miramis Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Forventes det at man lager både måltid og kake spesielt til de? Er snakk om "hele pakken", ikke noe mel, egg, melk og nøtter. Foreldrene skaper drama hvis barna får noe godt på utflukter osv, men disse familiene burde vel lage ekstramatem selv og sende med? De får tross alt pengestøtte. 5
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Hvem er det de forlanger skal lage kaka/måltidet? Skal andre foreldre lage den eller lærerne? Det beste er jo selvsagt om allergiforeldrene klarer å hoste opp en oppskrift som alle ungene kan ete, og som er enkel og billig, så slipper allergiungen å føle seg utenfor. Jeg har forståelse for at det er kjipt å få egen allergimat hele tiden, men man kan jo ikke lage allergimat til ALLE ungene dersom prisen på ingrediensene er svært høy. Jyttemel f.eks koster jo en liten formue, så allergiforeldrene kunne selv ha betalt for den. Som du sier, de får jo pengestøtte. Anonymous poster hash: 7995f...3ce
ekkoet Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 I hvilken rolle snakker du om? Skal du invitere til besøk, sende med kake på skolen, eller er du ansatt på skolen og skal lage mat til en utflukt? Er egentlig en interessant problemstilling, jeg tror at jeg hadde laget noe selv om mine barn hadde vært i den situasjonen. Da er man sikret at de ikke får i seg noe de ikke tåler, man føler ikke man er til ekstra belastning og man risikerer ikke at barnet blir sittende uten mat ved en misforståelse eller lignende. 2
Gjest Sprettballen Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Når skal du lage måltider og kaker? Mine barn har cøliaki, og jeg sendte alltid med dem kake, kjeks, pizza, eller lignende hvis de var inviterte i bursdager eller lignende. Unntaket var hvis jeg på forhånd fikk beskjed om at maten var glutenfri. Og hvis noen tok med seg kake/pizza på skolen/på utflukter til utdeling, var det veldig kjekt om: 1. kaken var slik at alle kunne spise den, eller 2. foreldre med allergiske barn hadde fått beskjed, slik at de kunne sende med eget. Det er veldig kjedelig for barn å sitte og se på at alle andre spiser kake og/eller pizza, mens de selv blir avspist med matpakke, og evt en banan. Jeg må derfor si at nei, de færreste forventer at det blir laget allergimat, men de fleste håper at de får beskjed om at det skal bli servert noe spesielt, slik at de kan sørge for noe tilsvarende til sine egne, dersom det som blir servert ikke er egnet for dem. Jeg vet ikke om dette besvarte spørsmålet ditt? Endret 5. september 2014 av Sprettballen 17
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 I hvilken rolle snakker du om? Skal du invitere til besøk, sende med kake på skolen, eller er du ansatt på skolen og skal lage mat til en utflukt? Er egentlig en interessant problemstilling, jeg tror at jeg hadde laget noe selv om mine barn hadde vært i den situasjonen. Da er man sikret at de ikke får i seg noe de ikke tåler, man føler ikke man er til ekstra belastning og man risikerer ikke at barnet blir sittende uten mat ved en misforståelse eller lignende. Jeg har en hyperallergisk sønn og jeg sender alltid med mat/kaker hvis han skal bort eller det er tur e.l med skolen. Tar ikke sjansen på at han skal få i seg noe han ikke tåler. Det er nok at fjøla har blitt brukt til noe han er sterkt allergisk for så er det intensiven neste. Anonymous poster hash: 1cb35...748 3
Sølvrosen Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Snakk med foreldrene og hør hva som er best. Det er mulig å tilpasse menyen slik at det er mest mulig fritt, f.eks hjemmelagde hamburgere uten mel, egg eller melk, der et par burgere og litt tilbehør legges på et eget fat for å hindre at smuler forurenser. Da kan foreldrene velge om de vil sende med hamburgerbrød eller la barnet spise hamburgeren uten. Hvis dere skal ha pølser kan barnet enten ta med pølser selv eller dere kjøper, men dere bør ha en egen gryte til å trekke pølsene i så også det barnet får varme pølser. Kaker er vanskelig, men det er hyggeligst for alle om alle kan spise kaken. Foreldrene til barnet har helt sikkert en oppskrift som fungerer. Hvis det ikke går kan du be foreldrene sende med noe. Ingen barn liker å skille seg ut, så allergibarn bør få så lik mat som mulig. Det viktigst er å snakke med foreldrene så de vet hva de skal sende med. Hvis barnet er ekstremt allergisk kan det være at de vil sende med all maten for å være helt sikker på at det ikke er noe hvete, melk, egg eller nøtter i det hele tatt. Problemet med at barna får noe godt på skolen er at foreldrene til det allergiske barnet ikke blir varslet slik at de ikke kan sende med noe deres barn kan spise. De liker ikke å få hjem unger som gråter fordi de måtte se på at resten av klassen spiste noe godt. 3
Rotemor Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Det er da slett ikke slik at alle allergikere får pengestøtte! Hvorfor slenges dette inn som et argument i det hele tatt? Ingen ønsker at ens barn er til bry for andre. Min erfaring med allergikere er at foreldrene tilbyr å sende med mat, eller at jeg simpelten serverer mat som passer til alle. Eksempelvis har Gele som alternativ i bursdag. Det tåler de fleste. 6
minister-mio Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Eksempelvis har Gele som alternativ i bursdag. Det tåler de fleste. med mindre det er muslimske barn 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 med mindre det er muslimske barn Religion og allergi er to vidt forskjellige ting. Allergi er reelt og det tar jeg gladelig hensyn til. Religion er et tåpelig påfunn folk må ta ansvar for selv (nei, det handler ikke om muslimer, jeg er mi at like neagtiv til kristendom osv)Anonymous poster hash: b4841...a6a 7
Rotemor Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Enig med over at religionshensyn er i en annen kategori.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Forventes det at man lager både måltid og kake spesielt til de? Er snakk om "hele pakken", ikke noe mel, egg, melk og nøtter. Foreldrene skaper drama hvis barna får noe godt på utflukter osv, men disse familiene burde vel lage ekstramatem selv og sende med? De får tross alt pengestøtte. Ikke alle med allergi får pengestøtte. Dette er både sårende og usaklig påstand å komme med. Sett deg inn i konsekvensene av å ikke kunne spise ulike matvarer og vær takknemlig for at verken du eller dine sliter med allergi eller coliaki eller andre spesielle sykdommer som gjør at en må tilpasse hva en kan både ha i hus og spise. Dette handler og om å vise vilje til å kunne innkludere alle i en gruppe. Men mennesker med spesielle sykdommer er desverre ikke ukjent med slike uttalelser som du kommer med her og å bli ekskludert fra felleskapet i et måltid sammen med gruppen ennskal være inkludert i. Konsekvensene for en med nøtteallergi kan være dødelig ved bare at samme treskje blir brukt i en deig med nøtter som i den som skal være nøttefri. Se på Ari Ben f.eks. En med cøliaki får skader på tarmtottene ved å spise gluten, ingen vet hvor mye som er for mye før cøliakipersonen utvikler kreft. Så tenk deg litt om før du buser ut din vrede.Anonymous poster hash: 1a1f6...543 7
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Religion og allergi er to vidt forskjellige ting. Allergi er reelt og det tar jeg gladelig hensyn til. Religion er et tåpelig påfunn folk må ta ansvar for selv (nei, det handler ikke om muslimer, jeg er mi at like neagtiv til kristendom osv)Anonymous poster hash: b4841...a6a Jeg er på mange måter enig, men ikke når det gjelder små barn. De har jo som oftest ikke noen mulighet til å velge dette selv. Anonymous poster hash: 0a6f7...492
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Jeg er på mange måter enig, men ikke når det gjelder små barn. De har jo som oftest ikke noen mulighet til å velge dette selv.Anonymous poster hash: 0a6f7...492 Derfor bør de heller ikke påtvinges religiøse leveregler. Det bør være for folk over f.eks 15 år som har valgt det selv.Anonymous poster hash: b4841...a6a 4
