Gå til innhold

"High need" babyer og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har det og kan beskrive kjennetegn og hvordan dette påvirker familielivet?

Min eldste er krevende og har vært det fra fødsel. Barnet er fortsatt ikke stort, men som mor bekymrer jeg meg allerede mye for det i det daglige. Det oppstår stadig utfordrende situasjoner, og man må være på hele tiden. Forberede, lese situasjoner som kan oppstå, avverge, forflytte fokus også videre. Far er ikke så flink til dette, han og barnet kommuniserer dårlig og det skaper mye dårlig stemning i hjemmet.

Min yngste er til sammenligning helt annerledes, godt humør, rolig og enkel å ha med å gjøre. Dette setter igjen den eldste i et dårligere lys og det får det til å verke i mammahjertet (et begrep jeg aldri trodde jeg kom til å bruke).

Anonymous poster hash: 833d8...891

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig hva legger du i ordet "krevende" ?

• Liker 3
Skrevet

Er det noen som har det og kan beskrive kjennetegn og hvordan dette påvirker familielivet?

Min eldste er krevende og har vært det fra fødsel. Barnet er fortsatt ikke stort, men som mor bekymrer jeg meg allerede mye for det i det daglige. Det oppstår stadig utfordrende situasjoner, og man må være på hele tiden. Forberede, lese situasjoner som kan oppstå, avverge, forflytte fokus også videre. Far er ikke så flink til dette, han og barnet kommuniserer dårlig og det skaper mye dårlig stemning i hjemmet.

Min yngste er til sammenligning helt annerledes, godt humør, rolig og enkel å ha med å gjøre. Dette setter igjen den eldste i et dårligere lys og det får det til å verke i mammahjertet (et begrep jeg aldri trodde jeg kom til å bruke).

Anonymous poster hash: 833d8...891

Ja, vi har et slikt barn. Det er såpass viktig at kommunikasjonen med henne fungerer optimalt, at vi ikke skal ha flere barn.

Anonymous poster hash: 5a0d8...bf0

• Liker 1
Skrevet

Hva i alle dager snakker dere om?! Babyer med ulikt temperament (vanskelig/lett), ulik personlighet, eller diagnoser som autisme/asperger? Er vel ingenting son heter "high need baby" på godt norsk.

Anonymous poster hash: 01826...9ac

• Liker 8
Skrevet

Hva i alle dager snakker dere om?! Babyer med ulikt temperament (vanskelig/lett), ulik personlighet, eller diagnoser som autisme/asperger? Er vel ingenting son heter "high need baby" på godt norsk.

Man får sjeldent diagnose på en toåring, og jeg tror min kommer innenfor normalspekteret, men har behov for å bli forberedt på endringer, vite dagsplan, og ha svært klare rutiner. Flytter vi en gjenstand kan det bli et voldsomt fokus på det, uten at barnet er autistisk eller asperger.

Skrevet

Nøyaktig hva legger du i ordet "krevende" ?

Godt spørsmål! Hvor skal jeg begynne? Jeg har lest blant annet Sears liste over så kalte high need babyer og barn og kan huke av på hvert eneste punkt - men det kan trolig mange gjøre..

Alt med barnet er litt ekstra om det er forståelig? Mye av de tingene jeg kan beskrive vil nok gjelde for mange barn i samme alder (3-4), men her er det som om de typiske trekkene for hvert utviklingstrinn er trukket mer ut til det ekstreme og slik har det vært fra fødsel.

Anonymous poster hash: 5daca...2fd

Skrevet

Man får sjeldent diagnose på en toåring, og jeg tror min kommer innenfor normalspekteret, men har behov for å bli forberedt på endringer, vite dagsplan, og ha svært klare rutiner. Flytter vi en gjenstand kan det bli et voldsomt fokus på det, uten at barnet er autistisk eller asperger.

Sliter barnet motorisk? Synes du beskriver autisme jeg..

• Liker 4
Skrevet

For noe tull. Min sønn fikk diagnosen autisme rett før han ble 2år og da hadde jeg visst 100% sikkert i 6mnd at det var autisme. Da jeg begynte å lese meg opp på diagnosen kunne jeg se tegn helt tilbake i barseltiden så hadde jeg hatt kjennskap til diagnosen da han ble født så hadde jeg mistenkt allerede da.

Symptomene på barneautisme blir fremtredende mellom 1,5-3års alder men kan ofte bli oversett fordi det er lite kunnskap om diagnosen.

Anonymous poster hash: 9e922...eb8

• Liker 2
Skrevet

High need? Hvorfor ikke bare skrive krevende?

Anonymous poster hash: 43a86...203
  • Liker 4
Skrevet

Sliter barnet motorisk? Synes du beskriver autisme jeg..

Fungerer fint motorisk.

Skrevet

For noe tull. Min sønn fikk diagnosen autisme rett før han ble 2år og da hadde jeg visst 100% sikkert i 6mnd at det var autisme. Da jeg begynte å lese meg opp på diagnosen kunne jeg se tegn helt tilbake i barseltiden så hadde jeg hatt kjennskap til diagnosen da han ble født så hadde jeg mistenkt allerede da.

Symptomene på barneautisme blir fremtredende mellom 1,5-3års alder men kan ofte bli oversett fordi det er lite kunnskap om diagnosen.

Anonymous poster hash: 9e922...eb8

Hva er symptomene da?

Anonymous poster hash: a089c...703

Skrevet

Er ikke høysensitiv da?? Jeg er høysensitiv selv og blir urolig av kjappe forandringer... Før jeg leste om høysensitivitet tøyset jeg faktisk med at jeg hadde litt autistiske trekk!!!

Anonymous poster hash: be37d...0c4

• Liker 3
Skrevet

Hva er high need?

Skrevet

Hvis dere her inne ikke skjønner begrepet high need så er dere teitere enn jeg har trodd. Er det for å drite ut TS eller? Sier seg selv at det dreier seg om et over snittet krevende barn vel??

Jeg har en datter som er krevende. Det startet med et ekstremt nærhetsbehov som baby (Sov bare oppå meg i flere mnd) og har fortsatt.. Eldre bror er verdens mest ukompliserte skapning, og jeg trodde at jeg kunne behandle dem likt... No way.

Nå er hun i skolealder og stadig nye utfordringer oppstår. Helt klart uaktuelt å få et tredje barn på grunn av situasjonen.

Anonymous poster hash: 7f387...3ac

• Liker 9
Skrevet

Vi har også et barn som jeg til slutt googlet på. Da jeg fant begrepet og definisjonen high need stemte mye for meg. H*n har fra fødsel hatt et ekstremt nærhetsbehov. Sovet inntil meg dag og natt. Så fort jeg la fra meg barnet våknet h*n. Vogn kunne vi bare glemme. Har også vært svært skeptisk til fremmede fra starten. Var veldig var på lyder, veldig skvetten.

Jeg tenker heller at high need kan oversettes til et barn med høye/ekstra/intense behov, noe som jo vil oppleves som ekstra krevende. Vårt barn er nå 2 år og en del ting har blitt bedre. Vi har hatt fokus på å møte barnets behov for å mette/dekke behovet, i stedetfor å prøve å motarbeide barnet. Det har fungert for oss.

• Liker 1
Skrevet

Vi har også en som er krevende og en som er ukomplisert, slik har det vært siden fødselen. (Snakker da om søvn, mat, hverdagsliv, nye folk, nye ting, sosiale settinger osv.)
Heldigvis er begge glade gutter som alle liker, men vi må alltid legge litt mer tilrette for at den ene. Det er særlig nye situasjoner som er vanskelig for han, mens broren tar det meste på strak arm.

