Gå til innhold

To jobber, sykemeldt fra bare den ene

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noe i loven som sier, at om man har to jobber, og er sykemeldt fra den ene, at man ikke kan jobbe i den andre jobben?

Eller er det sånn at er man sykemeldt fra den ene jobben, så må man sykemeldes fra den andre?

Hvis det er hovedjobben man er sykemeldt fra, altså, er det da lovlig å jobbe i ekstrajobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Kan aldri tenke meg at du har lov til å være sykemeldt bare fra den ene. Om da ikke legen har skrevet det spesifikt.

For blir en sykemeldt så er det jo fordi en ikke klarer å utføre arbeidet. Og da er det jo litt merkelig at en kan klare det på den ene jobben, men ikke den andre.

Ville snakket med legen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men, kommer ikke det an på hvorfor en er sykemeldt?

Og hvilke jobber en har?

Så, du vet ikke helt sikkert, da. Er det noen som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mulig å være sjukemeldt bare i den ene jobben - om du f.eks har brukket ei tå og ikke klarer fysisk arbeid - men kan takle stillesittende kontorarbeid på den andre arbeidsplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være sykemeldt fra en jobb, og samtidig jobbe i en annen. Det var i hvertfall en jobbkollega av meg for en tid tilbake.

Dersom du er f.eks. sykmeldt pga av vond rygg fra en fysisk hard jobb, så kan en kanskje jobbe i en annen jobb likevel?

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to jobbene blir sett på separat og man kan sykemeldes fra én av dem.

Trygdekontoret kan imidlertid gå inn og si at de ikke vil godta sykemeldingen. Det er dersom man jobber mye og de mener at det bidrar til at man blir sykemeldt.

Feks.: Jobber man 200% og stadig blir sykemeldt pga. depresjon. Det er legens plikt til å da legge til rette for at fremtidige sykemeldinger ikke kommer (og din plikt å følge legens råd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Da må du vel være 50 % sykemeldt+

Er du 100 % sykemeldt og jobber, så er det svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg hadde tre jobber, en på fast lønn og to på timelønn.

Brakk armen, da kunne ejg ikke sitte i kassa på Rimi (fastlønn), heller ikke jobbe med å smøre mat på kjøkken. Men jeg kunne jobbe som miljøarbeider på Vivil-lekene.

Fikk sykepenger i 6 uker for den faste jobben og timene jeg var satt opp på mht kjøkken, og så leverte jeg timeliste som normalt på Vivil.

Ingen vits i å få sykepenger når man er frisk nok til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to jobber da jeg var gravid, en fulltids kontorjobb, og en "fysisk" ekstrajobb i helgene ved siden av.

På grunn av bekkenløsning måtte jeg bli sykemeldt fra ekstrajobben min, men klarte fremdeles å gjennomføre kontorjobben. Jeg fikk ingen problemer med den ordningen, hverken med legen eller med trygdekontoret. Staten ønsker jo sikkert at folk skal bli i de jobbene de er i stand til å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...