AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #1 Skrevet 2. september 2014 Er det noen her som har slitt med søvnproblemer, og som har kommet seg ut av det? Og hva hjalp dere? Jeg har vurdert: akupunktur, gestaltterapeut, healing, osv. Psykomotorisk fysioterapeut? Noen som har erfaring med dette eller andre typer behandling mot insomni? Jeg har nå hatt søvnproblemer i 3 år.. Bruker endel Imovane, men det er jo ikke bra, og etterhvert avtar effekten av dette også. Merker at jeg fungerer dårlig i hverdagen og trenger hjelp.. Håper noen av dere kan gi tips Anonymous poster hash: 0462c...9f6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #2 Skrevet 2. september 2014 Har du vært hos psykolog for å finne grunnen til det? Anonymous poster hash: 9b24a...08a
Millimani Skrevet 2. september 2014 #3 Skrevet 2. september 2014 Jeg ble kvitt søvnvansker gjennom healing! Hadde hatt søvnvansker i fem år, og healinga tok søvnvanskene etter tre behandlinger!
Millimani Skrevet 2. september 2014 #4 Skrevet 2. september 2014 Har du vært hos psykolog for å finne grunnen til det? Anonymous poster hash: 9b24a...08a Man kan ikke finne grunnen til søvnvansker hos en psykolog. Søvnvansker kan komme helt ufrivillig og trenger ikke ha med traumer eller slikt å gjøre. Psykolog er ikke det første man prøver seg på ved søvnvansker. Hvis ikke legen kan finne ut hva som er grunnen så kan alternative metoder, som f.eks. det TS nevner, - være aktuelle å prøve ut. Jeg fikk plutselige søvnvansker da jeg flytta i ny leilighet, og jeg trodde i to år at det var inneklimaet der som var årsaken. Så flytta jeg derfra, og søvnvanskene fortsatte. Uforklarlig. Etter til sammen fem år med søvnvansker, klarte en healer å hjelpe meg å bli kvitt dem.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #5 Skrevet 2. september 2014 Man kan ikke finne grunnen til søvnvansker hos en psykolog. Søvnvansker kan komme helt ufrivillig og trenger ikke ha med traumer eller slikt å gjøre. Psykolog er ikke det første man prøver seg på ved søvnvansker. Hvis ikke legen kan finne ut hva som er grunnen så kan alternative metoder, som f.eks. det TS nevner, - være aktuelle å prøve ut. Jeg fikk plutselige søvnvansker da jeg flytta i ny leilighet, og jeg trodde i to år at det var inneklimaet der som var årsaken. Så flytta jeg derfra, og søvnvanskene fortsatte. Uforklarlig. Etter til sammen fem år med søvnvansker, klarte en healer å hjelpe meg å bli kvitt dem. Hei! Interessant, hvilken healer gikk du til? Bor du i Oslo? Jeg vil jo gjerne velge en behandler som har litt spesiell interesse for akkurat dette Jeg har prøvd det meste for søvnvanskene nå, siden jeg har slitt med det i 3 år... Har vært hos fastlegen osv. Har slitt endel med tankespinn/bekymringer, men selv i perioder der jeg har det veldig bra, så fortsetter søvnvanskene.. Har tidligere gått hos pyskolog, og tror dessverre ikke at jeg vil finne hjelp for det der.. Så fantastisk at du kom deg ut av det, søvnproblemer er et mareritt.. Anonymous poster hash: 0462c...9f6
Millimani Skrevet 2. september 2014 #6 Skrevet 2. september 2014 (endret) Ikke i Oslo, men en annen by på østlandet. Det som er så kjekt med healing er at healinga går der du trenger den. Jeg gikk til healeren av en annen årsak enn søvnvansker, og tenkte ikke på at hun kunne ta søvnvanskene mine før jeg plutselig oppdaga det en dag Endret 2. september 2014 av Millimani
Gjest Evans Skrevet 2. september 2014 #7 Skrevet 2. september 2014 Terapi - fikk bukt med de underliggende problemene og da fikk jeg bukt med søvnproblemene
