Gå til innhold

Å ha svulst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke gjøre annet enn å sende deg en klem. :blomst::hug: Jeg har heldigvis liten erfaring med svulster og kreft (men dagen kan jo en gang komme for meg også). Jeg håper det går bra og at ting ordner seg for deg - gjerne så fort som mulig. Jeg kjente ei som hadde kreft, og hun var i begynnelsen redd for å miste håret - men etterhvert sa hun at det egentlig var mest praktisk å ikke ha hår, og at hun mest sannsynlig ville ha klippet seg kort uansett om hun ikke hadde mistet håret. For henne funket humor og selvironi, og hun taklet dette godt. Men selvsagt er dette individuelt, og du må bare finne din egen måte å takle dette på. Det er ikke bare den fysiske kampen man eventuelt må gjennomgå, men også den psykiske dimensjonen kan være svært tøff og vanskelig. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 9c670...41f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, ja det var en uvanlig plass. Nå er det jo ikke så mye snnet å gjøre enn å vente til den neste biopsien og så vente på svar. Har legene gitt noe uttrykk for hva de tror?

Det å være bekymret for å miste håret er vel en av de vansligte bekymringene, og det er ikke overfladisk. :)

De sa det kunne tyde på kreftceller, men var ikke sikre, de hadde ikke nok cellemateriale. Det kunne bare være en godartet svulst også. Så jeg er like klok. Får forhåpentligvis svaret på fredag da den nye biopsien kanskje er klar.

Jeg må til overvåkning i 24 timer pga den nye biopsien, mulig den er mer omfattende. Noen som vet hvorfor jeg må på overvåkning?

Ja, klart jeg vil heller leve uten hår enn være død med hår liksom. Men er vel det jeg tenker mest på, det med håret nå, det å bli veldig syk og eventuelt skulle dø er veldig fjernt for meg.

Takk for fine svar, støtte og erfaringer, det gjør meg litt mer tryggere og opplyst. :klem: jeg håper dette går bra.

Anonymous poster hash: 7d0a7...eed

Skrevet

De sa det kunne tyde på kreftceller, men var ikke sikre, de hadde ikke nok cellemateriale. Det kunne bare være en godartet svulst også. Så jeg er like klok. Får forhåpentligvis svaret på fredag da den nye biopsien kanskje er klar.

Jeg må til overvåkning i 24 timer pga den nye biopsien, mulig den er mer omfattende. Noen som vet hvorfor jeg må på overvåkning?

Ja, klart jeg vil heller leve uten hår enn være død med hår liksom. Men er vel det jeg tenker mest på, det med håret nå, det å bli veldig syk og eventuelt skulle dø er veldig fjernt for meg.

Takk for fine svar, støtte og erfaringer, det gjør meg litt mer tryggere og opplyst. :klem: jeg håper dette går bra. Anonymous poster hash: 7d0a7...eed

Det er i alle fall positivt at de undersøker deg videre! Bedre å være helt sikker!:) hvordan tok de den forrige biopsien? Nå vet jo ikke jeg helt hvorfor akkurat du trenger overvåkning og hvordan denne biopsien kommer til å foregå, men når man tar biopsi i et blodfyllt organ, eks lever eller nyre så er det behov for observasjon med tanke på blødningsfare. Da tar man hyppige blodtrykksmålinger over noen timer, i begynnelsen er det hvert 15 min og etter hvert blir det hvert 30 min og til slitt hver time. Etter dette får de fleste reise hjem om de har noen de er sammen med hjemme, er de alene hjemme så må de bli natten over.

:klem:

Skrevet

Det er i alle fall positivt at de undersøker deg videre! Bedre å være helt sikker!:) hvordan tok de den forrige biopsien? Nå vet jo ikke jeg helt hvorfor akkurat du trenger overvåkning og hvordan denne biopsien kommer til å foregå, men når man tar biopsi i et blodfyllt organ, eks lever eller nyre så er det behov for observasjon med tanke på blødningsfare. Da tar man hyppige blodtrykksmålinger over noen timer, i begynnelsen er det hvert 15 min og etter hvert blir det hvert 30 min og til slitt hver time. Etter dette får de fleste reise hjem om de har noen de er sammen med hjemme, er de alene hjemme så må de bli natten over.

