Gå til innhold

Høye albumin nivåer, hva bør jeg gjøre med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk nylig påvist høye Albumin nivåer. Har lest litt om dette og årsaker til dette kan være:

1.Dehydrering

2.For høyt proteininntak.

Jeg drikke mere enn nok vann så det skyldes nok ikke dehydrering. Proteininntaken mitt er nok for høyt så dette skal jeg redusere. Er det noe mere som jeg kan gjøre for å få ned albumin nivåene? Alle andre leververdier var helt normale.

Og er det noe mere som jeg burde undersøke angående dette?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 95271...4a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Fikk nylig påvist høye Albumin nivåer. Har lest litt om dette og årsaker til dette kan være:

1.Dehydrering

Jeg drikke mere enn nok vann så det skyldes nok ikke dehydrering. Proteininntaken mitt er nok for høyt så dette skal jeg redusere. Er det noe mere som jeg kan gjøre for å få ned albumin nivåene? Alle andre leververdier var helt normale.

Takk for svar.

Du bør gå til legen og ta nyrefunksjonprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

1.Dehydrering

Takk for svar.

Albumin er sammen med kreatinin de to viktigste indikatorene for nyrefunksjon på en blodprøve. At du har høy albuminverdi kan skyldes dehydrering, for høyt proteininntak, eller dårlig nyrefunksjon. Hvordan var kreatininverdien?

At leververdiene var normale er jo et pluss. Hvis du selv vet at du har hatt høyt inntak av proteiner i det siste kan du vente med å bekymre deg for nyrefunksjonen en stund. Spis mindre proteiner en stund, så tar du ny blodprøve (tipper du bør vente ca. ei uke før ny prøve), så kan du se om verdien har normalisert seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy albumin i blod er ikke tegn på nedsatt nyrefunksjon, derimot ville man hatt et tap av albumin i urinen ved en nyresvikt. Albumin skal normalt sett ikke filtreres i særlig stor grad i nyrene, men beholdes i blodet.

Høye albuminverdier i blod har lite diagnostisk verdi utover dehydrering. I tillegg kan noen medisiner gi for høyt albumin i blod. Hvor mye for høyt var det? Husk også at noen ganger skjer det rett og slett feil ved målinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 50. Referanseområdet var opp i mot 48.

Kreatinin nivåene var helt normale. Det kan skyldes at jeg tar tranebær.

Hvilke nyrefunksjonsprøver finnes? Over 50 prosent av kaloriene som jeg har fått i meg daglig har vært fra proteiner så høyt proteininntak kan være skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 50. Referanseområdet var opp i mot 48.

Kreatinin nivåene var helt normale. Det kan skyldes at jeg tar tranebær.

Hvilke nyrefunksjonsprøver finnes? Over 50 prosent av kaloriene som jeg har fått i meg daglig har vært fra proteiner så høyt proteininntak kan være skylden.

Å innta over 50% av energien i form av proteiner er galskap, og det bør du slutte med med en gang. Det er meget mulig at det er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var 50. Referanseområdet var opp i mot 48. Kreatinin nivåene var helt normale. Det kan skyldes at jeg tar tranebær. Hvilke nyrefunksjonsprøver finnes? Over 50 prosent av kaloriene som jeg har fått i meg daglig har vært fra proteiner så høyt proteininntak kan være skylden. Anonymous poster hash: 95271...4a6

Glem nyrefunksjonsprøvene. Albumin vil ved normal nyrefunksjon ikke passere membranen i nyrenes "filter". Når nyrene begynner å fuske, er noe av det første man opplever, at proteiner kan påvises i urin. Det første proteinet man påviser er albumin, fordi dette er et relativt lite protein som passerer lettere enn andre og større (se "selektiv proteinuri").

Når nyrene lekker albumin, vil albuminmengden i blodet gå NED! At du har forhøyet albumin, taler mot at dette ligger hos nyrene dine.

Anonymous poster hash: c40bc...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem nyrefunksjonsprøvene. Albumin vil ved normal nyrefunksjon ikke passere membranen i nyrenes "filter". Når nyrene begynner å fuske, er noe av det første man opplever, at proteiner kan påvises i urin. Det første proteinet man påviser er albumin, fordi dette er et relativt lite protein som passerer lettere enn andre og større (se "selektiv proteinuri").

Når nyrene lekker albumin, vil albuminmengden i blodet gå NED! At du har forhøyet albumin, taler mot at dette ligger hos nyrene dine.

Ok, bra svart igrunn.

Hvor tror du problemet ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bra svart igrunn. Hvor tror du problemet ligger? Anonymous poster hash: 95271...4a6

Det kan jeg ikke vite. Jeg synes legen din bør snakke med deg om dette. Jeg synes ikke det er forsvarlig å mene noe om dette over nett.

Generelt - hvis man har for mye av noe i blodet, er det som regel enten fordi det produseres for mye, eller det ikke elimineres raskt nok. Legen din vil hjelpe deg mye bedre enn kg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...