Gå til innhold

Greit å si ifra til unge foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og hennes kjæreste har nylig fått sitt første barn. De er svært unge, og har nettopp passert 20 år.

Fra barnet ble født har det vært bilturer, aktiviteter og rett og slett et heseblesende aktivitetsnivå med en nyfødt gutt i vogna eller i banesetet. Når jeg sier fra fødsel så mener jeg fra dagen de kom hjem fra sykehuset.

Dagen etter de kom hjem fra sykehuset var de på båttur med grilling og bading i timesvis med den nyfødte på slep. To dager etter det kjørte de til Sverige på familiebesøk (flere timer i bil). Slik holder de på fortsatt, og de er alltid ute og på besøk hos andre med barnet på slep. Ofte drar de til min mor (barnets mormor) som er skilt og som de tydelig bruker som avlastning da de lar være å løfte en finger med eget barn når de er der.

Når de er på besøk så ser vi at de klarer ikke ta vare på barnet. Vi ender opp med å skifte på gutten, for mor og far sitter bare tafatt og gjør ikke noe.

Når gutten har fått pupp så blir det ikke gjort noe forsøk på å la gutten rape, og han ligger på rygg og gulper opp mat når foreldrene har han. Jeg pleier å ta han når jeg ser det, og det samme gjør min mor. Foreldrene bare sitter der samtidig som gutten gulper, har synlig vondt i magen av luft og lukter fordi han har gjort fra seg. Ofte kommer de også med han, og bleia har vært full i god tid før de kom på besøk...

Gutten er ikke eldre enn 2 måneder, og allerede har min mor passet han over natten tre ganger i løpet helgene som har vært, slik at min søster og kjæresten kunne dra på fest(!).

Min mor reagerer ikke negativt, men jeg ser at hun er sliten. Selv blir vi stadig spurt om vi kan passe, og jeg lurer nesten på om de ikke har forstått at de har fått et barn og at et lite barn trenger mor, far og et hjem?

Jeg har lurt på om jeg bør si ifra. Om jeg må prate med min mor om det, eller om jeg skal ta det direkte med min søster. Min samboer fraråder meg, da han mener både min søster og min mor kommer til å reagere med sinne ovenfor meg om jeg bryter "familielykken" og påpeker at noe er galt.

Han sier også at siden jeg har lurt på om de burde få hjelp av barnevernet eller noen til å få dette til så bør jeg holde kjeft så ikke de skjønner at det er jeg som sier ifra om det går så langt... Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: ccbd4...714
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stort å bli foreldre for første gang, enten man er 20 eller 30. De gjør vel dette for å vise fram ungen. Det er slitsomt med barn, og hvis mormor skifter bleie hver gang det trengs så ser de vel sitt snitt i å slippe unna? Men det med festingen reagerer jeg på!! Hvem er det som setter bort et barn på 2 mnd bare for at de skal ta seg en fest?! Akkurat det tror jeg ikke du skal ta opp med henne, det blir det bare bråk av. Ta en prat med din mor? Hør hva hun mener. Enig med samboeren din, uansett hva du sier til henne kommer hun til å ta ille opp, så det beste er å holde kjeft. Men som sagt, snakk med din mor om dette. Kanskje søsteren din hører hvis hun får høre det fra henne?

Anonymous poster hash: 3ebe4...3e7

• Liker 1
Skrevet

Jepp, jeg ville gitt beskjed. For lenge siden.

• Liker 39
Skrevet

Selvfølgelig skal du si fra!

Spør dere ikke om de skal få han til å rape eller skifte bleie når dere ser det trengs da? I stedet for at dere gjør det?

Anonymous poster hash: 473fd...b08

• Liker 11
Skrevet

Du bør si ifra. Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i at de er unge, noe de igrunnen ikke er. Det er ikke riktig uansett, babyen trenger ro og å bli skiftet og stellt, samme om foreldre er 16, 20 eller 35

• Liker 11
Skrevet

For det første så er det vel det samme hvor gammel hun er, det som teller er jo hvordan hun er med barnet sitt. Jeg ville helt klart sagt i fra!

• Liker 11
Gjest bustyvel
Skrevet

Selvsagt sier du i fra. Irrelevant hvor gamle de er.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville sagt ifra til barnevernet direkte.

• Liker 13
Skrevet

Det har ikke du noe med, utifra opplysningene du gir handler det om at de tar egne, ufarlige valg, det er ikke snakk om t de mishandler barnet eller skader barnet på noen måte.

At du er uenig i måten de tar seg av barnet på, fordi det plager deg, er ikke en grunn til å gjøre noenting.

Og det virker som om du forsøker å behandle dem som barn!