Anonymous poster hash: d39e5...30f
Skrevet

High need? Hvorfor ikke bare skrive krevende?

Anonymous poster hash: 43a86...203

.

Ts: Fordi det rett og slett ligger mer i betegnelsen enn "krevende". Dette er snakk om en bestemt måte å kategorisere på som jeg ikke har gjenfunnet på norsk. Dersom jeg hadde det, ville jeg naturligvis brukt den norske betegnelsen.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke høysensitiv da?? Jeg er høysensitiv selv og blir urolig av kjappe forandringer... Før jeg leste om høysensitivitet tøyset jeg faktisk med at jeg hadde litt autistiske trekk!!!

Anonymous poster hash: be37d...0c4

Ts: i følge denne high need måten å kategorisere babyer og barn på er det å være sensitiv/høysensitiv bare et av flere kjennetegn. Men det er absolutt kjennetegn jeg kan gjenfinne hos mitt barn, og ut fra det jeg har lest om begrepet høysensitiv i andre kilder synes jeg nok det kan dekke mye - men begrepet brukes noe ulikt.

Det jeg som trådstarter var ute etter var andres erfaringer og tanker innenfor en slik bestemt ramme eller måte å tenke om barn på. Dere som har svart på dette. Er det noen av dere som har større barn? Har det blitt enklere etterhvert?

(Kontekst: Helt siden barnet ble født har jeg tidevis lett etter forklaringer på det ene og det andre, og snublet i en slik sammenheng over dette begrepet og fant en viss trøst i det. Kanskje fordi jeg av og til tar meg i å frykte at det skal være noe "mer").

Skrevet

Hvis dere her inne ikke skjønner begrepet high need så er dere teitere enn jeg har trodd. Er det for å drite ut TS eller? Sier seg selv at det dreier seg om et over snittet krevende barn vel??

Jeg har en datter som er krevende. Det startet med et ekstremt nærhetsbehov som baby (Sov bare oppå meg i flere mnd) og har fortsatt.. Eldre bror er verdens mest ukompliserte skapning, og jeg trodde at jeg kunne behandle dem likt... No way.

Nå er hun i skolealder og stadig nye utfordringer oppstår. Helt klart uaktuelt å få et tredje barn på grunn av situasjonen.Anonymous poster hash: 7f387...3ac

Kanskje det hadde blitt litt enklere om man hadde satt klarere grenser for slike barn, særlig når de blir store nok til å forstå hva grenser er. Om man opptrer som en 24-timers tjener og kammerpike, er det ikke rart at barnet blir krevende, og forventer stadig mer fra foreldrene.

Anonymous poster hash: 5ac2e...1a0

Skrevet

Kanskje det hadde blitt litt enklere om man hadde satt klarere grenser for slike barn, særlig når de blir store nok til å forstå hva grenser er. Om man opptrer som en 24-timers tjener og kammerpike, er det ikke rart at barnet blir krevende, og forventer stadig mer fra foreldrene.

Anonymous poster hash: 5ac2e...1a0

Kremt...

Dersom du tror at man oppfører seg som 24-timers tjener og kammerpike fordi man anerkjenner at man har et krevende barn så tar du grunnleggende feil. Du har helt rett i at tydelige grenser, krav og forutsigbarhet er ekstra viktig for akkurat disse barna. Poenget er at det også er ekstra krevende når man faktisk setter disse grensene og tilrettelegger i forhold til de faktiske forhold, og at dette blir man sliten av som foreldre. Det betyr ikke at man gir seg. TS spør om råd i forhold til å håndtere en situasjon der man ALLTID må være MINST et steg foran i forhold til "normale" barn.

Dersom man ikke har opplevd å ha et slikt barn har jeg full forståelse for at man ikke forstår og for at man tror at det kan "kureres" ved en fast hånd.

Ja, man må ha en fast hånd. Nei, det går ikke over av den grunn.

Anonymous poster hash: 7f387...3ac

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...