Gå til innhold

Redd barnevernet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje det hadde noe med holdningene dine å gjøre?

Jeg har en venninne som ble anklaget for det samme (ikke drukket opp konfirmaspengene, men at hun var oppservert svært beruset i nærheten av barnet).

Min kusine er godt gift og ressurssterke foreldre, og det var ikke hold i anklagen i det hele tatt. De oppfattet BV som hyggelige og imøtekommende, og det ble selvsagt ikke noe mer enn det ene møtet.

Anonymous poster hash: 06bc6...b16

Skulle skrive venninne, slik at posten ikke ble lett gjenkjennelig, men ser at jeg glemte meg litt lenger ned i innlegget. Så, ja, det er min kusine det handler om.

Anonymous poster hash: 06bc6...b16

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble selv meldt til bv av en psykisk syk barnefar. De kom å snakket med meg og de så med en gang att dette kun var for å ødelegge for meg! Han derimot, ble undersøkt og har nå minimalt samvær. Så den slo rett tilbake på han. Aldri vært redd de og var det ikke da heller

Anonymous poster hash: a8f8a...753

• Liker 3
Skrevet

Grunnen til att det er så mange saker om de stakkars foreldrene som ikke har gjort noe galt og de slemme i bv som har som hobby å ta barn vekk fra en harmonisk familie er nettopp for att disse foreldrene har null selvinnsikt! Har ett søskenbarn og en del bekjente som er sånn og der er det søppel som flyter, alvorlig psykiske lidelser, alkoholmisbruk and the list goes om! De har absolutt ingen selvinnsikt og ser ikke hvilke dårlige valg de har gjort i livet sitt. Så sutrer de på facebook og fremstiller seg som engler

Anonymous poster hash: a8f8a...753

• Liker 5
Skrevet

Flere av de videoene som postes på Facebook. På den ene klager de over at politiet brukte makt, men de holdt jo bare igjen moren som ble helt krakilsk og skremte vettet av både politi og barnet! Og andre videoer, så har jeg gått inn på facebooksidene til foreldrene og sett at de generelt gjerne har en "hater alt og alle"-holdning og er veldig aggressive. Nesten som om jeg ble skremt bare av å være der inne og lese.

Jeg har også en bekjent som ble fratatt jenten sitt. Helt uten grunn selvsagt... Men hun er (var ihvertfall) ute på byn opp til flere ganger i uken. Ungen ble plassert hos tilfeldige hver gang. Moren skiftet veldig ofte omgangskrets, og barnevaktene var dermed gjerne nye personer hun knapt hadde snakket med, og som ungen ikke hadde sett før (alt dette fikk jeg vite senere, da det er ei som jeg i mange år ikke hadde kontakt med utover facebook). Hun snakket også senere om ting som kunne tyde på at hun hadde tunge psykiske problemer og "farlige" selvskadende tanker. Da barnevernsaken pågikk fikk hun veldig mye støtte om hvor fæle barnevernet var, men barnet hadde det nok ikke godt hjemme (og hos fremmende hele tiden) stakkar. Men medlidenheten og støtten strømte inn til moren!

Jeg sier ikke at barnevernet sikkert gjør alt riktig, men ofte virker det som om de bare gjør fæle ting pga at saken fremstilles slik av foreldrene.

Anonymous poster hash: 96947...e5a
  • Liker 3
Skrevet

Det er så rart at facebookgruppene der foreldre henger ut barnevernet ikke er ulovlige. Det kan ikke være bra at de sitter der inne og fyrer opp hverandre på den måten de gjør. Jeg husker at det var noen som skrev om sin historie der bv hadde reagert på at deres 4 år gamle barn ikke kunne snakke. Det var visstnok bare løgn fra bv sin side, for ungen kunne jo si "mamma", "pappa" og navnet på et yngre søsken. Absolutt ikke noe bekymringsverdig ved det :klaske:

• Liker 1
Skrevet

Det er så rart at facebookgruppene der foreldre henger ut barnevernet ikke er ulovlige. Det kan ikke være bra at de sitter der inne og fyrer opp hverandre på den måten de gjør. Jeg husker at det var noen som skrev om sin historie der bv hadde reagert på at deres 4 år gamle barn ikke kunne snakke. Det var visstnok bare løgn fra bv sin side, for ungen kunne jo si "mamma", "pappa" og navnet på et yngre søsken. Absolutt ikke noe bekymringsverdig ved det :klaske:

Det burde også være ulovlig av hensyn til barnet som får livet sitt brettet ut for hele verden!