:klem:

De tok den bare med en vanlig tynn nål tror jeg, kjentes ikke vondere ut enn ved vanlig sprøytestikk i hvertfall. Fikk ikke bedøvelse eller noe.

Blir litt forandringer i planene og jeg skal nå inn til Radiumhospitalet for biopsi og videre utredning neste uke pga svulsten som sagt lå på et uvanlig sted. Vet fortsatt ikke et kvekk, men legen sa vi måtte ta "worst case scenario" i betraktningen og tenke at det kan være kreft. Selv om det selvsagt ikke trenger være det. Så da kommer jeg til å prøve å fylle de nærmeste dagene med mennesker og aktiviteter så jeg slipper å gå å tenke så mye.

Skrevet

De tok den bare med en vanlig tynn nål tror jeg, kjentes ikke vondere ut enn ved vanlig sprøytestikk i hvertfall. Fikk ikke bedøvelse eller noe.

Blir litt forandringer i planene og jeg skal nå inn til Radiumhospitalet for biopsi og videre utredning neste uke pga svulsten som sagt lå på et uvanlig sted. Vet fortsatt ikke et kvekk, men legen sa vi måtte ta "worst case scenario" i betraktningen og tenke at det kan være kreft. Selv om det selvsagt ikke trenger være det. Så da kommer jeg til å prøve å fylle de nærmeste dagene med mennesker og aktiviteter så jeg slipper å gå å tenke så mye. Anonymous poster hash: 7d0a7...eed

Siden de ikke vet noe enda, og iom at det er en uvanlig plass å ha en svulst så er det egentlig bra at de kjører "rød kode" frem til de vet noe mer. Da går det fortere frem til du får vite det samt at hvis du allerede da er under radiumhospitalet går det nok raskere med en eventuell behandling. MEN som du sier, det er nik lurt å fylle dagene med positive ting nå og mennesker du er glad i. Det er ingen vits i at du skal gå rundt å være redd, men det er jo ofte det man gjør uansett.. Når skal du inn til radiumhospitalet? Håper du får en fin helg!:)

Skrevet

Siden de ikke vet noe enda, og iom at det er en uvanlig plass å ha en svulst så er det egentlig bra at de kjører "rød kode" frem til de vet noe mer. Da går det fortere frem til du får vite det samt at hvis du allerede da er under radiumhospitalet går det nok raskere med en eventuell behandling. MEN som du sier, det er nik lurt å fylle dagene med positive ting nå og mennesker du er glad i. Det er ingen vits i at du skal gå rundt å være redd, men det er jo ofte det man gjør uansett.. Når skal du inn til radiumhospitalet? Håper du får en fin helg!:)

blir på onsdag. Ja takk for det, blir en aktiv helg :) god helg tilbake.

Skrevet

blir på onsdag. Ja takk for det, blir en aktiv helg :) god helg tilbake.Anonymous poster hash: 7d0a7...eed

:) tusem takk for det!

Skrevet

Kjempebra at de tar det på alvor og sjekker det ut raskt. Høres lurt ut å fokusere på andre ting, kos deg så mye du kan. :Nikke:Uansett hvor alvorlig eller lite alvorlig det måtte vise seg å være så er prosessen satt i gang og hvis du klarer det er det bare å lene seg tilbake og nyte at du slipper å ta stilling til det på noen dager.

Anonymous poster hash: ff526...b41
Skrevet

Hei :-) hvordan gikk det med deg, har du fått svar?

Skrevet (endret)

Ja, hvordan går det med deg TS?:)

Endret av lillemeg90
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har en liten svulst bak på venstre side av hjernen. Den er godartet. Den er sannsynligvis medfødt, men jeg har fått tilbud om operasjon. Jeg takket nei til operasjon, og går til MR for å kontrollere at den ikke vokser annenhver mnd. Dersom den begynner å vokse blir det operasjon.

Mitt beste tips: få legen til å fortelle deg ALT (ikke pakke det inn), spørre hva som blir anbefalt å gjøre, tenke godt over det, ta en besluttning og prøve å la være å uroe seg for mye. Det er utrolig vanskelig å forholde seg til noe så alvorlig. Stor klem til deg!

Anonymous poster hash: 84e02...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...