Gå til innhold

Barn med allergi i klassen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en jente i klassen som er fryktelig allergisk. Når hun var i bursdagsselskap hos oss så spurte vi om moren kunne lage en kake jentungen kunne spise, og så betalte vi henne tilbake for ingrediensene.

Muslimer kan vel forøvrig ikke spise gele, det er jo svinegugge i gelatin, eller?

Anonymous poster hash: 29936...090
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sprettballen
Skrevet

Når barnet et allergisk mot så mange ting, er det hvertfall rart å forvente at andre skal kunne lage kaker uten disse tingene. Hvis det kommer et barn med cøliaki i en bursdag, er det jo bare å røre sammen en Toro-sjokoladelangpannekake, men jeg antar nesten at den ikke ville funke for barnet ts nevner (uten at jeg husker om den inneholder melk eller spor av nøtter).

Jeg forstår det slik at det er snakk om flere barn med ulike allergier, ikke ett barn med mange allergier.

Skrevet

Muslimer kan vel forøvrig ikke spise gele, det er jo svinegugge i gelatin, eller?

Viktig å skille på kan og vil. Selvfølgelig KAN muslimer spise gele, men ofte vil de ikke.

Anonymous poster hash: b4841...a6a

• Liker 3
Skrevet

De selger halalgele i innvandrerforretninger, men den jeg kjøpte smakte i hvert fall ingenting. Kjipeste geleen jeg noen sinne har mikset i hop.

Den kan kanskje bli ok om man tilsetter essens eller reduserer mengden vann og lager gelebiter, men den gelepakken blir aldri førstevalget mitt for å si det sånn.

Men den er vel tross alt bedre enn ingenting dersom man skal servere gele til en gruppe det finnes muslimer i. :vetikke:

Anonymous poster hash: 7995f...3ce

Skrevet

Som voksen cøliaker er jeg påpasselig med å opplyse om min cøliaki om vi skal i selskap (da helst middagsselskap), er det selskap a la bursdag tilbyr jeg meg å ta med en kake som er glutenfri.

Jeg forventer at familien skal ta hensyn og huske på min cøliaki men ikke alle andre.

Skrevet

Jeg tar hensyn til muslimske barn med tanke på mat og evt allergier dersom de er enkle å tilpasse, men da blir det gjerne et alternativ (eks en saftis) i stedet for kake.

Anonymous poster hash: 9e47a...0a4

• Liker 1
Skrevet

Til dere som sier at man bare kan bake en toro glutenfri-kake så kjenner jeg flere som ikke spiser toro glutenfritt mel fordi de mener det kan inneholde spor av gluten selv om det skal være glutenfritt. Jeg strekker meg så langt at jeg kan lage glutenfritt med glutenfritt mel fra matbutikken, men jeg tråler ikke rundt i mange helsekostbutikker og eksperimenterer med meltyper jeg ikke en gang kan uttale :)

Anonymous poster hash: 442fb...46f

• Liker 2
Skrevet

Forventes det at man lager både måltid og kake spesielt til de? Er snakk om "hele pakken", ikke noe mel, egg, melk og nøtter. Foreldrene skaper drama hvis barna får noe godt på utflukter osv, men disse familiene burde vel lage ekstramatem selv og sende med? De får tross alt pengestøtte.

De med cølaki får automatisk grunnstønad,men det finnes mange med allergier/intoleraser mot andre ting enn gluten som ikke får støtte så det argumentet faller i grus.

Anonymous poster hash: 7f84d...08f

• Liker 3
Skrevet

De med cølaki får automatisk grunnstønad,men det finnes mange med allergier/intoleraser mot andre ting enn gluten som ikke får støtte så det argumentet faller i grus. Anonymous poster hash: 7f84d...08f

Også har du de som alt får grunnstønadens høyeste sats pga. Store sykdomsutgifter FØR de får cøliakidiagnosen, de får ingenting!

Anonymous poster hash: 1a1f6...543

Skrevet

Religion og allergi er to vidt forskjellige ting. Allergi er reelt og det tar jeg gladelig hensyn til.

Religion er et tåpelig påfunn folk må ta ansvar for selv (nei, det handler ikke om muslimer, jeg er mi at like neagtiv til kristendom osv)

Anonymous poster hash: b4841...a6a

Enig med over at religionshensyn er i en annen kategori.

Når det er snakk om barn så tar man hensyn! Barna har ikke valgt hvilken religion de blir født til. Det er forresten ikke kun muslimer som har begrensinger på hva de kan spise.

Jeg kjenner enkelte muslimer som spiser svin, uten problem, noen som spiser enkelte ting som gele og godteri med "feil" fargestoffer, og jeg kjenner enkelte som holder seg 100% unna alt som ikke er halal. Dette må man avklare med familien det gjelder. Har en tamil på jobben, som ikke spiser kjøtt eller fisk på fredager. Det gjør heller ikke barna hennes, som er i skolealder. Da skal man kun spise vegetarmat.

Anonymous poster hash: a8bec...ef6

• Liker 2
Skrevet

Når det er snakk om barn så tar man hensyn! Barna har ikke valgt hvilken religion de blir født til. Det er forresten ikke kun muslimer som har begrensinger på hva de kan spise. Jeg kjenner enkelte muslimer som spiser svin, uten problem, noen som spiser enkelte ting som gele og godteri med "feil" fargestoffer, og jeg kjenner enkelte som holder seg 100% unna alt som ikke er halal. Dette må man avklare med familien det gjelder. Har en tamil på jobben, som ikke spiser kjøtt eller fisk på fredager. Det gjør heller ikke barna hennes, som er i skolealder. Da skal man kun spise vegetarmat. Anonymous poster hash: a8bec...ef6

Ikke ar jeg er uenig i det du skriver, men religionshensyn er en annen kategori!

Vi vet jo at det ikke skjer noe verken åndelig eller helseskadelig med et barn som får i seg en seigmenn.

Det blir det samme med vegetarianerbarn; de har heller ikke valgt det, men da får foreldrene ordne med soyapølser selv når deler invitert til grilling på stranda feks.

• Liker 1
Skrevet

PS: det er en vesentlig forskjell på frivillig o ufrivillig hensyn.

Gjest Magdalene
Skrevet

Om det er barn (og selvsagt voksne)som er invitert hjem til oss tar jeg alltid hensyn, og lager noe alle kan spise, uavhengig om det er pga allergier eller livssyn.

Det samme om jeg skal lage noe som skal med i bhg/skole. Det ser jeg på som den største selvfølge.

Jeg vil at alle skal føle seg velkommen i vårt hjem.

• Liker 2
Skrevet

Ser aldri at jøder blir nevnt mht spesiell mat, det er bare muslimer.

Et muslimsk barn blir fra det er lite av lært opø til at gele, seigemenner og annet godteri og mat fra den urene grisen er æsj.

Om dere tenker dere at et barn lærer at noe er æsj hjemme og kommer i besøkt til noen i fra barnehagen eller fra skolen og ser at alle spiser, koser seg og har selskap på matvarer dere har fått opplæring i hjemmefra at er æsj, hva skjer da mht. Respekt og forståelse for den lærdommen foreldrene har gitt? Har dere reflektert noe over dette?

Muslimer spiser ikke gris, fordi grisen i deres religion er å anse som uren. Griser får ofte avfallsmat, og blir en "restavfallsforbrenner'. Svinekjøtt inneholder og mye mettet fett og er ikke bra for noe menneske å spise for mye av uansett religion.

Cøliaki og allergibarn lærer at den og den maten kan du ikke ha, da får du vondt i magen, eller du blir syk av x matvarer.,

Anonymous poster hash: 1a1f6...543

Skrevet

Herlig at folk klarer å hisse seg opp over et helt normalt spørsmål. :ler: PS: mente som privatperson, ikke lærer/sfo-ansatt.

Foreldrene tok kontakt med meg og sa de selvfølgelig sender med egen mat og dessert, som jeg bare skal ta i ovnen. :-)

Og nei, jeg syntes ikke det burde forventes at man skal bruke trippelt så mye tid og penger bare så dette barnet ikke skal føle seg annerledes.

Dog sjokkerende at enkelte driter i muslimbarn, ikke straff dem fordi foreldrene er religiøse.

Gjest Magdalene
Skrevet

Og nei, jeg syntes ikke det burde forventes at man skal bruke trippelt så mye tid og penger bare så dette barnet ikke skal føle seg annerledes.

Om det hadde vært snakk om venner av DEG, og ikke venninne av barnet ditt, hadde du gjort det samme? Altså invitert på middag og latt venninnen din ta med egen mat?

Skrevet

Det ENESTE jeg som forelder forventer om andre, barn eller voksne, er bedt hjem til oss er at folk med behov for annen mat tar kontakt slik at jeg kan gjøre det jeg kan for at de skal kunne spise det jeg lager.

Når det er snakk om hyoerallergi så er det ofte ikke noe problem. Disse er så avhengige av at det gjøres riktig, at de gjerne tar med egen mat. Ellers kan de risikere at det er dødelig om gryten eller kniven har vært nær feil ting.

Å dra inn grunnstønad er idiotisk. Tror du virkelig den dekker alle ekstra utgifter? Min datter er i bursdag 10-15 ganger i året, og det er sikkert også allergikerne. Da blir den lille støtten de KANSKJE får brukt fort opp kun til det. Og det er, som påpekt av andre, langt fra alle som får ekstra støtte pga allergi.

Tror også mange ikke skjønner alvoret av matallergi. Det er ikke som når du selv blir tørr i øynene og tett i nesa pga pollenallergiken. Har man en gang sett et barn med kraftig reaksjon så tror jeg også empatien kommer.

Grunnstøtte dekker forresten aldri alle utgifter. Har det selv pga andre ting, og den dekker en brøkdel av ekstrautgifter vi blir påført.

Anonymous poster hash: 55ed9...a5a

Skrevet

Det ENESTE jeg som forelder forventer om andre, barn eller voksne, er bedt hjem til oss er at folk med behov for annen mat tar kontakt slik at jeg kan gjøre det jeg kan for at de skal kunne spise det jeg lager.

Når det er snakk om hyoerallergi så er det ofte ikke noe problem. Disse er så avhengige av at det gjøres riktig, at de gjerne tar med egen mat. Ellers kan de risikere at det er dødelig om gryten eller kniven har vært nær feil ting.

Å dra inn grunnstønad er idiotisk. Tror du virkelig den dekker alle ekstra utgifter? Min datter er i bursdag 10-15 ganger i året, og det er sikkert også allergikerne. Da blir den lille støtten de KANSKJE får brukt fort opp kun til det. Og det er, som påpekt av andre, langt fra alle som får ekstra støtte pga allergi.

Tror også mange ikke skjønner alvoret av matallergi. Det er ikke som når du selv blir tørr i øynene og tett i nesa pga pollenallergiken. Har man en gang sett et barn med kraftig reaksjon så tror jeg også empatien kommer.

Grunnstøtte dekker forresten aldri alle utgifter. Har det selv pga andre ting, og den dekker en brøkdel av ekstrautgifter vi blir påført.

Anonymous poster hash: 55ed9...a5a

Skrevet

Kan forresten legge til at denne grunnstønaden vi med cøliaki får er på 19-noen-og-åtti-kroner i måneden.

Skrevet

Kan forresten legge til at denne grunnstønaden vi med cøliaki får er på 19-noen-og-åtti-kroner i måneden.

Ca 2000 kr, med andre ord. Da burde den dekke egne kaker til bursdagsselskaper.

Anonymous poster hash: 9ffe5...2fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...