Gå til innhold

Hva kan eddik brukes til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har vært mye skrevet både for og i mot bruken av eddik. Er det noen som kan fortelle om hva eddik kan eller skal brukes til?

Hva er eddik laget av?

Anonymous poster hash: 18063...67e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salat.

Anonymous poster hash: 10e5f...b04

• Liker 1
Gjest Vinglasset
Skrevet

Jeg bruker eddik i matlaging - så husker jeg at vi fikk eddik på vepsestikk i barndommen.

• Liker 1
Skrevet

Vanlig blank 7% eddik bruker jeg bare i rengjøring (for å tørke støv, rengjøre flater osv). Lar eddiken stå på et syltetøyglass i noen dager med appelsinskall og noen biter fersk ingefær. Heller den over på ei flaske med pump og blander i 1/2 vann.

Eplecidereddik bruker jeg til å skylle håret med i dusjen (det øker balsameffekten) og som skyllemiddel. Jeg bruker den også som ansiktsvann, blandet med 1/2 vann og 5-6 dråper tetreolje.

Det finnes sikkert flere måter å bruke eddik på, håper det kommer en flust av dem i denne tråden! :)

Anonymous poster hash: 2a2dd...ee4
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bruker eddik i agurksalat, kjempegodt!

Har også hørt at man kan bruke eddik som skyllemiddel til f.eks treningstøy for å få bort skikkelig svettelukt.

Husker da jeg var lita og vi hadde besøk av farfar så brukte mamma å sette skåler med eddik rundt omkring i stua for å fjerne røyklukt. Farfar dampet som en skorstein...

• Liker 1
Skrevet

Vanlig blank 7% eddik bruker jeg bare i rengjøring (for å tørke støv, rengjøre flater osv). Lar eddiken stå på et syltetøyglass i noen dager med appelsinskall og noen biter fersk ingefær. Heller den over på ei flaske med pump og blander i 1/2 vann.

Eplecidereddik bruker jeg til å skylle håret med i dusjen (det øker balsameffekten) og som skyllemiddel. Jeg bruker den også som ansiktsvann, blandet med 1/2 vann og 5-6 dråper tetreolje.

Det finnes sikkert flere måter å bruke eddik på, håper det kommer en flust av dem i denne tråden! :)

Glemte å nevnte at eddik er vannbasert, så hverken jeg eller flatene jeg vasker lukter eddik :)

Skrevet

Eddikdama.

Dette er en artikkel uten kildehenvisning til faglige vurdering av anbefalingene av eddikbruk.

Særlig det som er skrevet om fjerning av mugg holder ikke faglig mål.

Lilleborg har svart meg på en mail om bruk av eddik at dette ikke er et vaskemiddel.

Vawkemaskinas bruksanvisning står det klart og tydelig at eddik skader og ikke skal i maskina.

Anonymous poster hash: 7ed1b...246

Skrevet

Jeg bruker eddikk til å fjerne den brune misfarginga i tekoppene mine, og for å bli kvitt kaffesmak i kanner det har vært kaffe i.

Skrevet

Takk for info!

Men tetreolje er klassifisert som gift fikk jeg vite på apoteket, og man skal ikke blande den ut selv.

Dessuten er den ikke vannløselig men skal blandes ut med f.eks valnøttolje, men som sagt så skal man ikke holde på med tetreolje selv og lage blandinger, fikk jeg vite på apoteket.

Mer om Tetreolje og andre eteriske oljer:

"Mange av oljene er giftige, sier Madsen. Legemiddelverket har derfor klassifisert ren tetreolje som legemiddel - slik at den bare kan selges gjennom apotek. Interaksjon lite kjent" http://www.dagensmedisin.no/nyheter/giftig-velvare/

Skrevet

Takk til alle for nyttig info om eddik :blomst:

Skrevet

Mer om eteriske oljer "Fakta / Eteriske oljer Symptomer ved forgiftning

Toksisitet ved peroralt inntak: Brennende følelse og smerter i munn og svelg. I tillegg kan det oppstå magesmerter, brekninger og diaré. Symptomer på systemisk toksisitet vil komme raskt - ofte i løpet av 15 til 30 minutter etter inntak, men det kan ta inntil fire timer. - Vanlige symptomer er nedsatt bevissthet, ataksi (forstyrrelser i muskelbevegelsene), takykardi (økt hjertefrekvens) og feber. I alvorlige tilfeller kan det oppstå koma, kramper, respirasjonsdepresjon og apné (stans i åndedrettet). Det er også rapportert om lever- og nyrepåvirkning. - I noen tilfeller har svært små mengder gitt alvorlig forgiftning. Eteriske oljer har varierende grad av toksisitet. Inhalasjon: Svimmelhet og lokal irritasjon i luftveiene. Systemisk toksisitet kan også oppstå etter inhalasjon, ettersom eteriske oljer absorberes via lungene. Hud og øyne: Lokal irritasjon med erytem, hevelse og dannelse av blemmer. Det er også risiko for allergisk kontakteksem. De samme symptomene kan oppstå ved eksponering i øyne, men det er sjelden rapportert om varig skade. Vanlige oljer: - Eukalyptusolje er en tradisjonelt mye brukt olje - spesielt mot luftveisplager. Er blant de mest toksiske. Miose (forminsket pupill) og lungepåvirkning med akutte bronkospasmer er vanlige symptomer etter inntak av eukalyptusolje. - Kamferolje er blant de mest benyttede oljer i blant annet kremer og salver. Symptomer kan oppstå i løpet av få minutter. Kramper, magesymptomer, respirasjonsdepresjon og apné er vanlige symptomer ved forgiftning. Det har inntruffet flere dødsfall etter inntak av kamfer og dødsårsaken har oftest vært respirasjonsdepresjon og apné. - Kanelolje. Regnes ikke som de mest toksiske eteriske oljene. Kan være kraftig irriterende og allergifremkallende. - Nellikolje. Tradisjonelt brukt til å lindre tannpine. Virker kraftig irriterende på øyne, slimhinner og hud. - Nåletreolje/terpentin. Brukes først og fremst som fortynningsmiddel i maling. Systemiske forgiftingssymptomer kommer vanligvis to-tre timer etter inntak. - Peppermynteolje. Mye brukt som smakstilsetting i næringsmidler og ikke blant de mest toksiske. Det er rapportert ataksi, tretthet og koma ved overdoseringer. - Sitronelleolje/sitrongressolje. Brukes mye i insektsrepellent og har tidligere vært regnet som svært toksisk. Kliniske erfaringer støtter imidlertid ikke dette. Hovedproblemet er at den er irriterende og kan forårsake kontaktdermatitt. - Tetreolje. Har antiseptiske egenskaper og brukes mot hudlidelser og som antibakterielt middel. Eksponering har gitt ataksi, tretthet, svimmelhet, forvirring og russymptomer på små barn. Det er også rapportert om dødsfall hos et lite barn og koma hos voksne. Det foreligger flere rapporter av tilfeller av toksisitet hos hund og katt etter bading i vann tilsatt oljen, og det er dokumentert flere tilfeller av kontaktdermatitt og allergiske hudreaksjoner. Oljen er klassifisert som legemiddel. - Vintergrønnolje. Finnes blant annet i smertestillende preparater beregnet til bruk på huden. Inntak kan gi salisylatforgiftning. Symptomer kan komme i løpet av to timer etter inntak. Kilde: Giftinformasjonssentralen "

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/giftig-velvare/

Skrevet

Vawkemaskinas bruksanvisning står det klart og tydelig at eddik skader og ikke skal i maskina.

Nå sjekket jeg min bruksanvisning, helt ny Bosch-maskin, og det står ikke et ord om eddik. Just saying.

• Liker 5
Skrevet

Eddikdama.

Dette er en artikkel uten kildehenvisning til faglige vurdering av anbefalingene av eddikbruk.

Særlig det som er skrevet om fjerning av mugg holder ikke faglig mål.

Lilleborg har svart meg på en mail om bruk av eddik at dette ikke er et vaskemiddel.

Lilleborg produserer og selger vaskemidler. Tror du at du under noen omstendighet ville fått deres velsignelse til å bruke andre vaskemidler og kjøpe dem et annet sted? :murvegg:

Anonymous poster hash: 486f3...415

• Liker 12
Skrevet

Nå sjekket jeg min bruksanvisning, helt ny Bosch-maskin, og det står ikke et ord om eddik. Just saying.

Ok. Men står det ikke noe om at kun anbefalte vaskemidler for tøy og for evt vaskemaskinrens, bør benyttes?

Skrevet (endret)

Ok. Men står det ikke noe om at kun anbefalte vaskemidler for tøy og for evt vaskemaskinrens, bør benyttes?

Nope! Og jeg har brukt eddik som skyllemiddel lenge, ikke mengder, og det har ikke skadet maskinen. Når jeg har byttet har det vært av lyst og ikke av nødvendighet. ;)

Dessuten var det ikke "kun anbefalte vaskemidler" du hevdet stod, det var eksplisitt at eddik ikke skulle benyttes. Finner du bare opp det som passer deg?

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

Til å fjerne lukt i termos, på nye ting som lukter plast, en gammel stol som luktet vondt, vaske sko, i sluket osv.

Istedetfor skyllemiddel. Det fungerer mye bedre enn vanlig skyllemiddel.

Anonymous poster hash: dd5f3...848

Gjest Blubberella
Skrevet

Etter tips på nett vasket jeg dusjkabinettet med eddik og det funket veldig bra! Alle såpeflekkene gikk lett bort og glasset ble blankt og fint.

• Liker 1
Skrevet

Nope! Og jeg har brukt eddik som skyllemiddel lenge, ikke mengder, og det har ikke skadet maskinen. Når jeg har byttet har det vært av lyst og ikke av nødvendighet. ;)

Dessuten var det ikke "kun anbefalte vaskemidler" du hevdet stod, det var eksplisitt at eddik ikke skulle benyttes. Finner du bare opp det som passer deg?

Dette er et godt eksempe å bruke i tråden om folk som manger respekt for AB.

Der står " ikke bruk eddik...... "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...