Gå til innhold

Svigerfar vil flytte inn hos oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor og svigerfar skillte seg for over 10 år siden. Svigermor fant raskt en ny mann mens svigerfar tok det tungt. Han har vært ensom i leiligheten sin, og det er mest vi som har besøkt han. Nå vil han gjerne flytte inn til oss. Vi har et stort soverom han kan få, men de andre rommene må hsn dele med oss. Vi har ett barn i barnehage og ett på barneskolen. På den positive siden er han en hyggelig og snill mann, barna blir bedre kjent med bestefar og han kan passe dem litt etterhvert. Utfordringen er at vi får mindre privatliv. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: b0453...8a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg aldri gidda.

Anonymous poster hash: a109b...1df
  • Liker 5
Skrevet

Kan dere ikke bare være mer sammen? Han kan flytte nærmere dere? Jeg hadde ikke latt noen andre flytte inn permanent, uansett hvem. Midlertidig i en nødsituasjon er greit.

Anonymous poster hash: 2c119...977
  • Liker 19
Skrevet

Ts: en tilleggsutfordring er at nå bor han to timer unna med bil. Så vi treffes ca en helg i måneden. Det blir for sjelden. Hadde han flytta til samme by som oss måtte vi hjulpet mye med matlaging og vasking. Han er veldig lite huslig. Nå har han hjemmehjelp men vil si det opp.

Anonymous poster hash: b0453...8a3

• Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt ja fordi han legger kjepper i sine egne jul. Velger han å ikke ha hjemmehjelp så er det hans problem.

• Liker 15
Skrevet

Omsorgsleilighet eller en vanlig liten leilighet på deres hjemsted hadde vært bedre!

• Liker 15
Skrevet

Tenk dere om to ganger før dere går inn i en slik løsning.

Jeg vet at mange tror de vil ha det slik, og at "rommet står klart til når hin ønsker å flytte inn til oss", men virkeligheten er en helt annen enn teorien.

I teorien er det ikke noe problem å ha et kjært familiemedlem boende hos seg, i praksis er det ikke like enkelt.

Jeg stemmer for en omsorgsbolig i nærheten, der han kan leve sitt liv med hyppige besøk fra dere.

Dere bør også være oppmerksomme på at om dere bruker mye tid på praktisk hjelp i bolig, så vil tiden dere har til å være hyggelig sosial avveksling, bli kraftig redusert.

Det er derfor viktig at han beholder hjemmehjelp og evt også hjemmesykepleie hvis han har dette.

Hilsen veldig sliten, som har hatt svigermor boende hos seg i mange år.

Anonymous poster hash: 4e7d7...aec
  • Liker 6
Skrevet

Aldri i verden om du bør si ja til noe slikt!! Kommer forslaget om nytt hus med leilighet til han i sokkel el opp, så ikke godta med mindre man må ha på utesko og jakke for å gå mellom!!

Men, at han flytter nærmere dere, det er bra. Hvis han fortsetter med hjemmehjelp ol.

Hvor gammel er han? hvor lenge kommer han til å leve? 20 år? 30?

Høres sikkert fint ut med bedre kontakt mellom ung og gammel nå, men husk at han sikkert bor hos dere fremdeles når ungene flytter ut. Fremdeles en god ide?

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er han? hvor lenge kommer han til å leve? 20 år? 30?

Høres sikkert fint ut med bedre kontakt mellom ung og gammel nå, men husk at han sikkert bor hos dere fremdeles når ungene flytter ut. Fremdeles en god ide?

Han vil fortsatt ikke kunne bestemme dette selv om han eventuelt skulle flytte inn. Ser TS at han blir for lenge, er det vel bare enkelt og greit å si at han snart må finne seg et nytt bosted.

Skrevet

Høres ut som en VELDIG dårlig ide. Tror nok det gode forholdet deres får seg en prøve om dere gjør det. Han virker jo litt sær når han spør om noe sånt(foreldrene mine eller mannens kunne aldri funnet på å spørre engang) og nekter å ha hjemmehjelp når han trenger det? Du sier att om han flytter for seg selv i deres by må dere gjøre det meste for han. Hvorfor forventer han att dere står på pinne for han? Er jo mye bedre å ha hjemmehjelp til å klare seg i hverdagen men att dere kommer på hyppigere besøk. Da har dere tid til å snakke med han fremfor å vaske, lage mat osv.

Anonymous poster hash: 093bb...0d1

• Liker 4
Skrevet

Han vil fortsatt ikke kunne bestemme dette selv om han eventuelt skulle flytte inn. Ser TS at han blir for lenge, er det vel bare enkelt og greit å si at han snart må finne seg et nytt bosted.

Han vil bli eldre, for hvert år som går. Det er snakk om far til en av ektefellene, barnas bestefar. Er ikke bare-bare å be han om å flytte ut igjen, når han først har flyttet inn. Så jeg ville tilrettelagt for nærmere bosted, utenfor min bolig.

• Liker 8
Skrevet

Det er ikke bare å kaste ut beboere fra deres hjem, og man kan ikke stole på muntlige avtaler heller.

Svigermor skulle bli boende hos oss i 5 år, hun bor her nå på 16. året, og om vi nevner at det kanskje begynner å bli på tide å finne seg en mer egnet bolig klikker hun helt.

Så da blir hun boende da, med alt det medfører av ekstraarbeid for oss.

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke bare å kaste ut beboere fra deres hjem, og man kan ikke stole på muntlige avtaler heller.

Svigermor skulle bli boende hos oss i 5 år, hun bor her nå på 16. året, og om vi nevner at det kanskje begynner å bli på tide å finne seg en mer egnet bolig klikker hun helt.

Hvorfor ikke bare pakke sakene hennes en gang hun er ute og legge de utenfor døra? Jeg hadde aldri latt en svigerforelder eller forelder for den saks skyld flytte inn hos oss.

Anonymous poster hash: 20ade...514

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke att hun ikke ser hvilken belastning det blir for barnet sitt og svigerdatter. Er veldig glad i min svigermor men det der hadde nok vært døden for vårt parforhold

• Liker 4
Skrevet

Nei. Jeg har bodd med svigermoren min. Ikke å anbefales.

Anonymous poster hash: f6941...22a
Skrevet

Jeg vil ikke kuppe trådstarters tråd, jeg ville bare dele en erfaring for å vise hvorfor trådstarter bør tenke seg om to ganger før de tar svigerfar inn i huset.

Skjønner ikke att hun ikke ser hvilken belastning det blir for barnet sitt og svigerdatter. Er veldig glad i min svigermor men det der hadde nok vært døden for vårt parforhold

Hun innser at hun trenger mye hjelp, og sier ofte på spøk når hun ber meg om å gjøre noe for henne at "jeg kunne klart det selv, men jeg er så redd for at du skal blir arbeidsledig".

Men det er stor forskjell på å se at hun trenger mye hjelp, til å innse at ekstraarbeidet blir en belastning for oss.

Og det finnes ingen snill måte å si i fra om det på heller.

Hvorfor ikke bare pakke sakene hennes en gang hun er ute og legge de utenfor døra? Jeg hadde aldri latt en svigerforelder eller forelder for den saks skyld flytte inn hos oss.

Anonymous poster hash: 20ade...514

Slikt gjør man ikke mot noen!

• Liker 4
Skrevet

Det her er ikke en midlertidig situasjon hvor et familiemedlem låner en seng et par måneder. Flytter han inn, er eneste måte han flytter ut igjen i en kiste. Vil du ha noen permanent boende i hjemmet ditt i kanskje 20 år? Takket være moderne medisin lever folk stadig lengre.

Spesielt en person du beskriver som lite huslig og med trangsynte normer om at husarbeid er for damer.

Det heller ikke snakk om egen leilighet med bad, kjøkken, stue. Worst case scenario: Hver kveld, i 20 år vil han sitte i stua di, hver dag i 20 år vil han forvente middag servert uten å bidra med å lage den, han vil aldri støvsuge eller vaske i 20 men lage ekstra rot og klin, han vil ikke vaske ett eneste klessplag i 20 år, men dere må vaske haugevis av klærne hans.

Anonymous poster hash: d9d77...99f
  • Liker 15
Skrevet

En ting er å ha foreldre eller svigerforeldre boende hos seg i en kjellerleilighet, men jeg hadde aldri ønsket å ha noen boende i et rom inne i huset sammen med oss. Det er vel oppskriften på gnisninger etter en stund. Dette mener jeg også er veldig greit

å si nei til. Som andre sier, ville jeg heller foreslått at han flytter nærmere og at dere kan hjelpe ham med det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke fatte at TS engang føler behov for å vurdere dette. Med mindre det dreier seg om et nødstilfelle selvsagt (brann el.)

En såpass lite selvstendig eldre mann som ikke klarer å bo eller stelle for seg selv vil aldri kunne forandre seg og bi bedre på praktiske ting. Ja, barna dine får se mer tl bestefar men du får et ekstra "barn" å ta deg av.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...