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #8 Skrevet 2. september 2014 Ikke i Oslo, men en annen by på østlandet. Det som er så kjekt med healing er at healinga går der du trenger den. Jeg gikk til healeren av en annen årsak enn søvnvansker, og tenkte ikke på at hun kunne ta søvnvanskene mine før jeg plutselig oppdaga det en dag Ok skulle gjerne ha fått anbefalt en konkret behandler, vet ikke hvor mye tro jeg har på at alle healere kan kurere, hehe. Men er villig til å prøve Er det nært Oslo da? Ser du hadde 5 år med søvnvansker bak deg, så fælt.. Men så utrolig bra at du ble kvitt det! Terapi - fikk bukt med de underliggende problemene og da fikk jeg bukt med søvnproblemene Så bra at du fikk hjelp Kan du fortelle mer? Hva slags terapi? Hadde du hatt søvnproblemer lenge, og vet du grunnen? Anonymous poster hash: 0462c...9f6
Gjest Evans Skrevet 2. september 2014 #9 Skrevet 2. september 2014 Ok skulle gjerne ha fått anbefalt en konkret behandler, vet ikke hvor mye tro jeg har på at alle healere kan kurere, hehe. Men er villig til å prøve Er det nært Oslo da? Ser du hadde 5 år med søvnvansker bak deg, så fælt.. Men så utrolig bra at du ble kvitt det! Så bra at du fikk hjelp Kan du fortelle mer? Hva slags terapi? Hadde du hatt søvnproblemer lenge, og vet du grunnen? Anonymous poster hash: 0462c...9f6 Vanlig samtaleterapi
Millimani Skrevet 2. september 2014 #10 Skrevet 2. september 2014 Ok skulle gjerne ha fått anbefalt en konkret behandler, vet ikke hvor mye tro jeg har på at alle healere kan kurere, hehe. Men er villig til å prøve Er det nært Oslo da? Ser du hadde 5 år med søvnvansker bak deg, så fælt.. Men så utrolig bra at du ble kvitt det! Anonymous poster hash: 0462c...9f6 Drøye to timer fra Oslo. Men hvis du bor i Oslo så kan du sikkert finne en der som kan hjelpe deg, men det kan være du må prøve deg litt fram. Og én behandling er ikke alltid nok. Det er også slik at noen anbefaler én til tre behandlinger, andre anbefaler to, mens andre igjen sier tre behandlinger eller til kroppen selv sier stopp. Og ja, det er som du sier: Ikke alle healere klarer å kurere, noen er seriøse mens andre ikke virker så seriøse. Og selv om jeg fikk hjelp av "Lisa" så er det ikke sikkert at f.eks. du gjør det. Jeg fikk ikke hjelp av "Sara", men det kan hende hun klarer å hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #11 Skrevet 2. september 2014 ASMR hjelper Anonymous poster hash: 8f6af...79b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #13 Skrevet 3. september 2014 Drøye to timer fra Oslo. Men hvis du bor i Oslo så kan du sikkert finne en der som kan hjelpe deg, men det kan være du må prøve deg litt fram. Og én behandling er ikke alltid nok. Det er også slik at noen anbefaler én til tre behandlinger, andre anbefaler to, mens andre igjen sier tre behandlinger eller til kroppen selv sier stopp. Og ja, det er som du sier: Ikke alle healere klarer å kurere, noen er seriøse mens andre ikke virker så seriøse. Og selv om jeg fikk hjelp av "Lisa" så er det ikke sikkert at f.eks. du gjør det. Jeg fikk ikke hjelp av "Sara", men det kan hende hun klarer å hjelpe deg. Ja, det er nettopp det! Du er veldig heldig som fant en som kunne hjelpe deg! Må være fantastisk å bli kvitt noe sånt som søvnproblemer... ASMR hjelper Anonymous poster hash: 8f6af...79b Ja, hva er ASMR? Jeg (TS) vil gjerne ha alle slags råd, altså, heller ikke bare mot det alternative Er bare det at jeg har prøvd de fleste opplagte rådene (ikke skjerm/mobil før leggetid, legge deg til samme tid hver kveld, ikke sove på dagen osv.) Har også prøvd naturmedisin uten at det hjalp (Valerina natt, Johannesurt). Stå opp om du ikke sover etter 20 minutter har jeg også prøvd, men denne er litt vrien (har samboer og vekker han dersom jeg står opp eller vrir meg for mye): Takker for alle tips! Anonymous poster hash: 