Gå til innhold

hva spør barnevernet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innkalt til en undersøkelse samtale med barnevernet. Er det noen som vet hva de egentlig spør om? Hvor mye spør de om? Spør de om alt mulig om meg og barna eller bare om denne enkelt episoden jeg er innkalt til?

Anonymous poster hash: 84b2a...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ønsker å vite din side av gjeldende episode, hvor de også kommer inn på om det har vært tidligere hendelser av hva saken gjelder.

De kan også spørre en del generelle spørsmål, ut fra hva de ønsker å finne svar på for å løse saken på en best mulig måte. Økonomien din, hvordan barna er/har det generelt, hvordan du har det, forholdet til din partner og hvordan dette forholdet har vært.

Anonymous poster hash: ed1b7...643
Skrevet

De kommer nok til å spørre om veldig mye som ikke har med selve saken å gjøre også. For å få mest mulig informasjon. Husk du behøver ikke svare mer enn du vil selv. De "ønsker å bli kjent med deg" håper du møter på noen greie folk der! Kanskje er det nok med et møte eller så ønsker de kanskje snakke med deg flere ganger. Er veldig forskjellig praksis på dette rundt om har jeg sett.

Skrevet

Har lest lovdata men får jo ikke svar på hva de kan finne på å spørre om.

Det var en krangel eepisode mellom meg og barnets far som gjorde at noen idioter mener at det er grunnlag for å melde oss til barnevernet. Jeg er selvfølgelig glad de finnes, for det er barn der ute som trenger hjelp. Men det finnes også folk som melder inn alt mulig, som i vårt tilfelle.det er så sykt synd hvis vi treffer på feil person der..

Derfor lurer jeg på hva de egentlig spør om..

Det står i brevet at jeg kan ta med en sakkyndig, men tenker at første møte er vel ikke nødvendig med det. Hva bør jeg si? Hva blr jeg IKKE si?

Ts

Skrevet

Har lest lovdata men får jo ikke svar på hva de kan finne på å spørre om.

Det var en krangel eepisode mellom meg og barnets far som gjorde at noen idioter mener at det er grunnlag for å melde oss til barnevernet. Jeg er selvfølgelig glad de finnes, for det er barn der ute som trenger hjelp. Men det finnes også folk som melder inn alt mulig, som i vårt tilfelle.det er så sykt synd hvis vi treffer på feil person der..

Derfor lurer jeg på hva de egentlig spør om..

Det står i brevet at jeg kan ta med en sakkyndig, men tenker at første møte er vel ikke nødvendig med det. Hva bør jeg si? Hva blr jeg IKKE si?

Ts

Jeg ville i alle fall unngått å omtale noen som helst som idioter. Ikke barnefar, og ikke de som meldte dere til BV. Vær ydmyk. Framstå omsorgsfull og kjærlig, ikke hissig og bitter.

Anonymous poster hash: f1b15...b59

• Liker 8
Skrevet

Tenk deg om, hvordan ønsker du at andre skal få inntrykk av deg som person og din omsorgsevne? Disse to tingene henger sammen og er det barnevernet ønsker å finne nærmere ut av.

Har du fått innsyn i klagen? Hvis ikke så ber du om det, helst via en advokat. Saker etter barnevernsloven er prioriterte saker. Jeg vet ingenting om deg bortsett fra det du selv har skrevet i tråden, og kan derfor ikke vurdere eller råde deg mht. Fri rettshjelp, men dette kan en advokat informere deg om pr. Telefon på mandag.

Har du rett på frirettshjelp uavhengig av inntekt, så får du diskutere med advokat om vedkommende skal være med deg på møtet. Det er alltid lurt å ha med seg noen.

Anonymous poster hash: 4b92e...871

Skrevet

Skriver de i brevet at de har startet en undersøkelse og skal ha en samtale, eller står ikke ordet undersøkelse nevt?

De kommer til å spørre om hendelsen, hva som skjedde, var barnet tilstede, krangler dere mye, hvordan krangler dere, blir det fysisk osv. De ønsker å få et bilde av dere som par og foreldre. De vil selfølgelig også spørre om barnet/ barna deres.

Det er ikke noe du ikke burde si, så sant dere ikke ruser dere eller krangler og sloss annenhver dag. Hvis ting er i orden hos dere har du ingen ting og frykte. Alle krangler, men det er forskjell på hvor ofte, hvor heftig, kasting, knusing, vold - ja du skjønner hvor jeg vil.

Lykke til!

Anonymous poster hash: d12ad...86b

Skrevet

En ting jeg glemte å skrive. Du behøver ingen advokat får å få en kopi av bekymrinsmeldingen. Du ber om en kopi, (hvis de ikke spør) og det vil du få. Det er ingen hemmelige papirer, du har innsyn i alt.

I møte med barnevernet kan du ha med deg hvem du vil, mor, venninne, tante, hvem som helst :-) det er opp til deg!

Skrevet

Selvfølgelig skal jeg ikke kalle noen for idiot, være bitter eller noe.. jeg kommer til å si at jeg er glad de finnes, men at hos oss trenger de ikke å være. Jeg og faren krangler svært lite og aldri foran barna. Men dessverre denne ene gangen og ganske heftig. Veldig dumt selvfølgelig, mem jeg tviler på at det finnes noen som aldri har sagt noe eller kranglet foran barn. Og selvfølgelig en dame som var på besøk hos naboen reagerte på dette og ringte politiet. Det er veldig veldig dumt alt dette. Og vi har virkelig ingen plass under barnevern. Vi hadde aldri trudd at det kunne bli en sak ut av dette som skjedde før sommeren..

Ts

• Liker 1
Skrevet

Står det i brevet at de har startet en undersøkelse TS, eller står det ikke det? Det er nemlig stor forskjell - en undersøkelse er mye mer omfattende enn en samtale...

Skrevet

Jeg ser nå at du har skrevet undersøkelse samtale.... Da er barnevernet pliktig til å snakke med barnet/ barna, hjemmebesøk og innhente opplysninger fra andre offentlige innstanser.

Skrevet

Selvfølgelig skal jeg ikke kalle noen for idiot, være bitter eller noe.. jeg kommer til å si at jeg er glad de finnes, men at hos oss trenger de ikke å være. Jeg og faren krangler svært lite og aldri foran barna. Men dessverre denne ene gangen og ganske heftig. Veldig dumt selvfølgelig, mem jeg tviler på at det finnes noen som aldri har sagt noe eller kranglet foran barn. Og selvfølgelig en dame som var på besøk hos naboen reagerte på dette og ringte politiet. Det er veldig veldig dumt alt dette. Og vi har virkelig ingen plass under barnevern. Vi hadde aldri trudd at det kunne bli en sak ut av dette som skjedde før sommeren..

Ts

Går nok bra det her hvis det bare var en engangshendelse. Men ville nok også ringt barnevernet om jeg observerte noe krangle veldig høylytt foran barna. Hvordan reagerte barna og har dere snakket med de i etterkant om hendelsen? Barnevernet blir å snakke med barna og eventuelt barnehage/skole(siden det sto undersøkelse).

Anonymous poster hash: 112fc...d1d

Skrevet

Jeg leste at de skal i samråd med meg hente opplysninger. Det tolker jeg som at de ikke gjør noe før etter samtalen. Det står at de har mottatt en bekymringsmelding pga denne episoden som gir grunnlag for å undersøke om dette har skjedd før. Noe i den duren. Men det har jo ikke skjedd. Så derfor er jeg både litt irritert og små redd.. at de kan gjøre en stor greie ut av det.

Yngste barnet reagerte ikke noe særlig for han skjønte ikke så mye. Vi snakket jo vanlig igjen straks etterpå. De var på rommet sitt. Vi har ikke snakket noe særlig om det, vi ba dem komme på stua etterpå og sa at se vi er venner, alt er ok, vi bare kranglet litt. Og noe mer gjorde vi ikke ut av det, ikke barna heller.

Man skal nok tenke seg godt om og vite hva man gjør når man melder noen inn til bv. Sjekke forholdene først ihvertfall. Dette er jo en stor påkjenning for oss foreldre. Tenk hvor sjokka barna vil bli hvis jeg må fortelle at selve bv kommer hit..

Nei huff...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man skal nok tenke seg godt om og vite hva man gjør når man melder noen inn til bv. Sjekke forholdene først ihvertfall. Dette er jo en stor påkjenning for oss foreldre. Tenk hvor sjokka barna vil bli hvis jeg må fortelle at selve bv kommer hit..

Nei huff...

Disse holdningene bør du holde tett om

edit: eller enda bedre kvitte deg med

Endret av mini-mio
  • Liker 6
Skrevet

Jeg leste at de skal i samråd med meg hente opplysninger. Det tolker jeg som at de ikke gjør noe før etter samtalen. Det står at de har mottatt en bekymringsmelding pga denne episoden som gir grunnlag for å undersøke om dette har skjedd før. Noe i den duren. Men det har jo ikke skjedd. Så derfor er jeg både litt irritert og små redd.. at de kan gjøre en stor greie ut av det.

Yngste barnet reagerte ikke noe særlig for han skjønte ikke så mye. Vi snakket jo vanlig igjen straks etterpå. De var på rommet sitt. Vi har ikke snakket noe særlig om det, vi ba dem komme på stua etterpå og sa at se vi er venner, alt er ok, vi bare kranglet litt. Og noe mer gjorde vi ikke ut av det, ikke barna heller.

Nei huff...

Ehh har ikke tenkt att barna nok ble mye mer sjokka og redd av deres høylytte krangling? Man skal ikke være redd for å melde bekymring. Bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite! Barnevernet tar ikke automatisk barna de bare undersøker.

• Liker 6
Skrevet

Vill legge til en ting til, det er barnvernets oppgave å "sjekke forholdene" ikke de som observerer dere. De holdningene der bør du legge fra deg. Det er en fin ting att folk faktisk tenker på barna og melder fra om de er usikker. Husker ikke navnet på gutten, men det var jo en kjent sak om den lille gutten som ble mishandlet og drept av stefar! Ingen meldte fra. En bekymringsmelding er ikke noe å frykte om dere ikke har gjort noe galt. Men de holdningene bør du holde for deg selv. Kjenner ei mos mistet hovedomsorg av en fillesak kun på grunn av att hun var veldig sint og usaklig mot barnevernet

• Liker 3
Skrevet

Nei huff...Anonymous poster hash: 84b2a...336

Barnevernet handler ikke om å beskytte følelsene til foreldrene. Den holdningen om at dette er en stor påkjenning for dere bør du snarest kvitte deg med. Tenk på at den som meldte fra faktisk var bekymret for barna dine - og gå litt i deg selv. Hvorfor følte vedkommende at det var riktig å melde fra?

Anonymous poster hash: aeccd...527

• Liker 4
Skrevet

Man skal nok tenke seg godt om og vite hva man gjør når man melder noen inn til bv. Sjekke forholdene først ihvertfall. Dette er jo en stor påkjenning for oss foreldre. Tenk hvor sjokka barna vil bli hvis jeg må fortelle at selve bv kommer hit...

Er du seriøs?

Anonymous poster hash: 5a9d5...86f

• Liker 4
Skrevet

Vill legge til en ting til, det er barnvernets oppgave å "sjekke forholdene" ikke de som observerer dere. De holdningene der bør du legge fra deg. Det er en fin ting att folk faktisk tenker på barna og melder fra om de er usikker. Husker ikke navnet på gutten, men det var jo en kjent sak om den lille gutten som ble mishandlet og drept av stefar! Ingen meldte fra. En bekymringsmelding er ikke noe å frykte om dere ikke har gjort noe galt. Men de holdningene bør du holde for deg selv. Kjenner ei mos mistet hovedomsorg av en fillesak kun på grunn av att hun var veldig sint og usaklig mot barnevernet

Altså, man mister ikke omsorgen for et barn fordi man er sint og usaklig mot barnevernet. Da er det noe vedkommende som har mistet omsorgen ikke har fortalt deg, eller evnt at hun/han ikke har forstått årsaken selv og skylder på det, og det i seg selv er bekymringsverdig!

Anonymous poster hash: 7427d...f5a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...