Anonymous poster hash: 81362...a6c

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Det har ikke du noe med, utifra opplysningene du gir handler det om at de tar egne, ufarlige valg, det er ikke snakk om t de mishandler barnet eller skader barnet på noen måte.

At du er uenig i måten de tar seg av barnet på, fordi det plager deg, er ikke en grunn til å gjøre noenting.

Og det virker som om du forsøker å behandle dem som barn!

Så det er ikke å skade barnet å ikke bytte på det ofte nok, og å farte rundt med et barn som trenger ro? Omsorgssvikt handler om mye mer enn fysisk mishandling.

Skrevet

Så det er ikke å skade barnet å ikke bytte på det ofte nok, og å farte rundt med et barn som trenger ro? Omsorgssvikt handler om mye mer enn fysisk mishandling.

Hva vet du om hva TS anser som "ofte nok"? Noen mener man må skifte bleie så fort ungen har tisset, andre mener det er greit å vente litt. Vet TS om barnet har bleiesår, f.eks? Hvis barnet ikke har det, er det ikke grunn til å skifte oftere.

Dere tar alt TS sier for god fisk, så naive det går an å være... Jeg tror TS er en hysterisk sladrehank som ønsker å kontrollere andre, hvorfor ikke? Like sannsynlig som at de TS snakker om er udugelige foreldre.

• Liker 4
Skrevet

Det høres jo ut som om de trenger veiledning. Jeg tror jeg ville ha ringt barnevernet og sagt som det er. Det er mange som trenger veiledning, ikke noe galt i det, men de færreste ser det selv.

Anonymous poster hash: ca41b...d8f
  • Liker 7
Skrevet

Unge foreldre altså.. Kan ikke mye om unger :fnise:

Nei, alderen er ekstremt viktig :P det skjer noe magisk idet man passerer 30 år, man blir plutselig allviten og fornuftig! (Neida)

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Hva vet du om hva TS anser som "ofte nok"? Noen mener man må skifte bleie så fort ungen har tisset, andre mener det er greit å vente litt. Vet TS om barnet har bleiesår, f.eks? Hvis barnet ikke har det, er det ikke grunn til å skifte oftere.

Dere tar alt TS sier for god fisk, så naive det går an å være... Jeg tror TS er en hysterisk sladrehank som ønsker å kontrollere andre, hvorfor ikke? Like sannsynlig som at de TS snakker om er udugelige foreldre.

Man kan jo ikke ta utgangspunkt i at de som skriver her på KG for å få råd er lystløgnere. Svarene må ta utgangspunkt i det vi får av informasjon, man kan ikke gå rundt å tro at folk er hysteriske sladrehanker, men heller forholde seg til den informasjonen som er gitt. Når det er sagt så var min kommentar generell og ikke nødvendigvis rettet mot denne situasjonen.

Endret av Rainstorm
Skrevet (endret)

Nei, alderen er ekstremt viktig :P det skjer noe magisk idet man passerer 30 år, man blir plutselig allviten og fornuftig! (Neida)

30 åringer har som oftest bedre vett i hodet enn 20 åringer. Ikke alle så klart. Kan man oppføre seg så er 20 åra helt grei alder det også. Det verste er når 16-19 åringer får barn. Herregud, skulle ikke vert lov. Kan ikke mye. Ungene deres blir bare noen ville monstre som ikke eier respekt.

Endret av Baby_Blue
  • Liker 3
Skrevet

30 åringer har som oftest bedre vett i hodet enn 20 åringer. Ikke alle så klart. Kan man oppføre seg så er 20 åra helt grei alder det også. Det verste er når 16-19 åringer får barn. Herregud, skulle ikke vert lov. Kan ikke mye. Ungene deres blir bare noen ville monstre som ikke eier respekt.

Kjære deg, ta nå ikke alle under en kam. Vet om mange som fikk barn når de var 19/20, barna dems er nå veldig velopdratte,høflige og snille barn. Vet også om 30+ åringer som bar fått barn, barna er viltre drittunger.

Anonymous poster hash: b585c...9e9

• Liker 5
Skrevet

Nei, vil ikke si det er greit å lage masse kjip stemning over så lite. Hvis du kjeder deg og trenger litt drama i hverdagen, skaff deg heller Netflix.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nok snakket med henne. For så lenge dere lar de holde på sånn, tror de jo det er helt greit.

Og de fleste må tåle å få litt rettelse fra de som er eldre, så lenge det ikke blir ett evig mas. De trenger tydeligvis litt veiledning. Og hvis ingen gidder/tør å ta den praten nå, kan det jo være for sent å påvirke de senere..

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg ville absolutt tatt en prat med søsteren.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...