Gå til innhold

Greit å si ifra til unge foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så man er altså ansett som en "svært" ung mamma når man har passert 20 år? For det første, hva har alderen med denne saken? Hvorfor følte du trang til å påpeke det?

For det andre, kan du forklare hva du mener med at man er en "svært" ung mamma når man er 20+ år?

Mulig dette foreldreparet trenger å snakkes til, men ut i fra innlegget ditt tror jeg du overdriver veldig og mangler en del innsikt selv.

Anonymous poster hash: 8809f...a63

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unge foreldre altså.. Kan ikke mye om unger :fnise:

Jeg blir flau hver gang du skriver noe. Du som ble sjokkert over å ha smelt en jente på tjukka etter å hatt ons uten kondom?

Anonymous poster hash: f0b09...1c7

• Liker 5
Skrevet

Og forresten, jeg synes ikke alt de gjør er feil, stusser mestppå det det med å gå ut for å feste før ungen er 2 mnd. Uansett, enkelte har bare en enorm selvtillit, og noen ganger trenger man å bli stilt spørsmål til og bli rettet på, for å noen ganger stille seg selv spørsmål om hvorvidt valg man selv tar, er riktig.

Noen ganger må man spørre seg "hva ville andre gjort?" fremfor å bare gjøre noe.

Jeg hadde hvertfall ikke klart å oppdra ett barn HELT uten innspill fra andre.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du si fra!

Spør dere ikke om de skal få han til å rape eller skifte bleie når dere ser det trengs da? I stedet for at dere gjør det?

Anonymous poster hash: 473fd...b08

Ja, vi spør om ikke han trenger å rape litt, da trekker foreldrene på skuldrene. Når det gjelder bleie så er jeg vel ikke like flink, hinter litt om at det lukter og får bare til svar at om det bryr meg så får jeg ta det og at de tar det når det passer de.

Anonymous poster hash: ccbd4...714

Gjest Riskjeks
Skrevet

Synes ikke dette er barnevern-materiale, akkurat. Men de trenger sikkert litt veiledning. Snakk med søsteren din, evt med moren din og få henne til å ta det opp hvis du tror det er lettere.

Synes det er spesielt at man foreslår barnevernet som alternativ en - foran å faktisk snakke med dem det gjelder - når det dreier seg om personer i nær familie. Snakker ikke folk sammen? :klo: Det er jo ikke verre enn å si at "jeg tror han trenger et bleieskift".

• Liker 8
Skrevet

Så man er altså ansett som en "svært" ung mamma når man har passert 20 år? For det første, hva har alderen med denne saken? Hvorfor følte du trang til å påpeke det?

For det andre, kan du forklare hva du mener med at man er en "svært" ung mamma når man er 20+ år?

Mulig dette foreldreparet trenger å snakkes til, men ut i fra innlegget ditt tror jeg du overdriver veldig og mangler en del innsikt selv.

Anonymous poster hash: 8809f...a63

Synes det er ungt å få sitt første barn samme år som man fyller 20 ja. Det har kanskje noe med hvordan de oppfører seg også da, de oppfører seg som om de var 15 år begge to.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med dem. Bryr de seg ikke ville jeg faktisk tatt det videre til barnevernet, ut i fra det du sier høres det ut som at de trenger en liten "wake up call".

Skrevet

Synes ikke dette er barnevern-materiale, akkurat. Men de trenger sikkert litt veiledning. Snakk med søsteren din, evt med moren din og få henne til å ta det opp hvis du tror det er lettere.

Synes det er spesielt at man foreslår barnevernet som alternativ en - foran å faktisk snakke med dem det gjelder - når det dreier seg om personer i nær familie. Snakker ikke folk sammen? :klo: Det er jo ikke verre enn å si at "jeg tror han trenger et bleieskift".

Det er samboreren min, som vet hvordan de er til vanlig, som mener at det kanskje kunne gå så langt når de første gang etter 2 uker leverte gutten over til min mor for å dra på fest.

Vi synes jo begge at det er litt rart at de hele tiden ønsker pass og maser på oss og min mor. Min mor passer også mye på kveldstid/dagtid ellers også, i tillegg til disse overnattingsbesøkene.

Skrevet

Jeg blir flau hver gang du skriver noe. Du som ble sjokkert over å ha smelt en jente på tjukka etter å hatt ons uten kondom?

Anonymous poster hash: f0b09...1c7

Høres ikke bra ut. Jeg er ikke klar for barn jeg en gang. Jeg ser alt for mye dritt blant unge foreldre.

Skrevet

Jeg hadde ringt barnevernet. De trenger veiledning og det kan barnevernet gi. Du kan være anonym hvis du vil. Hvis dette hadde vært min søster så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ikke ringe barnevernet. Stakkars unge...

Skrevet

Synes ikke dette er barnevern-materiale, akkurat. Men de trenger sikkert litt veiledning.

Hva tror du barnevernet gjør? Jo, de gir veiledning til foreldre som trenger det. Disse foreldrene er tydeligvis veldig umodne og evner ikke å se barnets behov og gi det den omsorg som det trenger. Da kan barnevernet komme på banen med veiledning, slik at foreldrene lærer å kjenne igjen barnets behov, og forstå at barnets behov kommer før foreldrenes behov.

Klart kan søster og mor si i fra, men sjansen er stor for at det oppfattes som mas. Og umodne mennesker reagerer ofte med trass når de blir mast på.

