Gå til innhold

Velte ku

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvilke konsekvenser får det for kuer dersom man velter dem?

Har en bekjent på bygda som forteller at dette er en utbredt sport blandt bygderampen.

Høres ikke sunt ut! Kuene må jo bli rimelig skremt.

Eller tåler de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva konsekvensene er, men jeg reagerer på at folk går rundt og velter kuer. stakkars :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kompisen din tuller med deg, jeg. Det der med kuveltig er en gammel spøk, folk gjør ikke det i virkeligheten. I hvert fall ikke normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kompisen din tuller med deg' date=' jeg. Det der med kuveltig er en gammel spøk, folk gjør ikke det i virkeligheten. I hvert fall ikke normalt.[/quote']

Det var da endelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, det er ingen spøk.

Kuersover stående, og da låser de leddene. Om du velter en sovende ku blir den liggende på bakken med beina rett ut il låst stilling og har ikke mulighet til å komme seg opp på egenhånd.

Tror ikke det er noe særlig problem her i norge, men når jeg bodde på bondelandet i USA var det et kjempeproblem i helgene. Var egen kranbil som patrukerte for å hjelpe kuene opp igjen, samt eget "cow-tipping" politi som skulle ta pøblene. Det oppleves som meget stressende for en ku å bli veltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at du kan hjelpe kuene opp igjen hvis du vet hvordan du skal bøye bena dens, slik at den får fotfeste igjen.

Noen gutter jeg kjenner hadde fått den kjemp gode (NOT) ideen om å velte kuer i Danmark en gang. Bonden tok dem på fersken, og forlangte at de skulle støtte opp kuene igjen, noe de selvfølgelig ikke klarte. (De påstår at de ikke visste at kuene ikke kommer opp på egenhånd igjen). Etter at gutta hadde dyttet og svettet en stund - uten å få opp en eneste ku - gikk visstnok bonden rundt og hjalp kuene på bena igjen, ved å bøye bena deres på en spesiell måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke kuer store og tunge da? Iallefall er naboens kuer det - og dessuten tror jeg ikke at jeg har sett dem stå å sove heller. Hadde jeg vært ku hadde jeg nok våkna av at det kom folk bort til meg.... :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De kyrne jeg vet om, sover i liggende stilling og kan døse i stående stilling. Og jeg er oppvokst på gård. Er det en spesiell kurase som kan "låse" bena og stå å sove? Bare spør,jeg :roll::ler::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kyrne jeg vet om' date=' sover i liggende stilling og kan døse i stående stilling. Og jeg er oppvokst på gård. Er det en spesiell kurase som kan "låse" bena og stå å sove? Bare spør,jeg :roll::ler::roll:[/quote']

hahaha... kuvelting må være en dårlig spøk. :hoho:

Jeg er også oppvokst på landet, med masse gårder på alle kanter og jeg har jobbet på fellesseter om sommeren, og løpt inn og ut av fjøs i 15 år. Men jeg har aldri sett en ku som har låst beina og stått og sovet. :roll::hoho::hoho: De kan som sagt døse stående, men når de skal sove så legger de seg ned. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konsekvenser får det for kuer dersom man velter dem?

Har en bekjent på bygda som forteller at dette er en utbredt sport blandt bygderampen.

Høres ikke sunt ut! Kuene må jo bli rimelig skremt.

Eller tåler de det?

*fnis* Visste ikke at det gikk an jeg!

Det er sikkert ikke pent men det synet som danner seg på netthinnen er ganske komisk! :hoho:

Tiger

(fy på seg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He-he!

Forsvar av kuer er viktig for meg. :ler:

Her er utdrag fra linken jeg la inn over her:

Evidence that cow tipping is an urban myth

There is no evidence aside from (mostly unreliable) eyewitness reports that any cows have ever been tipped in this manner. In addition, there are a number of problems with typical accounts of cow tipping. Unlike horses, cows do not sleep standing and hence cannot 'lock their legs' as horses do. Most of their sleep is very light and easily disturbed - typical of herd prey animals. They take short naps at regular intervals throughout a 24 hour period, which means that at any given time, some members of the herd are aware and alert. The vision field of a cow is larger than that of a human, and they have acute senses of hearing and smell. Cows are not easy to sneak up on, and quickly communicate to the rest of the herd that something is amiss.

Cows are large, and would be a challenge even for several people to tip over. A grown cow can be over 5 feet high with a mass of on the order of 700 kg (1,500 pounds) and sometimes reaching 900kg. By way of comparison, a typical sumo wrestler masses only 140 kg (310 lb). The four corners of a large domestic refrigerator fairly closely approximate the spread of a cow's legs. If the refrigerator was cut down to five feet, filled with 400kg of lead weights, and placed in a muddy field, tipping it would offer a comparable challenge to tipping a cow.

Med andre ord: Ku-velting er bare tull og fanteri!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg trodde denne linken var en tulletråd når jeg bare leste tittelen..... :o

Stakkars kuer..

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer sover stående, og da låser de leddene. Om du velter en sovende ku blir den liggende på bakken med beina rett ut il låst stilling og har ikke mulighet til å komme seg opp på egenhånd.

:hoho::hoho::hoho:

Ja, alt hva folk får seg til å skrive og tro på!

Hester sover gjerne stående, men de er ikke engang til forveksling lik en ku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...