Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015

Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Samboer hadde fått med seg at diverse bloggere la ut bilder av seg selv i fine ammebh´er og lurte på om ikke jeg også kunne kjøpe sånne :fnise: ikke det at jeg vil at puppene mine skal se ut som en 80 åring sine, men komfort kommer først her!! :P

Jeg har en rålekker OG komfortabel BH fra forrige gang, men jeg klarer virkelig ikke å huske hvilket merke det var. Bravissimo, kanskje? Jeg skal sjekke når jeg ser gjennom mammaklærne.

Edit: Kan se sånn ut, de ligner i hvert fall i stilen.

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et spørsmål til dere som er drevne på permisjon.

Jeg planlegger å ta ut ferie i desember, totalt 4u1d. I og med at jobben uansett har fri i romjula så slipper jeg unna (?) med å ikke bruke feriedager på de 4 hvite dagene i romjula. Fredag 25.desember er rød-dag, og såvidt jeg har forstått har jeg ikke lov til å ta ut ferie da, og permisjon "kicker" inn i stedet. Men dette gjelder kanskje ikke røde dager i helgene? :klo:

Har det noe å si at jeg har brukt opp noe av ferien min hittil i år før permisjonsstart? Vi har nemlig 5u1d ferie i året, og jeg skal ihvertfall bruke 5 dager av ferien før permisjon (muligens et par dager mer, i og med at jeg slipper unna med å bruke noen dager i jula) Jeg burde vel egentlig chattet med Nav om dette... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlever ikke uten singlet under genserne om dagen. Ellers blir det kaldt ;) var så gira i starten når magen kom på å kjøpe mammaklær, men bruker mest de vanlige, litt romslige klærne nå. Mammaklær er dyrt! Mye greiere å kjøpe en lang singlet på hm til 50 kr som man kan ha med en genser eller cardigan over enn en mammagenser til 3-400 kr.

Jeg har kjøpt en del mammaklær. Tipper jeg har brukt 3-4000 på det faktisk. Kjøper en del klær til vanlig da, så har ikke hatt veldig mye høyere budsjett nå :)

Puppene mine vokste to str ca sånn omtrent da testen viste positivt, så da ble ca alle toppene mine vulgære. Også har jeg så mye kjoler som går inn i midjen, og der orka jeg ikke å ha noe stramt de 11 ukene jeg kasta opp av alt. Så, litt shopping har det blitt :)

Hurra for amme-bh diskusjon, jeg lurer på om jeg skulle prøvd å kjøpe en snart. Puppene har egentlig vokst seg ut av de jeg investerte i før jul, så må uansett kjøpe noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Cubus og kjøpt en amme bh uten spiler, tenkte den kunne få være med i fødebagen da jeg har fått med meg et eller annet sted at den burde være spileløs i begynnelsen og om man trenger om natten?

Den var ihvertfall med blonder og så litt friskere ut en mange andre syns jeg. (Det kan fort bli litt kjerring)

Det som ihvertfall var fint med den var prisen på 179kr og at en og samme BH var to forskjellige str på samme gang?? Smart tenkte jeg, så trenger jeg ikke bekymre meg :) 6 hakk bak i ryggen hadde den også :)

Verdt et forsøk til den prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til dere som er drevne på permisjon.

Jeg planlegger å ta ut ferie i desember, totalt 4u1d. I og med at jobben uansett har fri i romjula så slipper jeg unna (?) med å ikke bruke feriedager på de 4 hvite dagene i romjula. Fredag 25.desember er rød-dag, og såvidt jeg har forstått har jeg ikke lov til å ta ut ferie da, og permisjon "kicker" inn i stedet. Men dette gjelder kanskje ikke røde dager i helgene? :klo:

Har det noe å si at jeg har brukt opp noe av ferien min hittil i år før permisjonsstart? Vi har nemlig 5u1d ferie i året, og jeg skal ihvertfall bruke 5 dager av ferien før permisjon (muligens et par dager mer, i og med at jeg slipper unna med å bruke noen dager i jula) Jeg burde vel egentlig chattet med Nav om dette... :sjenert:

Hvis det er flere som lurer på dette så har jeg fått bekreftet alt fra chatten til Nav.

Permisjon løper på røde hverdager, det er greit å bruke de dagene jeg uansett har fri i jula innbakt i de 21 virkedagene med ferie (så lenge det ikke overstiger 21 dager totalt), og overflødige feriedager kan jeg ta ut på forskudd eller få overført til neste år.

Så hvis det er flere av dere som har fri i romjula uansett, så lønner det seg å ta ut ferie da :)

Endret av Nautika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da noen som vet hva som skjer med bunden ferie i permisjonen? Jeg jobber jo som lærer og har bundet ferie i sommer. Stoppes permisjonen da og man tar ferie istedet? (får nok svar fra nav om jeg spør dem også :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det da noen som vet hva som skjer med bunden ferie i permisjonen? Jeg jobber jo som lærer og har bundet ferie i sommer. Stoppes permisjonen da og man tar ferie istedet? (får nok svar fra nav om jeg spør dem også :P )

Nei, du må bestemme /avtale med arbeidsgiver når du skal ha den. I utgangspunktet skal ikke ferien utløse ekstra vikarbehov, så jeg har lagt min ferie i juli for å slippe å tenke mer på det. Har igjen 4 dager da, så må vel avtale når jeg skal ta de. Litt tungvint akkurat det der, når jeg har eksamensfag kan jeg ikke drive å hoppe ut og inn av permisjon og utsatt ferie, så da blir det en del ekstra arbeid på oss når far må søke om å utsette sin permisjon med 4 dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Cubus og kjøpt en amme bh uten spiler, tenkte den kunne få være med i fødebagen da jeg har fått med meg et eller annet sted at den burde være spileløs i begynnelsen og om man trenger om natten?

Den var ihvertfall med blonder og så litt friskere ut en mange andre syns jeg. (Det kan fort bli litt kjerring)

Det som ihvertfall var fint med den var prisen på 179kr og at en og samme BH var to forskjellige str på samme gang?? Smart tenkte jeg, så trenger jeg ikke bekymre meg :) 6 hakk bak i ryggen hadde den også :)

Verdt et forsøk til den prisen!

Oi, det hørtes ikke dumt ut! Jeg bestilte en bravado fra babybanden.no istad, spent på om den er like god som det blir påstått. Trenger noe behagelig med støtte nå før fødsel og altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forskyve permisjonen med 4 uker og 1 dags ferie, men du må søke.

Slik gjorde jeg det. Chattet med nav og de sa at det var bare å skrive i punkt 7 på søknaden at man velger å ta ut lovbestemt ferie fra dato - dato. Og så måtte arbeidsgiver bekrefte det på inntekstopplysninger-skjemaet. Da trengte man visstnok ikke søke på eget skjema:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen plager annet enn kvalme som ingen ende tar.. Nattesøvnen kunne vært magisk hadde det ikke vært for en liten bølle som kommer krypende opp i senga kl 02-03 og plutselig skal snakke om alt som har skjedd og skal skje i løpet av uka! Tar minst en time å få han til å sovne igjen. Også er det på'n igjen kl 06! Haha :) Han er jo skjønn, men man blir litt smågal! Kan bli interressant når vesla kommer til verden.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjorde jeg det. Chattet med nav og de sa at det var bare å skrive i punkt 7 på søknaden at man velger å ta ut lovbestemt ferie fra dato - dato. Og så måtte arbeidsgiver bekrefte det på inntekstopplysninger-skjemaet. Da trengte man visstnok ikke søke på eget skjema:-)

Det jeg også har forstått det som :) Det er dersom man ikke har oppgitt ferie samtidig som søknad om permisjon at man må bruke skjemaet for utsettelse av permisjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle babyvarer på kid interiør til -40 %. Jeg kjøpte 2 søte håndklær med hette, 3 smekker og 2 laken til under 300 kr! :) Vet ikke hvor lenge tilbudet varer da, men ser det står på internettsiden deres enda.

Ha en fin kveld.

Endret av Dyregod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk mannen kjenne spark for første gang. :rodmer:

Hittil har snuppa selvsagt slutta å sparke idet han kom med hånda for å kjenne, men i går lå hun sånn til at bevegelsene var veldig tydelige OG hun var helt hyper. Han syns det var veldig moro!

Tror hun har lagt seg på tvers nå. Magen er plutselig SÅ STOR. Og det kjennes helt tomt ut fra bukselinningen og nedover. Vel å merke gravidbukselinningen, så den sitter jo litt lavere enn vanlige bukser.

Og så er jeg sur fordi det har kommet masse snø i dag. Det hadde liksom endelig smeltet såpass at det gikk greit for meg å gå rundt ute, men så daler det ned masse ny snø.. dårlig gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk mannen kjenne spark for første gang. :rodmer:

Hittil har snuppa selvsagt slutta å sparke idet han kom med hånda for å kjenne, men i går lå hun sånn til at bevegelsene var veldig tydelige OG hun var helt hyper. Han syns det var veldig moro!

Tror hun har lagt seg på tvers nå. Magen er plutselig SÅ STOR. Og det kjennes helt tomt ut fra bukselinningen og nedover. Vel å merke gravidbukselinningen, så den sitter jo litt lavere enn vanlige bukser.

Og så er jeg sur fordi det har kommet masse snø i dag. Det hadde liksom endelig smeltet såpass at det gikk greit for meg å gå rundt ute, men så daler det ned masse ny snø.. dårlig gjort!

Så koselig at mannen kjente spark! :) Jeg tror min også har snudd seg for jeg kjenner ikke så mye spark i magen, men derimot nedover mot der den skal ut ;)

Jeg ble også veldig skuffet av å se snøen idag tidlig. Det var jo så vårlig og deilig! Men sånn er det hvert år, den kommer alltid tilbake.

Ser noen forresten på fødeavdelingen nå? En dame fødte i bilen utafor sykehuset med mannen som jordmor! Guuud så redd jeg er for at det skal skje meg... Bare jeg rekker innenfor dørene er jeg fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er skikkelig merkelig å se hvordan magen endrer form utfra hvordan babyen ligger ja. Noen ganger er det helt flatt i 'undermagen' mens det er mere volum på toppen. Ser ganske snodig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med spark!

Her har det også vært veldig livat i helgen. Faktisk ubehagelig til tider, kjennes ut som om trollet prøver å presse seg ut gjennom mageskinnet og trykke seg plass under ribbeina mine. Med tanke på at det er 12 uker igjen til termin lurer jeg veldig på hvordan dette skal utvikle seg, blir jo ikke akkurat bedre plass der inne. Og jeg er såpass kort at jeg ikke har så mye å gå på den veien. :P

Ellers kjenner jeg virkelig på søvnmangel. Føler meg nesten konstant rusa og hukommelsen min er vanvittig dårlig. Sitter på jobb med ekstreme mengder post-its rundt meg for jeg glemmer den minste ting om det ikke er skrevet ned og rett foran øynene mine. Mamma mener jeg bør ringe legen, men det eneste han kan gjøre er vel eventuelt delvis sykemelding og jeg kjenner at den sitter langt inne.

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nori: Det er som å lese om meg selv før jeg fikk delvis sykemelding. Jeg syns du skal ta deg en tur til legen, så får dere diskutere hva som passer best for deg. Den lille i magen har ikke godt av en mamma som er totalt utslitt, hverken nå eller når den er på utsiden. Graviditet er ingen konkurranse, har man plager som gir god grunn til sykemelding når man ikke er gravid, så kan man jammen få sykemelding når man er gravid også! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på fødeavdelingen nå og hvis samboeren min hadde stått og kikket så voldsomt opp i glugga mi som han siste der gjorde, så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort!! Hahahaha :D

Nori - det er ikke mange ukene du trenger litt hjelp til å klare hverdagen! Ikke noe å tenke på om du får hjelp nå :) som jeg ble fortalt - det er ikke nå du skal bære superkvinne og vi skal gjennom det heftigste om noen uker og da vil man ikke være helt på felgen. Det får vi ikke noe igjen for og ingen kommer til å stå i andre enden og berømme oss heller for det! Vi skal jobbe resten av livene våre og da er ikke noen få uker med litt hjelp noe å skamme seg over. Det tenker jeg :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...