Gå til innhold

Beste kandidat kalt inn først til intervju?


missLynch

Anbefalte innlegg

Dersom en bedrift kaller inn 5 søkere til intervju- vil de da kalle inn den best egnede kandidaten først, og deretter de andre uka etter?

Noen som vet om intervju-rekkefølgen er tilfeldig eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig tilfeldig, det kommer jo an på når begge parter har tid også. En ansettelsesprosess er såpass kostbar også at man stort sett alltid vil intervjue flere kandidater, ikke bare den som er best på papiret. Man skal jo finne en person som passer inn i bedriften også,

Anonymous poster hash: 25bc4...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen er ikke alltid tilfeldig, men hvem som virker best på papiret har aldri hatt noe å si på rekkefølge jeg har satt opp. Det hender jeg vil ha to personer inn tett på hverandre for å ha den ene friskt i minne når jeg intervjuer den neste fordi de har kvalifikasjoner jeg er interessert i å sette opp mot hverandre, men det er ikke så ofte. Jeg er vant til at det stort sett kalles inn i alfabetisk rekkefølge, enkelt og greit.

Det hender også at jeg bestemmer meg for å ta inn flere til intervju etter å ha intervjuet de jeg i første omgang tenkte på som de best kvalifiserte.



Anonymous poster hash: 8574d...da4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest tilfeldig/etter logistikk.

De gangene jeg har hatt "baktanker" bak rekkefølgen så har jeg alltid kalt inn de jeg har vært mest usikre på først. Enten fordi de virker mindre kvalifisert, eller fordi de har en litt annen bakgrunn enn den jeg primært leter etter. På den måten kan jeg prøve å utelukke vedkommende tidlig i prosessen og dermed konsentrere meg om de andre.



Anonymous poster hash: 8e628...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...