AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #1 Del Skrevet 5. september 2014 Helt greit å stå som sild i tønne, omtrent uten noe å holde seg fast i. Er det helt stappfullt og man blir stående midt i bussen et eller annet sted må man virkelig tøye og bøye for å rekke fram til noe å holde seg i! Sånn durer man av sted i opptil 70-80 km/t (på enkelte deler av ruta), i krappe svinger og jeg vet ikke hva. Enkelte sjåfører kjører i tillegg veldig ubehagelig, svinger unødvendig brått og bråbremser ved hvert kryss. Ja, bussen kjører stort sett i lavere hastigheter, men jeg tror ikke det er spesielt gøy med 50 mennesker flyvende gjennom bussen i 40-50 km/t heller. Hvorfor er det greit?? I bil er det jo katastrofe bare man ikke bruker belte. Anonymous poster hash: 598e5...1da 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 5. september 2014 #2 Del Skrevet 5. september 2014 Lurer også veldig på dette. Ikke lenge siden vg eller db la ut en video som het noe ala "slik går det når bussen krasjer". Menneskene fløy som tøydukker :-( Sett deg alltid bakerst i bussen så du slipper å få noen i hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mie23 Skrevet 5. september 2014 #3 Del Skrevet 5. september 2014 Lurt på det samme også. I rute-bussene i Oslo er det ikke engang belte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #4 Del Skrevet 6. september 2014 Jeg har også undret på dette. At det tillates å kjøre i 70-80 km/t på 6-felt motorvei med flere titalls passasjerer stående i midtgangen er for meg en stor gåte. Kjører man personbil i 10 km/t uten belte får man forelegg, men i buss er det tydeligvis fullt lovlig. Merkelig! Anonymous poster hash: 97226...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 6. september 2014 #5 Del Skrevet 6. september 2014 Det er litt omdiskutert, men det er faktisk påbudt å bruke belte i buss. En buss kan likesågodt bli tatt inn til beltekontroll om veivesenet er ute, på lik linje som andre bilister, men fordi de har oppgitt tid er det sjeldent de tar dem inn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 6. september 2014 #6 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Som dillyduzit skriver, er du pålagt å bruke de beltene som fins. På annet enn ekspressbusser, altså der ståing er å forvente, burde det vært en lav fartsgrense. Glemmer aldri denne "hva skjer uten setebelter"-testen: Endret 6. september 2014 av catman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 6. september 2014 #7 Del Skrevet 6. september 2014 Som dillyduzit skriver, er du pålagt å bruke de beltene som fins. På annet enn ekspressbusser, altså der ståing er å forvente, burde det vært en lav fartsgrense. Glemmer aldri denne "hva skjer uten setebelter"-testen: Njaaa. Helt sånn er det nok ikke, i og med at disse dukkene hverken har hjerne, fungerende armer og ben, eller muskler, men det er nok ganske nærme ja. Ikke bruke bilbelte i personbil er idioti, selv om jeg snakket med en NAF-fyr en gang, som nektet å bruke belte under 60kmt. Dette begrunnet han med at det å ikke bruke belte hadde reddet livet hans to ganger når han fikk annen bil i siden. En buss er det for mye mennesker i, og derfor bruker man personbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #8 Del Skrevet 7. september 2014 Men her er det ikke belter i de vanlige rutebussene. Og i rushtiden er det sjeldent man får plass andre steder enn rett innenfor døra på midten (eller i midtgangen et eller annet sted). Der er det også en svær glassplate som skille mot setene rett framfor døra. Ser for meg passasjene bli kastet gjennom den Tenker spesielt på barnehagegrupper som tar bussen, unger på 2-3 år som sitter helt usikret! De har jo ingen muligheter til å holde seg fast heller. Mens i bil skal de sitte bakovervendt til de går på ungdomsskolen omtrent.. TS Anonymous poster hash: 598e5...1da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 7. september 2014 #9 Del Skrevet 7. september 2014 Helt enig med deg, TS! Det er litt av et smutthull. Jeg har vært litt borti crashtesting og sikkerhetssimulasjon og 60km/t er en voldsom fart å brått bli stoppa i. Men treffer alltid en eller annen idiot som tror at de klarer seg best ved å ignorere vitenskapen, men de fleste har da skjønt at de har fysikken mot seg i bil - heldigvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #10 Del Skrevet 7. september 2014 Tenker på det samme hver gang jeg tar ekspressbussen til og fra fornebu i rushen. Den er stappa og kjører utrolig fort på E18. Blir ei suppe om den kræsjer.. Anonymous poster hash: 86b75...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 7. september 2014 #11 Del Skrevet 7. september 2014 Njaaa. Helt sånn er det nok ikke, i og med at disse dukkene hverken har hjerne, fungerende armer og ben, eller muskler, men det er nok ganske nærme ja. Ikke bruke bilbelte i personbil er idioti, selv om jeg snakket med en NAF-fyr en gang, som nektet å bruke belte under 60kmt. Dette begrunnet han med at det å ikke bruke belte hadde reddet livet hans to ganger når han fikk annen bil i siden. En buss er det for mye mennesker i, og derfor bruker man personbil. Så siden dukkene ikke er bra nok burde de begynne med ekte mennesker da eller..? Haha 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #12 Del Skrevet 9. september 2014 Rent pragmatiske årsaker, tenker jeg, det ville vært umulig med kollektivtrafikk i større byer om alle skulle kunnet sitte og hatt belte på. De fleste busser som både mangler belter og har titalls folk stående er heldigvis hovedsakelig i større byer og i forholdsvis lav fart, selv om det jo er unntak. Anonymous poster hash: 8d5cf...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNedPåAlt Skrevet 9. september 2014 #13 Del Skrevet 9. september 2014 Når jeg gikk på VGS kjørte vi buss i ca 25 min på E39, svingete vei med mye tunneller. Det var ikke alltid bilbelte (forksjellige busser) og ofte måtte noen stå. Skjønner ikke at det er lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 9. september 2014 #14 Del Skrevet 9. september 2014 Grunnen er vel i grunn økonomi. Skulle alle vært fastspent og det ikke var lov å stå, måtte de vel minst tripplet antall busser i omløp.. og det har jo ikke Norge råd til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #15 Del Skrevet 9. september 2014 Det bunner nok i økonomi. Det er svært dyrt å ha et kollektivtilbud der alle skal ha et sete å sitte i. Og så kommer det vel inn sjanser for kollisjon og slikt og? Det er ikke akkurat daglig kost at busser fulle av pendlere krasjer. Så da er det vel regnet ut at kostnadene ved å godta lavere sikkerhet på bussene er lavere enn hva en ulykke en sjelden gang vil koste samfunnet. Anonymous poster hash: 92b36...05e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 9. september 2014 #16 Del Skrevet 9. september 2014 Han som fortsatt sliter litt med fysikken og tror at folk blir så mye annet enn dokker i full fart: Ta en titt. http://kinja.roadandtrack.com/nurburgring-crash-videos-never-get-old-even-when-theyr-1632026152/+travis Ganske interessante bilder for alke bilfolk også: Mange biler med motoren bak som sliter på Nürnburgring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #17 Del Skrevet 9. september 2014 Rent pragmatiske årsaker, tenker jeg, det ville vært umulig med kollektivtrafikk i større byer om alle skulle kunnet sitte og hatt belte på. De fleste busser som både mangler belter og har titalls folk stående er heldigvis hovedsakelig i større byer og i forholdsvis lav fart, selv om det jo er unntak. Anonymous poster hash: 8d5cf...f36 Mange av bussene kjører jo i 60-80 i kollektivfeltene i rushtiden så det er ikke slik at de behøver å være spesielt lav fart. En bussulykke med en av Ruter-bussene kan bli en katastrofe. Null belter, stappfulle og med diverse harde konstruksjoner som metallstenger (som folk holder seg i), glassplater og lignende som raskt kan føre til store skader og mange dødsfall under kollisjoner. At det ikke fokuseres mer på bussikkerhet er egentlig helt på trynet. En annen ting er dette med brann eller andre situasjoner der en potensielt må komme seg raskt ut. Når alle står sild i tønne vil det bli fullstendig kaos og risikoen for at noen trampes i hjel er stor. Det er ofte god dekning for kollektivtransporten i Oslo, men kapasiteten er fullstendig stengt på mange ruter. Jeg har flere ganger kommet inn i en buss/trikk der man kanskje greier å lirke seg til en ståplass helt ved dørene. Atter andre ganger har en eller flere busser/trikker kjørt forbi der du ser at folk er klemt opp mot dørene. Det er helt håpløst å drive på sånn fra Ruters side Anonymous poster hash: 9cb08...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 9. september 2014 #18 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Han som fortsatt sliter litt med fysikken og tror at folk blir så mye annet enn dokker i full fart: Ta en titt.http://kinja.roadandtrack.com/nurburgring-crash-videos-never-get-old-even-when-theyr-1632026152/+travis Ganske interessante bilder for alke bilfolk også: Mange biler med motoren bak som sliter på Nürnburgring. Er da ingen her som sliter med fysikken? Kanskje lese før du svarer?? Derimot er det ganske patetisk og latterlig å sammenligne nürburgring med å kjøre på vanlig vei... hah Endret 9. september 2014 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 9. september 2014 #19 Del Skrevet 9. september 2014 Hvor mange dør i bussulykker her i landet da? Å bli knivstukket av medpassasjer medregnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 9. september 2014 #20 Del Skrevet 9. september 2014 Akkurat når det kommer til evakuering av en fullstappet buss, så er det absolutt ikke noe problem, siden bussen i tillegg til alle dører har mulighet for å knuse rutene på begge sider. Sannsynligvis ikke den mest anbefalte utveien for buksepressen sin del, men i en nødssituasjon så tåler en jo litt ubehag. Det er også lite sannsynlig at en brann vil overtenne bussen siden de fleste matrialer er enten laget av eller behandlet med brannhemmende midler. I så måte er røyken fra en brann farligere, men der kommer jo de knuste vinduene til nytte. Ellers så mener jeg at busser ofte er godkjent for lang flere stående passasjerer enn det som er mulig å dytte inn. At det ikke er særlig behagelig å stå i en buss uten noe å holde seg i betyr jo ikke at det er spesielt farlig. Det er også som det nevnes, lite utslag på ulykkesstatistikken. Hvor mange er blitt alvorlig skadet i en ulykke med en bybuss de siste årene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå