Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Så utrolig deilig, Androide!

Vi har sjekket vekt igjen, og nå var den heldigvis bra :) Skal sjekke igjen om en uke. Får håpe at "dobbelammingen" gjør susen! Jeg får så utrolig god oppfølging av helsestasjonen! Vesla har jo hatt litt lav økning i vekt, men ikke noe drastisk. Allikevel var det 2 kjempekoselig helsesøstre som satt en halvtime og snakket med meg om planen framover. De var også veldig opptatt av at jeg skulle ha det bra. De mente at hvis jeg ble sliten av så mye og ofte amming, var det bare å spe på med mme. Jeg avventer litt, men utrolig godt å vite at det er greit av den enkle grunn at hverdagen kan bli enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på legekontroll med lillemor idag og hun har gått ned 50 g siden sist uke! Så hun har så vidt gått opp i vekt på 1 mnd :( Blir veldig stressa og bekymret,men legen sa det foreløpig ikke var noe å bekymre seg for siden hun gikk veldig bra opp de første ukene. Skal veie neste uke også. Men jeg har prøvd både å amme oftere og gi flaske i tillegg, men hun vil jo ikke ha mme... Så det er fryktelig frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre Dyregod! Veit dessverre akkurat åssen det er. Håper det snur snart! :hug:

 

Så bra dere har en så flink hs LindaM! Det er gull verdt!

 

Håper gutten din kommer seg fort etter vaksinen graving.

 

Lykke til på kontroll Nori, både med stikking og det andre. Barn utvikler seg så forskjellig, så han løfter nok hodet før du aner ordet av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig at det er så mange her som sliter med litt laber vektoppgang. Her er det i gjennomsnitt 100 gram i uka, og frøkna virker tilfreds og fornøyd, så helsesøster er ikke veldig bekymret ennå. Men jeg syns det er ganske slitsomt fordi jeg stadig bekymrer meg for om hun spiser bra nok.

Jeg måtte ta en ammevekt på helsestasjonen sist da. Jeg har ikke villet, fordi jeg husker at jeg ble superstressa av det med storebror. Men frøkna fikk visst i seg et mer en passelig stort måltid, så yay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på 3-månederskontroll i morgen. Har ikke veid siden 6 uker, så er spent på vekta. Her stoler jeg på tissebleier og fornøyd baby. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt med dårlig vektoppgang hos flere her. Vi har ikke problemer med det heldigvis :P Jenta mi er en skikkelig bolle ;)

Hva gjør dere med skurv? (tror det heter det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt olje på skurven, latt den virke litt og så vasket av. Har gjort det 2-3 ganger og det er nesten borte nå.

Hmm..vi prøvde også det.. Prøver vel fortsatt, men ser ingen bedring etter 4. gangen. Bruker dere vanlig babyolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..vi prøvde også det.. Prøver vel fortsatt, men ser ingen bedring etter 4. gangen. Bruker dere vanlig babyolje?

Ja. Har lest at man kan la oljen virke over natten også. Og at det skal finnes noe man får kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har lest at man kan la oljen virke over natten også. Og at det skal finnes noe man får kjøpt på apoteket.

Ok :) Vi har tatt på olje ved kveldsstell og brukt en litt grov klut om morgenen, men skal se på apoteket. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker babyolje, har på litt og lar det virke og børster med en barnetannbørste. Skyller av og eventuelt vasker med babyshampo. Har funket her :) 

 

Synes hun har forandret seg så nå de siste ukene, har liksom blitt en stor baby! Nå ser hun an folk litt og, noen liker hun med en gang og smiler til og andre blir hun nesten sjenert overfor  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger dåp... mannen ønsker ikke venner i dåpen men jeg har to nære veninner som jeg gjerne vil be fordi vi var i deres dåp. Problemet er at dette tipper lasset, da har vi ikke plass hjemme...er det frekt å spørre om de vil komme som mine veninner, uten familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker også olje over natten og vasker/tørker det bort etterpå.

Er det noen her med små storesøsken som har opplevd søskensjalusi? Vi har en jente på 2 år som er fryktelig sjalu, hun er både aggressiv mot lillesøster og er veldig sårbar. Hun våkner masse på natten og er veldig redd for alt mulig. Det er så utrolig leit å se og vet ikke helt hvordan jeg skal takle det (selv om jeg er pedagog...). Og hvor lenge vil det vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Bringebær :) Jeg også syns lille her har blitt en skikkelig baby, ikke nyfødt lenger ;)

Jeg syns ikke det er frekt Tura, bare forklar.

Vi skal ha koldtbord. Catering, fordi jeg er lat og ikke orker å stresse så masse. Vi blir 40 stk så uaktuelt å lage mat selv. Kakebaking har vi fordelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyregod: utfordringer med sjalusi her også.Han er jo litt eldre og reagerer med å trasse. Han er mye sint på oss for bagateller, men lillesøster slipper hittil unna.

Han trenger mer oppmerksomhet, så vi må gjøre et bedre forsøk enn vi har gjort hittil. Jeg ammer jo veldig mye, så jeg føler at tiden ikke helt strekker til heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bruker å babyolje i hodebunnen, og så kammer vi med en lusekam etterpå. Vi gjør det minst to ganger i uka, men har ikke fått bort alt enda.. Er heldigvis mindre nå da enn det var før. Det som er litt synd er at alt håret følger med :fnise:  Babyen min hadde så mye fint hår når han ble født. Nå ser det ut som han har flekkvis håravfall :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyregod: Utrolig leit med sjalusi. Har du prøvd å tilbringe litt mer tid bare du og henne? Det skal ikke så mye til. Kanskje en tur på butikken sammen, gå en tur e.l. Det hjelper masse på humøret til eldste hos oss. Han har hatt flere raserianfall, gjør ting han vet ikke er lov og generelt lukker ørene. Heldigvis er det kun rettet mot oss, og heldigvis ingenting mot lillesøster. De få gangene vi er sammen bare meg og han, snakker vi aldri om lillesøster (med mindre han vil).

Jeg vet ikke hvor lenge sjalusi varer. Noen sliter vel litt en god stund, men vil tro det bedrer seg så fort den eldste får litt mer glede av den lille i forhold til lek o.l

Håper det går seg til for dere. Sjalusi er vondt for hele familien.

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg Google skurv for å finne ut hva det var :P min har også det, men jeg har bare latt det være..

Vaksina henger i her. Han hadde feber i går og har vært sutrete i hele dag.. Det er kun puppen som trøster :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Schadenfreude og LindaM! Det er veldig vondt med sjalusi,jeg blir ganske stressa av det og lei me,det hjelper ikke på når jeg allerede har lite melk og sliter med amming.

Jeg pleier ofte å ta henne med på en liten tur i skogen før leggetid (bor rett ved skogen) og det er veldig fint. Det hjelper jo litt der og da. Men hun er skikkelig pappadalt så det er like vondt for henne å se pappa være opptatt. Særlig hvis begge er opptatt med noe er det ille. Men det vil jo gå seg til, får bare gi henne tid og gi henne mest mulig oppmerksomhet. Mulig det er enda verre for meg enn henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...