SiMa Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 Ikke alle med allergi får pengestøtte. Dette er både sårende og usaklig påstand å komme med. Sett deg inn i konsekvensene av å ikke kunne spise ulike matvarer og vær takknemlig for at verken du eller dine sliter med allergi eller coliaki eller andre spesielle sykdommer som gjør at en må tilpasse hva en kan både ha i hus og spise. Dette handler og om å vise vilje til å kunne innkludere alle i en gruppe. Men mennesker med spesielle sykdommer er desverre ikke ukjent med slike uttalelser som du kommer med her og å bli ekskludert fra felleskapet i et måltid sammen med gruppen ennskal være inkludert i. Konsekvensene for en med nøtteallergi kan være dødelig ved bare at samme treskje blir brukt i en deig med nøtter som i den som skal være nøttefri. Se på Ari Ben f.eks. En med cøliaki får skader på tarmtottene ved å spise gluten, ingen vet hvor mye som er for mye før cøliakipersonen utvikler kreft. Så tenk deg litt om før du buser ut din vrede.Anonymous poster hash: 1a1f6...543 Gir cøliaki økt risiko for kreft? Det visste jeg ikke. Jeg ville lagt til rette for "normalt allergiske" barn og voksne, det vil si når det er nok å unngå egg/mel/melk/nøtter eller hva det skal være i det jeg serverer. Hyperallergiske, som risikerer en alvorlig reaksjon ved det minste spor av allergener må nesten ta med maten selv. Ikke fordi jeg vil være vanskelig, men fordi jeg ikke har så strengt skille på råvarer i mitt kjøkken at jeg kan garantere at maten er 100% fri for allergener. Jeg kjenner for eksempel noen med cøliaki som må ha egen sleiv, bakebolle etc fordi redskapene ikke kan ha vært borti gluten, og det er ikke nok å vaske det heller. Men de det gjelder vil jo så og si alltid ta med sin egen mat uansett. 3
ning Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 Forventes det at man lager både måltid og kake spesielt til de? Er snakk om "hele pakken", ikke noe mel, egg, melk og nøtter. Foreldrene skaper drama hvis barna får noe godt på utflukter osv, men disse familiene burde vel lage ekstramatem selv og sende med? De får tross alt pengestøtte. Synes dette var veldig lite empatisk.... Hvis det hadde vært dine barn med allergier/ intoleranser. Hva hadde du ønsket? Jeg har en jente med Cøliaki og jeg ringer alltid til familien til bursdagsbarnet for å høre hva som skal serveres. Jeg tilbyr meg evt å ta med. Men det er jo ikke tvil om at det er kjipt for de små/halvstore å ha med matpakke i bursdager. Den "anerledes" følelsen er ikke god. Det er jo super enkelt å få tak i glutenfritt nå. ferdige pizzabunner, taco er null problem, det er jo glutenfritt i utgangspunktet. Spør evt den aktuelle familien om råd. Jeg lover at de fleste vil gjerne hjelpe deg!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #16 Skrevet 5. september 2014 Synes dette var veldig lite empatisk.... Hvis det hadde vært dine barn med allergier/ intoleranser. Hva hadde du ønsket? Jeg har en jente med Cøliaki og jeg ringer alltid til familien til bursdagsbarnet for å høre hva som skal serveres. Jeg tilbyr meg evt å ta med. Men det er jo ikke tvil om at det er kjipt for de små/halvstore å ha med matpakke i bursdager. Den "anerledes" følelsen er ikke god. Det er jo super enkelt å få tak i glutenfritt nå. ferdige pizzabunner, taco er null problem, det er jo glutenfritt i utgangspunktet. Spør evt den aktuelle familien om råd. Jeg lover at de fleste vil gjerne hjelpe deg! Det er også forskjell på å ha en allergi og 4. Ser at det kan oppleves uoverkommelig for mange.Anonymous poster hash: b5241...f0e 3
Lou Salome Skrevet 5. september 2014 #17 Skrevet 5. september 2014 Forventes det at man lager både måltid og kake spesielt til de? Er snakk om "hele pakken", ikke noe mel, egg, melk og nøtter. Foreldrene skaper drama hvis barna får noe godt på utflukter osv, men disse familiene burde vel lage ekstramatem selv og sende med? De får tross alt pengestøtte. Hvem er "man"? Det er ikke forventet at jeg som foreldrer skal lage noe måltid/kake til klassen i det hele tatt, kun matpakke til mitt eget barn uten noe ekstra, og ofte ikke hvis det er utflukt, da smører de egen niste på SFO. Er du lærer/ansatt på SFO? Pleier foreldre å sende med noe ekstra til hele klassen, eller hva slags ekstramat er det du snakker om? Det har vi fått beskjed om å ikke gjøre, ei heller ved bursdag, ikke pga allergi, men pga styr. De griller ofte, regner med de tar hensyn til allergi.