• Liker 7
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er samboreren min, som vet hvordan de er til vanlig, som mener at det kanskje kunne gå så langt når de første gang etter 2 uker leverte gutten over til min mor for å dra på fest.

Vi synes jo begge at det er litt rart at de hele tiden ønsker pass og maser på oss og min mor. Min mor passer også mye på kveldstid/dagtid ellers også, i tillegg til disse overnattingsbesøkene.

Men da synes jeg det er litt rart at ikke moren din sier fra, hvis hun er enig i din vurdering?

De er unge, og det å få et barn er en ganske stor forandring i livet. Det må være lov å "snuble" litt før man ringer barnevernet... Jeg tror heller helsestasjonen er et bedre sted å starte.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hva tror du barnevernet gjør? Jo, de gir veiledning til foreldre som trenger det. Disse foreldrene er tydeligvis veldig umodne og evner ikke å se barnets behov og gi det den omsorg som det trenger. Da kan barnevernet komme på banen med veiledning, slik at foreldrene lærer å kjenne igjen barnets behov, og forstå at barnets behov kommer før foreldrenes behov.

Klart kan søster og mor si i fra, men sjansen er stor for at det oppfattes som mas. Og umodne mennesker reagerer ofte med trass når de blir mast på.

Ja, klart de gjør det. Men denne veiledningen kan de fint få av familien, eller helsestasjonen. Synes som sagt det er litt rart at barnevernet er første stopp, liksom. Barnevernet kan de ringe hvis situasjonen ikke bedrer seg tross veiledning fra familie og helsepersonell.

• Liker 5
Skrevet

Men da synes jeg det er litt rart at ikke moren din sier fra, hvis hun er enig i din vurdering?

De er unge, og det å få et barn er en ganske stor forandring i livet. Det må være lov å "snuble" litt før man ringer barnevernet... Jeg tror heller helsestasjonen er et bedre sted å starte.

Min mor er svært innvolvert i min søsters liv, og min søster gjør i hennes øyne aldri noe galt. Jeg vet ikke hvorfor, men det virker tilnærmet umulig for min mor å diskutere noe slikt, og å si ifra kommer hun ikke til å gjøre om ikke de holder på å ta livet av nevøen min.

Skrevet

Selvfølgelig skal du si fra!

Spør dere ikke om de skal få han til å rape eller skifte bleie når dere ser det trengs da? I stedet for at dere gjør det?Anonymous poster hash: 473fd...b08

Det tenkte jeg og. Da kan det jo hende de lærer noe, i stedet for at andre gjør det for dem.

Anonymous poster hash: 9edf7...949

Skrevet

Si fra, og ring helsestasjon/barnevern for å be om råd :)

Skrevet

Hva vet du om hva TS anser som "ofte nok"? Noen mener man må skifte bleie så fort ungen har tisset, andre mener det er greit å vente litt. Vet TS om barnet har bleiesår, f.eks? Hvis barnet ikke har det, er det ikke grunn til å skifte oftere.

Dere tar alt TS sier for god fisk, så naive det går an å være... Jeg tror TS er en hysterisk sladrehank som ønsker å kontrollere andre, hvorfor ikke? Like sannsynlig som at de TS snakker om er udugelige foreldre.Anonymous poster hash: 81362...a6c

Så du mener man kan skifte sjeldent fordi bleiesår ennå ikke har oppstått? Du tenker ikke så mye forebyggende? Hva med å la barnet rape etter at det har spist, er ikke det så viktig heller? Det er ikke så farlig med magesmerter?

Anonymous poster hash: 9edf7...949

• Liker 2
Skrevet (endret)

Snakk med søsteren din før du gjør noe drastisk. Det er en stor forandring å få en liten en i hus. Det tar tid å bli vant til det. Men de må ta seg av barnet sitt. Det er slutt på festing hver helg og aktiviteter hver dag. En nyfødt baby trenger ro. Familien trenger tid til å bli vant med situasjonen.

Jeg husker når jeg selv ble mor for første gang. Da var jeg 21 år gammel og hadde nettopp flyttet ut fra mine foreldre. Da var det en selvfølge for meg og barnefar å slutte med festing om helgene. En helg nå og da var greit, men ikke hver bidige helg. Nattevåk, amming, bleieskift og alt annet var det som tok over hverdagen.

Du må snakke med søsteren din uansett hva din samboer sier. Og din mor må slutte å være barnevakt for dem. De MÅ lære seg hvordan de skal være foreldre. Din mor kan kanskje komme med tips og råd.

Hvis det ikke bedrer seg etter en prat, så kan man kontakte barnevernet.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med min søster om hva et spedbarn trenger. Absolutt. Stakkars barn..

Skrevet

De aller fleste har et slags instinkt for barns behov, men sånn er det ikke for alle. I noen tilfeller kan man få veiledning for dette, men ikke alle klarer å få det til og da bør de kanskje heller ikke ha barn. Jeg sier absolutt ikke at det er sånn for søsteren din, ts, men synes det er naivt å tro at alle foreldre automatisk vet hva de gjør og vet hva som er best for sitt barn. Det er forskjell på å glemme en bleie i ny og ne, og på å kronisk ikke klare å se barnets behov for mat, stell, søvn, trygghet/nærhet. Hvis du føler at dette er problematisk bør du si fra til helsestasjon/barnevern slik at foreldrene kan få veiledning.

Anonymous poster hash: 8b88b...cf5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...