Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Må bare klage litt jeg.. Kaster opp igjen! Hadde så inderlig håpet at jeg ble kvitt kvalmen etter uke 20 sånn som sist. Men denne gangen virker det som det bare varer og varer... Hadde noen fine uker fra 17-21. Har bare lyst til å sovne, og våkne opp til fødsel i juni!

Så kjedelig. Håper det bare er forbigående og at du snart føler deg bedre igjen. :klem:

Jeg var på kontroll i dag og da var hjerteslag 125 pr minutt på baby. Var ikke det litt lavt eller ligger dere andre også der? 28+5 i dag.

Jeg er helt sikker på at jordmor/lege ville sagt noe dersom dette var unormalt. Slik jeg har forstått det er det helt vanlig at hjerteslag varierer. Hvis babyen sover går den for eksempel ned og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hjerte:

Utrolig kjedelig :( Jeg har dessverre også fått tilbake kvalmen. Trodde det var over jeg og. Hvor langt er du på vei?

Uff, stakkars. Føler med deg :( Jeg er snart 25 uker. Utrolig slitsomt å aldri bli kvitt kvalmen! Sist gang var jeg i kjempe fin form på denne tiden. Nå har jeg altså begynt å kaste opp igjen.. Hvor lenge har du vært kvalm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars. Føler med deg :( Jeg er snart 25 uker. Utrolig slitsomt å aldri bli kvitt kvalmen! Sist gang var jeg i kjempe fin form på denne tiden. Nå har jeg altså begynt å kaste opp igjen.. Hvor lenge har du vært kvalm?

Ja :( Jeg håper det roer seg og at du blir bedre igjen. Her gikk det over i uke 21-22 og hadde noen uker fri så kom det tilbake noen uker etterpå. Noen dager er bedre enn andre, men morgener er fæle og ellers når jeg har sovet. Nå er jeg 30 uker så har mistet litt håpet om at det skal bli bedre så har cola zero klart om morgenen og ellers utover dagen hvis det skulle bli krise, prøver å spise sånn ganske jevnt så jeg ikke skal bli kjempesulten for det gjør det verre.

Merker du det mer på noen tidspunkt enn andre? I forhold til måltider og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :( Jeg håper det roer seg og at du blir bedre igjen. Her gikk det over i uke 21-22 og hadde noen uker fri så kom det tilbake noen uker etterpå. Noen dager er bedre enn andre, men morgener er fæle og ellers når jeg har sovet. Nå er jeg 30 uker så har mistet litt håpet om at det skal bli bedre så har cola zero klart om morgenen og ellers utover dagen hvis det skulle bli krise, prøver å spise sånn ganske jevnt så jeg ikke skal bli kjempesulten for det gjør det verre.

Merker du det mer på noen tidspunkt enn andre? I forhold til måltider og sånt?

Forstår godt at du har mistet håpet litt. Jeg har det selv. Så får vi heller bli positivt overrasket ;) Jeg merker det best om morningen, kvelden og hvis jeg er trøtt. Blir også alltid kvalm etter måltider. Mens jeg spiser går det som regel fint, men 5 min etterpå har jeg lyst til å kaste opp.

Heldigvis er kvalmen mildere enn det den var, så jeg klarer å få i meg greit med væske og næring. 15 uker til termin! Håper hun kommer litt før. Førstemann kom 3 dager på overtid. Ikke ille det heller, men jeg håper på 1 uke eller 2 før denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du har mistet håpet litt. Jeg har det selv. Så får vi heller bli positivt overrasket ;) Jeg merker det best om morningen, kvelden og hvis jeg er trøtt. Blir også alltid kvalm etter måltider. Mens jeg spiser går det som regel fint, men 5 min etterpå har jeg lyst til å kaste opp.

Heldigvis er kvalmen mildere enn det den var, så jeg klarer å få i meg greit med væske og næring. 15 uker til termin! Håper hun kommer litt før. Førstemann kom 3 dager på overtid. Ikke ille det heller, men jeg håper på 1 uke eller 2 før denne gangen :)

Håper det går over :) godt det ikke er like ille som i starten.

Ser den ;) krysser fingrene for at du slipper å gå over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går over :) godt det ikke er like ille som i starten.

Ser den ;) krysser fingrene for at du slipper å gå over :)

Takk, og i like måte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontroll i dag og da var hjerteslag 125 pr minutt på baby. Var ikke det litt lavt eller ligger dere andre også der? 28+5 i dag.

