Gå til innhold

Bilder fra bryllupet.. hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg snakket nettop med fotografen vår, og hun skal ha 20.000 kr for å gi meg bildene som ble tatt på den store dagen.. Jeg kan få en cd med lavoppløselige bilder, men kan jeg bruke disse til takkekort, og evt forstørre det? Jeg vil ha et stort bryllupsbilde og fine takkekort, men 20.000 er jo helt drøyt?? :(

Anonymous poster hash: d015c...5c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket dere ikke dette på forhånd?

Anonymous poster hash: 69a9a...091
  • Liker 16
Skrevet

Nei:(

Skrevet

Vi betalte 5000,trodde bildene/minnebrikke var inkludert i det...

• Liker 1
Skrevet

Utrolig kjedelig for dere :(

Skrevet

Lurer også på dette, selv om det er litt for sent nå da. Hvis dere har skrevet under en kontrakt bør du snarest finlese denne.

Lavoppløselige bilder kan ikke forstørres særlig mye før de blir grøtete, så hvis du ønsker å ha et stort bilde må du nok belage deg på å punge ut.

Anonymous poster hash: 632be...698

• Liker 1
Skrevet

20 000?!?

Anonymous poster hash: 1e192...145
Skrevet

20 000?!?

Anonymous poster hash: 1e192...145

Hvis fotografen var der hele dagen. Og prisen for dette var 5000. Så er ikke totalsummen urimelig.

• Liker 2
Skrevet

:kari: Jeg skjønner ikke at dere ikke sjekket det på forhånd. Ethvert oppegående menneske må jo vite at fotografpriser er så individuelt fra fotograf, og fra oppdrag til oppdrag at dere burde sjekket det på forhånd.

Jeg tviler sterkt på at dere kan forstørre lavoppløselige bilder på en slik måte at det samtidig blir fint.

Så får du huske å sjekke priser på lignende oppdrag i fremtiden (til for eksempel dåp eller konfirmasjon etc.) før dere avtaler noe konkret. OG les alltid alt det som står på kontrakter før du skriver under på dem!

Anonymous poster hash: dd595...325
  • Liker 4
Skrevet

Hvis fotografen var der hele dagen. Og prisen for dette var 5000. Så er ikke totalsummen urimelig.

Det var kun 1 time fotografering

Skrevet

5000 kroner vil i utgangspunktet kun dekke fotografens tid under selve bryllupet, samt etterarbeidet ved å gå gjennom alt materialet, plukke ut de beste bildene, og redigere og sette sammen et utvalg til gjennomsyn. Dette tar mye tid.

Å få alle bilder utlevert i høy oppløsning er det samme som at fotografen gir fra seg all kontroll på hva bildene brukes til, og fotografen får da heller ingen penger for eventuelle reproduksjoner (forstørrelser, takkekort og lignende). Derfor vil det naturlig nok koste en god del penger å få en slik tilgang.

Om du har en CD med lavoppløselige bilder, vil du kunne velge ut bilder til forstørrelser og takkekort, og deretter be fotografen om et prisoverslag på forskjellige varianter. Disse bildene vil imidlertid ikke egne seg til reproduksjoner, og kan også i mange tilfeller ha vannmerke.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Etter et veldig kjapt Googlesøk virker det som at priser rundt 20 000 kr for bryllupsfotograf ikke er så uvanlig, men da er det hele dagen og med mange bilder ferdig redigert inkludert i prisen.

Å kreve totalt 25 000 kr for én times fotografering er helt absurd!! Har jeg misforstått nå, eller er det faktisk den prisen hun ber om?

Nå vet jeg ikke hvordan størrelsen på bildene med lav oppløsning er, men jeg tviler på at de kan forstørres i noen særlig grad, dessverre.

Endret av Tonje!
  • Liker 2
Skrevet

De fleste fotografer pleier å ha det sånn, pga de heller vil at du skal bestille forstørrelser og takkekort gjennom de (åndssvakt ja)... Har du sjekket hva denne fotografen tar for å gjøre disse tingene for deg?

Skrevet

Hadde det vært hele dagen kunne jeg skjønt det, men en times fotografering og 25000, var veldig mye syntes jeg!

Skrevet

Jeg vet om flere som gjør det slik. De tar ca 5000 kr for ca 1 times fotografering og får inkludert noen bilder som er merket, men man må betale 20.000 for å kjøpe seg retten til alle bildene i full oppløsning. Personlig syns jeg det er helt på tryne. Vi fikk fotografering før, under og etter kirken i tillegg til 1,5 time og bordsetting for 7500 kr. Da fikk vi alle ca 2000 bilder, men uten noe redigering.

Hva hvis du får bildene på cd og så plukker ut de du vil ha og ber om en pris på å få de i full oppløsning?

At du du bare kjøper retten på noen av de.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mange fotografer tar ekstra lite for fotograferingen (for å lokke til seg kunder). Og så belager de seg på å gå i overskudd ved å selge forstørrelser, takkekort, fotobøker osv i etterkant. Om kunden ikke vil bestille dette, går de i underskudd og må tjene dette inn igjen på å sette en høy pris på de høyoppløselige bildene. (Noen kunder velger å forstørre prøvebildene, og da går fotografen i tap, og kunden ender opp med stygge forstørrelser)

Dette er noe man MÅ sjekke opp på forhånd! Jeg kjenner flere som kun sitter igjen med et pittelite bryllupsbilde på veggen til mangfoldige tusen...

Det er forsåvidt ikke noe nytt at man er bundet til å kjøpe forstørrelser av fotografen. Tviler på du hadde fått utlevert negativene til den prisen i gamle dager... Selv om jeg skjønner at dette er noe folk ikke tenker på nå i disse digitale dager hvor alt virker så enkelt og alt "burde" vært gratis/billig.

Endret av Jade
  • Liker 1
Skrevet

Sikker på at fotografen ikke sa SJU-tusen?

Skrevet (endret)

Det KAN hende at prøvebildene er store nok til å lage 10x15-kopier, så du ihvertfall kan ha i et album, men ikke til noe særlig større. Trolig er de kraftig komprimert og har gjerne vannmerke over også. Det kan også hende at det står i kontrakten at du ikke får lage kopier av de.

Til 20000 regner jeg med at hun er kjempeproff!

Endret av Jade
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan ble prisen på 5000 kommunisert? Jeg mener, og er ganske sikker på at forbrukerrådet vil mene at det er villedende å presentere enn pris på 5000, og så kreve 20000 ekstra for det produktet de fleste kunder er ute etter når de bestiller.

• Liker 3
Skrevet

Eneste måten du eventuelt kan få gjort en sak ut av dette er hvis det er formuleringer i kontrakten/betingelsene som kan antyde at prisen inkluderer alle bildene i full oppløsning. Hva står det?

Å bruke lavtoppløste bilder til takkekort og sånt blir sjeldent bra. Og som noen andre nevner: det er gjerne et vannmerke på dem, og det er ikke sikkert dere har lov til å bruke disse en gang. Det burde vel også stå spesifisert i kontrakten.

Anonymous poster hash: 5c8b5...a39

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...