekontoret om dette. Straks etterpå kommer det en forklaring og oppsigelse fra arbeidstaker: arbeidstaker hadde funnet seg ny (svart) jobb og fikk dobbeltinntekt...

Heretter er det krav fra legen om å skrive hvor frisk arbeidstakeren er (ikke bare hvor syk den er). Arbeidsgiveren er pliktig til å sørge for møte med arbeidstakeren om mulige andre arbeidsoppgaver eller delvis/aktiv sykemelding. Arbeidsgiveren må dokumentere dette til Trygdekontoret.

Arbeidstakeren er pliktig til å gjennomføre møte med arbeidstaker for å evaluere restarbeidsevne/andre arbeidsoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...