Gjest Fighter Skrevet 6. juli 2004 #1 Del Skrevet 6. juli 2004 Har foreldre lov til å være sliten og uttrykke dette overfor barna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 6. juli 2004 #2 Del Skrevet 6. juli 2004 Om barna er store nok til å forstå det, kan da ikke det ha noe å si!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diaz Skrevet 6. juli 2004 #3 Del Skrevet 6. juli 2004 Selvfølgelig har også foreldre lov til og både være slitene og syke og fortelle dette til barna. Hensyn er også noe barn må lære, og dette og ta hensyn når folkforeldre som er slitene eller syke er da en selvfølge også for barn. Er det snakk om veldig små barn (under 3 år), så er det klart at de ikke vil skjønne hva det vil si når mamma eller pappa sier de er slitene, men større barn og hvertfall de i skolealder burde både skjønne og ta hensyn. Dette temaet er etter mitt syn og gi barna en god oppdragelse og lære de og vise empati med andre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 6. juli 2004 #4 Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg tenkte på store barn, ja. Tenker det samme som dere. Barn må lære seg at voksne er mennesker de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 6. juli 2004 #5 Del Skrevet 6. juli 2004 Jeg synes det er helt greit å fortelle barna at man er sliten, og be de om at i dag får du/dere leke noe stille, eller leke ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trassen-ulogget Skrevet 6. juli 2004 #6 Del Skrevet 6. juli 2004 Ja, det kan de uttrykke. Ikke noe problem å uttrykke det. Men det kommer an på hvordan det blir uttrykt - og hva man forventer av barna når man uttrykker dette. Å uttrykke at man er sliten på grunn av barna er ikke bra synes jeg (med mindre de har vært skikkelig drittsekker/masete/trasse "en stund"). Barna skal ikke forvente at foreldrene stiller opp akkurat når det passer dem. Men samtidig skal det ikke gå ut over barna om foreldrene er slitne. Det er farlig å stadig uttrykke at man er sliten - over tid altså. Det viser at noe er galt og at man skal søke hjelp. Både for sin egen og omgivelsenes del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 6. juli 2004 #7 Del Skrevet 6. juli 2004 Heisan, optimist - her fikk du endelig litt oppegående svar på spørsmålet ditt :-) Jeg synes dere skal fortsette med den gode jobben dere gjør jeg. Kontakt en familierådgiver da vel - ikke fordi dere har "problemer" eller er "gale", men fordi man ofte får ny input som kan inspirere litt, og få bekreftelse på at dere duger! Jeg synes også du er tøff som turte å skrive inn, og jeg synes du skal ta "julingen" du fikk med en stor klype salt - de har sikkert ikke skjønt hva du prøvde å formidle; selvsagt har ikke barn vondt av å ta hensyn. Men for deres egen skyld kan dere i alle fall være flinke til å prioritere hva dere bruker kreftene på - for eksempel hverandre og barna er viktig, hva naboen eller eksen mener om ting er IKKE viktig, osv. Slik at årsaken til at man sliter blir færre. Stå på!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juli 2004 #8 Del Skrevet 6. juli 2004 JA! Å uttrykke at man er sliten på grunn av barna er ikke bra synes jeg (med mindre de har vært skikkelig drittsekker/masete/trasse "en stund"). Barna skal ikke forvente at foreldrene stiller opp akkurat når det passer dem. Men samtidig skal det ikke gå ut over barna om foreldrene er slitne. Hvorfor skal det ikke gå ut over barna? Man lever da sammen i en familie, og foreldre er også mennesker på godt og vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 6. juli 2004 #9 Del Skrevet 6. juli 2004 Det er klart man kan si at man er sliten. Det er klart alle i en familie må ta hensyn til hverandre. Men et barn kan ikke alltid forstå hvorfor foreldrene er sliten/triste/utafor osv. .. så da er det opp til de voksne å prøve å forklare det. Alle unger strekker grenser - maser osv. .. selv om de voksne ikke takler ting akkurat da.. - det er en del av det å være barn - men de må også lære seg til å respektere at av og til er det grunner til at nok er nok, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå