Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Ja, tror vi må ta det med helsestasjonen. Her jeg bor har de litt begrenset bemanning på sommeren, håper bare de er tilgjengelig :)

Er det forresten noen som vet om det finnes en nedre aldersgrense for når de behandler babyer for feks låsninger hos manuellterapeut? Har lyst til å ta en sjekk så fort som mulig, men vet ikke om vi må/bør vente litt. Hun er 12 dager... Det er synd det er så mye sommerstengt nå!

Hei! Min kiropraktor sa de ønsket å begynne så tidlig som mulig egentlig. Før ting får "satt seg". Vet ikke om det er flere formeninger :) Jenta vår har blitt bedre i magen etter vi begynte å behandling! Vet jo ikke om det er det eller alderen da :) Endret av Tura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen med babyer som sprutgulper mye? Jenta mi har begynt med sånne voldsomme gulper et par ganger om dagen. Det kommer så mye at hele henne og meg er våte. Det er så ekkelt når det kommer så kraftig opp gjennom nese og munn. Jeg hadde en gulpebaby sist, hun hadde melkeallergi så lurer på om det kan være noe hun reagerer på eller er det vanlig? Hun er veldig glupsk og bruker meg som smokk, så mulig hun får i seg for mye?

Vår sprutgulper! Skikkelig mye og er ekkelt ja :P Av en eller annen grunn har de ikke vørt så bekymret hverken på sykehuset (har gjort det fra vi var der) eller helsestasjon. Vi har funnet et mønster - for henne gar det hjulpet å ta flere pauser i måltidet (hun er glupsk!) og tilby mindre om gangen (sjelden begge puppene) og heller oftere istedenfor. Så nå har vi ikke hatt det på maange dager (krysser fingrene).men det bør nevnes ja, i tilfelle reflux.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg og er kjip igjen, men manuellterapi og kiropraktikk på spedbarn. Det har ingen påvist effekt utover placebo og tilsvarende effekt som berøring har. Ergo, det er bedre å gi ungen litt ekstra nærhet.

Jeg pleier å bruke NHI for nøytral og god helseinformasjon. Lenke kommer i neste post, siden mobilen er vrang.

Lillesøster har kolikk på kvelden nå. Det samme hadde storebror. Det er dritslitsomt, men det går over. Vel å merke bør man få en sjekk hos legen for å utelukke mer seriøse ting, men det er veldig typisk at de får mageknip mellom tre uker og tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går til manuellterapaut med lille. Manuellterapauter har fysioterapiutdannelse, ikke kiropraktikk. Ble anbefalt det både av fødselslegen og helsesøster. Vil ikke påstå at det er placebo, for lille nektet å legge hodet til den ene siden. Han hylte når vi prøvde å snu hodet. Men etter bare en behandling snudde han hodet den andre veien av seg selv. Det var ytterst forsiktige bevegelser hun gjorde og lille viste ikke tegn til ubehag under eller etter timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dorey

I morgen skal jeg fly alene fra Oslo til Trondheim med småtrollene mine! Haha, det er galskap, men får gå greit ;) Etter at jeg begynte å være mer alene med storebror er han som forandret og raseriutbruddene har forduftet. Han har nok vært skrekkelig sjalu, stakkars lille store gutten min :(

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ting har roet seg Dorey. Og lykke til på tur!

Vi har vært hos manuellterapeut en gang og skal tilbake i morgen. Jeg er fullstendig klar over at det ikke har noen dokumentert effekt og jeg tror egentlig ikke på det heller. Både jeg og mannen lo litt av teoriene hennes etter første time, men når ungen din gråter og gråter så blir man desperat og jeg er villig til å prøve hva som helst som ikke er skadelig. Ikke koster det oss noe heller. Bare følelsen av å "gjøre noe" hjelper oss å komme igjennom denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, lykke til Dorey :)

 

Jeg tenker at det innimellom er verdt å prøve alt, selv om det ikke har noen dokumentert effekt. Hadde garantert prøvd manuellterapi selv, hadde jeg trodd at gutten min hadde hatt noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet godt hvor desperat man blir altså. Med storebror hadde vi det gående i mer enn tre måneder, og jeg trodde jeg skulle bli koko.. vi testet alle mulige harmløse råd, men det eneste som funket var tid. Ogen list i ggangen til å kjøre vogna frem og tilbake over ;)

Dorey er steintøff. Jeg har ikke turd å være alene med begge ennå. Ikke for tur eller bare noen timer hjemme engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så godt å høre at ting har bedret seg med storebror, Dorey! Lykke til, og god tur! Har begynt å merke litt med gutten min også.. Vil ikke kalle det sjalusi enda, men han er ekstremt oppmerksomhetssyk! Gjør oftere ugagn, og lukker ørene når jeg snakker til han.. Det løser seg som regel ganske greit, men hater å være streng opptil flere ganger om dagen. Er så sår når det gjelder følelsene hans, så det er tøft å være konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktor har jeg ikke tenkt å dra til. Men manuellterapeut er en fysioterapeut med videreutdanning. Jeg har selv gått til manuellterapeut og han gjorde vel det samme som fysioterapeuten ville gjort. Han var veldig dyktig. Jeg tok også storesøster med til manuellterapeut fordi hun var stiv på ene siden. Etter et par behandlinger var hun merkbart bedre. Og ja, det er gratis så ser ingen grunn til å la vær :) Fysioterapi har hjulpet meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bygdis

Du er tøff Dorey!

Jeg begynner å kjenne litt på behovet for en tur ut av huset alene, bare gå en tur alene en halvtime eller noe. Samboeren min sier at det ikke er noe problem, men jeg klarer ikke gå fra henne. Vet jo at hun er i de tryggeste hender hos pappaen sin, er ikke der det ligger. Føler meg helt splitta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft gjort, håper turen går bra, Dorey :)

Bygdis: begynn med en rask tur på butikken og øk heller tiden du er borte etterhvert? Så ser du hvordan det går?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tøft ja, Dorey. Jeg gruer meg bare til å levere og hente storesøster i barnehagen alene fra neste uke jeg ;) Jeg ammer jo ekstremt mye og har en unge i trassalderen, så det blir interessant det. Går nok bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi kolikk, heldigvis - men ei på barselgruppa fikk beskjed om det, gikk til kiropraktor og det ble bedre. Min innstilling er at man ikke trenger å tro på det så lenge det funker. Ville sikkert prøvd selv, føler virkelig med kolikkbarn og foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Dorey :) er det ferie dere er på? Vi har vært på hyttetur nå og det gikk kjempefint. Han var faktisk roligere enn hva han er hjemme. Tror det må være all den friske luften :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...