Gå til innhold

Hva kan eddik brukes til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er et godt eksempe å bruke i tråden om folk som manger respekt for AB.

Der står " ikke bruk eddik...... "

Anonymous poster hash: 7ed1b...246

:roll:

Jeg påpeker feilinformasjon, og du kaller det manglende respekt for AB? Ta deg sammen og stikk fingeren i jorda, menneske!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:roll:

Jeg påpeker feilinformasjon, og du kaller det manglende respekt for AB? Ta deg sammen og stikk fingeren i jorda, menneske!

Hva er feilinformasjon?

Vær så voksen at du holder deg til saken.

Skrevet

Vawkemaskinas bruksanvisning står det klart og tydelig at eddik skader og ikke skal i maskina.

Hva er feilinformasjon?

Den øverste er feilinformasjon. Står ingenting i min bruksanvisning heller at eddik ikke skal brukes, og vaskemaskina er helt ny.

Det ER å holde seg til saken å påpeke feilinformering fra andre.

Jeg bruker eddik i matlaging, vasking, ugressfjerning og sprayer søppeldunkene med de så de ikke lukter.

• Liker 3
Skrevet

Hva er feilinformasjon?

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 7ed1b4fdecf83168c49bd23c01fe9246"

Ja, det smalt fra rette raua!

Skrevet

Sånn tilbake til vask med eddik da. Jeg bruker eddik istedenfor Jif-spray for å vaske kjøkkenbenk og for å tørke støv ellers, og istedenfor skyllemiddel. Bruker vanlig 7% klar eddik blandet 50% med vann på sprayflaske, og for skyllemiddel blander jeg den nærmere 30% eddik med 70% vann. Funker som bare det! Det har jeg gjort i 5 år, helt siden vi har skaffet oss katter, og vi begynte med det i hensyn til de. Nå har vi også en baby, og vi kommer til å fortsette med miljøvennlig og giftfri vask hjemme. Bruker alltid mikrofiberkluter.

Vaskemaskin funker fortsatt den.

http://ipad.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/ - artikkel på Dagbladet om vask med eddik.

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article702875.ece - artikkel på klikk.no om vask med eddik

Anonymous poster hash: 60ebf...c58

• Liker 3
Skrevet

Nope! Og jeg har brukt eddik som skyllemiddel lenge, ikke mengder, og det har ikke skadet maskinen. Når jeg har byttet har det vært av lyst og ikke av nødvendighet. ;)

Dessuten var det ikke "kun anbefalte vaskemidler" du hevdet stod, det var eksplisitt at eddik ikke skulle benyttes. Finner du bare opp det som passer deg?

Jeg hevdet ikke det. Jeg spurte om det ikke sto noe (i bruksanvisningen) om at kun anbefalte vaskemidler for tøy og for evt vaskemaskinrens, bør benyttes. Dette spurte jeg om, fordi jeg er vant med at dette står i bruksanvisninger både for vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og annet.

Jeg ville ikke brukt eddik i en vaskemaskin, uansett om det står eller ikke står noe i bruksanvisningen om eddik eller om at man bør eller må bruke kun det og det merket med vaskemidler.

Anonymous poster hash: 18063...67e

Skrevet

Eddikdama.

Dette er en artikkel uten kildehenvisning til faglige vurdering av anbefalingene av eddikbruk.

Særlig det som er skrevet om fjerning av mugg holder ikke faglig mål.

Lilleborg har svart meg på en mail om bruk av eddik at dette ikke er et vaskemiddel.

Vawkemaskinas bruksanvisning står det klart og tydelig at eddik skader og ikke skal i maskina.

Jeg hevdet ikke det. Jeg spurte om det ikke sto noe (i bruksanvisningen) om at kun anbefalte vaskemidler for tøy og for evt vaskemaskinrens, bør benyttes. Dette spurte jeg om, fordi jeg er vant med at dette står i bruksanvisninger både for vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og annet.

Jeg ville ikke brukt eddik i en vaskemaskin, uansett om det står eller ikke står noe i bruksanvisningen om eddik eller om at man bør eller må bruke kun det og det merket med vaskemidler.

Sånn i tilfelle jeg har blandet to AB'er - det er faktisk ganske lett - så var det første siterte innlegg jeg svarte på og som jeg hevdet var feilinformasjon.

Skrevet

Sånn i tilfelle jeg har blandet to AB'er - det er faktisk ganske lett - så var det første siterte innlegg jeg svarte på og som jeg hevdet var feilinformasjon.

Ok :)

Takk for det :blomst:

Skrevet

Ok :)

Takk for det :blomst:

Rett skal være rett, sånn er det bare. ;)

Skrevet

Rett skal være rett, sånn er det bare. ;)

Jeg sitter her forresten med 2-3 flasker eddik som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til...etter å ha blitt påvirket av en av artiklene for noen uker siden (der det sto at eddik skulle kunne brukes til svært mye av rengjøring i huset, (inkl. plumbo-erstartning sammen med bakepulver m.m.) :laugh: Nå vet jeg bedre.

Jeg får kanskje sylte litt agurker :fnise:

Tusen takk til dere som gir riktig info om eddik :blomst:

• Liker 1
Skrevet

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Syre Litt lærdon for dem som trenger dette uten at jeg tror det hjelper noe.

Eddik har en på på 2,7. Som det fremkommer på lenken over så forblir phen lav når man tilsetter vann. Brukes en sur blanding til vask ser man av vikipedia at dette avgir gasser og kan føre til oksidering, f.eks. av lakk på parkettgulv. Eller av plasr i vaskemaskina.

De aller fleste produsenter av parkettgulv, møbler m.m. anbefaler bruk av ph nøytrale rengjøringsmidler, dvs. En ph på 7.

• Liker 1
Skrevet

Det står klart og tydelig på Wikipedia at eddik kan bl.a. brukes som et avkalkingsmiddel.

Anonymous poster hash: dd5f3...848

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde en reperatør til vaskemaskinen vår forrige uke, og det første han spurte om var om vi hadde brukt eddik i den. Vi har ikke det, bare vanlig vaskemiddel. Han sa han hadde sett så mange vaskemaskiner i det siste som var ødelagt pga eier hadde helt eddik i den. Det var visst for surt, kunne føre til rust og lignende på diverse bestanddeler og ødelegge maskinen + gjøre den brannfarlig.

Jeg bruker eddik i matlaging og sylting. Vasker flater med våt mikrofiberklut, og bruker vanlig gulvvaskemiddel til gulv og wc-vask til klosettet.

Anonymous poster hash: b9e47...4b5
Skrevet

Vi hadde en reperatør til vaskemaskinen vår forrige uke, og det første han spurte om var om vi hadde brukt eddik i den. Vi har ikke det, bare vanlig vaskemiddel. Han sa han hadde sett så mange vaskemaskiner i det siste som var ødelagt pga eier hadde helt eddik i den. Det var visst for surt, kunne føre til rust og lignende på diverse bestanddeler og ødelegge maskinen + gjøre den brannfarlig.

Jeg bruker eddik i matlaging og sylting. Vasker flater med våt mikrofiberklut, og bruker vanlig gulvvaskemiddel til gulv og wc-vask til klosettet.

Anonymous poster hash: b9e47...4b5

Takk til deg og de andre som bidrar med korrekte opplysninger om eddik, slik at vi slipper å finne på å ødelegge vaskemaskiner og annet med eddik, og det som verre er (bl.a. brann som du nevner) :blomst:

Skrevet

Det står klart og tydelig på Wikipedia at eddik kan bl.a. brukes som et avkalkingsmiddel.

Anonymous poster hash: dd5f3...848

Jaha

På hvilke materialer da?

I hvertfall ikke i vaskemaskiner :jolie:

Skrevet

Bruker det til hådklær som er blitt litt harde å tørke seg med, samt klær som får vondt lukt. Det lukter veldig friskt etter jeg har brukt eddik, og håndklærne blir mykere =)

Skrevet

Får visst slutte å bruke eddikblanding som tøymykner til treningsklær eller 40 graders vask :omg:

Men er det noen som vet om eddik/vann 50/50 er skadelig å spraye direkte på klær? Kan det skade tekstilene? Skader det uansett vaskemaskinen når det skylles ut der selv om det ikke er med helt fra start?

Og hva med natron eller natron/vann, kan det brukes i vaskemaskinen? Eller direkte på tekstiler? Er jo basisk, ikke surt, men skummelt kan det vel uansett være. Er anbefalt som maskinrens diverse steder, men eddik var jo også anbefalt, trodde jeg. Kan ikke bare google, nei :sukk:

Anonymous poster hash: 52ced...1da
Skrevet

Vi hadde en reperatør til vaskemaskinen vår forrige uke, og det første han spurte om var om vi hadde brukt eddik i den. Vi har ikke det, bare vanlig vaskemiddel. Han sa han hadde sett så mange vaskemaskiner i det siste som var ødelagt pga eier hadde helt eddik i den. Det var visst for surt, kunne føre til rust og lignende på diverse bestanddeler og ødelegge maskinen + gjøre den brannfarlig. Jeg bruker eddik i matlaging og sylting. Vasker flater med våt mikrofiberklut, og bruker vanlig gulvvaskemiddel til gulv og wc-vask til klosettet. Anonymous poster hash: b9e47...4b5

Takk til deg for støtten på dette.

Avkalking kan eddik angivelig brukes til, men hvor har dere kalk? Og på hvilke materialer?

sure produkter forblir sure selv når de blir utvannet. Eddik leder og strøm, var en som anbefalte eddik til å vaske sofaen med. Legger hun fra seg mobil eller brett i sofaen etterpå, kan hun risikere å få støt eller verre ting.

De ferreste produkter tåler sure produkter. Hvorfor er det viktig å fjerne fugleskitt fra billakken? Jo, fordi den er sur og oksiderer dvs. Skader billakken. (I tillegg inneholder fugleskitt bakterier av ymse slag, men det er ikke témaet her.)

uansett hvor mye du fortynner Eddik så forblir den sur, i blanding med vann, det er en av eddikens egenskaper å være sur.

Bakepulver og natron m.m. er heller ikke egnet til klesrengjøring.

Skrevet

Takk til deg for støtten på dette.

Avkalking kan eddik angivelig brukes til, men hvor har dere kalk? Og på hvilke materialer?

sure produkter forblir sure selv når de blir utvannet. Eddik leder og strøm, var en som anbefalte eddik til å vaske sofaen med. Legger hun fra seg mobil eller brett i sofaen etterpå, kan hun risikere å få støt eller verre ting.

De ferreste produkter tåler sure produkter. Hvorfor er det viktig å fjerne fugleskitt fra billakken? Jo, fordi den er sur og oksiderer dvs. Skader billakken. (I tillegg inneholder fugleskitt bakterier av ymse slag, men det er ikke témaet her.)

uansett hvor mye du fortynner Eddik så forblir den sur, i blanding med vann, det er en av eddikens egenskaper å være sur.

Bakepulver og natron m.m. er heller ikke egnet til klesrengjøring.

Seriøst, nå er det sengetid for småtroll. :hoho:

• Liker 1
Skrevet

Seriøst, nå er det sengetid for småtroll. :hoho:

Vel, troll sprekker i dagslys, jeg innstår fortsatt for det som er skrevet.

Betviler du noe av innholdet skaff degvnødvendig kunnskap om temaet før du kommenterer videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...