0462c...9f6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #14 Skrevet 3. september 2014 ASMR = Autonomous sensory meridian response. Det er en slags "hypnose/hjerneorgasme" som hjelper mange å slappe av og/eller sovne lettere. Her er et eksempel på en f7n ASMR-video.http://m.youtube.com/watch?v=RVpfHgC3ye0Anonymous poster hash: 8f6af...79b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2014 #15 Skrevet 3. september 2014 ASMR = Autonomous sensory meridian response. Det er en slags "hypnose/hjerneorgasme" som hjelper mange å slappe av og/eller sovne lettere. Her er et eksempel på en f7n ASMR-video.http://m.youtube.com/watch?v=RVpfHgC3ye0Anonymous poster hash: 8f6af...79b Ok hvordan gjorde du dette? Gikk du til en behandler, eller fant du ut av det selv? Flott om jeg får mer utfyllende info, interessant Anonymous poster hash: 0462c...9f6
Millimani Skrevet 3. september 2014 #16 Skrevet 3. september 2014 Fem-seks dråper lavendel-olje på hodeputa kan også gjøre susen! Det hjalp meg mange ganger Men ikke fokuser på lavendel-oljen, fokuser på å sove
Gjest Gjest_Erica Skrevet 3. september 2014 #17 Skrevet 3. september 2014 Jeg fikk kroniske søvnvansker etter at jeg begynte i terapi for 12 år siden for traumer. Jeg sløves inn i søvnen med Zyprexa (smeltetablett), Truxal og Rivotril, for å unngå bruk av innsovningsmedisiner. Ikke anbefalt, men noen ganger nødvendig.[Dette svaret hjap vel ikke TS så mye, men ville nevne det )
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Hva slags søvnvansker har du? Jeg ser du bruker "insomni" for å beskrive det. Det er ofte det folk beskriver søvnproblemene sine som, men det hender at en kan ha en annen søvnvanske. Er det vansker med innsovning, lett eller urolig søvn, hyppig oppvåkning, tidlig morgenoppvåkning, forskjøvet døgnrytme, snorking/respirasjonsforstyrrelse? Søvnvansker kommer i mange varianter og kan ha mange årsaker. Insomni oppstår ofte sekundært til et annet problem (depresjon, livskrise/traume, stress, smerter/sykdom etc), men kan ofte vedvare når det primære problemet er løst eller har avtatt. Dersom en har andre pågående problemer som forårsaker søvnproblemer, er det vanlig å rette fokus både mot det pågående problemet OG søvnproblemet. Dersom det primære problemet er løst og bare søvnvanskene gjenstår, kan en få god hjelp av bl.a. kognitiv terapi. Dette er en veldig god side for å lese om ulike søvnvansker og hva en kan gjøre selv og hva en kan få hjelp til av lege, psykolog og andre mer spesialiserte tjenester: http://haukeland.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/Sider/sovn-og-sovnsjukdommar.aspx Lykke til! Anonymous poster hash: e5e08...056
Cata Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Jeg bedret i sin tid nattesøvnen betraktelig ved å lære meg å meditere. Tipper det rett og slett fikk meg til å slappe mer av. I senere år er det blitt dårlig med tid til å meditere, så dermed er effekten også avtatt. Jeg merket imidlertid klar forbedring av søvnen i noen år mens jeg gikk på antidepressiva. Den siste metoden er neppe å anbefale med mindre man faktisk er diagnostisert med depresjon, men meditasjon kan kanskje være verdt å prøve? Må for øvrig tilføye at jeg sovner som regel greit nok, mitt problem er at jeg våkner igjen etter noen få timer (2-4) og så får jeg ikke sove mer. Verken innsovningstabletter eller "tyngre" sovetabletter har hatt noen særlig virkning på meg.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #20 Skrevet 7. september 2014 Lydterapi fungerte for meg Ellers så fungerer antihistaminer, bananer, vitamin B6, bio søvn. + en del andre ting. Anonymous poster hash: 43135...94f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå