Gå til innhold

Innvandrere atter en gang

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
Jeg er mann nok til å innrømme hvis jeg tar feil. Kan du nevne noen konkrete tilfeller der dere trengte en innvandrer til å hjelpe dere som dere ikke kunne fått til ved egen opplæring?

hehe :) Man trenger nå ofte noen fra en annen kultur for å lære om deres kultur. Uansett så ansetter man ikke en utlending bare fordi h*n nettopp er det, men på grunn av ferdighetene denne personen innehar. Forøvrig synes jeg spørsmålet ditt er like banalt som å lure på hvorfor vi trenger kvinner i visse yrker da det er nok av menn til å utføre disse jobbene.

Jeg er interessert i å ha de beste menneskene i de rette posisjonene. Mennskene, Valhalla. Uavhengig av kjønn eller etnisitet (som regel. Av og til kan det være en fordel å spesifisere dette for å sikre seg et brett sammensatt team).

En tidligere studiekamerat av meg med pakistansk bakgrunn gikk ut fra den gang nth med et snitt nærme ett-tallet. Et arbeidsjern som få, som jobbet 12 timer hver dag. Likevel var han svært sosialt oppegående og flink til å kommunsiere med andre. Du mener kanskje at det ville vært et lurere valg av meg å ansette deg framfor ham? Personen fikk for øvrig en fet konsulentjobb i New York. De verdsatte hans kvaliteter litt mer der enn her hjemme på bjerget.

Tror du Norge hadde blitt den oljenasjonen vi er i dag uten hjelp fra andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei

Jeg er enig at innvandrerne som kommer til Norge må irettesette seg norsk kultur, normer og lover, og jeg er helt enig i at vi nordmenn har blitt alt for redd for å bli tatt som rasister. Selv mener jeg at det må være lov å si i fra om ting blir for ille, men selvsagt skal de beholde kulturen sin, i den grad det er i tråd med det norske regleverket osv. Dette gjelder, som regel, i de fleste land i verden, der man må følge reglene, lovene og normene som er i de enkelte landene.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hei hei

Dette gjelder, som regel, i de fleste land i verden, der man må følge reglene, lovene og normene som er i de enkelte landene.

Mvh Yvonne

Du er klar over at i mange muslimske land er det egne klubber for vestlige, der man selger alkohol osv, fordi de vestlige ikke vil innrette seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Tomkrus,vi diskuterte jo ikke om innvandrere kunne være verdifulle å ansette. Vi diskuterte om vi var avhengig av innvandring for å klare oss i internasjonal handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Tomkrus' date='vi diskuterte jo ikke om innvandrere kunne være verdifulle å ansette. Vi diskuterte om vi var avhengig av innvandring for å klare oss i internasjonal handel.[/quote']

Jeps, og deres kulturelle bakgrunn er en ekstra pluss for å gjøre det bra i det internasjonale markedet. Hvorfor bruke mer penger og stresse ekstra for å sende medarbeidere på lange kurs i utlandet for å lære seg de andre kulturene, når en kan bringe en del av den kulturen inn i bedriften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Så da har vi altså gått fra at innvandring er uvurderlig for norske bedrifter og en nødvendighet til at det sparer bedrifter litt penger. Altså kan man putte det på plusssiden så får man vurdere om det er nok til å forsvare den store innvandringen til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Så da har vi altså gått fra at innvandring er uvurderlig for norske bedrifter og en nødvendighet til at det sparer bedrifter litt penger. Altså kan man putte det på plusssiden så får man vurdere om det er nok til å forsvare den store innvandringen til landet.

Hvor stor er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

http://www.ssb.no/vis/emner/02/sa_innvand/...3-09-12-01.html

Her er litt. Du finner mye stoff her om temaet. SSB bruker en definisjon på innvandrere som gjør at ikke alle blir tatt med.

"Ved inngangen til 2003 utgjorde innvandrerbefolkningen i Norge nær 333 000 personer, rundt 21 000 flere enn året tidligere – og utgjorde dermed 7,3 prosent av hele landets befolkning. Av disse var 277 300 førstegenerasjonsinnvandrere, og 55 500 var personer født i Norge med to utenlandsfødte foreldre. I løpet av 2002 økte innvandrerbefolkningen med 4 000 personer født i Norge med to utenlandsfødte foreldre, og 17 200 førstegenerasjonsinnvandrere."

I tilegg til dette kommer altså de født i Norge av andregenerasjonsinnvandrer eller der kun den ene er innvandrer. Det tallet må man regne med er ganske stort da rundt 70% pakistanere henter ektefelle. Deres barn regnes da ikke med i innvandringsbefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

De regner med barn født av to foreldre med innvandringsbakgrunn...De bruker ordet innvandringsbefolkningen. Hvis et barn automatisk hadde blitt norsk ved å bli født her så hadde ikke innvandring vært noe å snakke om. Spør du en andregenerasjonsinnvandrer er det derimot større sjanse for at h*n regner seg som pakistaner,somalier etc. enn norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
De regner med barn født av to foreldre med innvandringsbakgrunn...De bruker ordet innvandringsbefolkningen. Hvis et barn automatisk hadde blitt norsk ved å bli født her så hadde ikke innvandring vært noe å snakke om. Spør du en andregenerasjonsinnvandrer er det derimot større sjanse for at h*n regner seg som pakistaner' date='somalier etc. enn norsk.[/quote']

Har du sjekket med mange om det? Eller er det bare noe du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Valhalla, jeg tror ikke du kommer så langt i diskusjoner med å lage din egen definisjon av innnvandrere.

En innvandrer er en person som er født i utlandet av utenlandske foreldre, men som er fast bosatt i Norge.

Med "annen generasjons innvandrere" mener man barn av innvandrere, det vil si personer som er født i Norge av foreldre som er innvandrere. Det er dermed upresist å bruke betegnelsen "innvandrere", idet det er snakk om personer som er både født og oppvokst i Norge.

Siden 1975 har det vært innvandringsstopp til Norge.

http://www.noas.org/Dbase/abc/GenDef/Innvandrer.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Haha du trekker fram en definisjon fra en lobbyorganisasjon for asylsøkere og presenterer den som sannhet. Sorry den går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
I disse undersøkelsene er innvandrere definert som personer som er bosatt i Norge og som har to utenlandsfødte foreldre.

Det er den definisjonen Stortinget bruker også. :) Lykke til med debatten. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Tomkrus jeg bor i ett av de mest innvandringstette områdene i Oslo,jeg tror jeg vet mer om akkurat det enn du.

Hvis man hører på andre generasjons innvandrere vil de si ting som "de norske" ,nordmennene etc. Det er en gruppetenkning som ikke blir borte sånn uten videre bare fordi de er født i Norge. Det er viktig å ikke bli for norsk.

Du kan lese litt på dette forumet for andregenerasjonspakistanere i Norge. Tar ut et tema som passer til det vi diskuterer.

http://www.desi.no/forum/toast.asp?sub=sho...d=14&tid=225057

"Dessuten er vi så store stoppere for hverandre.. er det en som gifter seg med en nordmann.. så blir det snakket om dette under alle middager og tebesøk hos enhver fam som kjenner, jentas foreldre.. selvom han er muslim. d har liksom så lite å si.. han er ikke mørk nok "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valhalla

Og statistisk sentralbyrå tar med barn av innvandrere i innvandringsbefolkningen,hva skal du frem til. En innvandringsgruppe er fortsatt en innvandringsgruppe selv om det går en generasjon. Om jeg flytter til Kina blir jeg ikke kineser og heller ikke mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Om jeg flytter til Kina blir jeg ikke kineser og heller ikke mitt barn.

Jo, om du får kinesisk statsborgerskap blir du kineser. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tomkrus jeg bor i ett av de mest innvandringstette områdene i Oslo,jeg tror jeg vet mer om akkurat det enn du.

Hvis man hører på andre generasjons innvandrere vil de si ting som "de norske" ,nordmennene etc. Det er en gruppetenkning som ikke blir borte sånn uten videre bare fordi de er født i Norge. Det er viktig å ikke bli for norsk.

For dem er det nok viktig å ikke bli for lite rettroende muslim, og da vil de ikke bli så lik den gjengse nordmann, nei. Forståelig det. Det samme gjelder nok andre religiøse og.

"Dessuten er vi så store stoppere for hverandre.. er det en som gifter seg med en nordmann.. så blir det snakket om dette under alle middager og tebesøk hos enhver fam som kjenner, jentas foreldre.. selvom han er muslim. d har liksom så lite å si.. han er ikke mørk nok "

Uvitende ignoranter kommer i alle farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at i mange muslimske land er det egne klubber for vestlige, der man selger alkohol osv, fordi de vestlige ikke vil innrette seg...?

Jada det vet jeg, slik ser man jo f.eks også på hoteller osv. Ofte for å kunne leve opp til den "vestlige stadarden"(mer attraktivt for f.eks turistene) og man har jo disse forgremmelige klubbene nedover i Spania f. eks. Men i de mest fundamentalistiske landene rundomkring i verden, så ser man jo at disse lovene blir strengt opprettholdt og f. eks kan bare nytes i helt spesielle domener. Jeg har ikke sagt at dette ikke skal gå begge veier, vi må følge deres regler når vi kommer til et nytt land, og de når de kommer hit til Norge.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...