• Liker 2
Skrevet

Vel, det skulle tatt seg ut om det ble forbudt å kritisere barnevernet (selv på sviktende grunnlag). Heia ytringsfriheten.

Anonymous poster hash: 88c57...b8e

• Liker 1
Skrevet

Vel, det skulle tatt seg ut om det ble forbudt å kritisere barnevernet (selv på sviktende grunnlag). Heia ytringsfriheten.

Ytringsfriheten er én ting, men hva med personvernet til barnet?

• Liker 4
Skrevet

Da måtte det isåfall bli gjort anonymt (for oss), og så måtte barnevernet få lov til å bryte taushetsplikten og forsvare seg. Alt slik at barnet ikke kunne gjenkjennes.

Skrevet

Jeg har ikke sagt noe om at vi skal kvitte oss med ytringsfriheten, men om det egentlig er så bra at man sitter og fyrer opp hverandre på en facebookside på denne måten. Jeg er redd for at mange heller vil høre på den støtten de får der inne enn å høre på det barnevernet sier, og det vil jo i bunn og grunn gjøre det vanskeligere for deres sak.

Skrevet

Ble selv meldt til bv av en psykisk syk barnefar. De kom å snakket med meg og de så med en gang att dette kun var for å ødelegge for meg! Han derimot, ble undersøkt og har nå minimalt samvær. Så den slo rett tilbake på han. Aldri vært redd de og var det ikke da hellerAnonymous poster hash: a8f8a...753

Noe lignende skjedde min svoger, de ble meldt feilaktig til barnevernet av en sprø nabo (type hushelvete som tyranniserte oppgangen med lapper og trusler, ringte politiet i hytt og pine, og generelt var ute etter å "ta" folk). Selvsagt var det ubehagelig, men barnevernet gjorde det klart at de var pliktige til å sjekke det ut, og det var det. Det er jo en svært overarbeidet etat, i alle fall her vi bor, så grunnløse saker blir raskt luket ut og henlagt. Har man sitt på det tørre og klarer å opptre rolig, vil det neppe være grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: c28cf...ea1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke sagt noe om at vi skal kvitte oss med ytringsfriheten, men om det egentlig er så bra at man sitter og fyrer opp hverandre på en facebookside på denne måten. Jeg er redd for at mange heller vil høre på den støtten de får der inne enn å høre på det barnevernet sier, og det vil jo i bunn og grunn gjøre det vanskeligere for deres sak.

Ja, det er et faktum at mange foreldre mister kontakten med virkeligheten når de velger å få all input fra en slik nettside. Mange av dem har en helt forvridd virkelighetsforståelse, og velger å krangle og komme med beskyldninger i stedet for å samarbeide. Barnevernet har ikke som mål å ta barn, men når de kommer hjem til en familie for en samtale og mor/far er aggresive, lite samarbeidsvillige og overbevist om de alltid vet best så er det klart at det ringer noen bjeller. Oppegående reflektere mennesker oppfører seg ikke sånn.

Anonymous poster hash: 6102e...13b

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble meldt til barnevernet av NAV da jeg dro for å få hjelp til å betale en strømregning jeg ikke hadde råd til. De henla saken etter en samtale.

Anonymous poster hash: 2fa94...e18
Skrevet

Generelt sett så anmelder ikke NAV deg til barnevernet fordi du trenger økonomisk hjelp. Så enten har du møtt en saksbehandler fra helvete eller så var det noe annet de reagerte på.

• Liker 5
Skrevet

I den andre tråden, det henvises til innledningsvis,antar jeg er hun som lurer på hva barnevernet spør om når hun er innkalt til samtale?

Der var det en del som ikke stemte, fordi det ikke var bare litt høylytt krangling men så høylytt krangling at politiet rykket ut.

Barnevernet gjør feil som alle andre, men jeg tror jammen de foreldrene som legger ut sin klagesang mot barnevernet enten ikke har forstått, holder tilbake info om saken eller bevist lyger om årsaker fordi de enten mangeler selvinnsikt eller fordi det blir for sårt og flaut å blottstille den egentlige årsaken til at bv har overtatt omsorgen for barna deres.

Der fantes svartelister på nettet tidligere over advokater og barnevernsansatte, som i følge den eller de som hadde snekret sammen listene, var ubrukelige og farlige å treffe på mht. Barnevernssaker. Tok en for seg disse listene så var der knapt noen tilbake som var brukbare av både advokater og barnevernsansatte. Omtrent alle advokater som hadde tatt i en barnevernssak var listet opp. Ja, der var psykologer og på listen som hadde vært sakkyndige.

Det blir litt for utrolig at alle andre enn foreldrene gjør feil og feilbedømmer mht. Foreldrenes omsorgsevne.

Jeg har og kommet over en mor som hadde lagt ut journaler for både seg og barnet gjennom flere års syke og hjelpehistorie fra leger, psykologer og bv. Der var hjelpetiltak opp og i mente, mor var bare missfornøyd med alt. Besteforeldrene til barnet bad mor om å fjerne dette fra nettet, mor la ut brevene på nettet.

Barnet ble tilslutt tatt hånd om mot mors vilje, kom i fosterhjem og på ny skole. Der hadde en klassekamerat googlet og funnet barnets historie på nett og dette ble en voldsom belastning for barnet. Mor flyttet utenlands og døde da barnet var i ferd med å bli voksent. At ikke barnevernet grep inn på et langt tidligere tidspunkt det begriper ikke jeg. Å få fjernet ting fra nettet er heller ikke lett. At foreldre ikke har så pass selvinnsikt at de kan la være å henge barnet sitt ut på nett, burde i seg selv være grunnlag for å fjerne barnet fra hjemmet.

Får bv en uberettiget bekymringsmelding tror jeg de gjør jobben sin, og henlegger.

De som oppfører seg og evner å ta vare på barna sine bør ikke ha noe å frykte mht. Barnevernet.

Det er heller flere som burde blitt tann hånd om enn barn som feilaktig blir fjernet fra foreldrene.

Anonymous poster hash: a143d...6f8

Skrevet

Redselen for barnevernet tror ikke jeg er unormal i det hele tatt, men om den er reell og hensiksmessig er vel et bedre spørsmål.

Frykten for å miste eller bli tatt fra barn er noe som alle foreldre kjenner på, og slik som barnevernet blir belyst i media så representerer de en trussel. Jeg jobber i barneverntjenesten og jeg kan til og med av og til kjenne på en frykt for å bli fratatt mine barn slik som bvtj er fremstilt. Men jeg vet at frykten ikke er reell men bunner i en generell grunnleggende frykt for å miste mine barn.

Men husk at det barnevernet gjør først og fremst er å hjelpe barn og familier der de er.

• Liker 1
Skrevet

Når man leser i den gruppa på Facebook så er det tydelig at mange mangler selvinnsikt ja.. Har lest der, og det er jo ikke måte på til hvor grusomme barnevernet er. Har ennå ikke lest om en eneste der som tar noe selvkritikk.

Er ikke redd for barnevernet selv, har ingen grunn til det. Vet at barnevernet ikke tar barn fra foreldre "for moro skyld" og at det er siste utvei hvis ingen andre tiltak er mulige/hjelper.

Skrevet

Generelt sett så anmelder ikke NAV deg til barnevernet fordi du trenger økonomisk hjelp. Så enten har du møtt en saksbehandler fra helvete eller så var det noe annet de reagerte på.

De sa til meg at de var pliktige til å melde det når jeg snakket med dem. Jeg syns ikke det var noe gøy så klart, men barnevernet hadde ingenting negativt å påpeke hos meg og de forsto at jeg hadde kommet i en kinkig situasjon med strømregningen. De syns også det var litt rart at det ble meldt fra om ettersom det var et engangstilfelle og jeg aldri har bedt om sosialhjelp tidligere. Det ble ihvertfall henlagt med en gang.

• Liker 1
Skrevet

De sa til meg at de var pliktige til å melde det når jeg snakket med dem. Jeg syns ikke det var noe gøy så klart, men barnevernet hadde ingenting negativt å påpeke hos meg og de forsto at jeg hadde kommet i en kinkig situasjon med strømregningen. De syns også det var litt rart at det ble meldt fra om ettersom det var et engangstilfelle og jeg aldri har bedt om sosialhjelp tidligere. Det ble ihvertfall henlagt med en gang.

Hvis NAV hadde vært pliktig å anmelde alle med barn som trenger sosialhjelp på et eller annet tidspunkt i livet sitt, så hadde køene vært ganske så lange. Når vet ikke jeg hvor du holder til, men dette er iallfall ikke vanlig her hvor jeg bor. Er nok noen på det kontoret som har misforstått noe her...

Godt det ble henlagt iallfall :)

Skrevet

Når var dette? Jeg gikk på "sosialen" (det het faktisk det den gangen!) selv en kort periode. Jeg fikk hjelp til mer enn bare en strømregning, og hadde to barn på dette tidspunktet. BV ble aldri nevnt.

Anonymous poster hash: 7eac6...33b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...