Til meg var det vel rundt 150 i uke 28..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar angående vippestol!:)

Sliter med kvalmen enda jeg også, 28 + 0.. Kaster heldigvis ikke opp hver dag lengre, men fremdeles innimellom...
Begynner å bli utålmodig også, ser for meg at dette blir tre laaange måneder :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dere som er så kvalme enda! Jegføler med dere! Jeg har "bare" bekkenplager og søvnproblemer nå, men det går greit siden jeg har noen gode dager også :) Hadde jeg jobbet hadde jeg nok ikke hatt det så bra.

Babyen sin puls ligger på ca 140. Jeg sjekket forrige helsekort og da lå storesøster på 125-130. Så er nok normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til dere som fremdeles er kvalmen :) heldigvis har vi aldri vært så nærme termin som nå! :D

Hjerteslag var på 150 sist, men sikkert normalt at det varierer litt ja. Legen min virker bare så utrolig vims så når jeg spurte om det var lavt antall hjerteslag sa hun "hmm nei jeg tror ikke det".. Jaja, blir kontroll hos JM videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal hjerterytme hos et foster, varierer oftest mellom 110-160 slag i minuttet. Pulsen varierer ifht aktivitet, akkurat som hos barn og voksne. Det betyr blant annet at hvis en lytter mens babyen sparker, vil en kunne høre at pulsen aksellererer, for så etter en stund å gå ned igjen. Dette er et godt tegn på at babyen har ressurser til å variere pulsen :)

Derfor vil du se at på kontrollene, så varierer pulsen fra gang til gang, og det er normalt.

Prøvde å få lenket til denne fra mobil i går, men fikk det ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

God bedring til dere som fremdeles er kvalmen :) heldigvis har vi aldri vært så nærme termin som nå! :D

Hjerteslag var på 150 sist, men sikkert normalt at det varierer litt ja. Legen min virker bare så utrolig vims så når jeg spurte om det var lavt antall hjerteslag sa hun "hmm nei jeg tror ikke det".. Jaja, blir kontroll hos JM videre :)

Akkurat hva man vil høre :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntrykket mitt er at mange fastleger kan alt for lite om graviditet og svangerskap. Sist gang jeg var hos legen fikk jeg høre at det var så 'samfunnsøkonomisk unyttig' at gravide fikk så mange gratis kontroller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er fornøyd med at jeg har hatt alle kontroller hos jordmor, med unntak av den første, når jeg leser hva dere skriver her.

Jeg har søkt om foreldrepenger fra NAV og permisjon i fra jobben i dag. Godt med alt som er gjort, men kjenner jeg noier litt for at jeg har fylt ut noe feil eller noe. Men det ordner seg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at mange fastleger kan alt for lite om graviditet og svangerskap. Sist gang jeg var hos legen fikk jeg høre at det var så 'samfunnsøkonomisk unyttig' at gravide fikk så mange gratis kontroller :rolleyes:

Kommer helt sikkert an på fastlegen, tenker jeg. Jeg er veldig fornøyd med min. Hun er relativt oppdatert, men i tillegg åpen for ny informasjon. Hun tar også en telefon til en spesialist eller henviser videre hvis hun er i tvil.

Men så må jeg ha kontrollene mine der også, pga ekstra oppfølging av sykdom. Kunne sikkert gått til jordmor i tillegg, men har ikke det helt store behovet for å skravle om graviditeten denne gangen. Dessuten syns jeg det kommer så mye tøyseprat fra en del jordmødre. Akupunktur og sånn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dyrt for sammfunnet at det produseres nye mennesker ja. Muligens vi bare skal slutte :fnise: nå har de jo kuttet ned på antall kontroller og iforhold til før leste jeg (jeg går under den nye, altså bare 8 kontroller i løpet av svangerskapet) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, blir du ikke irritert på sånt Androide? Fordelen med å gå til verdens mest entusiastiske jordmor, som hver gang nevner mirakelet vi venter på.

Endret av Porcelain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah, jeg morer meg så smått. Hun har sin stil, denne legen. Men mye mulig at jeg tar de resterende ordinære kontrollene hos jordmor :Nikke: Nå er jeg inne i sykehussystemet og skal på kontroll hos spesialister annenhver uke elns, så akkurat fastlegen trenger vel nødvendigvis ikke være så involvert lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Jeg har fått innvilget foreldrepenger :danse: Ikke at det var en overraskelse da, men det hadde jo vært typisk om det var noe feil med søknaden min.

Jeg har ei kjempeflink jordmor, eneste er at hun har så kjempegod tid og snakker seg alltid bort. Er der stort sett 2 - 2 ½ time, og det er max 40 % som er relevant for mitt svangerskap.. Kjenner det hadde vært godt å tatt noen av kontrollene hos en lege som ikke hadde all verdens med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...