GammelKaktus Skrevet 5. september 2014 #18 Skrevet 5. september 2014 Jeg ville gjort mitt beste for at alle skulle fått godsaker, om det var 4 allergier å ta hensyn til. Du kan alltid finne på et eller annet å lage Så lenge det ikke er snakk om hyperallergi så ser jeg egentlig ikke problemet. Hvis det hadde vært mitt barn som hadde allergi så hadde jeg vært takknemlig for at andre tok hensyn til det barnet når de kom til å servere noe ekstra, uansett hvor det måtte være. Nå har ikke jeg skolebarn ennå men jeg har et ferskt barnehagebarn og i den barnehagen for vi ikke ta med noe ekstra uansett. Detter for å ta hensyn til alle barna, både de med allergi og de som av andre årsaker ikke kan spiser visse ting. Der serverer barnehagen frukt og slikt hvis de skal "feire" noe. Synes det er en veldig grei ordning. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2014 #19 Skrevet 5. september 2014 Gir cøliaki økt risiko for kreft? Det visste jeg ikke. Jeg ville lagt til rette for "normalt allergiske" barn og voksne, det vil si når det er nok å unngå egg/mel/melk/nøtter eller hva det skal være i det jeg serverer. Hyperallergiske, som risikerer en alvorlig reaksjon ved det minste spor av allergener må nesten ta med maten selv. Ikke fordi jeg vil være vanskelig, men fordi jeg ikke har så strengt skille på råvarer i mitt kjøkken at jeg kan garantere at maten er 100% fri for allergener. Jeg kjenner for eksempel noen med cøliaki som må ha egen sleiv, bakebolle etc fordi redskapene ikke kan ha vært borti gluten, og det er ikke nok å vaske det heller. Men de det gjelder vil jo så og si alltid ta med sin egen mat uansett. Dette du beskriver med egen sleiv osv. Er helt vanlig ved cøliaki. For litt siden var det en spm spurte på forumet om hvorfor venninna ikke kunne spise av smøret som de med vanlig brød hadde hatt kniv nedi etter å ha spurt på glutenbrød med. Mennesker uten helseutfordringer som cøliaki vil vel heller ikke spise noe som de vet kan gi dem store helseutfordringer deriblant økt fare for kreft? Toro fabrikken lager glutenfrie produkter. Dette begynner de mandager. Fordi dee avslutter uken før med grundig nedvask av maskiner og lokaler. Når maskinene er rene kan de lage glutenfrie mixer trygt før de starter produksjon av alle andre varer og drar gluten inn i lokalene. Jeg tror at mange ikke forstår konsekvenser for allergikere og andre med sykdommer som gir helseproblemer dersom de kommer i kontakt med ting de ikke tåler, derfor kommer man med ubetenksomme uttalelser, som at de får jo pengestøtte til mat. Der er og forskjell på å ikke tåle gluten eller å ikke tåle melk i forhold til å ikke tåle en hel rekke med ulike typer allergener, fordi jo mer du ikke tåler desto vanskeligere blir det å tilpasse og å finne spiselig mat. Anonymous poster hash: 1a1f6...543 3
Vera Vinge Skrevet 5. september 2014 #20 Skrevet 5. september 2014 Når barnet et allergisk mot så mange ting, er det hvertfall rart å forvente at andre skal kunne lage kaker uten disse tingene. Hvis det kommer et barn med cøliaki i en bursdag, er det jo bare å røre sammen en Toro-sjokoladelangpannekake, men jeg antar nesten at den ikke ville funke for barnet ts nevner (uten at jeg husker om den inneholder melk eller spor av nøtter). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå