Gå til innhold

Må man ha vinterdress?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det nødvendig å ha vinterdress, eller kan man ha flere lag under parkdress?

Anonymous poster hash: 5016b...de7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn (som nå er ungdommer) hadde aldri vatterte dresser. Jeg kledde dem som jeg selv ville ha kledd meg selv på en kald fjelltur, med tre lag: Ull, strikkegenser i ull eller kvalitetsfleece og vindtett/pustende utenpå. Jeg syntes alltid at de vatterte vinterdressene ble for klumpete og brukte lang tid på å tørke.

Skrevet

Troll har f.eks dress med uttagbart ullfor, men erfaringen er at barnehagen kler bedre på de med færre lag, dvs på ekstra kalde dager gidder de kanskje ikke ta på et fjerde lag som da de andre barna har på siden de da har ull underst, så ull eller fleece dress og så battery vinterdress.

Anonymous poster hash: c9f61...2c5

Skrevet

Spørs jo både hvor i landet du bor, hvor kald vinteren blir og hva du ellers har å kle på og hva barnehagen mener.

Anonymous poster hash: dd036...576

• Liker 2
Skrevet

Polarn o pyret sin parkdress er det noen som bruker lag under.

Jeg har den, men kommer til å kjøpe vinterdress, den er vattert og er varmere. Noen ganger er det greit å slippe og kle på så lange øag..

Anonymous poster hash: e5200...360

Skrevet

Sånn sett fra barnehagens perspektiv så hadde nok de foretrukket å bare dratt på ungen en vinterdress, istedet for 3-4 lag. De har jo som oftest en god del unger de må kle på.

• Liker 6
Skrevet

Det siste der kan jo løses med å tidlig lære ungen å kle på seg selv. Har selv jobbet i barnehage og sett enkelte 2-åringer kle seg selv raskt og uten problemer, mens noen 5-åringer helt klart ikke har fått noen motorisk opplæring hjemme og knapt klarer lukke en glidelås eller smøre seg en skive.

Sånn rent praktisk så kommer det faktisk mest an på hva ungen selv liker. Noen barn får helt spader av tykke klær, andre tåler ikke ull, noen er så varme at de må kunne justere antall lag lett og på egenhånd for å ikke bli våte av svette, og andre igjen vil heller sprade rundt i en tykk og myk dress med strømpebukse under enn å ha på mange lag. :vetikke: Så hør på barnet selv.

Anonymous poster hash: ed9b7...501
  • Liker 1
Skrevet

jobber i barnehage, og synes det er trassig med disse tynne parkdressene når det er flere minusgrader ute. Synes det blir for lite klær rett og slett. Må jo ha på de mye mere klær under. Og noen ganger så har foreldre ikke nok varme klær i barnehagen, så jeg synes det blir veldig lite klær.

Så kommer jo selvsagt på hva klær du har til ungen for å ha under.

Jeg selv har begge deler til mitt barn. Tynn og tykk dress.

Anonymous poster hash: 03ac9...1bf
Skrevet

Ytterklær er arbeidsklær til barn i barnehagen, de er mye ute og trenger skikkelig arbeidstøy. Vinterdress er et must! Tenker jeg i hvert fall.

Anonymous poster hash: 5410f...b7b

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og setter mest pris på vinterdresser. Så klart kler vi på barna nok klær dersom de bare har en tynn dress på vinteren, men dette byr daglig på problemer da det stort sett ALLTID er noen foreldre som tar med tøy hjem (enten fordi barnet har det på seg når de går hjem eller fordi det er vått), og glemmer å ta det med tilbake dagen etter. Man kommer ikke så langt med en tynn vinterdress om hylla til barnet består av fem tynne bodyer og en tynn joggebukse.

Poenget mitt er at det rett og slett er enklere for både foreldre og ansatte i barnehagen med tjukke vinterdresser, men det er jo noen barn som trives bedre i lag-på-lag og barnets meninger veier jo tyngst.

Anonymous poster hash: a4720...7b6
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Man må ingen ting. Det er litt av det som er så spesielt blant småbarnsmødre. Noen forteller at man må det ene og det andre, og så følger saueflokken etter fordi de ønsker å være "like god" mamma som alle de andre - dette fordi de er usikker på seg selv. Å være usikker på seg selv er lov.

Vi pappaer driter i dette. Vi tar på ungene våre det som vi syns er praktisk og som holder dem varme. Det er ikke alltid det matcher heller.... men de overlever likevel. Og ja, jeg vet dette stemmer, jeg har testet det ut på to barn, en gutt og en jente. De har overlevd i 13 og 17 år og uten varige men´. Jeg er heller ikke skilt så tror jeg har gjort en bra jobb med ungene. Ellers så kan det være at jeg fortsatt er gift fordi jeg er så god i senga og på kjøkkenet. Men personlig så tror jeg at jeg er en superpappa som er flink til det meste, bortsett fra å stryke skjorter. Så da gjør jeg ikke det. Og ta dette med en klype salt. Selv om salt ikke er særlig godt for deg så er det ikke farlig med en lite klype til et innlegg som dette. :fnise:

Mødre! Det er ikke nødvendig med vinterdress om du syns det selv. :)

Sjalabais, hilsen fra en Superpappa ! ! ! :danse:

Gjest Coolaid
Skrevet

( forresten, jeg har jobbet flere år i barnehage og testet ut dresser og annen påkledning. De har overlevd alle samme der også ) :fnise:

Skrevet

Mitt råd til alle som lurer på hvordan de skal kle ungene;

Spørr i barnehagen.

Går de ikke i barnehage?

-prøv deg fram og finn ut hva du sybes er greit. ;)

Anonymous poster hash: a0ee8...3dc

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Sitter og skal bestille parkdress til poden, og vil veldig gjerne ha skalldressen til Polarn O. Pyret. Bor i Fredrikstad, og det maks fem cm snø to dager i året her. Er sjelden kaldt. Tror dere vi kan bruke parkdressen store deler av vinteren (med LilleLam-ulldress under)? eller vil den henge på en knagg store deler av vinteren til fordel for en vinterdress? Andre fra Fredrikstad med erfaring?

Anonymkode: 38e77...b69

Skrevet

Jobber i barnehage. 

Man må ikke, men det hjelper med en tykk, god og vanntett dress som ikke er altfor tung. Dessuten kan det fort bli mye klær under disse parkdressene, ubehagelig og trangt for mange unger, også er det greit å slippe å tryne hele tiden fordi det er "tungt" eller vanskelig å holde balansen. (I hvert fall for de minste). Blir litt som de som tar på flere sokkepar istedenfor å investere i gode ullsokker og vintersko (hvis man har råd så klart)

• Liker 2
Skrevet

Vel, bor i de sjønære bygdene ved Fredrikstad og det kan definitivt bli kaldt om vintrene her. Mye kaldere klima her enn der jeg er oppvokst (som altså ikke er i Østfold). Anbefaler både parkdress og skalldress. 

Anonymkode: 4264d...575

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, bor i de sjønære bygdene ved Fredrikstad og det kan definitivt bli kaldt om vintrene her. Mye kaldere klima her enn der jeg er oppvokst (som altså ikke er i Østfold). Anbefaler både parkdress og skalldress

Anonymkode: 4264d...575

Vil det si at vi trenger parkdress og vinterdress i tillegg til skalldress? Trodde skalldressen erstattet parkdressen, jeg.

Anonymkode: 38e77...b69

• Liker 2
Skrevet
På 26.8.2014 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Vi pleide ha ullundertøy, tykt ulltøy/fleece og vinterdress om vinteren. Jeg kan liksom ikke se for meg hvordan barnet skal ha tre lag ull utenpå hverandre under parkdressen for at den skal varme like godt som vinterdress. Husk at barnet kanskje skal være ute et par timer. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det ikke blir kaldere enn ca -5 og du har en unge som ikke sitter noe særlig stille ute (alder ca 3+) burde den parkdressen som har uttagbar fleece inni holde fint. Er forresten kjempefornøyd med kvaliteten på polarn o pyret.

Anonymkode: bf801...dee

• Liker 1
Skrevet

Spørs også litt på hvor gammel barnet er og hvor bevegelige de er. For mye lag på de aller minste hemmer bevegelsen, den er vanskelig nok fra før. De minste barna blir sittende mye på bakken så sånn sett veldig godt for de med ekstra varm dress.

Jeg er veldig fornøyd med Didrikson, grunnen er at de har innsydde forlengelser i alle lemmer så dressen vokser med barnet. Litt stive i prisen ved første øyekast, men Jollyroom og lignende steder har ofte knalltilbud på disse. Jeg kjøpte på nett til god pris med tilbud og rabattkode, dressen er flittig brukt en hel vintersesong (som er lang her jeg bor), og dressen kan brukes i år og muligens også neste år. Så det kjøpet har spart meg for mye penger fordi den er justerbar.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...