Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/norge/spedbarn-dode-etter-underernaering-_-jordmorledere-har-aldri-hort-om-lignende-1.12475437

Denne saken er så ufattelig trist :( Sønnen min trengte oppfølging i forhold til blodsukker og ernæring og de hadde heldigvis en pleieplan for ham. Og godt er det når det kan ha sånne konsekvenser. :trist:

Kan tenke meg at slike saker går ekstra inn på en når man har opplevd det dere har gjort. :klem: Men så at gutten din hadde lagt godt på seg til 3 måneders kontrollen. Det er jo kjempebra! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cerazette fikk jeg også, men brukte de kun i to uker. Det var visst en av typene jeg ble paranoid av :P

Så her er det kondom de få gangene vi har hatt sex. Gjør alt for vondt til at jeg orker å ha det.

Lille har gått fra en bæsjebleie i uka til at det kommer bæsj hver gang han promper :glare: glad rema sine bleier er billige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at slike saker går ekstra inn på en når man har opplevd det dere har gjort. :klem: Men så at gutten din hadde lagt godt på seg til 3 måneders kontrollen. Det er jo kjempebra! :hoppe:

Takk for klem :):klem: Merker at jeg har fått et litt annet perspektiv etter jeg ble mor. Før ville jeg lest denne saken, trukker litt på skulderne og tenkt det var leit, men nå er det skikkelig hjerteskjærende å lese. Skikkelig paradigmeskifte!! Litt rart å tenke på at jeg har blitt en av dem, liksom. Mødrene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å se på meg selv som mor og forelder. Føles veldig fjernt. :P

Jeg er også redd for at det skal gjøre vondt Hvitløk. Har gitt mannen beskjed om at vi skal late som om jeg er jomfru og ta ting veldig med ro. Planlegger også å pøse på med glidemiddel. Og heldigvis er det ingen skam å snu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Den saken er bare grusom Androide :( sånn skal ikke skje. Tenker på lillemor her som ikke fikk mat før hun var nesten tre døgn, jeg hadde ikke melk og barsel ville ikke gi mme. Ikke før hun ble slapp og vanskelig å vekke fikk vi gi henne 5 ml på sprøyte. Var så deilig å komme hjem og gi ungen min mat. Så på bilder fra den dagen på barsel igår da jeg lagde album til henne, hun så rett å slett stusslig ut :(

Vet de skal tåle å gå så lenge uten mat, men syntes det var unødvendig å vente så lenge at hun ble slapp.. Blir nesten rar av å tenke på det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Jeg driver å kaller meg selv tante innimellom :ler: jeg har ikke helt fått med meg at jeg har blitt mamma! Det er jo helt fjernt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine små har måttet få mme pga sykdom, begge to. På barsel på Ahus ga de også mme til de babyene som virket som de trengte det, feks store barn og de som gråt veldig. I den saken der er det jo en total svikt i rutinene, når en dysmatur baby ikke følges opp. Grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbake mensen alt. Grr! Sist tok det vel tre måneder, så syns dette var i overkant kjapt. Ikke at jeg kommer til å haste med prevensjon ennå av den grunn. :ler:

Lillesøster legger dårlig på seg. Dvs, mindre enn det de forventer. Helsestasjonen er ikke bekymret, men jeg merker at det går litt på mammafølelsen løs. Føles som om jeg ikke gjør en god nok jobb liksom... Jeg vet at det bare er hodet som tuller med meg, men det kjennes ikke greit. Hun spiser og oppfører seg normalt, så det er ingenting som virker uvanlig. Eneste rr vel at jeg bruker skjold og at det kan være at det gjør at hun ikke får i seg nok, så nå skal jeg prøve å avvenne. Men SÅ sinna hun blir på puppen når den ikke er som vanlig!

Jeg elsker virkelig ammingen, men skulle ønske at jeg var en av dem som ikke måtte jobbe så hardt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt etter mating i 4-tiden, sovnet baby på kanskje 10 minutt, og selvfølgelig så klarte ikke jeg å sovne igjen... Blir jo kjempestressa vettu, for jeg føler jeg må ta til meg den søvnen jeg kan, iallefall når baby sover :fnise:  Så etter en time gikk jeg å henta meg et knekkebrød fordi det irriterte meg at jeg var litt sulten, og så beordret jeg mannen inn på gjesterommet fordi han pustet så høyt at da fikk jeg iallefall ikke sove! :laugh:

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbake mensen alt. Grr! Sist tok det vel tre måneder, så syns dette var i overkant kjapt. Ikke at jeg kommer til å haste med prevensjon ennå av den grunn. :ler:

Lillesøster legger dårlig på seg. Dvs, mindre enn det de forventer. Helsestasjonen er ikke bekymret, men jeg merker at det går litt på mammafølelsen løs. Føles som om jeg ikke gjør en god nok jobb liksom... Jeg vet at det bare er hodet som tuller med meg, men det kjennes ikke greit. Hun spiser og oppfører seg normalt, så det er ingenting som virker uvanlig. Eneste rr vel at jeg bruker skjold og at det kan være at det gjør at hun ikke får i seg nok, så nå skal jeg prøve å avvenne. Men SÅ sinna hun blir på puppen når den ikke er som vanlig!

Jeg elsker virkelig ammingen, men skulle ønske at jeg var en av dem som ikke måtte jobbe så hardt for det.

Vi har også slitt med dårlig vektoppgang, mest sannsynlig pga skjold. Vi har kommet ganske langt med avvenningen nå, nå trenger jeg kun å hente frem skjoldet dersom hun er helt krakilsk eller når hun vil ligge på puppen og kose og smokken ikke duger. Jeg følte meg som verdens verste mamma da hun skrek og var illsint fordi jeg prøvde uten skjold, men til syvende og sist er det til hennes eget beste. Her er smokken i beredskap hele tiden, for med skjold er hun vant til at hun kan ligge og kose seg på puppen uten å måtte opprettholde vakuumet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker virkelig ammingen, men skulle ønske at jeg var en av dem som ikke måtte jobbe så hardt for det.

 

I hear you sister! Det er superkoselig, men virkelig hardt arbeid!

 

Her er det enda ikke fullamming, og gutten er 13,5 uker.  Han har jo hele tiden vært liten og ikke flink nok til å ta til seg nok ved brystet, og nå tror jeg kanskje han har blitt litt lat :P

Jeg ammer og pumper, og gir da pumpemelk på flaske i tillegg. Prøvde med hjelpebryst, men det var ingen suksess, og jeg hadde ikke tålmodighet til det. 

Må nok kanskje innse at det aldri blir kun amming på oss to, må nok supplere med pumpng. Men han får iallefall morsmelk, uansett om det er på den ene eller den andre måten. :)

Endret av Androide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautika: hvordan gikk du frem for avvenning? Her blir hun så sinna, selv om hun får det fint til.

Androide: syns det høres ut som du gjør en en kjempeinnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir imponert over dere som kjemper sånn for ammingen, kjenner på meg selv at det hadde jeg nok ikke gjort. Synes ikke amming er koselig, men heldigvis går det lekende lett ellers hadde jeg nok vært snar til å kutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nautika: hvordan gikk du frem for avvenning? Her blir hun så sinna, selv om hun får det fint til.

Androide: syns det høres ut som du gjør en en kjempeinnsats.

Hun ble veldig sinna her også, men av og til fikk hun til å suge etter at jeg brukte smokk eller lillefinger i begynnelsen, og noen ganger hadde jeg både lillefinger og pupp inni munnen samtidig. Andre ganger tok hun puppen etter å ha skreket i flere minutter, uten at jeg gjorde noe annerledes enn minuttet før (her var jeg glad for at naboen vegg i vegg var på ferie). Av og til hjalp det å bysse, og når hun var ordentlig sulten var hun mer villig til å suge. Jeg har hørt at noen har suksess med å klippe litt og litt av tuppen på skjoldet, eller å ta av skjoldet midtveis i måltidet.

Androide: jeg syns det står respekt av innsatsen du har lagt inn med pupping og pumping. :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

All ære til dere som jobber så hardt! Skjønner det må være slitsomt :/ På tre-månderskontrollen i dag var lillebror 66 cm og 7,2 kg. Lang og slank som broren :) Han gråt sårt av vaksinen og har vært litt slapp siden. Lille klumpen min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord jenter :) Har hatt så innmari lyst til å få til amming skikkelig, og det er jo litt sårt at "det mest naturlige i verden" ikke er så enkelt likevel.  Så da får det bli det nest beste. Hadde jeg ikke syns det var koselig med amming hadde jeg nok ikke klart det.

Vi har kommet inn i en god rutine egentlig da, ammer og pumper simultant, så tar det ikke så mye ekstra tid. Pluss at utdrivingen får en boost når han suger samtidig. 

 

Håper krabaten din ikke merker så mye til vaksinene utover Dorey. Her gikk det mye bedre enn fryktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere er gode som jobber så godt med ammingen! :) jeg syns det var stress å amme og pumpe de første ukene, men så fikk jeg heldigvis til å fullamme etter to uker! Jeg syns amming er mer kos nå, og liker at jeg kan benytte ammestunden til å ha han for meg selv. Det er alt for mye familie og venner som vil kose på lille gutten, og nå i ferietidene har vi knapt vært alene. Et skjikkelig luksusproblem, men det er godt med litt alenetid med bare oss to og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig imponert over dere som pumper og styrer for å opprettholde melka. Vet ikke om jeg selv hadde orket. Jeg har hatt litt problemer med begynnende brystbetennelse et par ganger nå. Har klart å ta knekken på det med varmeomslag og hyppig amming. Nå lurer jeg på om det er noe på gang igjen.. Skjønner ikke hvorfor det skjer så fort hos meg. Bruker store ullinnlegg, og passer på å ikke bli kald. Jeg ammer også minimum hver 2. time (bortsett fra på natta, da går det 3+ timer) så brystene tømmes regelmessig. Får høre på 6 ukers kontrollen til uka.

Dere med barn som nektet smokk i starten, prøvde dere litt hver dag, eller la dere vekk smokken, og prøvde igjen etter en stund? Frøkna nekter smokk, og jeg vil så gjerne at hun skal ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale lechitin- kapsler. Jeg har hatt tette melkeganger et par ganger, men lecithin skal virke forebyggende og det funker for meg. Kjøpes på helsekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig imponert over dere som pumper og styrer for å opprettholde melka. Vet ikke om jeg selv hadde orket. Jeg har hatt litt problemer med begynnende brystbetennelse et par ganger nå. Har klart å ta knekken på det med varmeomslag og hyppig amming. Nå lurer jeg på om det er noe på gang igjen.. Skjønner ikke hvorfor det skjer så fort hos meg. Bruker store ullinnlegg, og passer på å ikke bli kald. Jeg ammer også minimum hver 2. time (bortsett fra på natta, da går det 3+ timer) så brystene tømmes regelmessig. Får høre på 6 ukers kontrollen til uka.

Dere med barn som nektet smokk i starten, prøvde dere litt hver dag, eller la dere vekk smokken, og prøvde igjen etter en stund? Frøkna nekter smokk, og jeg vil så gjerne at hun skal ta den.

Vi har prøvd hver dag når hun er mett og ikke sinna. Men snuppa tar ikke smokk hver gang enda, men det kommer seg. Istad prøvde vi en nuk latex og da begynte hun å gråte når den datt ut og suttet vilt i halvsøvne ;) Tror hun likte den godt. Så det er lurt å prøve forskjellige smokker i forskjellige sammenhenger, ikke gi opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...